Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
Like Tree3Likes
  • 1 Post By vonMises
  • 1 Post By thewho
  • 1 Post By okazjonalny

Wątek: 2014.10.31 Katastrofa SpaceShipTwo w USA

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie 2014.10.31 Katastrofa SpaceShipTwo w USA


    Polecamy

    Na chwile obecną jedna osoba nie żyje a druga jest poważnie ranna po katastrofie Virgin Galactic's SpaceShipTwo na pustyni w Kalifornii.
    Virgin Galactic's partner Scaled Composites conducted a powered test flight of SpaceShipTwo earlier today. During the test, the vehicle suffered a serious anomaly resulting in the loss of the vehicle. The WhiteKnightTwo carrier aircraft landed safely. Our first concern is the status of the pilots, which is unknown at this time. We will work closely with relevant authorities to determine the cause of this accident and provide updates as soon as we are able to do so.
    https://www.facebook.com/virgingalac...52850164994297


    http://www.bbc.com/news/world-us-canada-29857182

  2. #2
    Awatar vonMises

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Polecam dyskusję o możliwych przyczynach na polskim forum astronautycznym, zwłaszcza wypowiedź nt. rakietowych silników hybrydowych (taki na pokładzie miał SS2 i to było jego pierwsze odpalenie w swobodnym locie po zmianach), rzuca nieco światła, na możliwe przyczyny tej katastrofy

    Virgin Galactic
    ironhide likes this.

  3. #3

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Mielec

  4. #4
    Awatar kakulek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Pabianice

    Domyślnie

    Miałem okazję to to oglądać w Farnborough w całości


    Samolot i właściciel
    Scaled Composites Spaceship 2
    Virgin Galactic
    Lotnisko
    United Kingdom: Farnborough (FAB EGLF)
    Data /REG / CN
    14.07.2012 / N33955 / 1
    Autor
    Dariusz Kempski (EPLL Spotting Team)
    Pozdrawiam.Darek.


  5. #5
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    W skrócie myślowym paliwo SS2 to "guma" spalana w podtlenku azotu.
    CNN pisze o pierwszym locie zasilanym paliwem o nowym składzie.

    Officials: 1 pilot dead, 1 hurt in test-flight failure - CNN.com

  6. #6
    Awatar W_Z_T_

    Dołączył
    Apr 2013

    Domyślnie

    http://www.gannett-cdn.com/-mm-/d562...aceShipTwo.jpg

    Co to za samoloty po lewej stronie?
    Moje lotnicze foto pstryki:
    http://kcfoto.pl/

  7. #7
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez W_Z_T_ Zobacz posta
    http://www.gannett-cdn.com/-mm-/d562...aceShipTwo.jpg

    Co to za samoloty po lewej stronie?
    To nie są samoloty tylko samolot WhiteKnightTwo, który wyniósł pojazd na wysokość startową. Eksplozja niedługo po separacji pojazdów.



    ================
    Kilka faktów:

    CNN podaje, że stały komponent nowego paliwa był bardziej "plastic" zamiast używanego dotychczas "rubber".

    Podano również personalia pilotów. Obaj byli pilotami testowymi związanymi ze Scaled Composites od lat z nalotami kilku tysięcy godzin.
    Uratowany pilot pełnił funkcję dowódcy w tym locie. Odniósł "umiarkowane obrażenia", przeszedł operację ramienia. Zginął drugi pilot.

    NTSB już prowadzi dochodzenie. Mają dużo materiału video i telemetrycznego jako, że był to lot testowy ale szef NTSB mówi, że to będzie dla nich wyzwanie ponieważ NTSB nigdy nie prowadziła dochodzenia w sprawie pojazdu kosmicznego.

    Co ciekawe Branson twierdzi, że może zwrócić za wszystkie bilety dotychczas wykupione w ramach programu ponieważ firma nie korzysta z tych pieniędzy. Jak dotąd nikt się nie zgłosił po zwrot kasy. Branson twierdzi, że przeciwnie, nawet ktoś wykupił wczoraj bilet, w ramach wsparcia dla projektu.
    NBC publikuje wywiad z człowiekiem nr 1 na liście oczekujących, który twierdzi, że nie ma zamiaru oddać biletu. Nie sprzedał go do tej pory, choć oferowano mu miliony, więc i teraz go nie odda i ma zamiar odbyć podróż

  8. #8
    Awatar vonMises

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Według śledczych (NTSB), analiza danych wysyłanych przez SpaceShipTwo do centrum kontroli pozwala stwierdzić, iż do momentu rozpadu pojazdu silniki pracowały normalnie. Cała kilkunastosekundowa pierwsza faza lotu przebiegła zgodnie z planem.
    Pierwsze ustalenia śledczych. "Kosmiczna taksówka" nie eksplodowała - TVN24

    Źródło nieszczególne...

  9. #9

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Wrocł‚aw, Dolnośląskie, Poland, 112097755473587, Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez vonMises Zobacz posta
    Źródło nieszczególne...
    NTSB nieszczególnym źródłem? Akurat ta informacja nie została przez TVN jakoś strasznie zmasakrowana, inne agencje donoszą właściwie to samo:
    http://www.reuters.com/article/2014/11/03/us-space-crash-virgin-idUSKBN0IM0RO20141103

  10. #10
    Awatar vonMises

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    miałem na myśli TVN24
    (proszę moda o scalenie, nie mogę edytować posta)

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2014

    Domyślnie

    SS2 miał zmienną geometrię - "pióra" (końce skrzydeł) unoszone pod kątem ok. 90 stopni w górę, co miało stabilizować lot podczas wejścia w atmosferę.

    Czwarta, ostatnia konferencja prasowa NTSB.


    Zdarzenia w czasie lokalnym
    10:07:19 SS2 odłączony od nosiciela
    10:07:21 zapłon silnika
    10:07:29 prędkość 0.94 Ma, dźwignia blokady "piór" jest w pozycji "zablokowane"
    10:07:31 prędkość 1.02 Ma, dźwignia blokady "piór" jest w pozycji "odblokowane"
    krótko po tym, "pióra" samoczynnie zaczęły się przestawiać w pozycję uniesioną (bez zmiany pozycji dzwigni, która inicjuje ten proces)
    10:07:34 koniec telemetrii i danych wideo

    Rozpoczęto przenoszenie szczątków do hangaru. Pojawiły się doniesienia o lekkich elementach znajdowanych do 35 mil od miejsca zdarzenia. Największy fragment kadłuba i skrzydła musi zostać pocięty na mniejsze fragmenty przed przeniesiem do hangaru.

    Utworzono specjalną grupę "Human Performance Group" która ma zająć się interfejsem człowiek-maszyna, takimi sprawami jak sposób prezentacji danych, konstrukcja list kontrolnych, itp.

    Przewidywany czas trwania procedury śledczej to 12 miesięcy, może być nieco krótszy ze względu na bogate dostępne dane.

    Normalna zmiana pozycji "piór" wymaga przestawienia dwóch dźwigni: pierwsza odblokowuje mechanizm, druga określa faktyczne położenie. Wg procedur, po odpaleniu silnika i rozpoczęciu przyspieszania nie wolno przestawić dźwigni w pozycję "odblokowane" przed osiągnięciem prędkości 1.4 Ma. Human Performance Group zajmie się określeniem "kto robi co", tzn. czy obie dźwignie przestawia jeden pilot, czy jest to jakoś podzielone.

    Sama czynność przestawienia dźwigni była wykonana pomiędzy 10:07:29 a 10:07:31. Obraz z kamery w kokpicie pokazał, że "dźwignię przestawiła osoba siedząca w prawym fotelu". Na końcu wideo z konferencji podano informację, że był to FO, który nie przeżył wypadku.

    Na trzeciej konferencji prasowej podano, że silnik pracował normalnie aż do momentu rozpoczęcia zmiany pozycji "piór".

  12. #12
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marmur Zobacz posta
    10:07:31 prędkość 1.02 Ma, dźwignia blokady "piór" jest w pozycji "odblokowane"
    Wow, to zmienia cały obraz. Już wcześniej napływały doniesienia, że to nie w napędzie należy upatrywać przyczyn katastrofy.

    Z tego co się orientuję w konstrukcji SS2 i co widać na filmach z poprzednich lotów, "pióra" powinny być zablokowane przez całą fazę lotu z napędem a "feathering" miał służyć odpowiedniemu ustawieniu maszyny przy hamowaniu w atmosferze.

    Tutaj (zdjęcia z lotu testowego) widać ok. 1:30 że "feathering" zaczyna się dopiero po wyłączeniu silnika.


  13. #13

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Bognor Regis

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kakulek Zobacz posta
    Miałem okazję to to oglądać w Farnborough w całości
    Też w Farnborough oglądałem Spaceship 2, mam ładne zdjęcia, ale, o ile wiem, nie był to oryginalny pojazd tylko makieta 1:1.
    Pozdrawiam - Miłek

  14. #14
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Zobaczcie na tym wideo
    https://m.youtube.com/watch?v=Lqhzlq7UReA
    jak gwaltownie przebiega ten proces. Jak nagle sa zmiany pochylenia.
    Jak tym razem stalo sie to w momencie gdy samolot przechodzil fale dzwiekowa nie powinno dziwic, ze tak szybko bylo po wszystkim
    wally likes this.

  15. #15

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez martineho Zobacz posta
    Z tego co się orientuję w konstrukcji SS2 i co widać na filmach z poprzednich lotów, "pióra" powinny być zablokowane przez całą fazę lotu z napędem a "feathering" miał służyć odpowiedniemu ustawieniu maszyny przy hamowaniu w atmosferze.
    To są dwa osobne działania - jedna dźwignia służy do odblokowania (ta została zwolniona krótko przed wypadkiem), druga do uruchomienia mechanizmu przesuwającego pióra (tego nie zrobiono!).
    Ponieważ bez działającego mechanizmu samolot nie mógłby bezpiecznie powrócić do atmosfery, mechanizm jest odblokowywany jeszcze w czasie lotu z napędem. Na filmie z poprzedniego lotu widać że dzieje się to chwilę przed przejściem do pionowej fazy wzlotu, by piloci mogli przerwać lot gdyby odblokowanie nie zadziałało.
    Uruchomienie mechanizmu ("feathering"), czyli przesunięcie piór do góry, odbywa się dopiero po zakończeniu działania silnika, gdy samolot wraca już do atmosfery.

    Edit: na tym filmie z poprzedniego lotu około 0:38 jest odblokowanie piór ("Unlocking"), a dopiero przy 1:15 mechanizm jest uruchomiony i pióra się przesuwają:
    http://www.youtube.com/watch?v=0mCFxAsmnk0

    Wydaje się być prawdopodobne że siły aerodynamiczne (fale uderzeniowe przy prędkościach około 1 Mach) przezwyciężyły opór odblokowanego mechanizmu i rozłożyły pióra.

    Edycja: na tym filmie widać fale przy prędkościach około 0.8-1 Mach.
    http://www.youtube.com/watch?v=BsIabrtezIQ

    Brak informacji by wysnuwać dalsze wnioski, w szczególności nie wiadomo jaka jest planowa obsługa mechanizmów tego pojazdu.
    martineho likes this.

  16. #16
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    j.w

    Po katastrofie prototypu rakietoplanu, który brytyjska firm Virgin Galactic chce wykorzystywać do turystycznych suborbitalnych lotów kosmicznych, wśród przyszłych pasażerów pojawiły się żądania zwrotu pieniędzy - poinformował w sobotę dziennik "Daily Telegraph". Jak zaznaczył, jest to pierwszy przypadek, by którykolwiek z 800 kandydatów na kosmicznych turystów zrezygnował i domagał się oddania wpłaconej z wyprzedzeniem kwoty - mimo że cały projekt ma już 10 lat opóźnienia. Prezes Virgin Galactic George Whitesides powiedział gazecie, że wycofało się 24 pasażerów. Choć nie każdy z nich zdążył wpłacić pełną należność za bilet w kwocie 250 tys. dolarów, to firma stoi w obliczu straty 5 mln dolarów.

    PAP
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  17. #17

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Sprzedaż biletów to bardziej działanie marketingowe niż faktyczne pozyskanie środków. Chodziło o zrobienie szumu i pokazanie że gwiazdy i gwiazdeczki są zainteresowane -> reklama. O ile kojarzę wpłacano tylko zaliczkę na lot, rzędu 10%. Zrezygnowało <5% osób, gdyby faktycznie była panika to byłoby o wiele więcej.

    Wracając do mechanizmu - wg informacji z NasaSpaceflight Forum, gdzie wynaleziono dokument patentowy (wyguglajcie "patent 7195207" by zobaczyć rysunki) - w SS1 pióra były przesuwane siłownikiem, gdzie w normalnej pozycji stara się on zamknąć pióra (ciśnienie zamykające). Dodatkowo specjalny hak trzymał za bolec, by pióra nie poruszyły się przypadkowo lub w wyniku działania sił aerodynamicznych (zabezpieczenie mechaniczne). Po zwolnieniu blokady (haka) siły aerodynamiczne mają sporą dźwignię (siłownik działa blisko zawiasu, a nie końca powierzchni), więc wydaje się prawdopodobne że w okolicach Mach 1 mogłyby przezwyciężyć opór siłownika i poruszyć piórami.

    W SS2 mechanizm jest zmieniony w stosunku do SS1, lecz ogólne zasady są podobne.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •