Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Like Tree2Likes
  • 1 Post By air elnika
  • 1 Post By Rosenzweigova

Wątek: 2015.03.15 Wypadek szybowca w Łazach

  1. #1
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie 2015.03.15 Wypadek szybowca w Łazach


    Polecamy

    j.w

    Komisji badania wypadków lotniczych w Warszawie ustali przyczyny wypadku szybowca, który awaryjnie lądował w okolicach miejscowości Łazy w powiecie jarosławskim.

    56-letni pilot z województwa lubelskiego z obrażeniami ciała trafił do jarosławskiego szpitala. Ze wstępnych ustaleń wynika, że pilot najprawdopodobniej stracił orientację i odleciał za daleko od lądowiska Aeroklubu Jarosławskiego w Laszkach. Awaryjnie wylądował na polu ornym, kadłubem szybowca i skrzydłami uderzając w ziemię.

    Jak ustalili policjanci, na miejscu zdarzenia mężczyzna posiada dokumenty, uprawniające go do wykonywania lotów. Był trzeźwy. Uszkodzony szybowiec został zabezpieczony do dalszych badań komisji wypadków lotniczych.

    Radio Rzeszów
    foto ---> Pilot szybowca awaryjnie lądował na polu w Łazach [ZDJĘCIA] - Naszemiasto.pl
    Ostatnio edytowane przez frik ; 18-03-2015 o 01:18
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  2. #2

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    Czy lądowanie sprawnego szybowca w polu można nazwac lądowaniem awaryjnym?
    I co ma oznaczac stwierdzenie że "uderzyl kadłubem w ziemię"?

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Dość dramatycznie to wygląda jak na awaryjne lądowanie - raczej korkowe to lądowanie...

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2013
    Mieszka w
    EPRU

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mikesz Zobacz posta
    Czy lądowanie sprawnego szybowca w polu można nazwac lądowaniem awaryjnym?
    I co ma oznaczac stwierdzenie że "uderzyl kadłubem w ziemię"?
    Ja bym nazwał "przymusowym", w końcu awarii nic nie uległo.
    Zapewne ma oznaczać to, że uderzył kadłubem, a nie kółkiem/kółkami/kółkiem i płozą.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2009

    Domyślnie

    Jeśli już ktoś się upiera , to można to nazwać lądowaniem , ale bez dobiegu.

  6. #6

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Spacelord Zobacz posta
    Ja bym nazwał "przymusowym", w końcu awarii nic nie uległo.
    Raczej - lądowanie w terenie przygodnym - w szybownictwie sytuacja typowa a nie awaryjna, inna sprawa że w tym przypadku nie do końca udane

  7. #7

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mikesz Zobacz posta
    Raczej - lądowanie w terenie przygodnym - w szybownictwie sytuacja typowa a nie awaryjna, inna sprawa że w tym przypadku nie do końca udane
    Uszkodzenia typowe dla korkociągu. Gdyby nie drewno i pewnie mała wysokość skutki byłyby pewnie znacznie gorsze...
    pyza_snk likes this.

  8. #8
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Uchwała: https://www.mir.gov.pl/Transport/Tra...015_0335_U.pdf
    Album: https://www.mir.gov.pl/Transport/Tra...015_0335_A.pdf

    W dniu 15 marca 2015 r. o godzinie 12:39 LMT z lądowiska Laszki k. Jarosławia do lotu termicznego nad lotniskowego wystartował szybowiec SZD – 30 Pirat. Pilot, był posiadaczemlicencji szybowcowej SPL i wykonywał trzeci lot tego dnia. W pierwszych dwóch lotach nieudało mu się nawiązać kontaktu z termiką. W trzecim locie po wyczepieniu na wysokościokoło 500 m pilot szybko nawiązał kontakt z termiką i w noszeniu około 1 m/s osiągnąłpodstawę chmur 650 m.

    Szybowiec znoszony przez wiatr wyleciał poza stożek dolotowy,a pilot utracił orientację geograficzną w terenie. Szybowiec w locie ślizgowym stopniowotracił wysokość, a pilot do wysokości 500 m próbował wznowić orientację. Ostateczniezgłosił drogą radiową kierującemu lotami, że się zgubił. Dzięki podpowiedziom z ziemiwznowił ogólną orientację i rozpoczął lot w stronę lądowiska. Będąc na wysokości 300 m,kiedy powinien wykonywać manewr do lądowania na wybranym polu leciał dalej w kierunkulądowiska, mijając duże pola nadające się do lądowania i dopiero będąc na wysokości około100 m w rejonie miejscowości Łazy podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym niezapewniającym bezpiecznego wykonania tego manewru.

    Będąc na niewielkiej wysokościwykonał gwałtowny zakręt w lewo o 90°. W trakcie zakrętu, na wysokości około 5 m będąc z tylno-bocznym wiatrem (ilustracja nr 1) szybowiec przepadł uderzając lewym skrzydłemi przednią częścią kadłuba o ziemię (ilustracja nr 2).

    (...)

    Przyczyny zdarzenia lotniczego:
    • Nieznajomość rejonu lotów, co przyczyniło się do utraty orientacji geograficznej.
    • Zbyt późne podjęcie decyzji o lądowaniu w terenie przygodnym, co skutkowało brakiem możliwości wyboru pola odpowiedniego do takiego lądowania.
    • Próba odchylenia się od przeszkód na krytycznie małej wysokości i wykonanie zakrętu z tylno – bocznym wiatrem, co spowodowało przeciągnięcie szybowca i zderzenie z ziemią.


    (...)

    Zdaniem Komisji zachowanie pilota było nie racjonalne.Pilot niewłaściwie ocenił możliwość dolotu do lądowiska Laszki. Przelatując nad dużymipolami nadającymi się do bezpiecznego lądowania w terenie przygodnym, zwlekał z decyzjądo ostatniej chwili. W okresie ostatnich dwóch lat było to drugie zdarzenie lotniczez udziałem tego pilot(a).
    Madrider likes this.


  9. #9

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mikesz Zobacz posta
    Raczej - lądowanie w terenie przygodnym - w szybownictwie sytuacja typowa a nie awaryjna
    Typowa? Strach latać ;-)

  10. #10
    Awatar Kamil1231

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Radom/Chełm

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez PajLOT787 Zobacz posta
    Typowa? Strach latać ;-)
    Nie ma czego.

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •