Nie rzekomym: odczyty FDR zamieszczone w raporcie wstępnym pokazują, że FO "bawił się" nastawami wysokości, kiedy kapitan wyszedł z kokpitu, a przestał, gdy wrócił. Nie przekroczył co prawda w locie zezwolenia ATC (przynajmniej w opisywanym w raporcie odcinku czasu), a przed wpuszczeniem kapitana z powrotem ustawił sensowny FL (choć niezgodny z poleceniem zniżania; może później skorygował, o tym raport nie pisze). Niemniej najpierw kręcił gałką min-max, potem ustawił FL 350 wedle polecenia ATC, po następnym poleceniu zejścia do FL 210 najpierw zjechał na chwilę za nisko, potem ustawił 210, ale po pewnym czasie przestawił na FL 001 i tak trzymał przez niemal minutę, samolot zniżał nadal w ramach zezwolenia, jak się trochę za bardzo rozpędził, to zmienił na FL 250, szybkość zniżania spadła, potem znów na FL 001, gdy usłyszał kroki kapitana za drzwiami to ustawił na FL 250 (ustawienie na FL 250 nastąpiło 2 sekundy przed dźwiękiem brzęczyka oznajmiającego, że kapitan chce wejść).
Jak dziecko. Moje pociechy robią podobnie, gdy ich zostawić w aucie na chwilę. Tata wyszedł, to można pokręcić gałkami, popstrykać przełącznikami, byle ustawić na powrót we właściwe położenie, gdy wraca - a przy tym z nerwów się pomylić co do właściwego ustawienia...
Czy ten FL 250 został później skorygowany na FL 210 i z czy z własnej inicjatywy pilota, o tym w raporcie wstępnym cisza. Co do szansy zauważenia "zabawy" przez ATC, to ktoś kompetentny mógłby się wypowiedzieć dokładniej, ale wydaje się ona raczej marna. Te zmiany dół-góra były chwilowe, poza tym nie wiem, czy zostały rzeczywiście wprowadzone do FMS czy to było tylko kręcenie gałką w tę i nazad bez "pociągnięcia". Jeśli nawet były zatwierdzone, to radar w modzie S mógł nie wychwycić tego, jeśli zdarzyły się pomiędzy odpytaniami (ile trwa jeden obrót wiązki w kontroli obszaru? 10s? 15s?). Dłuższy odcinek czasu z nastawą na FL 001 miał widoczny skutek (widać na wykresie wysokości rzeczywistej), a i radar w tym czasie na pewno kilka razy odpytał, jeśli był mod S to kilka odczytów podejrzanego FMC ALT mogło się złapać, ale czy to zwróciłoby uwagę kontrolera - wątpliwa sprawa, zwłaszcza, że samolot nie przekroczył zezwolenia.
Zakładki