Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 70
Like Tree23Likes

Wątek: 2016.11.24 Wypadek Pipera D-IFBU na lotnisku w Przylepie

  1. #21

    Dołączył
    Nov 2016

    Domyślnie


    Polecamy

    Artykuł z zielonogórskiej Wyborczej i dużo zdjęć z miejsca wypadku.

    Wyborcza.pl

  2. #22

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Sekwencja wypadku:
    1.Rozbieg, prędkość bliska VR, schowanie(samoschowanie?) podwozia, zaczepienie lewym śmigłem a następnie lewym skrzydłem o ziemię.
    2. Wyjście w górę na on 3-4m i przejście jednocześnie do pozycji nożowej-lewej
    3.Szybki obrót na plecy, cały czas na ok 3-4m nad ziemią(autorotacja, moment od pracującego na pełnej mocy prawego silnika?)
    4.Uderzenie w ziemię w pozycji odwróconej pod dużym kątem.
    Zagadką pozostaje czy podwozie zostało schowane za wcześnie i samolot przepadł, czy za nisko zostało zrobione wytrzymanie(samolot nie przeszedł na wznoszenie) i śmigło zahaczyło o ziemię, czy pilot startował z dźwignią podwozia-schowane i jak czujnik WOW uznał, że jest w powietrzu rozpoczęło się chowanie podwozia?

  3. #23
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Slawek Zobacz posta
    czy pilot startował z dźwignią podwozia-schowane i jak czujnik WOW uznał, że jest w powietrzu rozpoczęło się chowanie podwozia?
    jak na ziemi dasz wajche do gory to bedzie alarm dzwonil (a przynajmniej powinien) wiec raczej chyba nie

  4. #24

    Dołączył
    Aug 2016

    Domyślnie

    To sie dzialo bardzo zle, bardziej myslalem o problemach z silnikiem krytycznym, ponizej Vmc. To rozumiem nie mialo miejsca i silniki byly ok?

    Wysłane z mojego FRD-L09 przy użyciu Tapatalka

  5. #25
    Moderator
    Awatar macieju

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPZG

  6. #26

    Dołączył
    Aug 2016

    Domyślnie

    Pytanie czy ten przod nie zlozyl sie jak to czasami w Senece bywa...

    Wysłane z mojego FRD-L09 przy użyciu Tapatalka

  7. #27
    Awatar Longhi

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Breslau

    Domyślnie

    Z tego co widze w raporcie wstepnym, stawialbym na zawody w konkurencji "kto naszybciej po starcie schowa podwozie" :/
    Zawsze sie zastanawiam czemu ludzie nie maja tyle cierpliwosci zeby poczekac na positive climb na vario...
    Latam nisko i powoli.

  8. #28

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez m@cieq Zobacz posta
    Pytanie czy ten przod nie zlozyl sie jak to czasami w Senece bywa...
    Odpowiedź chyba jest tu:
    Cytat Zamieszczone przez raport wstępny
    Członkowie zespołu badawczego po wejściu do kabiny stwierdzili, że dźwignia sterowania podwoziem jest w położeniu „schowane”...

  9. #29
    Awatar b182

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Gorlice

    Domyślnie

    Najwidoczniej dźwignia była w tym położeniu już w momencie rozbiegu. Wątpię, żeby pilot podniósł podwozie będąc jeszcze kołami na ziemi. Czujnik WOW wykryły brak obciążenia i zadziałała automatyka?

  10. #30

    Dołączył
    Aug 2016

    Domyślnie

    To okresla polozenie po wypadku, a nie wisz co zrobil pilot z ta dzwignia podczas calej sytuacji gdy sie ona zaczela. Jak mu sie przod skladal, to mozliwe ze jak najszybciej, bedac w okolicach Vr chcial sie wzbic i sciagnal wolant (dlatego te wyjscie na kilka metrow w gore) od razu chowajac podwozie. Nikt tego nie wie i sie niestety zapewne nie dowie. Ciezko troche wytłumaczyć wzbicie sie na kilka metrow w gore bez realcji pilota

    Wysłane z mojego FRD-L09 przy użyciu Tapatalka

  11. #31

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    UK

    Domyślnie

    Z raportu wstępnego :

    Klapy 0???
    Startował bez flaps?

  12. #32
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ramp Handler Zobacz posta
    Z raportu wstępnego :

    Klapy 0???
    Startował bez flaps?
    no a co w tym takiego dziwnego ?

  13. #33

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    To nie 737 żeby startować na klapach. Fakt z trawy zwłaszcza nierównej często startuje sie na małych klapach żeby sie wcześniej oderwać i odciążyć podwozie ale nie jest to koniecznością. Nawet niektóre samoloty komunikacyjne startują bez klap, np. F100

  14. #34

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    UK

    Domyślnie

    Moze sa na forum skipperzy z doswiadczeniem na Pa31, ciekawy jestem ich opinii. Nie latalem tym typem ale rozwawialem z przyjacielem, ktory latal kilka sezonow na 31 Chieftan - wydluzona wersja Navajo. Przyznal ze normalnie startowali bez klap ALE korzystali z dlugich asfaltowych pasow. operowal jako public transport I nie lubili ladawac / startowac na pasie krotszym niz 1000 m. Jego zdaniem startowanie z 880 m trawy bez klap byloby nierozsadne.
    Tak jak mowilem, ciekawie byloby posluchac kogos kto lata tym typem

  15. #35

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ramp Handler Zobacz posta
    Przyznal ze normalnie startowali bez klap ALE korzystali z dlugich asfaltowych pasow. operowal jako public transport I nie lubili ladawac / startowac na pasie krotszym niz 1000 m. Jego zdaniem startowanie z 880 m trawy bez klap byloby nierozsadne.
    Twój znajomy zapewne zazwyczaj latał z pełnym obciążeniem - w public transport zazwyczaj nie wozi się powietrza. Tutaj pilot leciał sam. Oczywiście co do osiągów niech się wypowie ktoś kto lata na tym typie. Znalazłem na YT filmik startu z krótkiego pola 1800 ft czyli około 600m. Na końcu drzewa. I dało radę:
    https://www.youtube.com/watch?v=ulAJYvplE6Y

    Zauważ też, że samolot upadł z dala od skraju lotniska. Pomimo, że przed upadkiem przeleciał pewien dystans. Więc nie wiązał bym startu z klapami/bez klap czy długości pola wzlotów z tym wypadkiem. Wątpię by to miało jakiś wpływ na jego przebieg. I jestem niemal pewien, że gdyby podwozie się nie schowało podczas rozbiegu to byłby to kolejny zupełnie normalny start tego samolotu z tego lotniska.
    m@cieq likes this.

  16. #36

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    UK

    Domyślnie

    W raporcie wstępnym nie ma wiele info o wadze cargo i paliwie. Wajcha podwozia była w górze, więc "się" nie złożyło tylko zostało schowane.

  17. #37

    Dołączył
    Aug 2016

    Domyślnie

    Masz pewnosc ze sie nie zlozylo na 100%?

    Nie bierzesz pod uwage tego ze zaczelo sie skladac prawie przy Vr i pilot szarpnal samolot w gore, jednocześnie chowajac podwozie? Tyle ze było już zbyt późno na to wszystko bo śmigła dotknęły ziemi? Tego nie da się wykluczyć, zważywszy na fakt ze samolot oderwal sie na kilkanaście metrów

    Wysłane z mojego FRD-L09 przy użyciu Tapatalka

  18. #38
    Awatar Tresor

    Dołączył
    Sep 2014
    Mieszka w
    5km od EPZP, Poland

    Domyślnie

    Czy stan płyty mógł mieć na to wpływ? Idąc do wraku było bardzo ślisko i nawet powiedział bym blotnisto.
    Nie było to bagno znane mi z jazd 4x4. Ale buty upackałem zapadły się na jakieś 2 do 3cm...

  19. #39

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Mam taką luźną hipotezę po lekturze raportu wstępnego. Podczas rozbiegu dźwignia podwozie była z jakichś powodów w położeniu schowane. Póki samolot był na ziemi czujnik weight on wheels blokował chowanie podwozia, więc ozstało to niezauważone. W miarę rozbiegu prędkość samolotu wzrastała, obciążenie na czujnik WoW malało i podwozie rozpoczęło chowanie się. W tym momencie pilot zapewne był zaskoczony zaistniałą sytuacją i mógł zrobić dwie rzeczy:
    1. W pełni świadomie zaniechać start, śmigła na skutek propstrike uległyby zniszczeniu, silniki zatrzymały się, samolot do generalnego remontu lub kasacji, pilot raczej żywy wychodzi ze zdarzenia.
    2. (moja hipoteza) Pilot podciągnął samolot odrywając się od ziemi przy za małej prędkości, ale ratując go przed zniszczeniem. Siłą pędu wspiął się na kilkanaście metrów i tam nastąpiło przeciągnięcie po którym runął na ziemię być może sam kierując nos w dół próbując odruchowo wyprowadzić samolot do normalnego lotu tylko z tej wysokości było to nie możliwe.

    Tak jak napisałem w zdaniu pierwszym. To jest tylko luźna myśl.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  20. #40

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    UK

    Domyślnie


    Polecamy

    Tresor to ciekawe co piszesz nt stanu pasa.
    Nie mam żadnych hipotez. Po lekturze raportu wstępnego moja uwagę zwrócił fakt że startował bez klap. Tyle.

Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •