Pierwsze fotografie szczatkow ktore sugeruja ze samolot zostal rzeczywiscie zestrzelony:
https://pbs.twimg.com/media/BtFdZCdCIAAxSQ0.jpg:large
Pierwsze fotografie szczatkow ktore sugeruja ze samolot zostal rzeczywiscie zestrzelony:
https://pbs.twimg.com/media/BtFdZCdCIAAxSQ0.jpg:large
Wróćmy do faktów związanych z samą katastrofą pozostawiając temat polityczny.
Financial Times opublikował zdjęcia fragmentu poszycia MH17, które mają dowodzić faktu unicestwienia samolotu za pomocą rakiety przeciwlotniczej.
Fragment ma pochodzić z lewej, czołowej strony samolotu. Na zdjęciu widzimy liczne dziury spowodowane, w opinii cytowanych eksprtów, odłamkami głowicy oraz, w centralnej części, na czerwonym pasie spory otwór-wyrwę, który miał powstać podczas gwałtownej dekompresji spowodowanej trafieniem odłamkami. Fragment spadł na podwórko w miejscowości Pietropawłowka.
MH17 crash: FT photo shows signs of damage from missile strike - FT.com
Wcześniej ukraińska służba bezpieczeństwa opublikowała zdjęcie, które wykonano tuż po oddaniu salwy. Widać na nim nieco rozproszoną w powietrzu smugę gazów wylotowych mających być dowodem na odpalenie rakiety.
The Security Service of Ukraine
Rejestratory MH17 zostały przekazane przez separatystów przedstawicielom rządu Malezji.
źródła:
MH17 crash: Rebels hand over black boxes - CNN.com
Bodies, black boxes handed over from Ukraine crash site | Reuters
Nastepne dobre zdjecie podziurawionego elementu samolotu:
http://www.nytimes.com/2014/07/22/wo...hows.html?_r=1
Czarne skrzynki sa obecnie w posiadaniu holenderskich wojskowych ktorzy zawioza je do Farnborough, UK. W tamtejszym laboratorium AAIB zostana odczytane. Brytyjski premier Cameron powiedzial ze Holendrzy zwrocili sie do niego z prosba o pomoc w odczytaniu danych - jest tylko jeszcze jedno podobne laboratorium w Europie i znajduje sie we Francji.
BBC News - MH17 plane crash: UK experts to retrieve flight data
Chyba nikt nic nie widzial.
Natomiast najblizszy byl podobny hinduski Dreamliner (25 km) ktory zostal poproszony przez kontrolerow aby sprobowali sie skontaktowac z MH17 po tym jak ziemia stracila z nimi kontakt. Hinduscy piloci zreszta slyszeli doslownie minuty przedtym jak kontroler zezwolil aby MH17 lecial 'direct'.
Tutaj wiecej z hinduskich zrodel:
Air India flight was 90 seconds away when missile struck Malaysia Airlines Flight MH17 - TOI Mobile | The Times of India Mobile Site
Coś tu chyba mocno nawaliło. W Doniecku przecież nie tak dawno trwały walki i separatyści zestrzelili kilka ukraińskich śmigłowców i myśliwców, a nad Ługańskiem Iła-76 i, uwaga, ostrzelali Embraera Dniproavii: ERJ-145LR Dnieproavia ostrzelany nad Ługańskiem. Malaysia spadł mniej więcej w połowie pomiędzy tymi miastami i kiedy usłyszałem o tej katastrofie od razu pomyślałem o tamtym incydencie. Cytat z komentarzy pod powyższym artykułem (z 30. czerwca):
Temat był już poruszany na początku wątku, ale ostatecznie nie było mowy o tym, kto jest odpowiedzialny za ustalanie tras nad takimi rejonami, a to jest poniekąd przyczyna tej katastrofy, bo latanie nad obszarem gdzie działają MiGi i próbowano ostrzelać rejsowy samolot, to jest jakaś paranoja i proszenie się o wypadek. Rosjanie wiedzieli, jaki sprzęt wysyłają w ten rejon i co nad nim lata, ale już na podstawie wcześniejszych wydarzeń wydaje się oczywiste, że powinno się go zamknąć dla liniowców.Zamieszczone przez Colt
Z linków podanych przez aabena wnioskuję, że za tą przestrzeń powietrzną w zasadzie odpowiedzialni byli Ukraińcy. Linie z kolei polegały na danych z ukraińskiego ATC, a tam ktoś nie pomyślał/nie dopilnował, bo Ukraina nie panowała nad tym terenem i wyszło jak wyszło. Myślę, że jakiś raport to wyjaśni, tylko szkoda ludzi, którzy zginęli przez coś takiego.
Nikt nie przypuszczał tak wielkiej nieodpowiedzialności agresora (Rosji), żeby wyszkolić partyzantów i dać im do obsługi sprzęt zdolny niszczyć samoloty tak wysoko.
A propos tego.
Z przyczyn zawodowych miałem trzy dni niemal całkowitej abstynencji nie tylko od forum, ale w ogóle od reszty świata i przestałem być na bieżąco. Czy ktoś jest w stanie mnie oświecić, jak posunęła się do przodu sprawa wspólnego i jednolitego badania zdarzenia przez zainteresowane państwa i organizacje ponadpaństwowe, co byłoby jedyną gwarancją uzyskania jakiegoś w miarę obiektywnego wyniku? Na razie może się wydawać, jakby każdy sobie rzepkę skrobał. To Malezja, to Holandia, to Wielka Brytania albo jeszcze ktoś, Ukraina chyba też coś robi we własnym zakresie, Rosja ma swoje podejście, a USA publikują swoje oświadczenia. Czysta polityka i gra interesów, a wynik merytoryczny zdaje się mało kogo obchodzić.
Tę wypowiedź równie dobrze można odwrócić i napisać, że nikt nie przypuszczał tak wielkiej nieodpowiedzialności rządu ukraińskiego, żeby nie będąc w stanie zagwarantować bezpieczeństwa w obszarze powietrznym nad własnym terytorium pozwolić na cywilny ruch pasażerski w strefie, gdzie toczą się (eskalują?) walki. Jedno i drugie jest wypowiedzią ocenną o charakterze politycznym, ideologicznym, bądź wręcz światopoglądowym i przenosi debatę na grunt nie mający nic wspólnego z lotnictwem.
Nadal nie ma pełnej jasności co do faktów, a chcemy formułować oceny i do upadłego kręcić się w sferze polityki? Ja się nie piszę. Nie jestem i nie chcę być stroną w tej wojnie. Jak więcej się dowiem - za dwadzieścia parę lat jak dobrze pójdzie, gdy aktualne interesy stron będą nieaktualne - to mogę podyskutować.
Ostatnio edytowane przez JacekB ; 24-07-2014 o 03:14
Wyglada na to ze miedzynarodowe sledztwo prowadzi Holenderska Rada Bezpieczenstwa (Dutch Safety Board) i jest rowniez odpowiedzialna za koordynacje miedzy ekspertami z pozostalych krajow zwiazanych z wypadkiem:
With the Dutch Safety Board now heading the investigation, the international investigation team will have more freedom to go about its tasks unhindered. The Dutch safety board is also responsible for coordinating all participating investigators and investigation teams from the countries involved (Ukraine, Malaysia, Australia, Germany, the United States, the United Kingdom and Russia) and the International Civil Aviation Organisation (ICAO). The international team currently consists of 24 investigators.
W wolnym tlumaczeniu:
Wiecej:Jako ze Holenderska Rada Bezpieczenstwa prowadzi teraz sledztwo, miedzynarodowy zespol sledczy bedzie mial wiecej swobody w wypelnianiu swoich zadan bez przeszkod. Holenderska Rada Bezpieczenstwa jest rowniez odpowiedzialna za koordynacje wszystkich sledczych z krajow powiazanych z katastrofa (Ukraina, Malezja, Australia, Niemcy, USA, Wielka Brytania i Rosja) jak rowniez z ICAO. Miedzynarodowy zespol sklada sie obecnie z 24 sledczych.
MH17: Ukrainian fighter jets shot down as rebel admits missile system â live updates | World news | theguardian.com
Prowadzi czy tylko zapewnia logistykę i koordynację, a może jeszcze coś innego?
Na szybko doczytałem się, że jednak podczas mojego odwyku zdarzyły się bardzo ważne fakty, których nie widziałem na nagłówkach (głębiej nie małem czasu wnikać) mediów.
Po pierwsze, 21 lipca br. została jednomyślnie przyjęta rezolucja nr 2166 (2014) Rady Bezpieczeństwa ONZ o konieczności przeprowadzenia pełnego i niezależnego międzynarodowego śledztwa:
United Nations Official Document
Security Council Coalesces around Resolution 2166 (2014) on Malaysian Jet Crash Demanding Accountability, Full Access to Site, Halt to Military Activities
Po drugie, zespół ekspertów ICAO przybył w miniony weekend na Ukrainę i rozpoczął tam misję towarzyszącą:
ICAO Accident Investigation Team Begins Ukraine Assistance Mission
Po trzecie, dzisiaj (tzn. już wczoraj) ICAO wyraziła uznanie dla przyjęcia wyżej wspomnianej rezolucji 2166:
ICAO Applauds Adoption of UN Security Council Resolution 2166
I to są fakty o fundamentalnym znaczeniu dla społeczności międzynarodowej. W tych gremiach nie może być mowy o jednomyślnym wyciąganiu finalnych wniosków na podstawie jednego filmiku z jutuba lub zdjęcia z telefonu komórkowego.
Swoją drogą na razie nie widzę nigdzie w tych dokumentach wzmianki o holenderskim organie.
Po czwarte, w oświadczeniu zamieszczonym po rosyjsku i angielsku na swojej stronie internetowej całkowite poparcie dla działań międzynarodowych na bazie rezolucji 2166 zgłosił dzisiaj (tzn. wczoraj) MAK, do którego należą m.in Ukraina i Rosja.
http://www.mak.ru/
Po piąte, rosyjski MON ogłosił materiały swojej obiektywnej kontroli lotów (notabene mocno zaostrzonej, można powiedzieć, że w obecnej formie właściwie na nowo zdefiniowanej po zestrzeleniu KAL007), włącznie z materiałem fotograficznym z rozpoznania kosmicznego, dotyczącym rozmieszczenia sił i środków OPL Ukrainy i lotów cywilnych w strefie, gdzie doszło do katastrofy:
http://stat.multimedia.mil.ru/multim...VideoAudioFile (treść w języku rosyjskim z angielskim tłumaczeniem, ponad 32 minuty nagrania)
Przydałoby się uzyskać podobnie obszerny oficjalny materiał MON (ew. rządu) Ukrainy zamiast paru internetowych fotek, które tamtejsza bezpieka przed weekendem przedstawiła na swojej stronie jako "twarde dowody":
http://www.sbu.gov.ua/sbu/control/uk...9&cat_id=39574
Całkiem sporo oficjalnego materiału do przemyślenia, jak na trzy dni.
Ostatnio edytowane przez JacekB ; 24-07-2014 o 03:33
Podobno separatyści ostrzegali że tu "jest wojna" tu ma nic nie latać. Więc pomijając kto i w jakim celu zestrzelił ten samolot i czy pomyłkowo czy celowo to jednak moim zdaniem NIE POWINNO SIĘ LATAĆ NAD TAKIMI TERENAMI. ABSOLUTNIE NIE. I KONIEC. A kto o tym zdecydował? Ukraińska służba kontroli lotów zapewne, a linie lotnicze pewnie patrząc na ewentualne straty w "nadgorliwym - mimo że otwartym przez Ukraińską służbę kontroli obszaru" omijaniu potencjalnie niebezpiecznego rejonu również "optymistycznie" zakładały że nic nie pójdzie nie tak. Podobno też Ukraina wiedziała że separatyści mają buk zdolny do strącenia samolotów na dużych wysokościach. No i co? No i nic. Założyli optymistycznie że separatyści to kulturalni dobrzy wujkowie którzy na pewno nie strącą żadnego cywila a sprzęt mają po to aby stał? A może uwierzyli w ich super wyszkolenie w identyfikowaniu / namierzaniu maszyn - że nawet gdyby chcieli coś strącić to na pewno nie dojdzie do pomyłki. No ja na prawdę czegoś tu nie rozumiem w głowie mi się to nie mieści jak można być tak nieodpowiedzialnym. Nie wiem to tak jakby wpuścić do klatki człowieka z tygrysem a jak tygrys zabije człowieka to wiadomo że tygrys jest winny ale to tylko zwierze więc trzeba na nie uważać więc kto do cholery wpuścił tego człowieka do tej klatki licząc na to że tygrys będzie łagodny.
Nie, prowadzi. Oczywiscie prowadzenie obejmuje wiele rzeczy w tym koordynacje, itp.
Mozna sie spodziewac ze koncowy raport bedzie przez nich sporzadzony.
To wedlug Reutera:
(Reuters) - The Dutch Safety Board said on Wednesday it had taken charge of an international investigation ....
Wedlug francuskiego Paris Match uderzenie pocisku spowodowalo ze samolotu sie przelamal na dwie czesci gdzies dosyc z przodu w okolicach klasy business i ta czesc spadla duzo blizej niz reszta. Taki obrazowy rysunek:
Żona która dobrze zna francuski przetlumaczyla mi pare rzeczy z artykulu w magazynie Paris Match (dostępny na internecie) mianowicie ze orientacyjne miejsce w samolocie gdzie pocisk uderzył to siedzenie 5A co jakoby sie zgadza z obrażeniami ciał pasażerów z tej części samolotu. Szczątki samolotu sa podobno rozrzucone na przestrzeni 15 km2.
Raczej z tego co kojarzę to przez dekady tendencja była tak, że liniowce latały nad obszarami konfliktów i problemów nie było. Skoro to było uważane za naturalne to ciężko winić kogoś po fakcie, że nie przewidział konsekwencji. Nie mamy raczej odpowiedniej ilości danych by móc ocenić decyzje o zamykaniu (lub nie) przestrzeni. Być może masz rację, nie wiem, ale chcę tylko pokazać, że sprawa nie jest czarno-biała.
Konferencja rosyjskiego MON nie przeszła bez echa. Rosjanie kilkakrotnie w jej trakcie podkreślali, że wszystkie przedstawione dane bazują na obiektywnych, sprawdzonych i rzetelnych informacjach. Tymczasem w trakcie konferencji prezentują planszę z rozmieszczeniem samolotów w rejonie katastrofy wraz z między innymi z B777 MH 17 oraz, jak stwierdzili, z wysokim prawdopodobieństwem ukraińskim SU 25 w pobliżu samolotu malezyjskiego (17:09 konferencji). Około 20:55 minut pada stwierdzenie, że ich system nie rozpoznał samolotu, gdyż nie był on wyposażony w system identyfikacji, co jest charakterystyczne dla samolotu wojskowego.
Plansza z konferencji:
[IMG] http://avherald.com/img/malaysia_b77...k_140717_9.jpg [/IMG]
Z tej planszy wynika, że SU leciał na wysokości 10.000 m z prędkością 400km/h bezpośrednio w pobliżu MH 17, który leciał na wysokości 10 100m z szybkością 900km/h. Tymczasem z danych fabryki Suhoj wynika, że maksymalny pułap SU 25 to 7000m, a z pełnym uzbrojeniem 5 000m.
Następnie, ok. 29:25 Rosjanie podają, iż Rosyjska Federacja nie dostarczała rebeliantom uzbrojenia, w szczególności systemu rakietowego BUK. Tymczasem jeden z dowódców buntowników, Aleksander Chodakowski przyznał Reuterowi 23 lipca, że mieli te rakiety i przy ich pomocy zestrzelili MH 17, a następnie w celu usunięcia dowodów BUK ponownie przekroczył granicę (został zwrócony Rosjanom).
Exclusive: Ukraine rebel commander acknowledges fighters had BUK missile | ReutersA powerful Ukrainian rebel leader has confirmed that pro-Russian separatists had an anti-aircraft missile of the type Washington says was used to shoot down Malaysia Airlines flight MH17 and it could have originated in Russia.
In an interview with Reuters, Alexander Khodakovsky, commander of the Vostok Battalion, acknowledged for the first time since the airliner was brought down in eastern Ukraine on Thursday that the rebels did possess the BUK missile system and said it could have been sent back subsequently to remove proof of its presence.
Wcześniej rosyjskie media, a w tym Interfax podawały inną wersję o przyczynach zestrzelenia: miał być to ukraiński zamach na Prezydenta Putina, który wracał samolotem trasą podobną do MH 17 z podróży po Ameryce Południowej (za Spieglem):
A Deadly Error with Global Consequences: Shooting Down Flight MF17 - SPIEGEL ONLINEMeanwhile, as of Friday, Russian state media reported around the clock that the Ukrainian forces probably shot down the aircraft. The majority of Russians believe the repeated claims of experts who insist that the pro-Russian rebels didn't even have the kinds of weapons used in the incident. The height of the propaganda offensive was probably a report from the Russian news agency Interfax, which claimed that the attack was in fact aimed at Putin himself, who was returning from a trip to Latin America.
Zakładki