Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
Like Tree3Likes
  • 1 Post By piopawlu
  • 1 Post By M.B
  • 1 Post By m..m

Wątek: Wypadki/incydenty/awarie z udziałem elementów kompozytowych

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2015

    Domyślnie Wypadki/incydenty/awarie z udziałem elementów kompozytowych


    Polecamy

    Witajcie,
    poszukuję informacji o wypadkach/incydentach lotniczych z udziałem elementów kompozytowych. Po przeszukaniu baz na temat wypadków udało mi się znaleźć kilka, ale może ktoś z forumowiczów ma informacje o czymś godnym uwagi, czego nie znalazłam. Będę wdzięczna za pomoc, a to co udało mi się znaleźć:
    1. Katastrofa lotnicza w Dolinie Olczyskiej (rozwarstwienie łopaty wirnika śmigłowca)
    2. Katastrofa lotu American Airlines 587, Airbus A300B4-605R (oderwanie się statecznika pionowego)
    3. Airbus A310-300 (utrata steru)
    4. Airbus A300-600 (uszkodzony ster)
    5. Airlinair AT72 (odpadły drzwiczki) , Boeing B757-200 (odpadł panel lewego skrzydła) - ale to już nie z winy kompozytu

    Pozdrawiam

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Czy to muszą być wypadki statków powietrznych transportowych? Wypadków związanych z elementami kompozytowymi była niezliczona ilość w przypadku statków powietrznych sportowych - szybowce, ultralight.

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2015

    Domyślnie

    To nie muszę być statki transportowe (nie dostałam takich wytycznych) - chodzi ogólnie o lotnictwo. Moje poszukiwania jednak skierowały się najpierw na tamte. Poza tymi, które wymieniłam, wyżej udało mi się znaleźć jeszcze 2 incydenty mniejszych statków (raporty Państwowej Komisji Badań Wypadków Lotniczych - ale niestety trudno to znaleźć bez czytania każdego raportu po kolei).
    Nie znam się na lotnictwie i myślałam, że poważne zdarzenia z winy kompozytów jednak miały miejsce częściej, a gdy wyszukuję przyczyn to albo błąd pilota, albo silnik, albo jeszcze coś innego. Sprawdzę te sportowe, dzięki

  4. #4
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Co to znaczy, że wina kompozytu? Chodzi Ci o sam fakt zastosowania części kompozytowej (kompozyt czego z czym?)? Czy o to, że element z kompozytu został źle wykonany?
    Jeden z najdobitniejszych przypadków w kategorii produkcja i projektowanie konstrukcji z kompozytu żywic i różnego rodzaju włókien, to Sky Cruiser B, SP-SARA. Masz tu wszystko.
    Pozdrawiam,
    AB

  5. #5

    Dołączył
    Apr 2015

    Domyślnie

    Chodzi zarówno o elementy z wadami produkcyjnymi jak i zniszczenie tych prawidłowo wykonanych elementów w czasie eksploatacji (ale oczywiście nie z takiej że samolot spadł i się rozbił).Właściwie interesują mnie kompozyty polimerowe (laminaty, przekładkowe) czyli szklano-epoksydowe i węglowo-epoksydowe, dlatego że tych materiałów dotyczy moja praca dyplomowa. Dzięki za odpowiedź i informacje
    Pozdrawiam

  6. #6
    Awatar piopawlu

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Sztokholm

    Domyślnie

    Szybowiec ASG 29E D-KCEI - "Niewłaściwe wykonanie połączenia kompozytowych części elementu napędusteru wysokości..." - https://www.mir.gov.pl/Transport/Tra...12_0515_RK.pdf
    Marlena91 likes this.

  7. #7
    M.B
    M.B jest nieaktywny

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie PW-6

    Może wypadek PW-6 na Bezmiechowej? Całkowicie kompozytowy szybowiec.

    Tu można rozważać dwa aspekty związane z kompozytami:
    1. Zniszczenie połączenia statecznika poziomego z kadłubem i w konsekwencji odpadnięcie statecznika
    2. Wpływ kompozytowej konstrukcji kabiny na szanse przeżycia zderzenia z ziemią
    Tutaj masz wątek na forum poświęcony wypadkowi:

    http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogolne/15-wypadki_i_incydenty_lotnicze/56359-2013_08_15_wypadek_szybowca_na_bezmiechowej-5.html


    W wątku jest link do raportu PKBWL, który co prawda skupia się na organizacji lotów.

    Pozdrawiam,
    M.B
    Marlena91 likes this.

  8. #8

    Dołączył
    Apr 2015

    Domyślnie

    Dzięki piopawlu i M.B Uzupełnię swoje informacje o te zdarzenia.

  9. #9
    Awatar m..m

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    domu

    Domyślnie


    Polecamy

    Akurat w przypadku PW-6 przyczyną zdarzenia nie było zastosowanie kompozytów do budowy szybowca, tylko jeden sierota, który w momencie startu wlazł przed statecznik. Czy szybowiec byłby zrobiony z drewna, czy z metalu, efekt byłby taki sam.

    Typowym wypadkiem wynikającym z niewłaściwego wprowadzenia sił skupionych w konstrukcję kompozytową była katastrofa Jantara SP-3072 z 9 lipca 1993 roku, w której zginął Wojtek Malec.


    Pozdrawiam
    M..M
    Marlena91 likes this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •