Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
Like Tree7Likes

Wątek: 2014.03.03 Samolot SAS uniknął zderzenia ze zwiadowczym ił-20

  1. #1

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie 2014.03.03 Samolot SAS uniknął zderzenia ze zwiadowczym ił-20


    Polecamy

    Katastrofa była bardzo blisko. Samolot pasażerski skandynawskich linii lotniczych musiał w ostatniej chwili zmienić kurs, żeby uniknąć kolizji z rosyjską maszyną. Ujawnia to szwedzka telewizja publiczna.

    Do incydentu doszło 3 marca. Samolot SAS leciał z Kopenhagi do Rzymu. Wkrótce po starcie załoga dostała informację o niezidentyfikowanym obiekcie poruszającym się tym samym korytarzem powietrznym. Obiektu nie było jednak widać na radarze zamontowanym w samolocie.
    Jak mówi Jens Olsson ze szwedzkiej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, która bada incydent, tajemniczy obiekt okazał się rosyjskim samolotem zwiadowczym Ił-20. To maszyna, której zadaniem jest wykrywanie, przechwytywanie i namierzanie źródeł telekomunikacyjnych i IT.


    Samoloty minęły się w odległości 90 metrów



    Do incydentu doszło 50 kilometrów na południowy zachód od Malmö, nad wodami międzynarodowymi. Rosyjska maszyna została wychwycona przez naziemny system radarowy. Dzięki temu w porę zaalarmowano pilota samolotu SAS, który w ostatniej chwili zdołał zmienić kurs.

    Samoloty minęły się w odległości zaledwie 90 metrów. Przepisy dopuszczają minimalną odległość 300 metrów. Załoga pasażerskiego samolotu zdążyła zobaczyć, że Ił-20 był pomalowany na szaro, miał na dachu długą antenę, za to żadnych oznakowań.

  2. #2
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sebaaaa11 Zobacz posta
    miał na dachu długą antenę,

    o boszzzzzzzzze

    chyba na grzbiecie
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  3. #3

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPLB

    Domyślnie

    Podaj źródło cytowanego artykułu...to wszystko się wyjaśni.
    (wp)

  4. #4
    Awatar cra3y

    Dołączył
    Feb 2011
    Mieszka w
    EPZP
    Pozdrawiam
    K.Gajda

  5. #5

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Nad Bałtykiem? Czy takie wydarzenie nie powinno zapewnić temu Iłowi eskorty pary dyżurnej?

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Przepraszam @@up podał źródło. Zapomniałem.

  7. #7

  8. #8

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Ktoś może powiedzieć, że się czepiam, ale jeżeli pilot SAS zdołał zmienić kurs (a nie wyłącznie pułap), to można chyba mówić o minięciu się nie w odlełgłości 90 m, ale z separacją pionową 90 m.
    A to robi różnicę.
    Tyle, że nie jest już aż tak mrożącym krew w żyłach newsem...

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tango fox Zobacz posta
    o boszzzzzzzzze chyba na grzbiecie
    To długie na dachu to było CB radio.

  10. #10
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lucass Zobacz posta
    Ktoś może powiedzieć, że się czepiam, ale jeżeli pilot SAS zdołał zmienić kurs (a nie wyłącznie pułap), to można chyba mówić o minięciu się nie w odlełgłości 90 m, ale z separacją pionową 90 m.
    A to robi różnicę.
    A czym sie rozni 90m w pionie od tych 90m w poziomie?

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Pewnie tym, że 90 metrow w pionie to 30% wymaganej separacji, a 90 metrow w poziomie to 1% wymaganej separacji (zakładając standardowe 5NM). ;-) Tak serio, nie wiem czym kierował się autor tej wypowiedzi.

    Bardziej zastanawia mnie jak zmierzyli te 90 metrow. Jesli samolot "nie był widoczny na radarze cywila" czyli zapewne jego TCAS to nie posiadał transpondera.

    Zastanawiało mnie juz kiedyś, a teraz jest konkretny przykład, jak samoloty de facto szpiegowskie wykonują lot nad wodami nienależącymi do terytorium żadnego państwa. Najbezpieczniej by było gdyby złożyli plan lotu i w remarkach napisali, że chcą pokrążyć i nasłuchiwać. ;-) albo gdyby latały powyzej FL500, gdzie prawdopodobieństwo spotkania cywila jest praktycznie zerowe. (Z tej drugiej opcji pewnie korzystają Amerykanie).
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  12. #12

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Separacja jest w 100% albo 0%.
    wiler, bozzman, PiotrekR and 2 others like this.

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Separacja jest w 100% albo 0%.
    Z puktu widzeia procedur ruchu lotniczego dokładnie tak jest. Separacja jest zachowana lub nie i stanów pośrednich nie ma. ..., ale to było odnośnie tego jak bardzo minima zostały naruszone w kontekście nośności nagłówka artykułu na portalach internetowych.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  14. #14

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Więc pisz precyzyjnie - o minimalnych odległościach między statkami powietrznymi, a nie o "separacji".

  15. #15

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    A czym sie rozni 90m w pionie od tych 90m w poziomie?
    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Tak serio, nie wiem czym kierował się autor tej wypowiedzi.
    Tłumaczę:
    Z kontekstu informacji wynika, że chodzi o odległość pionową bo: 90 m jest niedozwolona, a 300 już tak.
    A zatem faktyczna odległość pomiędzy samolotami najprawdopodobniej była znacznie większa niż 90m, wszak SAS nie leciał równolegle do Iła nad nim czy pod nim, bo zdążył wcześniej zmienić kurs.
    90 m to raczej różnica pomiędzy pułapami na jakich samoloty znajdowały się w momencie krytycznym, czyli przed zmianą kursu przez SAS, a nie ich wzajemna odległość.

    Sądzę, że gdyby faktycznie minęły się w odległości 90 m od siebie, to byłaby solidna afera międzynarodowa i to od razu po fakcie, a nie, na co może nie wszyscy zwrócili uwagę, notki w niektórych mediach po ponad 2 miesiącach od zaistnienia zdarzenia.

  16. #16
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Ale jakie to ma znaczenie czy bylo to w pionie czy poziomie?
    Takie dyskusje mozemy prowadzic odnosnie samolotow, ktore sa kontrolowane i wiemy, ze znajduja sie w danej przestrzeni. Jezeli natrafia sie na samolot, o istnieniu, ktorego nie wie ani kontroler ani drugi samolot, to 90m jest tylko 90m i nie wazne w stostunku do czego to odnosimy.

  17. #17

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    tu jest próbka takich zbliżeń - od 3 minuty:
    Plane crash close calls (compilation) - YouTube
    anteny nie są wielkie, oznaczenia też - jak widzieli takie szczegóły to musiało być blisko

    PS. też trędowaty z kwietnia 2010
    Ostatnio edytowane przez angin ; 09-05-2014 o 22:43 Powód: korekta komentarza

  18. #18

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Ale jakie to ma znaczenie czy bylo to w pionie czy poziomie?
    W odniesieniu do złamanych procedur żadne, ale w odniesieniu do precyzji podanej informacji spore.
    Polegające na tym, że lecące samoloty mogły znajdować się w odległości pionowej (różnica pułapów) 90 m, a poziomej przykładowo 600 m (mierzonych wektorowo). Faktyczną można obliczyć. Tylko po co. Skoro lepiej puścić w świat informację że samoloty minęły się w odległości 90 m, co 95 procent odbiorców odczyta jako "90 m od siebie".


    Żeby była jasność - nie chodzi mi o usprawiedliwianie kogokolwiek tylko o brak rzetelności dziennikarzy.
    To coś na kształt informacji o traktorze, w którym 3 koła są dobre.

    Cytat Zamieszczone przez angin
    anteny nie są wielkie, oznaczenia też - jak widzieli takie szczegóły to musiało być blisko
    Paradoksalnie wcale nie. Przy znacznej różnicy prędkości im mniejsza odległość, tym mniej czasu na obserwację.
    shiver likes this.

  19. #19
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Anteny "na dachu" Iła-20 moga być całkiem spore


    Żródło: Wikimiedia commons

    Z kolei FL500 w przypadku Iła-20 to o 50% za dużo w stosunku do osiągów :-)

  20. #20

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie


    Polecamy

    Przedchwilą było w tvp1... pokazana animacja była,że samolot sas leci z lewej strony a ił z prawej .. (poziomo) : )

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •