Na pokadzie byo 12 osb w tej chwili yje jedynie pilot w stanie skrajnie cikim w szpitalu w Czstochowie, samolot to Piper PA-31, info bezporednio od sub ratunkowych.
Samolot ze 12 osobami runął na ziemię. Tylko jedna osoba przeżyła? - TVN24Jak przekaza PAP prezes Aeroklubu Czstochowskiego i Aeroklubu Polskiego Wodzimierz Skalik, samolot, ktry uleg katastrofie, to dwusilnikowy piper navajo – niedawno sprowadzony do Rudnik przez prywatn szko spadochronow.Szkoa na stronie internetowej informowaa pod koniec maja br. o wykonaniu w Czstochowie pierwszych skokw ze swojej nowej, 10-miejscowej maszyny o tej nazwie.
Na pokadzie byo 12 osb w tej chwili yje jedynie pilot w stanie skrajnie cikim w szpitalu w Czstochowie, samolot to Piper PA-31, info bezporednio od sub ratunkowych.
Ten Piper by "wypatroszony" specjalnie pod skoki spadochronowe, usunito fotele, zamontowano na pokadzie aweczki dla skoczkw. Jedyny fotel posiada pilot.
To by Piper Navajo N11WB. Przeraajce jest to, e dzi widziaem go kilkukrotnie, a za par min takie info i ta cisza...
Blue sky [*]
Wypadek nastpi podczas 8 wylotu :/
Canon EOS 90D + Tamron SP 150-600 mm f/5-6.3 Di VC USD G2, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM,
Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II
http://www.flightradar24.com/
Najpierw go usyszaam, bo akurat byam na polu - opowiada w rozmowie z "Gazet Wyborcz" pani Barbara Minczykiewicz z Topolowa, wiadek zdarzenia. - Lecia od poudniowej strony i jako mu tak dziwnie wy silnik. Zobaczyam go chwil pniej: by niedaleko domw, nisko nad ziemi. Przechyli si na skrzydo, zaraz potem run i si zapali - dodaje. Zaalarmowani hukiem ludzie pobiegli w kierunku ognia. Udao si im wycign z wntrza maszyny jedn yw osob i dwie martwe. - Reszty nie zdylimy -
Katastrofa samolotu ze skoczkami spadochronowymi koo Czstochowy. 11 osb nie yje
Jaka dzi temperatura bya w EPRU? W Rzeszowie 29 stopni w cieniu. Niewykluczone, e wysoka temperatura bya czynnikiem obniajcym osigi samolotu w dniu dzisiejszym...
W momencie wypadku byo ok 28 stopni. Samolot lata w tyle osb przy wikszych temperaturach.
Canon EOS 90D + Tamron SP 150-600 mm f/5-6.3 Di VC USD G2, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM,
Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II
http://www.flightradar24.com/
Temperatura na pewno miaa wpyw. Max 11 osb ten samolot w tej konfiguracji.
Fotki z miejsca katastrofy :
Foto
Topolów: 11 osób zginęło w katastrofie lotniczej pod Częstochową (ZDJĘCIA) - Gazetawroclawska.pl
Rozbi si PA-31P. Jest to wersja Piper Navajo z hermetyzowan kabin i silnikami z turbodoadowaniem, wikszej maksymalnej masie startowej (3538 kg).
Wysza temperatura powietrza skutkuje pogorszonymi osigami kadego samolotu, bo spada sprawno kadego zespou napdowego i wzrasta prdko przecignicia. Silniki w tym samolocie owszem miay turbosprark, ale nie miay intercoolera. Niestety nie mog znale wykresw osigw. Warto jednak wspomnie, e Rudniki maj komfortowe warunki do eksploatacji takiego typu samolotu. Bardzo dugi (pomimo e oficjalnie tylko 800m), szeroki i utwardzony pas, utwardzone drogi koowania, praktycznie brak przeszkd na lotnisku. Temperatura 29 stopni to nie jest co, co by uniemoliwiao start samolotu tego typu nawet przy maksymalnej masie startowej.
Niestety tak jak wspomnia alfsky, i czego mielimy przykad do niedawno w Olsztynie, w lataniu na skoki zesp napdowy jest eksploatowany bardzo intensywnie i bardzo trzeba pilnowa jego warunkw eksploatacyjnych. Do tego w silnikach turbodoadowanych bez intercoolera gowice cylindrw nagrzewaj si bardzo szybko.
Kady kogo interesuje ten wypadek moe te przejrze ten temat na PPrune...
Piper Navajo - PPRuNe Forums
Porozmawiaj z ludmi ktrzy lataj na PA31, sprawd sobie wykresy, uwzgldnij wag skoczkw+pilota oraz paliwa, odnie to do panujcych warunkw - temperatury, dugoci pasa, generalnie performance itd. Szybko dojdziesz do wniosku e 12 osb to chyba jednak zbyt duo... pewnie w chodniejszych temperaturach rwnie... Owszem niektrzy powiedz ze "pjdzie" - dochodzi jednak do sytuacji w ktrej balans z przekroczonym MTOW, jest pchaniem si w spore problemy w przypadku krytycznej sytuacji... Szkoda tej ekipy.
Wedle wypowiedzi Jacka Bogatki czonka PKBWL, ktry przypadkowo by w tym czasie w EPRU samolot by zarejestrowany na 12 osb, wic prosibym co niektrych forumowiczw o nieformuowanie przedwczesnych wnioskw o przecieniu samolotu, takie banialuki to w TVN, temu forum to nie przystoi....
"Nim z Warszawy dotarli specjalici z Pastwowej Komisji Badania Wypadkw Lotniczych, informacje dla nich zbiera Jacek Bogatko z Czstochowy - kiedy dyrektor naszego aeroklubu, obecnie czonek komisji. By w powietrzu, gdy zdarzya si katastrofa, lecia samolotem ku Rudnikom. - Nie syszaem w radiu adnych alarmowych wezwa z pipera - zapewnia. O wypadku dowiedzia si po wyldowaniu i natychmiast pojecha do Topolowa. Przypuszcza, e w maszynie szkoy spadochronowej co musiao si zepsu zaraz po starcie, bo miejsce katastrofy znajduje si niespena 3 km od lotniska.
Jacek Bogatko sprawdzi dokumenty pipera. Zarejestrowano go na 12 osb, nie mia wewntrz foteli pasaerskich tylko awki dla skoczkw. "
http://czestochowa.gazeta.pl/czestoc...html#LokCzeTxt
Nie chodzi o to, co jest w papierach rejestracyjnych. Chodzi o osigi samolotu.
Fakt e samolot by certyfikowany na 12 osb nie zmienia moliwoci, e w dniu dzisiejszym by przeciony. Certfikat jest uzyskiwany dla okrelonych warunkw, najczciej dla atmosfery wzorcowej. Dla kadych konkretnych warunkw potrzebna jest kalkulacja maksymalnego zaadowania samolotu, czy migowca. NIE WIEM CZY TO BYO PRZYCZYN, ale potpianie w czambu kogo, kto twierdzi e przecienie mogo by przyczyn, wiadczy o niepenej znajomoci zagadnienia okrelania mas maksymalnych dla konkretnych warunkw atmosferycznych i lotniskowych
Nie dyskutuj z idiot. Najpierw sprowadzi ci do swojego poziomu, a potem pokona dowiadczeniem.
Zakadki