Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
Like Tree6Likes
  • 4 Post By aaben
  • 1 Post By konradeck
  • 1 Post By b182

Wątek: 2014.12.05 Cirrus rozbity przy lądowaniu z powodu turbulencji za Black Hawkiem

  1. #1

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie 2014.12.05 Cirrus rozbity przy lądowaniu z powodu turbulencji za Black Hawkiem


    Polecamy

    Film:


    Mało jest filmów pokazujących skutki turbulencji w śladzie, tym bardziej za śmigłowcem. Tutaj przykład drastyczny, ale pilot podobno był tylko poobijany. Lot przebiegał na lotnisku niekontrolowanym. Wg zeznań pilota w momencie kiedy zorientował się że wpadł w wiry zstępujące (ang. downwash) dał pełną moc, lotki i orczyk do oporu w prawo.
    thewho, samotnik, Canonier and 1 others like this.

  2. #2
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    CEN15LA069

    Pilot uczeń w samodzielnym locie. Widział śmigłowiec i planował lądowanie z przelotem, ale nie udało mu się...
    Wg NTSB pilot doznał poważnych obrażeń.
    aaben likes this.
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  3. #3
    Awatar b182

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Gorlice

    Domyślnie

    Kurcze az trudno uwierzyc że wiry aż tak długo unosza sie w tym miejscu.
    Canonier likes this.

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Ale kurz po upadku tego samolotu nie pokazuje, by tam powietrze jakoś dziwnie się zachowywało. Dość jednostajnie się przesuwa.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez b182 Zobacz posta
    Kurcze az trudno uwierzyc że wiry aż tak długo unosza sie w tym miejscu.
    Okolo 30 sekund w tym wypadku. Typowo powinno sie odczekac conajmniej minute, nawet dwie.

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    CEN15LA069

    Pilot uczeń w samodzielnym locie. Widział śmigłowiec i planował lądowanie z przelotem, ale nie udało mu się...
    Wg NTSB pilot doznał poważnych obrażeń.
    Błędne założenie jeżeli chciał lądować z przelotem. Powinien dostać informację od instruktora o bezwzględnym przyziemieniu na początku pasa aby nie dostać się w obszar ewentualnej turbulencji na minimalnej prędkości. Brak doświadczenia, mała prędkość i mamy to co widać. Dużo wyjaśniłaby możliwość analizy zapisu parametrów lotu z Cirrusa.

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    Wg NTSB pilot doznał poważnych obrażeń.
    Czy "minor" to poważne?

    Czy w USA stosuje się nadzór instruktorski z ziemi z radiem w trakcie lotów samodzielnych ucznia?

  8. #8
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Tak sie zastanawiam czy decyzja o GA i zwiekszeniu mocy nie przyczynila sie do jeszcze wiekszego obrotu samolotu - nie latalem tym samolotem wiec nie wiem jakie sa momenty od smigla w takiej sytuacji i na ile sam maner GA wymaga kontry na lotkach i sterze kierunku.

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez dromader Zobacz posta
    Ale kurz po upadku tego samolotu nie pokazuje, by tam powietrze jakoś dziwnie się zachowywało. Dość jednostajnie się przesuwa.
    I co ciekawe, w kierunku lądowania, czyli wiatr jakby w dupkę....
    Tak czuję po kościach, że coś tu chłopa zaskoczyło przy lądowaniu i nie był to chyba ten UH-60.....
    IMHO - nie sądzę by BH miał wiele większy ślad aerodynamiczny niż Mi-8 a nigdy nam się nie zdarzyło mieć tego typu problemy mimo iż separacje mieliśmy gruuuubo mniejsze - no, ale nie przesądzajmy sprawy.
    Nie mniej jednak zapis
    Cytat Zamieszczone przez CEN15LA06[FONT=Arial
    ]...This is preliminary information, subject to change, and may contain errors....
    może być wykorzystany w tym wypadku.

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Czy w USA stosuje się nadzór instruktorski z ziemi z radiem w trakcie lotów samodzielnych ucznia?
    Nie, z mojego doswiadczenia.
    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Czy "minor" to poważne?
    Ja tam widze 'serious'.

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    W nagłówku jest 1 minor.

  12. #12

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Pilot raczej nie odniósł poważnych obrażeń, bo pod koniec filmu widać jak samodzielnie otwiera drzwi i wychodzi z wraku.

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Może przypomnijmy definicję poważnych obrażeń w lotnictwie. W skrócie, z tego co pamiętam, są to obrażenia, które:
    - wymagają hospitalizacji na okres minimum 48 godzin rozpoczętej w ciągu 7 dni od zdarzenia;
    - złamania jakichkolwiek kości z wyjątkiem prostych złamań kości palców rąk lub stóp;
    - krwotok wewnętrzny, uszkodzenia narządów wewnętrznych, mięści, układu nerwowego lub ścięgen;
    - związane z narażeniem na działanie substancji chemicznych lub radioaktywnych mogących mieć negatywny wpływ na stan zdrowia;
    - związane z oparzeniami 3-ego stopnia na powierzchni minimum 5% całkowitej powierzchni ciała.

    Ze złamaną ręką można bez problemu opuścić samolot, a pomimo to jest się ciężko rannym.

    P.s. Piszę z pamięci, musiałbym sprawdzić w Konwencji, ale na potrzeby egzaminów moja pamięć zazwyczaj wystarczała.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  14. #14
    ModTeam
    Awatar STYRO

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRZ/RZE

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Typowo powinno sie odczekac conajmniej minute, nawet dwie.
    Znalezione w sieci:

    It is a "non-towered" airport not an "uncontrolled airport" and the pilot of the Cirrus should have waited for the wake turbulence to disipate for at least 2 minutes as suggested in this FAA publication: https://www.faa.gov/training_testing...ake/04SEC2.PDF
    Pozdrawiam
    STYRO

    LOS SUAVES - już nie pójdę na taki koncert ...

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    I co ciekawe, w kierunku lądowania, czyli wiatr jakby w dupkę....
    Tak czuję po kościach, że coś tu chłopa zaskoczyło przy lądowaniu i nie był to chyba ten UH-60.....
    IMHO - nie sądzę by BH miał wiele większy ślad aerodynamiczny niż Mi-8 a nigdy nam się nie zdarzyło mieć tego typu problemy mimo iż separacje mieliśmy gruuuubo mniejsze - no, ale nie przesądzajmy sprawy.
    Lądowanie na kierunku 33, wiatr wg NTSB 110/3 kts. Mi też się zdarzyło latać blisko Mi-8, ale nigdy w takiej konfiguracji. Według mnie istotne jest to, że śmigłowiec startował na wprost i wiry schodziły równo nad pas.

  16. #16

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPBC EPLL

    Domyślnie


    Polecamy

    Pod adresem :
    https://www.youtube.com/watch?featur...&v=E1taQXmSJys
    można znaleźć filmik ze śladem aerodynamicznym śmigłowca, ślad BlackHawka jest inny w porównaniu z Mi-8 ze względu na charakterystykę wirnika nośnego

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •