Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
Like Tree1Likes
  • 1 Post By thewho

Wątek: 2011.11.03 - Boeing 777-300ER (9V-SWQ) Singapore Airlines zjechał z pasa w MUC

  1. #1
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie 2011.11.03 - Boeing 777-300ER (9V-SWQ) Singapore Airlines zjechał z pasa w MUC


    Polecamy

    Źródło: Singapore 777-300ER slides off Munich runway
    Incident: Singapore B773 at Munich on Nov 3rd 2011, runway excursion

    W skrócie: Po lądowaniu na 08R z nieznanych przyczyn zjechał z pasa. Nie ma rannych, pasażerowie (143) i załoga (15) opuścili samolot przez podstawione schody.

    Lot odbywał się na trasie MAN-MUC-SIN-MUC-SIN, zmiana pasażerów odbywała się na każdym lotnisku.

    Podczas podejścia załoga nie zgłaszała żadnych problemów, meteo podaje ograniczoną widzialność i niską podstawę chmur:
    EDDM 031420Z 08008KT CAVOK 08/06 Q1009 NOSIG
    EDDM 031350Z 07007KT CAVOK 08/06 Q1010 NOSIG
    EDDM 031320Z 08010KT 9000 FEW007 BKN230 07/05 Q1009 NOSIG
    EDDM 031250Z 08008KT 7000 SCT007 SCT230 07/06 Q1010 NOSIG
    EDDM 031220Z 09008KT 7000 SCT005 SCT230 05/05 Q1010 NOSIG
    EDDM 031150Z 08007KT 4000 BR OVC004 05/05 Q1010 BECMG 5000 SCT005
    EDDM 031120Z 07010KT 2200 BR OVC003 05/05 Q1010 BECMG 3000 OVC005
    EDDM 031050Z 10008KT 2000 BR FEW002 OVC003 04/04 Q1011 BECMG 3000 OVC005
    EDDM 031020Z 09009KT 1900 BR SCT002 OVC003 04/04 Q1012 NOSIG


    Pas 08R/26L jest zamknięty do momentu usunięcia maszyny.

    Maszyna nie została znacząco uszkodzona. Niemieckie BFU zakwalifikowało wydarzenie jako Poważny Incydent.

    Foto za avherald:

    Miejsce zatrzymania:
    Ostatnio edytowane przez Gabec ; 03-11-2011 o 17:08 Powód: zjechał, on już zjechał ;)
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  2. #2

  3. #3

  4. #4

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dobrze to świadczy o konstrukcji podwozia 777. Wytrzymało znaczne obciążenia.

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Nie znam się na konstrukcji podwozia samolotów, ale czy hamulce nie mają czegoś takiego jak ABS w samochodzie? Na filmie to wyglądało jakby zablokowało chwilowo lewą stronę i maszynę pociągnęło poza pas.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2016

    Domyślnie

    Jest Antiskid.

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomaszek Zobacz posta
    Nie znam się na konstrukcji podwozia samolotów, ale czy hamulce nie mają czegoś takiego jak ABS w samochodzie? Na filmie to wyglądało jakby zablokowało chwilowo lewą stronę i maszynę pociągnęło poza pas.
    Mogło tak być, ale względu na efekt stroboskopowy migawki w kamerze filmy nie są tu miarodajne bez uprzedniej analizy czy nawet obróbki - wiele jest przykładów filmów w necie np. śmigłowców latających ze stojącym wirnikiem czy samolotów ze stojącymi śmigłami... Bo antyskid powinien zadziałać, działa nawet w systemie awaryjnego hamowania.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  8. #8

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    W podanym wyżej artykule z avherald (Incident: Singapore B773 at Munich on Nov 3rd 2011, runway excursion) pojawiły się ciekawe informacje z raportu nt. śledztwa:
    - lądowali automatycznie w ILS CAT I
    - tuż przed lądowaniem, z tego samego pasa wystartował Jumbolino - minął koniec pasa 6 sekund po tym jak 777 przeleciał nad progiem
    - ILS w 777 odebrał zakłócone sygnały z LOC, które wskazywały na to, że samolot jest za bardzo na prawo, więc autopilot skierował go w lewo
    - pilot skontrował pedałami, czym rozłączył autopilota, dodatkowo schował hamulce aerodynamiczne i twierdzi, że chciał odejść na drugi krąg, ale TO/GA nie zadziałało (czarne skrzynki tego nie odnotowały, ale na nagraniach słychać, jakby wciskał ten przycisk 2 razy).
    Piszą tam dość dokładnie o tym Jumbolino, kiedy przelatywał nad anteną ILS, więc chyba podejrzewają, że to on zakłócił sygnał.

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Canonier Zobacz posta
    Piszą tam dość dokładnie o tym Jumbolino, kiedy przelatywał nad anteną ILS, więc chyba podejrzewają, że to on zakłócił sygnał.
    Ale to chyba zadne odkrycie. W MUC wyraznie podaja w ATIS kiedy nie wolno robic autoland wlasnie z tego wzgledu, ze skracaja separacje. Tam przy dobrej pogodzie w dzien to norma, ze jeden samolot odrywa sie od pasa a drugi niemalze w tym samym czasie jest juz nad progiem.
    Canonier likes this.

  10. #10
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Nie tylko tam ;p

  11. #11
    Awatar Piotrek_S

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA/EPBC

    Domyślnie

    Link do filmiku nie działa.

  12. #12

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    Na avherald jest dobry.


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •