Strona 1 z 8 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 148
Like Tree316Likes

Wątek: 2014.12.12 Samolot z CPH do Polski bliski kolizji z rosyjskim samolotem wojskowym

  1. #1
    Awatar eu01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    UE

    Domyślnie 2014.12.12 Samolot z CPH do Polski bliski kolizji z rosyjskim samolotem wojskowym


    Polecamy

    W miniony piątek samolot lecący z Danii do Polski (na razie brak bliższych danych o tym locie) wkrótce po starcie z lotniska Kastrup znalazł się w sytuacji zagrożenia kolizją z samolotem wojskowym, lecącym z wyłączonymi transponderami nad cieśniną Řresund. W ostatniej chwili jednostka militarna została zlokalizowana przez kontrolerów ruchu lotniczego. Pilot samolotu pasażerskiego został ostrzeżony i zdołał zmienić kurs. O incydencie donoszą źródła skandynawskie (m.in. duńskie i szwedzkie radio). Po wstępnych doniesieniach potwierdzono, że lecący "po kryjomu" samolot należał do Rosjan.

    Nie był to niestety pierwszy incydent tego typu.
     

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Wg twittera fr24, sprawa dotyczy SK1755 CPH-POZ.
     

  3. #3
    Awatar eu01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    UE

    Domyślnie

    Rosjanie oczywiście wszystkiemu zaprzeczają (i tekst po polsku).
     

  4. #4
    ModTeam
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań
     

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Bylismy wtedy w tym sektorze. Nie wiedzialem o co chodzi, czy to cwiczenia czy co. Nawet zazartowalem, ze pewnie jakis "rusek" lata. No i sie nie pomylilem... Atmosfera byla ciezka bo caly rejon byl IMC a jak slyszeliscie prawie kazdy kto sie zglaszal dostal ostrzezenie o tym ruchu i zwiazane z tym jakies ograniczenie. Koles sobie latal pomiedzy FL 230-250 czyli tam gdzie jest dosyc gesto.
    No i ten komentarz pilota "ATC: it looks like you'll pass behind him... Pilot: I HOPE SO..."
    Po prostu swołocz...
     

  6. #6
    Awatar eu01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    UE

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Po prostu swołocz...
    Dobrze dobrane słowo (pochodzenia rosyjskiego zresztą)
     

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Aug 2008

    Domyślnie

    To na pewno nie byli Rosjanie tylko Ukraińcy.
    niklucas likes this.
     

  8. #8
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    a taki samolot to można kupić w każdym sklepie z samolotami :P
    Pitterek
     

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPML

    Domyślnie

    W związku z tym incydentem mam proste pytanie - czy lotnictwo cywilne nie używa radarów pierwotnych ?
    Nie można przecież bazować tylko na informacjach z transponderów .
     

  10. #10

    Dołączył
    Dec 2014

    Domyślnie

    Drodzy Forumowicze, czy ktoś bardziej obeznany z tematem mógłby odpowiedzieć na takie pytania?

    Jak wysoko latają te rosyjskie myśliwce i czy zagrażają tylko startującym z Kopenhagi czy Malmo i lądującym tam samolotom?
    Czy wojskowe radary na bieżąco śledzą ruch na tamtym obszarze (24/7) i w razie czego odpowiednie służby powiadomią cywilną kontrolę naziemną?
    Jakim cudem myśliwce rosyjskie znalazły się w okolicy Kopenhagi i Malmo? Przecież to duńska i szwedzka przestrzeń powietrzna. Nikt wcześniej ich nie zauważył i nie przegonił?
     

  11. #11
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jazet Zobacz posta
    czy lotnictwo cywilne nie używa radarów pierwotnych ?
    Nie można przecież bazować tylko na informacjach z transponderów .
    Używa, ale w o wiele mniejszym stopniu niż wtórnych.
    Cytat Zamieszczone przez Maksym Zobacz posta
    Jak wysoko latają
    Pytasz o pułap maksymalny, czy na jakiej wysokości ten konkretny samolot latał? Pierwsze znajdziesz w wikipedii, drugie w poście #5 w tym temacie.
    Cytat Zamieszczone przez Maksym Zobacz posta
    rosyjskie myśliwce
    Mowa jest o samolocie zwiadowczym, pewnie Ił-20.
    Cytat Zamieszczone przez Maksym Zobacz posta
    Czy wojskowe radary na bieżąco śledzą ruch na tamtym obszarze (24/7) i w razie czego odpowiednie służby powiadomią cywilną kontrolę naziemną?
    Jak widać.
    Cytat Zamieszczone przez Maksym Zobacz posta
    Jakim cudem myśliwce rosyjskie znalazły się w okolicy Kopenhagi i Malmo? Przecież to duńska i szwedzka przestrzeń powietrzna. Nikt wcześniej ich nie zauważył i nie przegonił?
    Nad Bałtykiem to w większości jest międzynarodowa przestrzeń powietrzna. Maszyna była śledzona na radarach, a z przestrzeni międzynarodowej nie bardzo można kogoś "przeganiać".
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.

     

  12. #12

    Dołączył
    Dec 2014

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedź, frik. "Wyborcza" pisze, że najprawdopodobniej chodziło o Su-27.

    A co wspólnej przestrzeni powietrznej, to nie mieści mi się w głowie, żeby taki rosyjski samolot znalazł się tak blisko dwóch dużych miast, bo przecież zagrożenie zaistniało krótko po starcie, czyli na niewielkiej wysokości, a "pasażer" był wtedy w okolicach Malmo. Mimo to szwedzki minister ds. bezpieczeństwa mówi, że nie naruszono szwedzkiej przestrzeni powietrznej.

    Czy Rosjanie bez transponderów mogą też robić zwiady na wysokościach przelotowych, stwarzając zagrożenie dla przelatujących nad Bałtykiem samolotów cywilnych?
     

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Krótko po starcie dla mediów ;-) 10 minut i byli już na tym 230-250 levelu a to znowu nie tak nisko :-)
    Kazor likes this.
     

  14. #14
    Awatar Jerry

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Maksym Zobacz posta
    Dzięki za odpowiedź, frik. "Wyborcza" pisze, że najprawdopodobniej chodziło o Su-27.

    A co wspólnej przestrzeni powietrznej, to nie mieści mi się w głowie, żeby taki rosyjski samolot znalazł się tak blisko dwóch dużych miast, bo przecież zagrożenie zaistniało krótko po starcie, czyli na niewielkiej wysokości, a "pasażer" był wtedy w okolicach Malmo. Mimo to szwedzki minister ds. bezpieczeństwa mówi, że nie naruszono szwedzkiej przestrzeni powietrznej.

    Czy Rosjanie bez transponderów mogą też robić zwiady na wysokościach przelotowych, stwarzając zagrożenie dla przelatujących nad Bałtykiem samolotów cywilnych?
    Polecam lekturę Rosyjskie samoloty naruszyły przestrzeń powietrzną... a moĹźe nie? | Calypte Aviation

    Wbrew pozorom całkiem spory kawał nieba jest przestrzenią międzynarodową, gdzie w gruncie rzeczy wojskowi mogą niemal bezkarnie robić wiele rzeczy ;]
     

  15. #15

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    O ile nie są w przestrzeni klasy C, bo tam wymagane jest posiadanie transpondera który to właśnie Rosyjskie samoloty lubią ostatnio wyłączać. O tym widocznie pan piszący ten artykuł zapomniał.
    A mile of highway only takes you one mile, a mile of runway can take you anywhere in the world.
    http://eplatanie.wordpress.com/
     

  16. #16
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Rosjanie robią nad Bałtykiem dokładnie to samo, co w tym samym miejscu robiło NATO 30-40 lat temu. Nie uwierzylibyście, gdybym tu podał cyfry, ile wtedy kręciło się nad Morzem Bałtyckim samolotów wojskowych np. USA, Wielkiej Brytanii, Francji, że o państwach przylegających do basenu, które mają niejako "naturalne prawo" do latania w pobliżu swoich granic nie wspomnę. Na stawiane publicznie pytania o sens tych lotów, zachodni sojusznicy niezmiennie odpowiadali to samo: przestrzeń jest międzynarodowa, ogólnodostępna, wolno nam latać, więc sobie latamy. Z międzynarodowych cywilnych korytarzy nie korzystamy, więc nie będziemy nikomu się meldować i możecie nam nagwizdać. Tak samo odpowiada obecnie Rosja i tak samo możemy obecnie Rosji nagwizdać.

    Różnice są dwie. Po pierwsze, Rosja jest państwem przylegającym do Morza Bałtyckiego, czyli ma taki sam naturalny tytuł do latania nad Bałtykiem, jak mają Polska, Niemcy, Szwecja, Dania i inne państwa nadmorskie. My nie latamy, bo nie mamy czym. Gdybyśmy mieli, też byśmy latali. Oni mają czym, więc latają. Jeżeli już koniecznie chcemy stawiać pytania, to bardziej należałoby zapytać, co mają tutaj do szukania samoloty wojskowe państw trzecich, nie leżących nad Bałtykiem. Przez polityczną poprawność nie dopowiem, jakie to są państwa.

    Druga różnica jest taka, że w porównaniu z latami 70 ubiegłego stulecia tymczasem zrobił się w powietrzu nad Bałtykiem znacznie większy tłok. Nieograniczone loty samolotów wojskowych obojętnie którego państwa mogą prowadzić do zagrożeń dla bezpieczeństwa cywilnego ruchu lotniczego. Być może tym problemem należałoby się zająć i dążyć do zawarcia międzynarodowych porozumień o kontroli ruchu lotniczego w strefie Morza Bałtyckiego. Jest ono morzem dość małym i w zasadzie wewnętrznym dla kilku państw, które to państwa mogłyby wykazać inicjatywę w imię głównie własnego bezpieczeństwa. Istnieje nawet płaszczyzna międzynarodowej dyskusji na ten temat w postaci Rady Państw Morza Bałtyckiego, z udziałem Rosji jak najbardziej.

    Gdyby rzeczywiście chodziło o bezpieczeństwo lotów, to w takim duchu wypowiadaliby się politycy i media. Padłyby konkretne cyfry, ile jest tych przelotów, jak daleko od wybrzeży i lotnisk cywilnych, o jakie odległości i wysokości chodzi. Można byłoby pokusić się o zobiektywizowaną ocenę, czy jest zagrożenie dla bezpieczeństwa lotów, czy go nie ma, kiedy jest, a kiedy nie ma i co zrobić, żeby było bezpiecznie dla wszystkich. Takich informacji opinia publiczna jednak nie otrzymuje. Zamiast konkretów słyszymy "o włos minął", "o mało co się zderzył", "niemal cudem uniknął zderzenia" itp. medialny bełkot dla gawiedzi. Ergo nie chodzi o żadne bezpieczeństwo lub jego brak, chodzi o polityczną propagandę.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 16-12-2014 o 13:54
    malgond, user4, Adik_s and 9 others like this.
     

  17. #17
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Rosjanie robią nad Bałtykiem dokładnie to samo, co w tym samym miejscu robiło NATO 30-40 lat temu.
    Oooo to i tak postep. Ja to sie zastanawiam czy wyszli juz z jaskini...
    Jak ktos lata bez transpondera, w IMC, w zatloczonej przestrzeni to dla mnie jest tronglodyta z mozgiem wielkosci orzeszka ziemnego i powinien zalugiwac na krytyke z kazdej strony.
    Zreszta rynek dzisiaj juz pokazal ruskim gdzie ich miejsce w cywilizowanym swiecie. Jak sie stosuje standardy z epoki kamienia lupanego to za niedlugo beda chodzic z reklamowka rubli, zeby sobie dolara kupic aby wymienic na kolorowy paciorek...
     

  18. #18
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Ja moralności Kalego nie wyznaję. Jeżeli sami (my, nasi sojusznicy) coś notorycznie robimy, nie mamy tytułu, aby innym odmawiać robienia tego samego.
    Jerry, ruben323 and tartal like this.
     

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Ja moralności Kalego nie wyznaję. Jeżeli sami (my, nasi sojusznicy) coś notorycznie robimy, nie mamy tytułu, aby innym odmawiać robienia tego samego.
    Sprzedajesz mi tu jakies historie sprzed 30-40 lat i mowisz o moralnosci Kalego...
    Ja nie latam w IMC, bez transpontera w zatloczonej przestrzeni ani nigdy nie latalem, wiec mow za siebie. Dla mnie to dzicz i tyle w temacie.
    Idz lepiej kupowac rubla do kantoru to im bardziej pomozesz niz piszac te propagandowe teksty na forum.
    KZ, Gabec, pitekman and 5 others like this.
     

  20. #20
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie


    Polecamy

    Poprawiasz sobie samopoczucie, gdy innych nazywasz "dziczą"i "swołoczą"? Jeśli tak, to proszę bardzo, ale czy przypadkiem forum Ci się nie pomyliło? Tutaj raczej trzymamy się wiedzy o meritum sprawy, a nie epitetów.

    O historii sprzed 30-40 lat mam szczegółowe informacje z pierwszej ręki. Tego, co obecnie dzieje się na froncie rozpoznania radoelektronicznego, mogę tylko się domyślać na podstawie tej wiedzy historycznej i nielicznych obecnych medialnych przecieków. Jak wtedy latały samoloty bojowe różnych państw nad Bałtykiem, tak i nadal latają. Jak latały RC-135 USAF i inne samoloty rozpoznawcze NATO nad Bałtykiem, nad Morzem Barentsa, nad Morzem Czarnym, w pobliżu Sachalinu i Kamczatki i gdzie indziej 30 lat temu, tak również nadal latają. Zawsze mogą służyć za podręcznikowy przykład dbania o bezpieczeństwo lotów, świecąc włączonymi transponderami na lewo i prawo ku uciesze lotniczych hobbystów na takich forach jak nasze? Szczerze w to wątpię i mam poważne podstawy, żeby wątpić.

    Rozwiejmy wątpliwości i podajmy garść konkretów. Gdzie dokładnie się to zdarzyło? Jak daleko było do najbliższych cywilnych lotnisk? W jakiej odległości minęły się oba samoloty? Na jakich wysokościach leciały? Kto jeszcze był w powietrzu w tym samym czasie i rejonie? Wtedy ocenimy.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 16-12-2014 o 14:44
    sanfran, ruben323 and QbaqBA like this.
     

Strona 1 z 8 1 2 3 ... OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •