Na razie info tylko z RMF24 i BBC, nie ma zbyt wielu szczegółów.
Katastrofa w Glasgow, helikopter spadĹ na pub - Ĺwiat - Fakty w RMF24 - najĹwieĹźsze wiadomoĹci
BBC News - 'Police'' helicopter crashes into Clutha Vaults pub in Glasgow
Na portalach podają, że to EC135 T2 - wersja podobna do "naszych" ("elpeerowskich") EC135 P2 tylko z silnikami Turbomeca Arrius 2B2, zamiast Pratt&Withney PW206B2.
Ostatnio edytowane przez SAR37 ; 30-11-2013 o 11:49
heliHansa - Grzegorz Ziomek
"Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
Jerzy Giedroyc
„…No i zwykła głupota”
Grzegorz Ziomek
Reg: G-SPAO Eurocopter EC135-T2+
Na pub pełen ludzi spadł w nocy policyjny śmigłowiec. Są ofiary śmiertelne i 32 rannych
BBC News - Glasgow helicopter crash: 'Three dead' at Clutha pub
3 osoby zginęły :/
:)
Policja potwierdziła śmierć 8 osób, 14 w stanie ciężkim w szpitalu.
BBC News - Glasgow helicopter crash: Eight dead at Clutha pub
Już 9 zabitych - informacja z rana z BBC.
Eee tam, podpis ;)
Niestety już 10 ofiar.
Katastrofa śmigłowca w Glasgow - już 10 ofiar śmiertelnych - Wiadomości - WP.PL
Raport wstępny http://www.aaib.gov.uk/cms_resources...-SPAO%20v2.pdf.
W skrócie: przed wypadkiem pilot nie zgłaszał żadnych problemów, we wraku pozostało 95 litrów paliwa, wstępne oględziny nie wykazały widocznych uszkodzeń mechanicznych zespołu napędowego, prawdopodobnie nic nie odpadło od śmigłowca przed uderzeniem w budynek.
Uderzenie nastąpiło z dużą prędkością pionową i pomijalną poziomą. Łopaty obu wirników nie obracały się w chwili wypadku.
Pogoda: CAVOK, 5oC, wiatr 7kt.
Na przykład jeżeli przy awarii silników i wejściu w autorotację nie utrzymasz dźwignią skoku okresowego obrotów łopat na odpowiednim poziomie i spadną one poniżej pewnej wartości nie ma już szans na ich przywrócenie. Łopaty będą się obracać z coraz mniejszą prędkością, aż do zera. A w przypadku silników z wolną turbiną mogą zacząć się obracać w przeciwnym kierunku.
Ostatnio edytowane przez Aston_M ; 16-12-2013 o 08:54 Powód: literówka
Łopaty nie mogą się zacząć obracać w drugą stronę. Poza tym, ze względu na wytrzymałość łopat po zwolnieniu obrotów wirnika do pewnej wartości, łopaty ulegną zniszczeniu, połamią się (zmniejszy się do wartości granicznej siła odśrodkowa, zależna od obrotów wirnika nośnego). Chyba, że zwolnienie obrotów wirnika nośnego nastąpi tuż nad ziemią i prędkość pionowa śmigłowca, pozbawionego siły ciągu, będzie niewielka.
Nie ma też znaczenia rodzaj napędu na zachowanie się wirnika. Czy to napęd turbinowy z wolną turbiną, czy tłokowy, wirnik zawsze posiada możliwość obrotu niezależnie od od pracy silnika. Jest sprzęgło/sprzęgła jednokierunkowe, umożliwiające obracanie się wirnika nośnego pomimo ustania momentu obrotowego z silnika/silników. Obracanie się w stronę przeciwną jest niemożliwe z przyczyn aerodynamicznych. Łopata ma profil aerodynamiczny, jedyny możliwy kierunek napływu to od krawędzi natarcia do krawędzi spływu. Żaden lotniczy profil nie działa z napływem od strony krawędzi spływu. Chyba, że jest to opływ walca. Mechanika płynów przewiduje takie zjawisko. Jednak warunkiem powstawiania siły nośnej na walcu jest jego obrót wokół osi.
To bardzo cenna wiedza, Twojej właśnie wypowiedzi tu brakowało - dziękuję za wytłumaczenie. Ale jak w takim razie wytłumaczysz, że wirniki wg AAIB nie obracały się w momencie zetknięcia z budynkiem, a jednocześnie śmigłowiec miał na tyle dużą prędkość pionową, że przebił się przez dach pubu? Pytam, bo mi coś tu nie gra i jestem ciekawy.
Eee tam, podpis ;)
No właśnie - cały Twój wywód ma sens, ale nie w każdym przypadku. Np. jeśli z jakiś przyczyn nie udaje się w autorotację wejść prawidłowo i śmigłowiec wpada w lot niekontrolowany nie możesz zakładać, że zawsze będzie tak, jak napisałeś.
Napisałem tylko to, czego dowiedziałem się od instruktorów. Prędkość obrotu łopat będzie spadać do zera, a widziane były też przypadki, kiedy obracały się ona w przeciwną stronę. Nie mam powodu im nie wierzyć.
Właśnie, prędkość obrotowa wirnika zacznie spadać. Ponieważ łopata pracuje normalnie wyłącznie przy obecności znacznych sił odśrodkowych to w pewnym momencie fizycznie ulegnie destrukcji. Skoro jednak "ktoś" widział, że łopaty się nie połamały, hmmm. W takim razie już się nie spieram.
Yeti też ktoś podobno widział. Ale czy ktoś widział tego który podobno to Yeti widział?
http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotlan...-west-34615340
Wynik badań.
Ogólnie przyczyny nieznane, pilot zignorował brak paliwa, kran zamknięty z głównego zbiornika.
Najbardziej porażające są informacje o pięciokrotnym potwierdzeniu ostrzeżenia o niskim poziomie paliwa oraz nie podjęcie żadnych działań po zaświeceniu się kontrolki braku paliwa. Głupota czy samobójstwo?
- Low fuel warnings were triggered during the flight. It was estimated that this occurred before the helicopter reached Bothwell in South Lanarkshire.
- The low fuel warnings were acknowledged five times.
- The helicopter did not land within 10 minutes of the activation of a continuous low fuel warning.
Zakładki