Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 26
Like Tree15Likes

Wątek: 2016.01.08 CRJ 200 rozbił się w Północnej Szwecji.

  1. #1
    Awatar Tresor

    Dołączył
    Sep 2014
    Mieszka w
    5km od EPZP, Poland

  2. #2

  3. #3
    Awatar Seven

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Odnaleziono miejsce upadku...




  4. #4

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Lot pocztowy z Oslo do Tromso, przewoził 4.5 tony listów i paczek.
    O 0:31 polskiego czasu zgłosili emergency i kontakt się urwał, mniej więcej w tym samym momencie samolot zniknął też z radaru. O 3:10 miejsce katastrofy zostało namierzone z powietrza, służby ratunkowe wyruszyły na miejsce drogą lądową. Samolot rozbił się w górach (1000 m n.p.m.) po szwedzkiej stronie granicy w niedostępnym terenie (w linku poniżej jest mapka):
    [avherald] Crash: West Atlantic Sweden CRJ2 near Akkajaure on Jan 8th 2016, lost height after emergency call

    Samolot miał wylatane 38.601 godzin w 31.036 cyklach, był dostarczony do Lufthansy Cityline w 1993, w latach 2006-2010 był przechowywany na lotnisku w Toronto:
    West Atlantic Sweden SE-DUX (Canadair Regional Jet - MSN 7010) (Ex D-ACLE ) | Airfleets aviation

    Piszą, że średnica obszaru na którym są szczątki to ok. 50m, więc prawdopodobnie przyładował z dużą prędkością, możliwe, że pionowo (co zresztą łatwo samemu wywnioskować na podstawie zdjęć).

    Jeśli ten ślad na zdjęciu to wszystko, co zostało po tym samolocie, to ciekawe, czy znajdą skrzynki?
    skyhammer and djzybi like this.

  5. #5
    Awatar 3colors

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Witam.

    "Piszą, że średnica obszaru na którym są szczątki to ok. 50m, więc prawdopodobnie przyładował z dużą prędkością, możliwe, że pionowo."

    Jak to się ma do fragmentu z pierwszego linkowanego tekstu:

    "The plane, a model Canadair CRJ-200, sent out a mayday and was later spotted on the ground by a Norwegian F16 plane."?



    Szkoda ludzi i maszyny.

    Pozdrawiam.

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 3colors Zobacz posta
    "Piszą, że średnica obszaru na którym są szczątki to ok. 50m, więc prawdopodobnie przyładował z dużą prędkością, możliwe, że pionowo."

    Jak to się ma do fragmentu z pierwszego linkowanego tekstu:

    "The plane, a model Canadair CRJ-200, sent out a mayday and was later spotted on the ground by a Norwegian F16 plane."?
    Ma się tak że to pewnie piloci tego F-16 znaleźli to co zostało z samolotu jako pierwsi.

  7. #7
    Awatar vader

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Z twittera fr24
    N 10" 'Simon II' + SCT 5", EOS 70D, Intek AR-109, PlanePlotter: mo i vo

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 3colors Zobacz posta
    więc prawdopodobnie przyładował z dużą prędkością, możliwe, że pionowo.
    Oj raczej z duza szybkoscia, jesli te dane z fr24 (ponizej) sa prawdziwe to w 10 sekund stracil 3400 ft czyli predkosc pionowa (nie ostateczna) okolo 100 m/s.

  9. #9

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    w domu z ogrodem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Canonier Zobacz posta
    ... Piszą, że średnica obszaru na którym są szczątki to ok. 50m, więc prawdopodobnie przyładował z dużą prędkością, możliwe, że pionowo (co zresztą łatwo samemu wywnioskować na podstawie zdjęć).

    Jeśli ten ślad na zdjęciu to wszystko, co zostało po tym samolocie, to ciekawe, czy znajdą skrzynki?
    Pisza, ze miejsce upadku samolotu jest trudno dostepne z uwagi na brak drog i teren. Dlatego na razie sa tylko zdjecia lotnicze.
    Osobiscie uwazam, ze przy upadku podniosla sie duza chmura sniegu, a po jakims czas opadajac przykryl wszystko. Poczekajmy na to co znajda sluzby poszukiwawcze na miejscu.
    pozdrawiam nurek *** S-W 8"-Dobson *** T 851, UL 620, UL980, UN 850, UZ 710, UZ 717 TB 1, TR 9

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Oslo

    Domyślnie


    tutaj zdjecia z miejsca katastrofy- Szwedzka policja potwierdza znalezienie czesci tzw"czarnych skrzynek" jednakze dotad nie ustalono czy owe czesci pochodza z rejestratora parametrow lotu czy tez sa to czesci z rejestratora dzwiekow z kokpitu. na miejscu panuja bardzo trudne warunki - -30 C i wiatr.W kraterze powstalym po katastrofie na dnie bylo okolo 1 metra paliwa - podaja ze wypompowano z krateru okolo 1,3m szesciennego paliwa.Glebokosc krateru to okolo 4 metry - swiadczy o ogomnej predkosci samolotu w chwili uderzenia w ziemie. Jedna z gazet tutaj w Norwegi podaje rowniez

  11. #11

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Aarhus

    Domyślnie

    Duńska gazeta poinformowała, że szwedzka policja znalazła czarną skrzynkę.
    Â_Svensk politi har fundet sort boks fra bombelignende flystyrt - Europa - International

  12. #12
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    8 minut po północy maszyna zaczęła gwałtownie opadać z wysokości przelotowej (FL330, czyli ok. 10 km).
    Katastrofa CRJ-200PF w Szwecji - Altair Agencja Lotnicza
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  13. #13

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Oslo

    Domyślnie

    Dzisiejsze poszukiwania w miejscu katastrofy zostaly zawieszone z powodu niesprzyjajacej pogody.Poszukiwania zostana wznowione prawdopodobnie jutro rano(wtorek 12.01) jednakze mowi sie takze o tymczasowym zabazpieczeniu miejsca katastrofy i wznowieniu poszukiwan dopiero w lecie gdy ziemia sie rozmarznie.
    Sledczy ze "szwedzkiej komisji badania wypadkow lotniczych" badaja znalezione szczatki rejestratorow lotu - jak dotad nie udalo sie ustalic czy zapis bedzie mozliwy do odtworzenia.Analizy rejestratorow lotu potrwaja okolo tygodnia i maja dac odpowiedz czy zapisy sa kompletne.
    http://www.dn.no/nyheter/2016/01/11/1743/postflyulykken-letingen-eller-levninger-avsluttet-mandag

  14. #14

    Dołączył
    Oct 2013

    Domyślnie

    mam za sobą 2 dwutygodniowe zimowe trekingi w tych górach. właśnie zima jest najlepszą porą na przeprowadzenie tam akcji poszukiwawczo ratunkowej. latem nie dostanie się w to miejsce nic mechanicznego poza motorem crosowym a i to by była kozacka jazda. teraz skutery czy inne gąsienicowe pojazdy spokojnie tam dojadą.

  15. #15

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Oslo

    Domyślnie

    Zgadzam sie z Toba w kwesti dotarcia na miejsce katastrofy, jednakze ekipie poszukiwawczej chodzi glownie o wydobycie szczatkow samolotu oraz zalogi ktore leza wbite kilka metrow w ziemie.Jak pisalem wczesniej krater ma okolo 4 metrow glebokosci a szczatki sa wbite jeszcze glebiej.Odkopywanie tego teraz w ziemi twardej jak beton byloby bardzo czasochlonne i mogloby doprowadzic do zniszczenia waznych szczatkow z punktu widzenia sledztwa/dochodzenia.Nie pisalem o tym wczesniej ale prasa tutaj podaje ze podczas niedzielnych poszukiwan natrafiono na czesci cial zalogi, reszta "waznych" szczatkow jak wyrazil sie przedstawiciel Policj znajduje sie duzo glebiej jak dno krateru.Na razie brak innych doniesien medialnych przaynajmniej tutaj w Norwegii.

    Tutaj pozwole sobie zamiescic link do podsumowania co dotychczas zostalo znalezione na miejscu katastrofy.Opis ze strony internetowej szwedzkiej komisji badania wypadkow
    http://www.havkom.se/en/investigations/civil-luftfart/olycka-i-lappland-med-flygplanet-se-dux-av-typen-canadair-crj-200
    Ostatnio edytowane przez hawky ; 14-01-2016 o 09:57

  16. #16

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Pojawił się raport wstępny. Z opisu wynika, że odczytali FDR i CVR. Poniżej zdjęcia modułu pamięci z CVR oraz obudowy całego CVR:




    Lecieli na FL330, pogoda po drodze była w porządku. Po ok. 70 minutach od startu zabrzmiało ostrzeżenie o wyłączeniu autopilota (zwane cavarly charge / szarża kawalerii: https://youtu.be/fLEjNlloNJs?t=41), ster wysokości wychylił się w dół, przyspieszenie sięgnęło -1G. Stabilizer trim przestawił się z +0.9 na -1.7 stopni, zaraz po tym włączyło się ostrzeżenie o dużym przechyleniu (bank angle).

    17 sekund po rozłączeniu autopilota samolot przyspieszył powyżej 315 KIAS (VMO, maximum operating speed), włączyło się ostrzeżenie o overspeed, przyspieszenie pionowe zmieniło się na dodatnie wartości.

    16 sekund później FO zgłosił MAYDAY, samolot przyspieszył już do 400 KIAS, stabilizer trim zaczął się przekręcać do góry i był w położeniu -0.3 stopnia. Kapitan ogłosił Mach trim (*), silniki zostały przestawione na ciąg jałowy. Mimo to samolot dalej przyspieszał osiągając prędkość 508 KIAS, przyspieszenie pionowe osiągnęło +3G.

    (*) Mach trim - chodzi o to, że wraz ze zbliżaniem się do prędkości dźwięku samolot ma tendencję do pochylania dzioba w dół, Mach trimmer ma za zadanie to kompensować poprzez regulację wychylenia steru wysokości / stabilizatora w zależności od liczby Macha: https://en.wikipedia.org/wiki/Mach_tuck.

    Przez cały czas lotki były wychylone głównie po lewej stronie (ailerons and spoilerons were mainly deflected to the left). Tymczasem dane z dwóch stacji radarowych wskazują, że samolot skręcił w prawo o 75 stopni:


    Komunikacja pomiędzy pilotami dotyczyła głównie tego, jak powinni skręcać (different perceptions regarding turn directions). Mówili też o konieczności wznoszenia.

    Dane pochodzące z IRU (Inertial Reference Units) zapisane w FDR były niezgodne z rzeczywistością. Chodzi o 4 parametry: pochylenie (pitch), przechylenie (roll), kurs magnetyczny i prędkość względem ziemi.

    Poniżej zaznaczone pochylenie zapisane w FDR (niebieski) i obliczone przez śledczych na podstawie true airspeed i przyspieszenia (zielony). Obliczanie pozostałych parametrów trwa.



    Śledczy sprawdzają, jakie dane właściwie otrzymywała załoga. Możliwe, że błędne dane skłoniły ją do wyłączenia autopilota. Całość trwała 80 sekund, ostatnia zapisana prędkość to ok. 940 km/h. Raportu końcowego można spodziewać się w grudniu.
    Mimis, radyo, maciass and 2 others like this.

  17. #17

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Interim report w całości: http://www.havkom.se/assets/reports/SRL-2016_01e.pdf.
    Bardziej precyzyjny niż opis z avherald, na stronie 24 jest wykres parametrów z FDR, dalej jest transkrypcja z CVR. Skrzynki odczytało BEA (Francja). W trakcie wypadku było ciemno (bez światła Księżyca).

    Poglądowo wklejam wykres z raportu:

    W oryginale jest oczywiście wyższa rozdzielczość. Wysokość i prędkość z ostatnich 10 sekund są pewnie błędne, stąd też wyliczone przez komisję na podstawie prędkości pochylenie skacze w krótkim czasie.

    Nie znam się na systemach w kokpicie, więc jeśli piszę głupoty, to proszę mnie poprawić, ale na podstawie lektury tego raportu wydaje mi się, że generalnie wskazania przyrządów były błędne, co zdezorientowało pilotów, którzy skierowali samolot w stronę ziemi (ręczne przestawienie stabilizatora w dół) i nie byli w stanie opanować sytuacji.

    W raporcie jest ogólny opis tego, co pokazują poszczególne wyświetlacze i skąd biorą dane. Standardowo kapitan na głównym wyświetlaczu (PFD) widzi dane z IRU1 (3 żyroskopy laserowe + akcelerometr 3D), natomiast FO z IRU2, przy czym jeśli odczyty się różnią pojawia się ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe. Nie piszą nic o tym, że takie ostrzeżenie zostało zarejestrowane, więc wychodziłoby na to, że padły obydwa systemy inercyjne albo wyświetlacze obydwu pilotów były podłączone do jednego źródła danych, o ile jest taka możliwość.
    W FDR normalnie zapisują się dane z IRU1, więc w standardowej konfiguracji kapitan powinien chyba widzieć na sztucznym horyzoncie pochylenie takie, jak zaznaczone na niebiesko na wykresie w poprzednim poście. Jeśli tak było, to w nocy nietrudno o utratę orientacji.

  18. #18

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Canonier Zobacz posta
    że generalnie wskazania przyrządów były błędne,
    Wszystkie byly bledne?
    Oni tam mieli 3 niezalezne przyrzady typu sztuczny horyzont (2 glowne i jeden standby) i nie wierze aby wiecej niz jeden nagle byl bledny chyba ze przyrzady byly zle ustawione od poczatku co do zrodla informacji. Jak tracisz jeden z tych sztucznych horyzontow z reguly w tego typu samolotach pojawia sie natychmiast informacja na czerwono przekreslajaca instrument - nie jest to sytuacja podbramkowa, lecisz dalej, byc moze tracisz mozliwosc uzycia autopilota, tego nie wiem co do tego samolotu. To nie dawne analogowe instrumenty w ktorych nie latwo sie bylo zorientowac ktory tak naprawde wysiadl. Niestety opis sztucznych horyzontow w tym raporcie jest zbyt ogolnikowy aby cokolwiek wiecej wydedukowac. O ile wiem i sie domyslam standby AI nie polega na zadnym z IRSow.

    że padły obydwa systemy inercyjne albo wyświetlacze obydwu pilotów
    Osobiscie nie wierze w cos takiego, strasznie male prawdopodobienstwo.

    Chyba jak narazie grubo, grubo za wczesnie na jakiekolwiek wnioski, trzeba komisji dac troche czasu....
    Canonier likes this.

  19. #19
    Senior Screener
    Awatar adamsc

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    Piastów/EPWA
    Canonier likes this.

  20. #20
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Czyli w skroce byla jakas niezgodnosc miedzy lewym i prawym AI (nie doczytalem czy oba byly wadliwe czy tylko lewy). Piloci zamiast sie zastanowic i zerknac na standby wykazali nadgorliwosc i zaczeli wykonywac desperackie ruchy wolantem (przypomina AF447?). Dlaczego nie zerkneli na standby? Wedlug raportu mogli ulegnac tzw. tunelowej wizji (tunnel vision).
    Canonier and Tupungato like this.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •