Swoją drogą drzewo rosnące przy pasie startowym to tylko w Indiach ;-)
p,p
Przytaczam wypadek za avherald pomimo, że minęły od niego już trzy dni z dwóch powodów:
-stanowi on rzadki przypadek przymusowego lądowania w warunkach atmosferycznych znacząco gorszych od autoryzowanych dla załogi, lotniska i samolotu;
-skrzydło samolotu z dużą prędkością uderzyło w drzewo.
W skrócie, A320 Air India lecąc z Guwahati do Delhi w Indiach nie wylądował w Delhi z powodu pogody i poleciał do Jaipur. W międzyczasie pogoda w Jaipur również drastycznie się pogorszyła, poniżej minimów. Ponieważ na pokładzie znajdowała się ilość paliwa niewystarczająca na dolot do innego lotniska, załoga zdecydowała się na lądowanie poniżej minimów. Pas 27 na który podchodzili jest wyposażony w ILS CAT I (DH 230FT).
METARy z czasu zdarzenia:
VIJP 051630Z 00000KT 0000 R27/0150 FG NSC 13/13 Q1015 NOSIG
VIJP 051430Z VRB00KT 0900 R27/1500D MIFG NSC 13/13 Q1014 BECMG 0800
W trakcie lądowania samolot wypadł z pasa i uderzył lewym skrzydłem w drzewo, które rosło jakieś 100 metrów od osi centralnej drogi startowej(!!!).
Po zdarzeniu służby ratownicze nie mogły zlokalizować samolotu, a pasażerowie czekali w środku.
Planowane lądowanie w Delhi miało się odbyć o 15:10Z, samolot wylądował przymusowo około 16:00Z.
Ustalono, że kapitan przekroczył czas pełnienia czynności lotniczych, które w tym dniu wyniosły 12 godzin. Po lądowaniu w samolocie zabrakło paliwa, w powietrzu był ponad 5 godzin.
Ostatnio edytowane przez aaben ; 08-01-2014 o 17:19
Swoją drogą drzewo rosnące przy pasie startowym to tylko w Indiach ;-)
p,p
Link do avherald:
Accident: Air India A320 at Jaipur on Jan 5th 2014, runway excursion on emergency landing
Zasadniczo to samo, trochę więcej szczegółów, m.in. lądowanie miało miejsce o 21:30 czasu lokalnego (zmierzch?), lądowali w "prawie zerowej widoczności", samolot doznał uszkodzeń podwozia i skrzydła "beyond repair", wg. pasażerów w czasie dobiegu wypadły maski tlenowe.
Dodatkowo zdjęcie satelitarne drzewa w odległości ok. 52 metrów od pasa.
Jestem świeżo (nooo, 9 miesięcy) po wykonaniu kilku lotów domestic po Indiach - zarówno Air India, jak i Spice Jet i IndiGo. Tak, Indie to kraj, który bez problemu można uznać za "dziki", brud i bałagan nieporównywalny z niczym na świecie. Ale przestrzegam przed stosowaniem tej "ogólnoindyjskiej" kalki do lotnictwa. Naprawdę mają bardzo rozwinięte lotnictwo, samoloty nowoczesne, procedury przeważnie przestrzegane, porty lotnicze na poziomie. Drewo jest kompromitujące, ale już przekroczenia czasu, czy końca paliwa bym się nie czepiał - sytuacja jak żywcem wyjęta z Ernsta Ganna. Wylądowanie i zero ofiar wskazuje raczej na profesjonalizm. Poniżej minimów siadał bo musiał i nie był to mus wymuszony przez czynniki inne niż stricte lotnicze. W pas trafił, a że przy tym pewnie łupnął to i kółko mu się jedno bardziej. Poza "brzozą" pytanie jedyne na jakie trzeba odpowiedzieć, to czy można było takiej sytuacji realnie uniknąć
Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 11-01-2014 o 01:30 Powód: bród to brodzenie. brud to ujebanie.
„Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"
Do oceny wypadku wazniejsza jest inna kwestia. Lot na tej trasie to ok. 2-2.5h, czy pogoda w Delhi i na zapasowym byla tak odlegla od prognoz, czy tez te prognozy zostaly zlekcewazone?
Ktoś na "avherlad'zie" w komentarzach zapodał TAF'y dla Delhi o Jaipuru:
Delhi
TAF VIDP 050900Z 0512/0618 27005KT 0400 FG NSC
BECMG 0515/0516 VRB02KT 0200 FG VV///
BECMG 0518/0519 0050 FG
BECMG 0605/0606 25004KT 0600 MIFG NSC
BECMG 0608/0609 29006KT 1000 BR
BECMG 0614/0615 VRB02KT 0500 FG=
TAF VIDP 051200Z 0518/0624 00000KT 0050 VV/// FG
BECMG 0604/0606 30004KT 0800 MIFG NSC
BECMG 0608/0610 30008KT 1200 BR/FU
BECMG 0611/0613 30004KT 0800=
Jaipur
TAF VIJP 050900Z 0512/0618 VRB02KT 2000 BR FEW035
BECMG 0522/0524 00000KT 1000 BR 0602/0604 0500 FG
BECMG 0605/0607 23005KT 3000 HZ
BECMG 0612/0614 VRB03KT 2000 BR=
Z TAF'ow wynika, ze pogoda w New Delhi była shit'owa, natomiast Jaipur jako lotnisko zapasowe wyglądał znosnie. Podejrzewam, ze pogoda musiała siąść niespodziewanie w momencie odejścia na lotnisko zapasowe - zdarza sie.
Natomiast zastanawiają mnie 2 rzeczy:
1) W/g jednego ze źródeł po lądowaniu zostało jeszcze 2,3 tony paliwa, czyli na ok 1h lotu - w miare duzo. Ciekawe czy faktycznie nie było w zasięgu żadnego lotniska z dobrą pogodą (np. VAUD, VABP) czy nie wytrzymali nerwowo...
2) A-320 ma pełnego "Autoland'a", ktory powinien był ich zatrzymać na pasie - co prawda, zeby go formalnie móc wykorzystać sygnał ILS powinien byc odpowiedniej jakości (z czym w Indach bywa różnie), ale z autopsji wiem, ze nawet na niezabezpieczonych pasach zwykle daje radę. Ciekawe, czy próbowali lądowac ręcznie, czy mieli pecha i "autoland" ich wywiózł w pole...
Spodziewam się, że w sytuacji stresowej przeszli na full manual. Jak trwoga to do... tego co nas nauczyli w szkółce. Źle? Dobrze? ... Ludzie wrócą do rodzin Kolejny "udałoś"
„Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"
BTW komuś udało się natrafić na ilustrację przedstawiającą gabaryty owego drzewa (pnia)?
del
Ostatnio edytowane przez Wojtek73253 ; 13-01-2014 o 15:36 Powód: Nie mogę wkleić obrazka.
Link masz w #5.
Podobno było to dość duże drzewo. W Indiach bardzo trudno wyciąć jakiekolwiek drzewo.
Niech każdy idzie drogą jaką uważa za słuszną, proszę księdza.
Robienie tematu tabu z wyrazu na "s" (nie seks) niczemu się nie przysłuży. (A skojarzenie tego skrzydła z Tamtym nasuwa się samo - każdy to przyzna)
@wojtek Przecież napisałem o jakie zdjęcie mi chodzi. W linku #5 tego nie ma.
Przyjrzyj się zdjęciu satelitarnemu. Drzewo widać na nim "głośno i wyraźnie". Porównując wielkość korony do szerokości pasa nie jest (było) to zapewne małe drzewko.
Wchodząc na GE możesz je w miarę dokładnie pomierzyć.
Zakładki