Strona 6 z 7 PierwszyPierwszy ... 4 5 6 7 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 101 do 120 z 133
Like Tree472Likes

Wątek: 2016.08.03 Pożar Emirates B777 w Dubaju

  1. #101
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  2. #102

  3. #103

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Czy ja dobrze rozumiem, ze probowali zrobic go around z silnikami na Idle? To jak sie oderwali od ziemi po przyziemieniu - tylko na zwiekszonej sile nosnej od Flaps 20?


    Sent from my iPad using Tapatalk

  4. #104

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Pytanie brzmi - wcisnęli w ogóle TOGA czy tylko dziób zadarli?
    Dość dramatyczna ta ewakuacja - większość wyjść niedostępnych z różnych powodów.

  5. #105

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wojtekra Zobacz posta
    Czy ja dobrze rozumiem, ze probowali zrobic go around z silnikami na Idle?
    Ja rozumiem podobnie. Wyglada ze uplynelo 18 sekund od momentu zetkniecia kol z ziemia do przesuniecia manetek w pozycje pelnej mocy. Inaczej - dodanie mocy startowej nastapilo 6 sekund PO manualnym ruchu chowania podwozia (i 3 sekundy przed uderzeniem). Ale moc nie pojawia sie natychmiast - silniki zaczely pokazywac wyzsza moc na sekunde przed uderzeniem w ziemie. Trudno w to uwierzyc ale tak to wyglada.

    To jest raport poczatkowy.

  6. #106

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wojtekra Zobacz posta
    Czy ja dobrze rozumiem, ze probowali zrobic go around z silnikami na Idle? To jak sie oderwali od ziemi po przyziemieniu - tylko na zwiekszonej sile nosnej od Flaps 20?
    Nie, przede wszystkim na klapach 20 siła nośna jest mniejsza niż na klapach 30 i zmiana klap na mniejsze to jest jedna z głupot zrobionych przez załogę która dała im mniej czasu. Oderwali się bo mieli zapas prędkości.

    Cytat Zamieszczone przez shiver Zobacz posta
    Pytanie brzmi - wcisnęli w ogóle TOGA czy tylko dziób zadarli?
    Bedrzih to już wyjaśniał, jeżeli nastąpiło przyziemienie to TOGA nic nie daje... A czy nacisnęli to się okaże patrząc na zapis rejestratorów.

    Wypadek dość podobny do Asiany w KSFO, tj utrata świadomości sytuacyjnej załogi w zakresie mocy.

  7. #107
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Nie, przede wszystkim na klapach 20 siła nośna jest mniejsza niż na klapach 30 i zmiana klap na mniejsze to jest jedna z głupot zrobionych przez załogę która dała im mniej czasu. Oderwali się bo mieli zapas prędkości
    Akurat schowanie klap to pierwsza czynność Pilota Nielecącego przy każdym 'go-aroundzie' na każdym samolocie pasażerskim i to zrobili prawidlowo. Siła nośna spada nieznacznie (jeśli wogóle), a bardzo spada opór, co się przekłada na wiekszą prędkość wznoszenia.

    Gorzej z przedwczesnym schowaniem podwozia, o niezwiększeniu ciągu nie wspominając...

    Inna ciekawa rzecz, ze odejście na drugi krąg wykonali na skutek ostrzeżenia systemu RAAS, który ostrzegł ich o późnym przyziemieniu. Tymczasem jakby nie odeszli, to na prawie 4 kilometrowym pasie spokojnie by się zatrzymali, nawet jeśli takie późne przyziemienie jest błędem w sztuce.

    Ta sytuacja pokazuje jak wprowadzanie urządzeń rozwiązujących jedne problemy, rodzi szereg innych problemów...

  8. #108

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Akurat schowanie klap to pierwsza czynność Pilota Nielecącego przy każdym 'go-aroundzie' na każdym samolocie pasażerskim i to zrobili prawidlowo. Siła nośna spada nieznacznie (jeśli wogóle), a bardzo spada opór, co się przekłada na wiekszą prędkość wznoszenia.
    Zgadzam się, ale dla warunków standardowych. Tutaj masz samolot tuż po oderwaniu się, na bardzo małej wysokości, ze spodziewanym windshear negatywnym. Oczywiście to lecący ustawił samolot na wysokim pitch i bez mocy.

    W raporcie jest procedura g/a z FCOM, i jest tam mowa jedynie o naciśnięciu TOGA, ale też wymagający od lecącego i nielecącego zweryfikowanie wzrostu mocy. Ale jak mówił Bedrzih to najzwyklejszy konwojer...

  9. #109
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Prawda jest taka, ze jakich byś klap nie użył, to bez ciągu nie poleci... Ciekaw jestem jeszcze jaki był status spoilerów - czy wyszły po przyziemieniu i czy/kiedy się schowały po oderwaniu, bo raport wstępny o tym nie wspomina...

  10. #110

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Tak, poza tym czujniki wow zarejestrowały że lewe podwozie przyziemiło trzy sekundy po prawym. To dość długo, to przyziemienie nie musiało być twarde i mogło zmylić załogę.

  11. #111

    Dołączył
    Feb 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wojtekra Zobacz posta
    To jak sie oderwali od ziemi po przyziemieniu - tylko na zwiekszonej sile nosnej od Flaps 20?
    Tuż przed przyziemieniem wiatr zmienił się na headwind, na pasie też mogło być inaczej, więc może mieli zapas.
    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Wypadek dość podobny do Asiany w KSFO, tj utrata świadomości sytuacyjnej załogi w zakresie mocy.
    I do tego ten sam typ.


  12. #112

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Mnie intryguje ta "nowomoda" latania w połowie ręcznie. Który to już wypadek, który być może skończyłby się inaczej gdyby załoga leciała w pełni ręcznie. Cały czas przypomina mi się sławny film, w którym padło określenie children of magenta. Padły tam istotne, w mojej ocenie, słowa - wyłączasz autopilota, wyłącz automat ciągu, czuj samolot, pilotuj go.
    2barteq24, Canonier and pitekman like this.

  13. #113
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Tymczasem jakby nie odeszli, to na prawie 4 kilometrowym pasie spokojnie by się zatrzymali,
    Dokladnie tez o tym pomyslalem. Niepotrzebna proba odejscia. Wypadek stworzony z "niczego".

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    na skutek ostrzeżenia systemu RAAS, który ostrzegł ich o późnym przyziemieniu.
    Domyslam sie ze odpowiednia reakcja na takie ostrzezenie jest proba wzmocnionego hamowania albo wzmozonej czujnosci w tym zakresie a nie proba startu.

    Cytat Zamieszczone przez Red_Devil Zobacz posta
    Tuż przed przyziemieniem wiatr zmienił się na headwind
    To oczywiscie tylko lepiej ze zmienil sie na headwind.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 07-09-2016 o 19:33

  14. #114
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    Mnie intryguje ta "nowomoda" latania w połowie ręcznie.
    Juz nie przesadzaj. Gdyby od dzisiaj wszyscy zaczeli latac tak jak sugerujesz to pewnie co tydzien mielibysmy jakis powazny fuck-up.
    Tez sobie wylaczac w samochodzi ABS i wspomaganie kierownicy jak dojezdzasz do domu?
    2barteq24, shiver, G@wron and 2 others like this.

  15. #115
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Schowanie klap z 30 na 20 (na 2 silnikach, a z 20 na 5 na jednym) to podstawowa czynność przy GA - jak layoverlover pisał, bo problem nie w sile nośnej a oporze.
    To nie w RAAS problem czy innym systemie, tylko w procedurach czy też ich NIEWŁAŚCIWEMU zastosowaniu. W liniach lotniczych tępi się niestabilne podejścia i długie lądowania - takie poza strefę przyziemienia. Pewnie załoga przestaszyła się "dywanika" w kompanijnym safety za coś takiego a wyszło fatalnie. Pewnie, że pasa by wystarczyło i samolot by sie zatrzymał, ale piloci są niejako więźniami NOP i procedur... Więc - mogliby się zatrzymać, ale też i niekoniecznie. Co chwila firmy zmieniają politykę - full revers, low braking, za jakiś czas - idle REV, max brake i tak w kółko... Widać na symulatorach, jak nawyki z regularnego latania liniowego blokują wręcz zdrowy rozsądek. Przykład? Awaria silnika, dość krótki pas, mokry a gość używa autobrake 3 idle Rev i dziwi się, że ledwo mu pasa starcza... Eeech... Inny przykład - do upadłego ćwiczy się GA z minimów a nie takie GA czy raczej przerwane lądowania (rejected landing). Stąd słaba znajomość niezbędnych przy tym czynności oraz działania systemów - zawsze TOGA działa, a teraz nie? uuupss... Tak bym to widział.
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 08-09-2016 o 11:30
    frik, Mimis, jordanj and 15 others like this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  16. #116

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Juz nie przesadzaj. Gdyby od dzisiaj wszyscy zaczeli latac tak jak sugerujesz to pewnie co tydzien mielibysmy jakis powazny fuck-up.

    Czy sugerujesz, ze piloci zawodowi maja problemy w recznym lataniu? Zdaje sie, ze sa to podstawy ktorych sie ucza chcac zostac pilotem.

  17. #117
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    Czy sugerujesz, ze piloci zawodowi maja problemy w recznym lataniu? Zdaje sie, ze sa to podstawy ktorych sie ucza chcac zostac pilotem.
    Sugeruje, ze jezeli samolot cos ma na wyposazeniu to nie jest zadna "nowomoda" jak to nazwales tylko normalna procedura.
    Oczywiscie znajda sie tacy co beda mieli problem z lataniem w rekach ale nie widze specjalnie powodu, zeby po dlugim rejsie w trudnych warunkach degradowac sobie samolot i dokladac roboty. No chyba, ze ktos ma problem ze soba i na sile musi cos na kazdym kroku udowadniac sobie i innym.

  18. #118
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie 2016.08.03 Pożar Emirates B777 w Dubaju

    Zgadzam się w 100% z przedmówcą! W końcu linia NIE płaci za "polatanie sobie" a za przewóz z pkt. A do pkt. B...
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 08-09-2016 o 14:10
    2barteq24, 12wit and konradeck like this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  19. #119

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Nie wylaczac A/T zeby nie dokladac sobie roboty. W takim razie po co wylaczasz autopilota i dokladasz sobie roboty, rob pelnego autolanda.

  20. #120
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    Nie wylaczac A/T zeby nie dokladac sobie roboty. W takim razie po co wylaczasz autopilota i dokladasz sobie roboty, rob pelnego autolanda.
    Bo autoland poki co nie jest normalna procedura.
    Takie ciezkie do zrozumienia?
    Zreszta wolalbym leciec z gosciem co mi w CAVOKu powie, ze zrobi autlanda bo jest zmeczony niz z takim co w nocy w CAT II rozepnie sobie A/T i na dokladke AP na 100ft bo chce sie sprawdzic...
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 08-09-2016 o 14:51
    Adik_s and AllOver like this.

Strona 6 z 7 PierwszyPierwszy ... 4 5 6 7 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •