Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 33
Like Tree21Likes

Wątek: 2015.03.04 - Turkish Airlines TK726 wyleciał z pasa w Katmandu

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie 2015.03.04 - Turkish Airlines TK726 wyleciał z pasa w Katmandu


    Polecamy

    Maszyna to A330-300 (TC-JOC), samolot wyleciał z pasa przy lądowaniu, a wcześniej dość długo (2 godziny) czekał w holdingu i raz odchodził.
    Pogoda, jak widać na zdjęciu, nieciekawa, ale nie zdecydowali się na lotnisko alternatywne chociaż w pobliżu jest kilka. Na tym nie ma ILSa
    Nikomu z 224 pasażerów i 14 członków załogi nic poważnego się nie stało, jakieś niegroźne obrażenia u kilku osób.


  2. #2
    Awatar grodek75

    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Informacyjnie warto dodać, że samolot niemal nowy.
    Data dostawy do TK to 27/05/2014: THY Turkish Airlines TC-JOC (Airbus A330 - MSN 1522) | Airfleets aviation

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez grodek75 Zobacz posta
    Informacyjnie warto dodać, że samolot niemal nowy.
    Data dostawy do TK to 27/05/2014: THY Turkish Airlines TC-JOC (Airbus A330 - MSN 1522) | Airfleets aviation
    ATR z Tajwanu też był prawie nowy, nie smigany.Widocznie nie ma tutaj znaczenia.
    adamuto, grindavik and LuzZz like this.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Rok prod. może mieć czasem znaczenie. Tutaj też. Najnowsze Airbusy mają fabrycznie montowany ROPS - kompleksowy system mający za zadanie chronić przed przestrzeleniem pasa.
    Czy ten to miał nie wiem, ale mógł mieć skoro z 2014. r. A jeśli miał, to dlaczego nie zadziałał skutecznie itd.

  5. #5

    Dołączył
    Aug 2012

    Domyślnie

    Ciekawe jakie były warunki w momencie lądowania bo to co jest na zdjęciu to raczej poniżej minimów dla VOR/DME na lotnisku w górach...

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    ROPS jak nazwa wskazuje zapobiega overrun, czyli sytuacji w której samolot nie wyhamowuje i wypada z pasa z powodu zbyt dużej prędkości w stosunku do rozporządzalnej długości lądowania.

    Wg Nepalskich władz lotniczych ten Airbus przyziemił częścią podwozia już poza pasem, jedna z opon pękła i zjechał w lewo. Zatrzymał się jakoś w połowie pasa drogi startowej, między drogą startową a równoległą drogą kołowania.

    Minima do podejścia to 800ft podstawy, 1,5km widzialności.

    Niski wymiar kary dla załogi patrząc na zdjęcia.

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Na avherald jest więcej zdjęć, w tym takie z ewakuacji (czyli krótko po wypadku):

    Accident: THY A333 at Kathmandu on Mar 4th 2015, runway excursion and nose gear collapse

    Turkish porządna linia, a nie przestrzegaliby minimów? Z tego, co zapamiętałem z wątku o Smoleńsku, w lotnictwie cywilnym minima to świętość, dzięki temu wyeliminowano CFIT, a pilot, który złamałby te przepisy miałby duże nieprzyjemności itd...
    RedLite likes this.

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Być może nie mieli już wyjścia po 2 godzinach w holdingu (paliwo)
    edit: a dokładniej to krążyli tam 1 godzinę i 31 minut zanim ostatecznie lądowali

    https://instagram.com/p/zy8ILbryIz/
    wideo z instagrama - generalnie, dookoła mleko

  9. #9

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RedLite Zobacz posta
    Być może nie mieli już wyjścia po 2 godzinach w holdingu (paliwo)
    Wydaje mi się, że to byłby jeszcze większy błąd niż świadoma próba lądowania - w holdingu nie ma za dużo do roboty, latali sobie w kółko 1.5h aż zorientowali się, że nie mają paliwa, żeby odlecieć na zapasowe?
    Chociaż może sprawa nie jest taka prosta, mogli rozważać jakieś lotnisko zapasowe, a w międzyczasie tam też pogorszyła się pogoda i ostatecznie było tak, jak piszesz. No nic, czekam na raport lub nowe doniesienia.

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2013

    Domyślnie

    Na onetach już się Komisja ds. Kwietnia zbiera... "Da sie wylądować we mgle? Da sie. A w Rosji się nie dało!"
    Wypadek samolotu Turkish Airlines w Katmandu - Grupa Wirtualna Polska

    W KOŃCU nie ma chwil grozy, ani kołowania nad miastem

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Obejrzałem przebieg lotu na flightradar. Wykonywali podejście RNAV, na mapach które znalazłem DH 340 ft VIS 900 m. W promieniu 45 minut lotu mieli co najmniej trzy lotniska które mogły ich przyjąć.
    Davair likes this.

  12. #12
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Commercial pressure? Chociaż po AMS wydawało się, że odrobili lekcję...
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  13. #13

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Canonier Zobacz posta
    No nic, czekam na raport lub nowe doniesienia.
    Zapis komunikacji z ATC może wiele wyjaśnić

    Cytat Zamieszczone przez Canonier Zobacz posta
    Wydaje mi się, że to byłby jeszcze większy błąd niż świadoma próba lądowania - w holdingu nie ma za dużo do roboty, latali sobie w kółko 1.5h aż zorientowali się, że nie mają paliwa, żeby odlecieć na zapasowe?
    Chociaż może sprawa nie jest taka prosta, mogli rozważać jakieś lotnisko zapasowe, a w międzyczasie tam też pogorszyła się pogoda i ostatecznie było tak, jak piszesz.
    Takie mieli opcje. Z Katmandu do Delhi jest 1,5h lotu.

    Canonier likes this.

  14. #14
    pitekman
    Goście

    Domyślnie

    Ot, jeden komputer mniej na świecie.
    Mateos33, Lukassz and ORMO_PL like this.

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    EPCD/EPLB/EPLL

    Domyślnie

    Aż dziw bierze, że doświadczony (przecież na a330 nie wsiadają amatory) kapitan odważył się lądować. Po to są zapasy, by na nie odchodzić. #smolensk

  16. #16
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Commercial pressure? Chociaż po AMS wydawało się, że odrobili lekcję...
    chyba na tej lekcji byli na wagarach
    suszykuba and Mateos33 like this.
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  17. #17
    Awatar mickey93

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    blisko EPTO:D

    Domyślnie

    Cóż w górach pogoda potrafi w ciągu minuty się zmienić, z tymi lotniskami zapasowymi to też trochę naciągane bo po 1) wszystkie poza nepalem po) infrastruktura drogowa w tamtych rejonach praktycznie nie instnieje

  18. #18

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Zapewniam Cię że A330 +komunikacja radiowa są szybsze niż zmiana pogody, nawet w górach (a Katmandu jest w dolinie). Lotniska zapasowe są tak planowane aby były dostępne, niezależnie od przynależności państwowej, a o co chodzi z drogami?
    Ostatnio edytowane przez aaben ; 05-03-2015 o 08:34

  19. #19

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mickey93 Zobacz posta
    z tymi lotniskami zapasowymi to też trochę naciągane bo po 1) wszystkie poza nepalem po) infrastruktura drogowa w tamtych rejonach praktycznie nie instnieje
    ad. 1 - bez znaczenia
    ad. 2 - bez znaczenia (nie słyszałem o przypadku żeby ktoś kazał pasażerom jechać autobusem po przekierowaniu na lotnisko oddalone 1000 km o docelowego )

  20. #20
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez ORMO_PL Zobacz posta
    Aż dziw bierze, że doświadczony (przecież na a330 nie wsiadają amatory) kapitan odważył się lądować.
    Niekoniecznie bardzo doświadczony. Czytałem o przypadku z Azji, gdzie pilot miał ATPL w wieku lat 19, a wieku 21 lat mając 1500h nalotu przesiadł się z B737 na A330 (jako FO). Na pewno były też jakieś historie kapitanów w wieku 28-29 lat na 747 w Virgin Atlantic.
    Mateos33 likes this.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •