Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
Like Tree3Likes
  • 3 Post By mdry

Wątek: 2014.11.05 LH 1829 Autopilot wprowadził A321 w "lot nurkowy"

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie 2014.11.05 LH 1829 Autopilot wprowadził A321 w "lot nurkowy"


    Polecamy

    Jakoś się nie doszukałem, że ktoś o tym pisał;
    Wg. relacji niemieckiej prasy np. Spiegel

    Lufthansa-Airbus: Computerpanne schickte Maschine in den Sturzflug - SPIEGEL ONLINE

    podczas lotu z Bilbao do Monachium maszyna zaczęła nagle opadać 1000m/min (czy m czy ft; głowy nie dam, ale ja tylko tłumaczę). Dalej spekulacje o tym, że zapewne zamarzły sensory. I dalej, jeśli wierzyć prasie, piloci nie byli w stanie, pomimo wielu prób, opanować maszyny. Dopiero wyłączenie bliżej nieokreślonego "systemu pokładowego" zapobiegło "wyglądajacej na prawie pewną" katastrofie.

    Z biuletynu BFU
    http://www.bfu-web.de/DE/Publikation...ublicationFile

    "Podczas wznoszenia maszyna przeszła na FL 310 samodzielnie w opadanie które zostało opanowane przez załogę dopiero na FL 270"

    Dalej jest szersze omówienie, ale w tej chwili nie mam czasu tłumaczyć.
    W skrócie; zamarzły czujniki AOA 1 i 2 na kącie 4,5° i wartość ta pozostała niezmieniona do zniżania na lotnisko docelowe przez ok. 1,5h. AOA trzeciego czujnika został zarzucony, ponieważ odbiegał on o dopuszczalną wartość od obu pozostałych.
    Ostatnio edytowane przez mdry ; 24-03-2015 o 16:44 Powód: Uzupełnienie

  2. #2
    Awatar egon4x4

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    już u siebie

    Domyślnie

    Czy w czasie tego "samodzielnego opadania" i jego "opanowywania" miala miejsce jakakolwiek korespondencja zalogi z ATC?

  3. #3

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    LEAL

    Domyślnie

    Dlaczego tak cieżko było opanować samolot? Czy po wyłączeniu AP piloci nie mogli podnieś nos do góry? Czy airbus az tak bardzo ogranicza pilota?

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie

    Tak, kontaktowali się z ATC i servisem. Opis zajmuje kilka stron i to tylko biuletyn, a nie raport. Spróbuję to streścić, ale jest to bardzo kompleksowe zagadnienie i nieprawidłowe streszczenie będzie prowadziło do takich wniosków jak ww. kaczka dziennikarska; coś dzwoni, ale w którym kościele?

    Ogólnie; A320 ma mechanizmy mające zabezpieczać go przed przeciągnięciem i innymi błędami załogi. Te trzy komputery z ich sensoryką "głosują" co robić i w przypadku gdy "dochodzą do wniosku", że załoga robi coś nie tak ograniczają jej wpływ na sterowanie lotem.
    W ww. przypadku dwa czujniki zamarzły na wznoszeniu, a trzeci został uznany za niewiarygodny. Wobec tego automatyka zaczęła opuszczać dziób maszyny i załoga mogła temu jedynie w ograniczonym stopniu przeciwdziałać. Mimo to opadanie zostało opanowane na zasadzie "kompromisu" pomiędzy automatyką, w wychyleniem joysticków przez załogę. Dopiero w dalszym procesie, po kontakcie z serwisem wyłączono pewne komponenty systemu. To spowodowało, że z "procesu głosowania" wypadł jeden komputer i system przeszedł w tryb alternatywny w którym to softwarowe zabezpieczenie przed przeciągnięciem nie jest aktywne i można było dalej kontynuować lot.

    Przy czym zagadnienie jest o wiele bardziej złożone i jeśli ktoś nie zna niemieckiego, to na pewno jest gdzieś do znalezienia jakiś materiał po angielsku. Niestety, ale biuletyny BFU są jedynie po niemiecku, dopiero raporty są i po angielsku.
    Oscar5055, Mimis and pepe11 like this.

  5. #5
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    No ale skontaktowali się po opanowaniu sytuacji. Skoro zniżali 4tys stóp na minutę a stracili tylko 4tysiące stóp.
    Pitterek

  6. #6

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie

    Co znaczy "po opanowaniu sytuacji"? Udało im się jedynie wyrównać lot i dalej nie wiedzieli co tym komputerom do tranzystorów strzeli. Dopiero czynności podjęte po kontakcie z serwisem (telex) pozwoliły "odzyskać władzę" nad maszyną.

  7. #7
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    No właśnie opanowali sytuację - zakończyli zniżanie, opanowali samolot (zaczęli go kontrolować).
    Pitterek

LinkBacks (?)

  1. 26-03-2015, 17:52

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •