Strona 17 z 19 PierwszyPierwszy ... 7 15 16 17 18 19 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 321 do 340 z 361
Like Tree459Likes

Wątek: 2014.12.28 - Katastrofa Indonesia AirAsia QZ8501, A320 PK-AXC

  1. #321

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez RedLite Zobacz posta
    Nie masz racji. W ruchu po okręgu stała prędkość kątowa (bez przyśpieszenia) powoduje ...
    Nie pisałem o przechodzeniu do wznoszenia, tylko o ustalonym wznoszeniu. To co napisałeś jest oczywiste, tylko chyba nie zrozumiałeś o czym pisałem ja, więc sorry za dwuznaczność.
    RedLite likes this.
    Eee tam, podpis ;)

  2. #322
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Łatwiejsza w takim, że w lataniu jest coraz mniej stick & rudder, a coraz więcej bycia obserwatorem zachowań komputera. Latanie staje się coraz mniej wymagające, fizycznie i psychicznie, a to w sytuacjach nietypowych się mści.

    Krytyka FBW zawsze wraca jak bumerang po wypadkach, ale chyba zapomina się w tym wszystkim o nieporównanie większej ilości sytuacji, w której FBW wypadkom zapobiegło - mniej medialne?

  3. #323

  4. #324
    Awatar RedLite

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RedLite Zobacz posta
    Źródła zbliżone do śledczych mówią, że kiedy wystąpił problem z systemami samolotu kapitan opuścił swój fotel żeby wyłączyć FAC (przez wykręcenie bezpiecznika na tablicy). I wtedy rzekomo właśnie zaczęła się jazda pod górę.
    AirAsia captain left seat before jet lost control: sources | Reuters

    No chyba, że nie:
    Investigators say no evidence AirAsia captain left his seat | Reuters

  5. #325
    ModTeam
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Offtop pt. "Children of magenta" przeniesiony do: Automatyzacja w kokpicie (Wydzielone z wątku AirAsia QZ8501)

  6. #326
    Awatar Full Bird

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    USA

    Domyślnie

    By zrozumiec ten wypadek, trzeba bardzo blisko przyjrzec sie profilowi zalogi.Zaprawde powiadam Wam nic Was wiecej nie ubogaci .

  7. #327
    Awatar RedLite

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Skoro Ty już to zrobiłeś, podziel się spostrzeżeniami. Ubogać nas!


    BTW, podobno podnieśli z dna gł. część kadłuba
    Tu zdjęcie skrzydła
    http://pbs.twimg.com/media/B-2WROqVEAA7gHL.jpg:large
    vonMises likes this.

  8. #328

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Bo proba pokrycia radarem 100% powierzchni globu jest niewykonalna technicznie i finansowo.


    Niczego takiego nie wprowadzono. Zawsze pilot bedzie w stanie przeciagnac samolot jak naprawde bardzo chce.
    Czy jesteś pewien na 102% że zabezpieczenia pozwolą na przeciągnięcie? To po co są?
    atgoc likes this.

  9. #329
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lukasz Zobacz posta
    Czy jesteś pewien na 102% że zabezpieczenia pozwolą na przeciągnięcie? To po co są?
    Po co odpisujesz na post sprzed 3 miesięcy? Oczywiście, że jeśli pilot będzie bardzo chciał to może obejść/wyłączyć zabezpieczenia.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  10. #330
    Awatar RedLite

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Na Twitterze migło mi, że w sierpniu będzie opublikowany raport. Ktoś śledzi jeszcze doniesienia? Azaliż prawda to?

  11. #331

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    1.12 pojawił się raport końcowy.

    The electrical interruption to the FAC caused the autopilot to disengage and the flight control logic to change from Normal Law to Alternate Law, the rudder deflecting 2° to the left resulting the aircraft rolling up to 54° angle of bank.

    Subsequent flight crew action leading to inability to control the aircraft in the Alternate Law resulted in the aircraft departing from the normal flight envelope and entering prolonged stall condition that was beyond the capability of the flight crew to recover.


    Crash: Indonesia Asia A320 over Java Sea on Dec 28th 2014, aircraft lost height and impacted waters, loss of rudder travel limiter due to maintenance

    Katastrofa samolotu AirAsia - główną przyczyną problem techniczny - TVN24

  12. #332
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    Aż tak trudny w pilotażu jest Airbus w Alternate Law?

    The side stick was mainly pulled back, the aircraft pitched up and climbed reaching up to 11,000 feet per minute rate of climb. 34 seconds after both FACs failed a stall warning activated, briefly ceased for 1 second after 4 seconds, then remained active until end of recording.

    i w AF447 i tutaj ciągną Sticka do siebie :/ po co się pytam???
    Canonier likes this.
    Pitterek

  13. #333

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Nie ma co przywoływać TVN24, bo nic z tego raportu nie zrozumieli. Przyczyną wypadku była indolencja załogi, głównie pierwszego oficera, nota bene Francuza.
    hypne, pitterek, 12wit and 1 others like this.

  14. #334

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Przyznam się, że to jest lekko przerażające. Kolejny raz po AF 447 niekrytyczna usterka samolotu powodująca wyłączenie autopilota sprawia, że piloci nie są w stanie lecieć w nocy według wskazań instrumentów, po czym w krótkim czasie doprowadzają do przeciągnięcia i katastrofy. Czy pilotowanie samolotu bez autopilota wg instrumentów naprawdę jest aż tak trudne? O co chodzi? Jestem laikiem ale wydaje mi się, że to powinna być absolutna podstawa treningu każdego pilota i umiejętność regularnie sprawdzana w trakcie okresowych ćwiczeń na symulatorach.
    klemenko likes this.

  15. #335

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Czy ja dobrze wyczytałem, że ten raport można jednym zdaniem streścić jako: "piloci nie potrafili lecieć samolotem bez autopilota"?
    klemenko, pitterek and suszykuba like this.

  16. #336
    Awatar b182

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Gorlice

    Domyślnie

    No na to wygląda. To jest po prostu zadziwiające jak łatwo pomimo tylu zabezpieczeń rozbić samolot. Dlaczego oni nie wyszli z tego stall-a. Chyba że stery nadal nie reagowały tak jak powinny.

  17. #337
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Temat jest (jak to zwykle bywa) nieco bardziej złożony i nie można go zamknąć po prostu stwierdzeniem "bo to zły pilot był"...

    Częścią problemu jest to, że obecne samoloty są coraz bardziej zautomatyzowane, a linie dość niechętnie patrzą na trenowanie latania "w rękach" - po prostu nie ma kiedy trenować...

    Samo "Alternate Law" nie powinno nastręczać trudności w pilotażu i jest bardzo zbliżone do "Normal Law". Jest natomiast jedna zasadnicza różnica w sterowaniu poprzecznym - w "Alternate" lotki są sterowe bezpośrednio przez "sidestick" i samolot (zwłaszcza z nie wytrymowanym sterem kierunku) ma tendencję do przechylania się na 1 skrzydło. Łatwo jest to skorygować lotką i/lub trymerem steru kierunku, ale jest to dość nietypowe dla pilota Airbusa, którego normalnie pilotuje się na zasadzie "set&forget" ...

    Parafrazując pewnego popularnego dziennikarza, "moja ocena tego jest taka":

    - Mamy średnio zdolnego F/O, który w późnym wieku zaczął latanie zawodowe (tzw. "career changer"), od razu po szkoleniu poszedł na Airbusa i tak na prawdę nie miał szansy porządnie nauczyć się i poćwiczyć latanie "w rękach". Ot, przeciętny "produkt systemu", nie każdy jest asem...

    - Wyłączenie FAC'ów bezpiecznikami powoduje kilka alarmów na ECAMie. Zgodnie z zasadami sztuki PF powinien zajmować się przede wszystkim pilotażem samolotu, a obrabianie usterki to zadanie PNF. W rzeczywistości to jest trudne, bo ECAM to wielki odwracacz uwagi. Na prawdę niełatwo jest się zmusić, żeby go olać. Zwłaszcza w sytuacji gdy Kapitan wstał z fotela i grzebie przy bezpiecznikach

    - Wskutek resetu FACów następuje samoczynne przestawienie się steru kierunku o 2 stopnie (to już się wcześniej zdarzało) , co powoduje stopniowe przechylanie się samolotu w lewo (6 stopni/sek, czyli nie za dużo)

    - F/O początkowo zajęty ECAM'em w końcu zauważa duże przechylenie samolotu (ok. 50 stopni) i reaguje nerwowym ruchem, przy okazji ściągając sidestick "na siebie" i w końcu doprowadzając do przeciągnięcia. Sidestick, przy swoich wielu zaletach, jest podatny na "cross coupling", czyli przypadkowe zasterowanie na drugiej osi - zwłaszcza przy obszernych, gwałtownych ruchach. Do tego w Airbusie siły na drążku nie zmieniają się wraz z prędkością - brakuje IMHO bardzo ważnego sygnału dla pilota o spadku prędkości. W klasycznym samolocie żeby przeciągnąć trzeba ściągać drążek z coraz większą siłą i/lub przetrymować samolot. (inna rzecz, że Asiana w SFO pokazała, że i to może nie wystarczyć).

    - samo przeciągnięcie też było dość nietypowe. Samolot, mimo dużego kąta natarcia (~40 stopni) spadał w pozycji "wings level" i z pochyleniem ok. 0 stopni, czyli takim jak w normalnym locie. Podejrzewam, że piloci w natłoku sygnałów nie połapali się, że są przeciągnięci i próbowali perzejść na wznoszenie samolotem, który pozornie był w normalnym położeniu. To by tłumaczyło dlaczego F/O cały czas ciągnął sidestck na siebie. Kolejną wskazówką, że F/o nie rozumiał wskazań przyrządów było to, że prosił o przełączenie źródła wskazań na zapasowe (DMC3).

    Reasumując mamy splot wielu czynników - powtarzającą się usterkę, nieprawidłowe działanie Cpt. (reset bezpieczników, który doprowadził do pogorszenia stanu samolotu), no i wreszcie działanie F/O. Koniec końców to on doprowadził do przeciągnięcia, ale trzeba przyznać że działał w niesprzyjających warunkach - nieplanowane przejście w Alternate Law, zmiana własności pilotażowych samolotu, zaskoczenie, "information overload" (dużo ostrzeżeń w krótkim czasie), niekonwencjonalne własności Airbusa i to wszystko w nocy w IMC...
    egon.olsen, alien, thewho and 34 others like this.

  18. #338

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    linie dość niechętnie patrzą na trenowanie latania "w rękach" - po prostu nie ma kiedy trenować...
    Nie powiem, żeby to zabrzmiało uspokajająco

  19. #339
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez shiver Zobacz posta
    Nie powiem, żeby to zabrzmiało uspokajająco
    Niestety o tym wiemy już praktycznie od AF447 z silnym potwierdzeniem przy pomocy Asiany.

    p,paw

  20. #340

    Dołączył
    Aug 2011
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Jak i cała wypowiedź...mało budująca.

Strona 17 z 19 PierwszyPierwszy ... 7 15 16 17 18 19 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •