Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
Like Tree4Likes
  • 4 Post By N077GL

Wątek: 2014-08-30 Cirrus przelatuje nad D.C. i wpada do Atlantyku

  1. #1
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie 2014-08-30 Cirrus przelatuje nad D.C. i wpada do Atlantyku


    Polecamy

    Cirrus (SR-22 wg Reuters, SR-20 wg AP) lecący z Waukesha County Airport w Wisconsin do Manassas Regional Airport w Virginii, na wysokości 13.000 stóp wleciał w przestrzeń zakazaną nad Dystryktem Columbia w pobliżu Waszyngtonu. Samolot nie odpowiadał na wezwania ATC. Wysłano dwa F-16, których piloci stwierdzili, że osoba za sterami jest nieprzytomna.
    Wojskowe maszyny eskortowały samoczynnie lecący samolot nad Atlantyk, gdzie Cirrus spadł do wody, najprawdopodobniej z przyczyny braku paliwa. Do akcji poszukiwania wraku włączył się śmigłowiec Straży Przybrzeżnej MH-60 oraz wojskowy C-130 ale niczego nie znaleziono.
    Tyle agencje.

    źródła.
    F-16s dispatched for unresponsive pilot of small plane near D.C. | Reuters
    Search for unconscious pilot who crashed halted

  2. #2

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    w domu z ogrodem

    Domyślnie

    Jak dla mnie to troche dziwne ... zaangazowano w ta akcje conajmniej 4 jednostki latajace i ..nic nie znaleziono.
    Skoro byl smiglowiec strazy przybrzeznej to dlaczego nie podjeto akcji natychmiast po wodowaniu samolotu
    Byc moze bylaby szansa na uratowanie pilota, jesli oczywiscie byl tylko nieprzytomny.
    Rozumiem, ze jest zagrozenie dla ratownika(-ow) ale oni sa na miejscu i moga ocenic sytuacje czy uda sie wyciagnac kogos z wraku.
    pozdrawiam nurek *** S-W 8"-Dobson *** T 851, UL 620, UL980, UN 850, UZ 710, UZ 717 TB 1, TR 9

  3. #3

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nurek Zobacz posta
    Jak dla mnie to troche dziwne ... zaangazowano w ta akcje conajmniej 4 jednostki latajace i ..nic nie znaleziono.
    "Cywilny żeglarz znalazł koło i osłonę silnika". Tak więc COŚ znaleziono.

    Cytat Zamieszczone przez nurek Zobacz posta
    Skoro byl smiglowiec strazy przybrzeznej to dlaczego nie podjeto akcji natychmiast po wodowaniu samolotu
    Byc moze bylaby szansa na uratowanie pilota, jesli oczywiscie byl tylko nieprzytomny.
    To raczej nie było wodowanie - samolot po prostu się rozbił. Jeśli śmigłowiec nie był na miejscu w momencie zetknięcia Cirrusa z wodą, to raczej to, co z niego zostało, zdążyło zatonąć, zanim ratownicy przybyli na miejsce. Napisano tylko, że F-y towarzyszyły Cirrusowi aż do katastrofy - na pewno podały współrzędne. Kiedy dokładnie wysłano ratowników - nie napisano. Jeśli po upadku, to raczej szans na ratunek nie było.

    Teoretycznie można było pchnąć do akcji śmigłowiec, aby towarzyszył Cirrusowi, gdy już było wiadomo, że pilot jest nieprzytomny i zdąża nad Atlantyk, więc na 99% się o wodę rozbije. Ale czy to było realne technicznie (zasięg, prędkość śmigłowca oraz miejsce jego stacjonowania w zestawieniu z pozycją, kursem, prędkością i przewidywanym zasięgiem samolotu na pozostałym paliwie) albo proceduralnie (kiedy można podjąć decyzję o wysłaniu) to już inna bajka. Przypuszczam, że niewiele dało się zrobić.

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    To nie było wodowanie tylko dość gwałtowne rozbicie się o powierzchnę wody.

    Samolot leciał na FL130, zapewne z włączonym autopilotem, ustawioną przepustnicą na jakieś ciśnienie ładowania. Małe samoloty nie mają auto-throttle. Autopilot pewnie był w modzie ALT HOLD i jakimś do utrzymania kierunku, pewnie NAV (to nie ma znaczenia). Po zgaśnięciu silnika prędkość maleje, autopilot zwiększa kąt natarcia tak aby utrzymać wysokość, układ sterujący "nie wie", że silnik już nie pracuje. ... i tak zwiększa kąt natarcia aż do przeciągnięcia lub ewentualnie jeśli układ jest bardziej inteligentny to poniżej określonej prędkości przestaje utrzmywać wysokość i dobiera kąt natarcia tak aby utrzymać tę minimalną prędkość. Wówczas jest szansa, że samolot nie spadnie jak żelazko tylko uderzy z relatywnie niewielkim kątem pochylenia.

    Gdyby do tego był w mode NAV i wypadł by mu zakręt akurat po zgaśnięciu silnika to jak wiemy prędkość przeciągnięcia w zakręcie rośnie, opór również, a mocy nie przybywa (silnik nie działa) i tak oto powstaje piękny korkociąg.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  5. #5

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    w domu z ogrodem

    Domyślnie

    To juz tym bardziej nie rozumiem...
    Jesli lecial na FL130 z predkoscia przelotowa ok.130-150kts czyli z predkoscia ktora AH60 spokojnie osiaga to po co wysylali Herculesa?
    Skoro sluzby ratownicze mialy takie info jak prezentowane wyzej, to IMHO mozna bylo zalozyc ze rozbije sie w drobny mak po uderzeniu w wode i zatonie w ciagu kilku-kilkunastu sekund i zadna akcja ratownicza nie bedzie skuteczna. Ewentualnie liczyc na lut szczescia i w miare "delikatne" rozbicie sie o powierzchnie morza z opcja zatoniecia po kilku-kilkunastu minutach. A wtedy wystarczylby smiglowiec ewentualnie asekuracja Herculesa.
    Sporna kwestia bylo tylko miejsce upadku Cirrusa.
    pozdrawiam nurek *** S-W 8"-Dobson *** T 851, UL 620, UL980, UN 850, UZ 710, UZ 717 TB 1, TR 9

  6. #6
    Awatar lubellak97

    Dołączył
    Feb 2013
    Mieszka w
    Lublin, EPLB

    Domyślnie

    Skoro leciał powyżej pułapu 3500 metrów mógł stracić przytomność z niewystarczającej ilości tlenu na tej wysokości.
    " Prawdziwa wolność jest tam, na górze..."



  7. #7
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nurek Zobacz posta
    Jesli lecial na FL130 z predkoscia przelotowa ok.130-150kts czyli z predkoscia ktora AH60 spokojnie osiaga to po co wysylali Herculesa?
    AH-60? Nawet jeśli prędkość samolotu jest w zasięgu prędkości śmigłowca to weź poprawkę na to, że śmigłowce ratownicze nie są zbazowane wszędzie, musiałby mieć szansę go przechwycić, a tutaj niewielka różnica prędkości by mogła to wykluczyć. Hercules ma większą prędkość i zasięg z maszyn ratowniczych używanych w USA.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  8. #8
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Wiec sie okazalo ze to rodzony brat czlowieka ktory tu pracuje ze mna na tym samym pietrze...
    KZ

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nurek Zobacz posta
    Jesli lecial na FL130 z predkoscia przelotowa ok.130-150kts
    Cirrus SR-22 lecie na przelocie osiąga 160-180 KTAS zależnie od tego jak zależy na ekonomii spalania, wersja turbodoładowana SR-22T lub SR-22 z silnikiem turbodoładowanym - TN) 180-200, a SR-20 w granicach 150 KTAS. To są prędkości dla większości śmigłowców nieosiągalne, a celem przechwycenia śmigłowiec musiałbym lecieć znacznie szybciej.

    ... i tak jak pisałem, ten samolot się rozbił, gdyż autopilot nie wykona wodowania. Inaczej to wygląda w sytuacji gdy ferry pilot źle obliczy paliwo i woduje samolot, takie przypadki są znane i nierzadko kończą sie powodzeniem akcji.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  10. #10

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    w domu z ogrodem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    AH-60? Nawet jeśli prędkość samolotu jest w zasięgu prędkości śmigłowca to weź poprawkę na to, że śmigłowce ratownicze nie są zbazowane wszędzie, musiałby mieć szansę go przechwycić, a tutaj niewielka różnica prędkości by mogła to wykluczyć. Hercules ma większą prędkość i zasięg z maszyn ratowniczych używanych w USA.
    Jasne, nie wszedzie ale zalozylem, ze nie lecial na max predkosci to raz a AH60 w przypadku przechwycenia moze leciec jakis 60kmh szybciej od Cirrusa. Przy okazji to pewnie zanim dolecial do brzegu juz wiedzieli, ze cos nie tak i dlatego wyslali "jaszczomby"
    Wlasnie szukam gdzie w poblizu DC jest jakas baza CG.

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Cirrus SR-22 lecie na przelocie osiąga 160-180 KTAS zależnie od tego jak zależy na ekonomii spalania, wersja turbodoładowana SR-22T lub SR-22 z silnikiem turbodoładowanym - TN) 180-200, a SR-20 w granicach 150 KTAS.
    Nie wiem skad wziales te dane ale ja opieram sie na info ze strony Cirrusa.
    SR22 - 183ktas max
    SR20 - 155ktas max
    Nie przypuszczam zeby lecial na maxa dlatego przyjalem moje wartosci.


    Nie pisz posta pod postem w odstępie kilku minut. Masz 30 minut na edycję i nie ma potrzeby pisania kilku postów jeden pod drugim, w krótkim odstępie czasu. Jeśli się nie dostosujesz do tej zasady, to Twoje posty mogą zostać potraktowane jako SPAM a Ty otrzymasz ostrzeżenie od moderatora.
    Ostatnio edytowane przez frik ; 02-09-2014 o 21:32
    pozdrawiam nurek *** S-W 8"-Dobson *** T 851, UL 620, UL980, UN 850, UZ 710, UZ 717 TB 1, TR 9

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nurek Zobacz posta
    Nie wiem skad wziales te dane ale ja opieram sie na info ze strony Cirrusa.
    SR22 - 183ktas max
    No wlasnie, ze strony Cirrusa, troche zle patrzysz, wersja "T" (turbo) SR22T ma tam szybkosc maksymalna 213 kts, kolega jordanj ma wiec racje, nawet troche zanizyl.

  12. #12
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nurek Zobacz posta
    AH60
    Co to jest AH60? Jeśli masz na myśli Jayhawka USCG to akurat jego przelotowa to 140kn (a oznaczenie to MH-60T/HH-60J). Rescue Hawk USN podobnie.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  13. #13

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nurek Zobacz posta
    To juz tym bardziej nie rozumiem...
    Jesli lecial na FL130 z predkoscia przelotowa ok.130-150kts czyli z predkoscia ktora AH60 spokojnie osiaga to po co wysylali Herculesa?
    Skoro sluzby ratownicze mialy takie info jak prezentowane wyzej, to IMHO mozna bylo zalozyc ze rozbije sie w drobny mak po uderzeniu w wode i zatonie w ciagu kilku-kilkunastu sekund i zadna akcja ratownicza nie bedzie skuteczna.
    Czego naprawde nie rozumiesz?
    To jest zadanie Coast Gard leciec na miejsce wypadku a nie medrkowac czy akcia ratunkowa bedzie 'skuteczna' czy nie.
    Leca z zestawem sprzetu jaki 'moze' im byc potrzebny, to jest czescia ich SOP.

    Cytat Zamieszczone przez martineho Zobacz posta
    Cirrus (SR-22 wg Reuters, SR-20 wg AP)
    Musial byc SR22 skoro sie znalazl na FL210.

  14. #14

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lubellak97 Zobacz posta
    Skoro leciał powyżej pułapu 3500 metrów mógł stracić przytomność z niewystarczającej ilości tlenu na tej wysokości.
    Na 4000 m? Bez przesady...
    Jest co najmniej kilka o wiele bardziej prawdopodobnych przyczyn.

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Jest prawdopodobne ze z tlenem cos moglo byc nie tak (w polaczeniu z jakims medycznym niedomaganiem?), na flightaware jego profil wyglada tak ze znalazl sie szybko na FL210 (na tej wysokosci musi miec zalozona maske tlenowa), spedzil na tej wysokosci kolo godziny poczym zszedl na 13000 ft i pozostal na tej wysokosci do konca. Dodatkowo Cirrus/Perspective wyposazony jest w oprogramowanie ktore sprawdza czy pilot jest przytomny (ile razy ruszyl/wcisnal, przekrecil czyms, itp) i zaleznie od wysokosci i uplywu czasu automatycznie znizy wysokosc do wlasnie cos okolo 12500-14000 ft w nadziei ze pilot odzyska przytomnosc. To co sie stalo jest szalenie podobne do takiego scenariusza. Samolot byl prawie nowy.
    uKL, Lucass, Korsaj and 1 others like this.

  16. #16

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie


    Polecamy

    To zmienia postać rzeczy. Na 6400 m tlenu jest już trochę mało.
    Jeżeli zapomnial wlożyć maskę lub nie miał w butli tlenu...

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •