Źródło: Singapore 777-300ER slides off Munich runway
Incident: Singapore B773 at Munich on Nov 3rd 2011, runway excursion
W skrócie: Po lądowaniu na 08R z nieznanych przyczyn zjechał z pasa. Nie ma rannych, pasażerowie (143) i załoga (15) opuścili samolot przez podstawione schody.
Lot odbywał się na trasie MAN-MUC-SIN-MUC-SIN, zmiana pasażerów odbywała się na każdym lotnisku.
Podczas podejścia załoga nie zgłaszała żadnych problemów, meteo podaje ograniczoną widzialność i niską podstawę chmur:
EDDM 031420Z 08008KT CAVOK 08/06 Q1009 NOSIG
EDDM 031350Z 07007KT CAVOK 08/06 Q1010 NOSIG
EDDM 031320Z 08010KT 9000 FEW007 BKN230 07/05 Q1009 NOSIG
EDDM 031250Z 08008KT 7000 SCT007 SCT230 07/06 Q1010 NOSIG
EDDM 031220Z 09008KT 7000 SCT005 SCT230 05/05 Q1010 NOSIG
EDDM 031150Z 08007KT 4000 BR OVC004 05/05 Q1010 BECMG 5000 SCT005
EDDM 031120Z 07010KT 2200 BR OVC003 05/05 Q1010 BECMG 3000 OVC005
EDDM 031050Z 10008KT 2000 BR FEW002 OVC003 04/04 Q1011 BECMG 3000 OVC005
EDDM 031020Z 09009KT 1900 BR SCT002 OVC003 04/04 Q1012 NOSIG
Pas 08R/26L jest zamknięty do momentu usunięcia maszyny.
Maszyna nie została znacząco uszkodzona. Niemieckie BFU zakwalifikowało wydarzenie jako Poważny Incydent.
Foto za avherald:
Miejsce zatrzymania:
Ostatnio edytowane przez Gabec ; 03-11-2011 o 17:08 Powód: zjechał, on już zjechał ;)
Pozdrawiam
Konradeck
Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.
Dobrze to świadczy o konstrukcji podwozia 777. Wytrzymało znaczne obciążenia.
Nie znam się na konstrukcji podwozia samolotów, ale czy hamulce nie mają czegoś takiego jak ABS w samochodzie? Na filmie to wyglądało jakby zablokowało chwilowo lewą stronę i maszynę pociągnęło poza pas.
Jest Antiskid.
Mogło tak być, ale względu na efekt stroboskopowy migawki w kamerze filmy nie są tu miarodajne bez uprzedniej analizy czy nawet obróbki - wiele jest przykładów filmów w necie np. śmigłowców latających ze stojącym wirnikiem czy samolotów ze stojącymi śmigłami... Bo antyskid powinien zadziałać, działa nawet w systemie awaryjnego hamowania.
Pozdrawiam!
Piotr
W podanym wyżej artykule z avherald (Incident: Singapore B773 at Munich on Nov 3rd 2011, runway excursion) pojawiły się ciekawe informacje z raportu nt. śledztwa:
- lądowali automatycznie w ILS CAT I
- tuż przed lądowaniem, z tego samego pasa wystartował Jumbolino - minął koniec pasa 6 sekund po tym jak 777 przeleciał nad progiem
- ILS w 777 odebrał zakłócone sygnały z LOC, które wskazywały na to, że samolot jest za bardzo na prawo, więc autopilot skierował go w lewo
- pilot skontrował pedałami, czym rozłączył autopilota, dodatkowo schował hamulce aerodynamiczne i twierdzi, że chciał odejść na drugi krąg, ale TO/GA nie zadziałało (czarne skrzynki tego nie odnotowały, ale na nagraniach słychać, jakby wciskał ten przycisk 2 razy).
Piszą tam dość dokładnie o tym Jumbolino, kiedy przelatywał nad anteną ILS, więc chyba podejrzewają, że to on zakłócił sygnał.
Ale to chyba zadne odkrycie. W MUC wyraznie podaja w ATIS kiedy nie wolno robic autoland wlasnie z tego wzgledu, ze skracaja separacje. Tam przy dobrej pogodzie w dzien to norma, ze jeden samolot odrywa sie od pasa a drugi niemalze w tym samym czasie jest juz nad progiem.
Nie tylko tam ;p
Zakładki