Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 36
Like Tree33Likes

Wątek: 2016.08.05 Wypadek szybowca na Podlasiu

  1. #1
    Awatar wally

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    kraków/tarnów

    Domyślnie 2016.08.05 Wypadek szybowca na Podlasiu


    Polecamy

    Szybowiec wbił się w dom jednorodzinny w miejscowości Sidorówka w Podlaskiem niedaleko granicy z Litwą. Na szczęście mieszkańcom budynku nic się nie stało. Pilot szybowca trafił do szpitala.

    - Szybowiec wbił się w dach budynku. Pilot uwiązł w kabinie, akcja ratunkowa była ciężka. Było mało miejsca, musieliśmy użyć podnośnika, by go z niej wydobyć - opowiada Wirtualnej Polsce młodszy brygadier Arkadiusz Buchowicz z Komendy Miejskiej Straży Pożarnej w Suwałkach.

    Pilot jest obywatelem Węgier. Był przytomny podczas akcji ratowniczej. - Jest mocno poobijany, zabrało go do szpitala Lotnicze Pogotowie Ratunkowe - relacjonuje WP ml. bryg. Buchowski.

    Według informacji RMF FM pilot ma 38 lat, brał udział w zawodach szybowcowych na Litwie.

    Na miejscu wypadku pracuje policja. Wyjaśianiem okoliczności wypadku zajmie się także Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.

    Wypadek szybowca na Podlasiu. Maszyna wbiła się w dach budynku
    Look into my eyes, you will see who I am
    My name is Lucifer, please take my hand



  2. #2

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    LS1

  3. #3
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Wypadek był w podlaskim, albo na Suwalszczyźnie. Na pewno nie na Podlasiu.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2013
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Podlasie – historyczna kraina Polski leżąca na Nizinie Podlaskiej. Historyczne Podlasie obejmuje centralną i południową część województwa podlaskiego, północny wschód i północ województwa lubelskiego oraz wschodni skrawek województwa mazowieckiego.

    K
    APW likes this.

  5. #5
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPGI / EPBC

    Domyślnie

    Nie rozumiem, jak można zrobić taki numer i wylądować komuś na dachu, gdy nawet na zdjęciu widać w tle miejsca do przygodnego lądowania. Znam tylko jeden taki numer - z hitlerowskiego NSFK - gdy jakiś przygłup wylądował na dachu własnej szkoły szybowcowej.

  6. #6

    Dołączył
    Dec 2012

    Domyślnie

    Miszcz wie lepiej?

    Sent from my LG-H815 using Tapatalk

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craft Zobacz posta
    Nie rozumiem, jak można zrobić taki numer i wylądować komuś na dachu, gdy nawet na zdjęciu widać w tle miejsca do przygodnego lądowania. Znam tylko jeden taki numer - z hitlerowskiego NSFK - gdy jakiś przygłup wylądował na dachu własnej szkoły szybowcowej.
    Wyobraź sobie że może tu zaglądać jego przyjaciel albo ktoś bliski. Robił to co kochał. Celowo wylądował na tym dachu?
    Starasz się zrozumieć, co mogło się stać czy szukasz taniej sensacji? Jak to drugie, to nie zaglądaj tu.

  8. #8
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPGI / EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mcexperts Zobacz posta
    Miszcz wie lepiej?
    Gdy się jest osobą przepojoną hejtem, złośliwością (widać po prymitywnym słownictwie) i pieniactwem wówczas widzi się rzeczy, których nie ma. Widzisz jakieś mistrzostwo? Ja nie widzę.

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    Wyobraź sobie że może tu zaglądać jego przyjaciel albo ktoś bliski. Robił to co kochał. Celowo wylądował na tym dachu?
    Starasz się zrozumieć, co mogło się stać czy szukasz taniej sensacji? Jak to drugie, to nie zaglądaj tu.
    A co ma jedno wspólnego z drugim? Następny pieniacz. Prof. Bronisław Geremek też nie był najgłupszy, za to zginął najgłupiej, jak tylko można. Takie jest życie synu i pora nauczyć się go w wersji realistycznej, a nie idealistycznej.

  9. #9
    Awatar egon4x4

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Irlandia Polnocna (jeszcze)

    Domyślnie

    "Robił to co kochał. Celowo wylądował na tym dachu?"

    To wszystko prawda. Ale tez troche za malo jak na usprawiedliwienie.
    Srodek miasta ani nawet wioski to nie jest, patrzac na zdjecie.
    Mozna bylo dac chocby w te kukurydze, ale widocznie mial "lepszy plan" - tyle ze akurat nie wyszlo.
    Przeciagniecie albo druty, IMHO. Albo braklo kilkunastu cm...
    Ewidentnie wjechal w te polac dachowa w niewielkim prawym przechyleniu i mocnym pochyleniu, sadzac po kondycji skrzydel i kabiny.

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craft Zobacz posta
    Gdy się jest osobą przepojoną hejtem, złośliwością (widać po prymitywnym słownictwie) i pieniactwem wówczas widzi się rzeczy, których nie ma. Widzisz jakieś mistrzostwo? Ja nie widzę.


    A co ma jedno wspólnego z drugim? Następny pieniacz. Prof. Bronisław Geremek też nie był najgłupszy, za to zginął najgłupiej, jak tylko można. Takie jest życie synu i pora nauczyć się go w wersji realistycznej, a nie idealistycznej.
    Rozumiesz znaczenie słowa pieniacz? W ogóle coś rozumiesz? Widziałeś teren dookoła domu czy tylko z tego zdjęcia?, widziałeś jak zmieniał się wiatr w momencie wypadku i widziałeś w co ten LS był wyposażony żeby się wymądrzać?

    btw - jak widziałeś tylko jedno lądowanie na dachu, to bardzo mało widziałeś.

  11. #11
    Awatar egon4x4

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Irlandia Polnocna (jeszcze)

    Domyślnie

    Na tym zdjeciu akurat terenu wokol domu widac wystarczajaco duzo.
    Jak zmienial sie wiatr w momencie wypadku i w co ten LS byl wyposazony - powinno byc uwzglednione przez pilota (przy calej dla niego sympatii) podczas planowania do ladowania.
    Wybral wariant bardziej ryzykowny i sie nie udalo.
    A nie byl to srodek miasta ani wioski, ze sie powtorze.

  12. #12

    Dołączył
    Dec 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craft Zobacz posta
    Gdy się jest osobą przepojoną hejtem, złośliwością (widać po prymitywnym słownictwie) i pieniactwem wówczas widzi się rzeczy, których nie ma. Widzisz jakieś mistrzostwo? Ja nie widzę.


    A co ma jedno wspólnego z drugim? Następny pieniacz. Prof. Bronisław Geremek też nie był najgłupszy, za to zginął najgłupiej, jak tylko można. Takie jest życie synu i pora nauczyć się go w wersji realistycznej, a nie idealistycznej.
    Miszcz to okreslenie na czlowieka ... zalozmy czlowieka wiedzacego lepiej po fakcie.
    Z bezpiecznej perspektywy.

    Jezeli probowal dociagnac ponad drutami i zabraklo kilku cm, ok blad.
    Ale dopuszczalny.

    Jezeli spadl z powodu utraty sterownisci, awarii to wtedy przeprosisz pilota czy dalej wiesz lepiej?

  13. #13

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon4x4 Zobacz posta
    Na tym zdjeciu akurat terenu wokol domu widac wystarczajaco duzo.
    Jak zmienial sie wiatr w momencie wypadku i w co ten LS byl wyposazony - powinno byc uwzglednione przez pilota (przy calej dla niego sympatii) podczas planowania do ladowania.
    Wybral wariant bardziej ryzykowny i sie nie udalo.
    A nie byl to srodek miasta ani wioski, ze sie powtorze.
    To jest to miejsce.
    https://www.google.pl/maps/@54.24169...7i13312!8i6656
    Podejście do pola było mniej więcej na kierunek 120, wiał wiatr ok 45 km/h z kier. około 160. Wokół domu i na zawietrznej domu była silna turbulencja. Obrane pole miało ok. 250m długości i było jedno z dłuższych i równiejszych w okolicy. Miodu nie było.

  14. #14

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon4x4 Zobacz posta
    ....
    To wszystko prawda. Ale tez troche za malo jak na usprawiedliwienie.
    Srodek miasta ani nawet wioski to nie jest, patrzac na zdjecie.
    Mozna bylo dac chocby w te kukurydze, ale widocznie mial "lepszy plan" - tyle ze akurat nie wyszlo.....
    Pod koniec XX wieku, kiedy jeszcze aktywnie bawiłem się w szybownictwo, na jednych zawodach pojechaliśmy ekipą zbierać kolegę któremu brakło dosłownie 2 czy 3 kilometry do lotniska i... parę metrów do polany w lesie - na szczęście wyszedł z tego tylko przestraszony, czego nie można było powiedzieć o skasowanym Piracie....
    Nie byłoby w tym nic dziwnego, bo jak to mawiała na odprawach Ula Śliwiak gdzie drwa rąbią tam wióry lecą, jednak na miejscu (jak i z późniejszych relacji kolegi) okazało się że miał dolot ale wpadł w jakiś obszar silniejszego duszenia, chciał koniecznie dociągnąć do lotniska, poszedł więc skrajem lasu myśląc że tam jeszcze w jakichś "zerkach" doczłapie do mety. Po lewej las, po prawej pola za polem (każde to rżysko o długości kilkuset metrów) - plan miał taki że jak się nie uda to da "w prawo" i klapnie na pierwszym lepszy polu.
    Jak już dojrzał do tego że jednak nie doleci to skręcił... w lewo - prosto nad las w stronę niewielkiej polany. A z prawej pola, za polem.... Dlaczego? Tego sam nie potrafił wytłumaczyć - prawdopodobnie pod wpływem emocji zadziałała pamięć mięśniowa - akurat na naszym lotnisku w 80% lataliśmy po lewym kręgu, w promieniu 5 km od lotniska trzeba było krążyć w lewo, każdy z nas zakręt "w lewo" miał opanowany zdecydowanie lepiej niż "w prawo". Było więc tak jak @egon4x4 napisał - kolega miał plan, ale coś nie wyszło...
    STYRO, chmua, jordanj and 2 others like this.

  15. #15
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPGI / EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    ...miał plan, ale coś nie wyszło...
    Coś w tym jest. Trzech innych pilotów szybowcowych po sąsiedzku wylądowało bezawaryjnie w tym miejscu.

  16. #16

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Szybowiec zdjęty z dachu.
    https://www.youtube.com/watch?v=QNaqZd7t0RE

  17. #17
    Awatar egon4x4

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Irlandia Polnocna (jeszcze)

    Domyślnie

    Czy ktos wie, w jakim stanie jest teraz pilot?

  18. #18

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon4x4 Zobacz posta
    Czy ktos wie, w jakim stanie jest teraz pilot?
    Dzisiaj ma operację. Najpoważniejszy uraz to uszkodzony kręgosłup, ale rdzeń cały. Jeżeli ktoś skłonny oddać krew, to wspomoże i pilota i rodzinę - wystarczy kontakt z Aeroklubem Węgierskim.

  19. #19
    Awatar egon4x4

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Irlandia Polnocna (jeszcze)

    Domyślnie

    Dzieki.
    Pobawilem sie w mechanike newtonowska na poziomie (mojej) podstawowki.
    I przy kilku (grubych) zalozeniach (ruch jednostajnie opozniony prostoliniowy, predkosc postepowa dla najmniejszego opadania 20m/s) i szacunku (grubym) drogi deceleracji na podstawie tego zdjecia na poczatku watku (2m do 3m) wychodzi odpowiednio: +10 g w czasie 1/4 s lub +7g w czasie 1/3s.
    Dla predkosci 25 m/s to juz +16g / 0.16s lub +10g / 0.2s
    Zwrot wektora (pozycja quasilezaca) nogi-glowa wiec wartosc (+).
    Zarowno wartosci przyspieszenia, jak i czasu jego trwania sa porownywalne z tymi podczas katapultowania z samolotu szybkiego; uraz kompresyjny kregoslupa wiec jak najbardziej prawdopodobny.

    Mechanizm deceleracji byl jednak znacznie bardziej zlozony (dochodzi co najmniej gwaltowny obrot kadluba w prawo z osia obrotu w okolicy krawedzi natarcia - vide zniszczenia kabiny i odlamany ogon), a i ruch wcale niekoniecznie jednostajnie opozniony - wiec i chwilowe przyspieszenia mogly byc znacznie wieksze, w tym boczne (dajace w efekcie silne uderzenie tulowiem w lewy bok kabiny).
    IMHO i tak chlop mial szczescie. Przy tego rzedu wielkosci i kierunku deceleracji cierpia tez czesto duze narzady miazszowe jamy brzusznej (sledziona i watroba) - co przeklada sie na zagrazajacy zyciu krwotok wewnetrzny. O duzych naczyniach (aorta) nie wspomne...
    Jesli rzeczywiscie nie ma ubytkow neurologicznych to sie wylize w 100%.

    Trzymam(y) kciuki!
    Kazor likes this.

  20. #20

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Sytuację widział Brazylijczyk, który wylądował dosłownie 50m od tego miejsca. Węgier leciał na bardzo dużym kącie natarcia w chwili uderzenia, próbował przeskoczyć dach - praktycznie przepadł na dach. Najpierw zahaczył lewym skrzydłem o komin a potem uderzył spodem kabiny mniej więcej w okolicy kolan pilota w kalenicę dachu. Prędkość względem ziemi raczej nie była duża. Składowa czołowa wiatru mogła mieć ok 15 km/h on przy takim kącie max 70 km/h czyli mogło to być ok. 55...60 km/h

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •