Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 65
Like Tree45Likes

Wątek: 2014.03.22 Rozbiła się awionetka w okolicach Lubina (EPLU)

  1. #21

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    111

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez wiler Zobacz posta
    Miejmy nadzieję, że nikt nie podpowie działowi zamówień, że włoski śmigłowiec na Rotaksie nie dość, że jest dwieście razy tańszy od Bella/EC to jeszcze pali dziesięć razy mniej paliwa.
    Miałem kiedyś rozmowę kwalifikacyjną do działu logistyki, teraz mam satysfakcję, że chyba wybrali żle, w końcu ja na lotnictwie się trochę znam, a nie znam tylko komendanta

  2. #22

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Zrobił się off-topic.
    Do czasu jak zacząłem latać samolotem z rotaxem myślałem to co większość czyli, że poza kosiarką do trawy nie powinien być nigdzie montowany. Okazuje się jednak, że do lekkich samolotów wystarcza, a do ciut większych można zamontować dwa.

    Trudno porównywać Lycominga 6-io cylindrowego do malutkiego Rotaxa 912, trzeba porównywać podobne produkty czyli mały Lycoming z Cessna 152 z Rotaxem i okaże się, że ten drugi nie jest gorszy, spala porównywalne ilości paliwa, ale prawie połowę tańszego.

    Myślę, że gdyby było zapotrzebowanie to powstałby cięższy rotax o większej mocy na bazie doświadczeń jakie uzyskała firma produkując tysiące egzemplarzy tych maluszków.

    Wracając od głównego wątku. Dziwi mnie jaki imbecyl umieszcza w przetargu na samolot do wykonywania de facto AWC (tylko w lotnictwie Państwowym) kryterium "możliwością zarejestrowania w klasie specjalnej". To nie powinno być kryterium obowiązkowe tylko co najwyżej możliwość dopuszczenia do postępowania przetargowego oferty z takim samolotem. Wygląda to jakby przetarg był ustawiony pod konkretny samolot i obawialiby się, że ktoś zaoferuje samolot z certyfikatem typu (widać, że nie znają się na cenach). Czy samolot, który nie ma możliwości zarejestrowania w klasie specjalny jest gorszy? Mi się zawsze wydawało, że lepszy. Dziwne też, że w przeciwieństwie do innych państwowych statków powietrznych znajdujących się w jednostkach podległych ministrowi właściwemu ds. wewnętrznych samolot nie był zarejestrowany jako SN-... .
    Ciekawe też czy w ramach ceny przeszkolono 3 osoby (wylaszowano) czy też zapewniono im licencję pilota. Wątpię też aby była to licencja zawodowa i tu nasuwa się pytanie, czy do wykonywania lotów patrolowych można zatrudnić kogoś z licencją turystyczną? Do AWC nie, ale policja nie wykonuje AWC (bo to lotnictwo państwowe, więc nie podlega pod EU-OPS), ale jeśli to nie jest lotnictwo państwowe to dlaczego rejestracja jest cywilna. Mam wiele wątpliwości do tego procederu.
    Radzio and Maciey like this.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  3. #23

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    Nowe

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    No raczej odbiega - to sa ciagle silniki tylko przy dolnym spektrum mocy (i w tej klasie pewnie nie sa zle), ale ze skala oferty takiego Continentala albo Lycoming nie moga sie rownac.
    No i oczywiście Continental czy Lycoming jest idealny choćby do motolotni?... zresztą do żadnego ULMa nie są.

  4. #24

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    A to napis SP-Y... tak duzo wazy?
    Podobno nie ma głupich (lub jak kto woli niewłaściwych) pytań. Niestety to forum jest coraz częściej wyjątkiem od tej reguły(stwierdzam to z przykrością).

  5. #25
    mg84
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Zrobił się off-topic.
    Do czasu jak zacząłem latać samolotem z rotaxem myślałem to co większość czyli, że poza kosiarką do trawy nie powinien być nigdzie montowany. Okazuje się jednak, że do lekkich samolotów wystarcza, a do ciut większych można zamontować dwa.

    Trudno porównywać Lycominga 6-io cylindrowego do malutkiego Rotaxa 912, trzeba porównywać podobne produkty czyli mały Lycoming z Cessna 152 z Rotaxem i okaże się, że ten drugi nie jest gorszy, spala porównywalne ilości paliwa, ale prawie połowę tańszego.

    Myślę, że gdyby było zapotrzebowanie to powstałby cięższy rotax o większej mocy na bazie doświadczeń jakie uzyskała firma produkując tysiące egzemplarzy tych maluszków.

    Wracając od głównego wątku. Dziwi mnie jaki imbecyl umieszcza w przetargu na samolot do wykonywania de facto AWC (tylko w lotnictwie Państwowym) kryterium "możliwością zarejestrowania w klasie specjalnej". To nie powinno być kryterium obowiązkowe tylko co najwyżej możliwość dopuszczenia do postępowania przetargowego oferty z takim samolotem. Wygląda to jakby przetarg był ustawiony pod konkretny samolot i obawialiby się, że ktoś zaoferuje samolot z certyfikatem typu (widać, że nie znają się na cenach). Czy samolot, który nie ma możliwości zarejestrowania w klasie specjalny jest gorszy? Mi się zawsze wydawało, że lepszy. Dziwne też, że w przeciwieństwie do innych państwowych statków powietrznych znajdujących się w jednostkach podległych ministrowi właściwemu ds. wewnętrznych samolot nie był zarejestrowany jako SN-... .
    Ciekawe też czy w ramach ceny przeszkolono 3 osoby (wylaszowano) czy też zapewniono im licencję pilota. Wątpię też aby była to licencja zawodowa i tu nasuwa się pytanie, czy do wykonywania lotów patrolowych można zatrudnić kogoś z licencją turystyczną? Do AWC nie, ale policja nie wykonuje AWC (bo to lotnictwo państwowe, więc nie podlega pod EU-OPS), ale jeśli to nie jest lotnictwo państwowe to dlaczego rejestracja jest cywilna. Mam wiele wątpliwości do tego procederu.

    Dobrze powiedziane, bo porównujemy silnik a nie całą ofertę firmy...

  6. #26

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez air elnika Zobacz posta
    Podobno nie ma głupich (lub jak kto woli niewłaściwych) pytań. Niestety to forum jest coraz częściej wyjątkiem od tej reguły(stwierdzam to z przykrością).
    Jesteś pewien że zrozumiałeś odpowiedź @thewho???? Jest jeszcze coś takiego jak ironia .... A oznaczenie SP-Y... nie świadczy o wadze rejestrowanej maszyny, tylko o tym ze jest/był to samolot specjalnego przeznaczenia ( w tym przypadku policyjny), a akurat ten samolot jest/był UL. pzdr.

  7. #27
    mg84
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin133 Zobacz posta
    No i oczywiście Continental czy Lycoming jest idealny choćby do motolotni?... zresztą do żadnego ULMa nie są.
    Oczywiście że ze skalą oferty nie mogą, jednak co ma skala oferty firmy do porówniania silników z przedziału 80-100KM w układzie boxer przeznaczonych dla lekkich samolotów...

    P.S. Rotax robi swietne silniki wyczynowe dla motorsportu, a wspomniani producenci zza oceanu chyba tego nie mają w ofercie?! ...więc to też mamy brać pod uwagę? ...chyba byłoby to bez sensu?!

  8. #28

    Dołączył
    Jun 2011

    Domyślnie

    Czepiliście się silnika i ultralajta. A skąd wiecie, że to wina sprzętu? Inne sprzęty się nie rozbijają? Może zwyczajnie podczas patrolowania na małej wysokości zahaczyli o drzewo? A to że lecieli ultralajtem (mała prędkość i lekka konstrukcja) uratowało im życie? Poczekajmy chociaż na raport wstępny.

    A co do Rotaxa. Na pewno lepszy nowy Rotax niż 30 letni Lycoming z wypadającymi zaworami w wysłużonej cessnie 150. Nie wiem czy wiecie, ale są również certyfikowane Rotaxy, które od tych niecertyfikowanych różnią się tylko ceną i dodatkowymi papierami. A głos? Przecież to głównie śmigło słychać :-)

  9. #29

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    (...)
    Jeżeli chcesz się odnosić do (a tym bardziej zrozumieć) bałaganu zwanym polskim lotnictwem państwowym to musisz się opierać na ich przepisach. Na przykład http://www.policja.pl/ftp/dzienniki_...ik_18_2005.pdf i http://www.policja.pl/ftp/dzienniki_...ik_17_2005.pdf.

    To jest kosmos mający tylko luźny związek z przepisami cywilnymi. Ale uwaga! Mamy rok 2014 i ktoś w MON wpadł na pomysł stworzenia władzy lotniczej dla lotnictwa państwowego (vide ich tegoroczna Konferencja Bezpieczeństwa).

    Jędrzej - ale tak właśnie jest. Do patrolowania nie wystarczają lekkie maszyny?

  10. #30

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    Nowe

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kzet69 Zobacz posta
    Jesteś pewien że zrozumiałeś odpowiedź @thewho???? Jest jeszcze coś takiego jak ironia .... A oznaczenie SP-Y... nie świadczy o wadze rejestrowanej maszyny, tylko o tym ze jest/był to samolot specjalnego przeznaczenia ( w tym przypadku policyjny), a akurat ten samolot jest/był UL. pzdr.
    Kategoria SPECJALNY nie ma nic wspólnego z jakimś specjalnym przeznaczeniem, a dokładnie z wagą do 600kg MTOW.

    W Polsce samoloty ultralekkie można rejestrować do 475kg MTOW z GRS lecz niektóre z konstrukcji certyfikowane są na 600kg spełniając tym samym normy dla tych samolotów w USA (nie różnią się niczym od tych rejestrowanych na 475kg).

    W Polskich warunkach to wyłącznie spełnienie formalności tak by w razie czego nie okazało się że samolot przekraczał dopuszczalną wagę do startu (2 dorosłych ludzi + pełne zbiorniki + ewentualny sprzęt).

    Dlatego w przetargu pojawił się wymóg dla samolotu ultralekkiego z możliwością rejestracji jako SPECJALNY dla przepisów zgodnych z S-LSA.

    I najwyraźniej widać że właśnie ktoś zaczął liczyć koszty zakupu, eksploatacji i ma świadomość że taki samolot może wykonać dokładnie takie same zadania jak typowy samolot GA. Kwota przeznaczona to jedynie 300tyś zł włącznie z przeszkoleniem trzech pilotów. To tylko ultralekki w kategorii SPECJALNY albo nic.

  11. #31

    Dołączył
    Nov 2013

    Domyślnie

    I co z tego? Po co pisac o awionetkach, szybowcach, balonach i innej drobnicy? Liczy się "pier******cie" czyli coś dużego.

  12. #32

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    EPTO

    Domyślnie

    Wszystko zależy od tego, jakie zadania są dedykowane poszczególnym rodzajom statków powietrznych. Pomysł używania samolotów lekkich do służby patrolowej w Stanach z powodzeniem funkcjonuje. Przykład opisano tu:

    California Sheriff Adds Light Sport Airplane To Fleet | Autopia | Wired.com

    Lekka maszyna z wydajnym systemem videomonitoringu w wielu wypadkach będzie tak samo skuteczna, jak kilkadziesiąt razy droższy Bell. W artykule opisuje się to jako nowe wdrożenie, ale pomysł nie jest nowy (z relacji mojego kolegi z Seattle lekkie Cessny latają tam od lat jako patrolowce).

  13. #33

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Dziwne też, że w przeciwieństwie do innych państwowych statków powietrznych znajdujących się w jednostkach podległych ministrowi właściwemu ds. wewnętrznych samolot nie był zarejestrowany jako SN-... .
    Ciekawe też czy w ramach ceny przeszkolono 3 osoby (wylaszowano) czy też zapewniono im licencję pilota. Wątpię też aby była to licencja zawodowa i tu nasuwa się pytanie, czy do wykonywania lotów patrolowych można zatrudnić kogoś z licencją turystyczną? Do AWC nie, ale policja nie wykonuje AWC (bo to lotnictwo państwowe, więc nie podlega pod EU-OPS), ale jeśli to nie jest lotnictwo państwowe to dlaczego rejestracja jest cywilna. Mam wiele wątpliwości do tego procederu.
    Zgodnie z tokiem twojego rozumowania policyjni tajniacy powinni poruszać się samochodami z rejestracja rozpoczynającą się od literek UP...

    Zarejestrowali jako SP a nie SN bo w planach mieli używanie go jako samolotu do obserwacji niejawnej - jak w okolicy zacznie latać śmigłowiec z rejestracja SN to wszyscy złodzieje fanty czym prędzej po krzakach pochowają, jak lata takie cóś na cywilnych znakach to nikt się za bardzo nie przejmuje.
    abes6 and barteq24 like this.

  14. #34
    Awatar durian

    Dołączył
    May 2013

    Domyślnie

    Czy są jakiekolwiek statystyki które mówiły by o tym, że ultralight jest mniej bezpieczny od "pełnowymiarowych" samolotów turystycznych?

    Nie pytam złośliwie, bo się na tym nie znam niestety...

  15. #35

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ladzk Zobacz posta
    Zgodnie z tokiem twojego rozumowania policyjni tajniacy powinni poruszać się samochodami z rejestracja rozpoczynającą się od literek UP...
    Zarejestrowali jako SP a nie SN bo w planach mieli używanie go jako samolotu do obserwacji niejawnej - jak w okolicy zacznie latać śmigłowiec z rejestracja SN to wszyscy złodzieje fanty czym prędzej po krzakach pochowają, jak lata takie cóś na cywilnych znakach to nikt się za bardzo nie przejmuje.
    Hahahaha. Wrocław: Nowy samolot dla policji - Dziennikzachodni.pl

  16. #36

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    Nowe

    Domyślnie

    Co w tym jest śmiesznego?

  17. #37

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Śmieszne a właściwie po prostu nieprawdziwe jest mówienie że policja go zarejestrowała jako SP do obserwacji niejawnej, by następnie chwalić się nim w mediach.
    Patryk13, malgond and Maciey like this.

  18. #38
    mombasa
    Goście

    Domyślnie

    Śmieszne trochę że myślisz że jakieś tam bandziory ogarniają czy to SP czy SN, nie jest niebieski i nie ma białego paska ot samolocik se leci...

  19. #39

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Statki powietrzne Policji wcale nie muszą być oznakowane tak jak policyjne - przysłowiowym kolorem i paskiem - jeżeli wykonują operacje niejawne.

  20. #40
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez durian Zobacz posta
    Czy są jakiekolwiek statystyki które mówiły by o tym, że ultralight jest mniej bezpieczny od "pełnowymiarowych" samolotów turystycznych?
    .
    Wedlug statystyk amerykanskich sa. Ultralight jest najbardziej niebezpieczny, klasa LSA jest troche bezpieczniejsza. Klasa LSA jest pomiedzy ultralightem i tym "normalnym" turystycznym.

Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •