Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 45
Like Tree93Likes

Wątek: 2017.02.27 LO6523 na Mauritius zawraca z powodu problemu z silnikiem

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    Oława, Poland

    Domyślnie 2017.02.27 LO6523 na Mauritius zawraca z powodu problemu z silnikiem


    Polecamy

    Witam,

    Przed chwilą w radiu RMF mówili o zawróceniu samolotu LO6523(Dreamliner). Powodem problemów jest wibracja silników.

    Poniżej link FR24

    https://www.flightradar24.com/LOT6523/c952b14

    Mam pytanie jak to jest możliwe że samolot był nad Morzem Śródziemnym I nie lądował gdzieś bliżej np Ateny lub Stambuł?
    mammecyje likes this.

  2. #2
    Awatar kudak

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Grudziądz

    Domyślnie

    Ponieważ w WAW jest dedykowany serwis oraz łatwa możliwość podmiany samolotu, skoro nie było realnego zagrożenia, to wygodniej wrócić do bazy.

    Wysłane z mojego SM-G925F przy użyciu Tapatalka

  3. #3
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lukits89 Zobacz posta
    Mam pytanie jak to jest możliwe że samolot był nad Morzem Śródziemnym I nie lądował gdzieś bliżej np Ateny lub Stambuł?
    Nie znam się na 787 ale obstawiam, że wibracja silnika o ile wystąpiła pierwszy raz to nie zmusza do natychmiastowego lądowania, można kontynuować lot. Nie można natomiast później już latać tym samolotem do czasu naprawy stąd decyzja o powrocie do bazy technicznej. Zaznaczam, że tak na serio to nie wiem - to tylko moje domysły.

  4. #4
    Awatar maciekA380

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Dukla/EPKR/EPRZ

    Domyślnie

    Udało Mi się go złapać na zrzucie paliwa tuz po przekroczeniu granicy Słowackiej Niestety pofalowany od wiatru.
    Canon EOS 7D Mark II, Tamron 150-600G2 VC USD i parę innych szkieł + Sky Watcher N-203/1200mm.
    L984, L986, M857, P746, UP27 + skróty.

  5. #5
    Awatar Scorpio86

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Zamiast "Franka" leci SP-LRD - https://www.flightradar24.com/LOT6523/c961045

  6. #6
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    Nie znam się na 787 ale obstawiam, że wibracja silnika o ile wystąpiła pierwszy raz to nie zmusza do natychmiastowego lądowania, można kontynuować lot. Nie można natomiast później już latać tym samolotem do czasu naprawy stąd decyzja o powrocie do bazy technicznej. Zaznaczam, że tak na serio to nie wiem - to tylko moje domysły.
    To po co o domyslach pisac na forum ? Zalezy od poziomu wibracji na akcelerometrze, ale zwykle wibracje oznaczaja albo jedno z main engine bearings ktore sie rozsypalo, albo ktoras z lopatek poleciala i zwykle FIM (czy co tam jest na 787) wymaga wylaczenia silnika...
    Latanie z wibracjami to proszenie sie o klopoty z dosc oczywistych powodow...
    KZ

  7. #7
    Awatar RedLite

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    To po co o domyslach pisac na forum ?
    Wypowiedź z serii "nie znam się, ale się wypowiem". Taki trynd
    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Zalezy od poziomu wibracji na akcelerometrze, ale zwykle wibracje oznaczaja albo jedno z main engine bearings ktore sie rozsypalo, albo ktoras z lopatek poleciala i zwykle FIM (czy co tam jest na 787) wymaga wylaczenia silnika...
    Na podstawie samego faktu wystąpienia zwiększonego poziomu wibracji, trudno coś wywnioskować.
    Ważne są też pozostałe parametry (temp. spalin, ciśnienie oleju, flow paliwa, odgłosy itd.)
    A wibracje może spowodować też np. oblodzenie silnika i wtedy nie jest to AŻ taki poważny problem.
    Odgórnej granicy poziomu samych wibracji i związanych z tym procedur (typu wyłączenie silnika, czy lądowanie niezwłoczne) nie ma, natomiast załoga miała ogląd sytuacji i podjęła decyzję. Nie sądzę, żeby był to foch.

  8. #8
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    To po co o domyslach pisac na forum ?
    Podałem koledze zakładającemu temat przykład czemu załoga mogła podjąć taką a nie inną decyzję. Przykład myślę jak najbardziej zasadny ponieważ sam miałem kilka razy jako pilot podwyższoną wibracje na silniku turbowentylatorowym i sam wiem czym się wtedy kierowałem.

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Zalezy od poziomu wibracji na akcelerometrze, ale zwykle wibracje oznaczaja albo jedno z main engine bearings ktore sie rozsypalo, albo ktoras z lopatek poleciala
    To co mówisz, że jest zwykle to ja mówię, że tak jest rzadko. Najczęściej wibracje na silniku pojawiają się z różnych innych niż uszkodzenia mechaniczne powodów i przy kolejnym rozruchu silnika już nie wracają. Kilka razy miałem tak, że leciałem samolotem na którym poprzednia załoga wpisała podwyższony poziom wibracji, mechanik obejrzał, powiedział, że jest OK, odpisał, my polecieliśmy i problem faktycznie się nie powtórzył.

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    i zwykle FIM (czy co tam jest na 787) wymaga wylaczenia silnika...
    To po co piszesz domysły na forum skoro nawet nie wiesz co jest na 787? Akurat podwyższona wibracja silnika jeżeli inne parametry są w normie nie jest przesłanką do wyłączenia silnika.

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Latanie z wibracjami to proszenie sie o klopoty z dosc oczywistych powodow...
    Wyłączanie sobie silnika w powietrzu z tego powodu znacznie bardziej.

  9. #9
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RedLite Zobacz posta
    Wypowiedź z serii "nie znam się, ale się wypowiem". Taki trynd
    Myślę, że z góry olałeś to co napisałem. Masz wibracje, cała reszta OK to co robisz? QRH w 787 nie mówi na ten temat nic. Granicy jako limitacji też nie ma ale jest pewien poziom powyżej którego wibracje traktuje się jako podwyższoną (4,0). W takiej sytuacji załoga nie jest zobligowana do podjęcia żadnych natychmiastowych decyzji. Ja osobiście w takiej sytuacji biorę dziennik techniczny i śledzę czy ten problem pojawiał się już w przeszłości na tym konkretnym silniku i jeżeli tak to traktuje tą sprawę w zupełnie inny sposób niż gdyby się nie pojawiał. Jeżeli problem się pojawiał to wersja KZa byłaby pewnie bliższa prawdy, jeżeli nie - to tak jak Ty pisałeś o różnych środowiskowych powodach.

    A tak na serio to jedynymi osobami, które wiedzą co się stało to są piloci tego samolotu co zawrócił. Wszyscy inni mogą pisać tylko o domysłach z tym, że ja wyraźnie to zaznaczyłem w moim poście a Wy niekoniecznie.

  10. #10
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    QRH w 787 nie mówi na ten temat nic.
    Kompletnie nic? Nawet sugestii zeby zmniejszyc ciag na danym silniku i zobaczyc co sie stanie?

  11. #11
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Kompletnie nic? Nawet sugestii zeby zmniejszyc ciag na danym silniku i zobaczyc co sie stanie?
    Tylko w OM i FCOM są jakieś ogólne wskazówki. Aczkolwiek każda firma może mieć inaczej.
    thewho likes this.

  12. #12
    M.B
    M.B jest nieaktywny

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie

    Tak jak już pisane już było powyżej - nie każdy przypadek podniesionego poziomu drgań kwalifikuje się do wyłączenia silnika. Zdjęcie wskazuje, że jednak silnik wyłączyli w locie. Spekuluję teraz, ale dla mnie sugeruje to, że inne parametry na silniku również nie były ok. Gdyby były to tylko "nieznacznie przekroczone drgania" i obawiali się jedynie "no dispatch" na Mauritiusie - wracaliby na obu pracujących silnikach, ewentualnie z tym "drgającym" na idle.

  13. #13
    Awatar RedLite

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    Myślę, że z góry olałeś to co napisałem.
    A co miałem zrobić, skoro sam napisałeś, że to domysły gościa, który nie jest w temacie? :P)
    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Nawet sugestii zeby zmniejszyc ciag na danym silniku i zobaczyc co sie stanie?
    Szczególnych zmian siły ciągu/wysokości tu raczej nie było (zapis z FR). Co moim zdaniem jest pewną wskazówką tutaj właśnie.

  14. #14
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RedLite Zobacz posta
    A co miałem zrobić, skoro sam napisałeś, że to domysły gościa, który nie jest w temacie? :P)
    Faktycznie może źle się wyraziłem.
    RedLite likes this.

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Flightradar pokazuje ciąg silników? Mocne.
    Kaczorra and Red_Devil like this.

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2014
    Mieszka w
    Bielsko-Biała

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Flightradar pokazuje ciąg silników? Mocne.
    Tak, pokazuje Oczywiście nie w kN, ani nie bezpośrednio, ale pokazuje dużo. Np jeżeli samolot nie zmienia pułapu lotu po zawróceniu o 180 stopni, to oznacza że samolot nie zmienił ciągu (naturalnie z pewną sesnowną dokładnością, ale napewno nie jest to ciąg 1/2 ani 2/3 tego co przed zawróceniem).

  17. #17

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Gliwice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez M.B Zobacz posta
    Zdjęcie wskazuje, że jednak silnik wyłączyli w locie.
    Jakby się dobrze przypatrzeć to oba silinki są włączone - obie lewe smugi zlewają się na zdjęciu w jedną.
    Lucass likes this.

  18. #18
    M.B
    M.B jest nieaktywny

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pawelktw Zobacz posta
    Jakby się dobrze przypatrzeć to oba silinki są włączone - obie lewe smugi zlewają się na zdjęciu w jedną.
    Tak dokładnie zdjęcia nie przeanalizowałem... Jeżeli tak jak pisze RedLite nie było istotnego zmniejszenia wysokości lotu po zawróceniu, bez cienia wątpliwości samolot leciał na obu silnikach i oba silniki pracowały na normalnym zakresie. Żaden dwusilnikowy samolot nie utrzyma wysokości 30 000+ ft z tylko jednym silnikiem pracującym.

  19. #19
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    To co mówisz, że jest zwykle to ja mówię, że tak jest rzadko. Najczęściej wibracje na silniku pojawiają się z różnych innych niż uszkodzenia mechaniczne powodów i przy kolejnym rozruchu silnika już nie wracają. Kilka razy miałem tak, że leciałem samolotem na którym poprzednia załoga wpisała podwyższony poziom wibracji, mechanik obejrzał, powiedział, że jest OK, odpisał, my polecieliśmy i problem faktycznie się nie powtórzył.
    A z jakich ? Sa oczywiscie indication faults ("niesprawny kabelek") i transient vibrations (w zaleznosci od konstrukcji silnika - jedne maja, inne nie przy jakiejs konkretnej predkosci N2) ale zwykle - przynajmniej to co ja widze od swojej strony (wszystkie raportowalne do FAA eventy) - to zwykle maja powod mechaniczny, szczegolnie jezeli ich poziom jest wiekszy.

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    To po co piszesz domysły na forum skoro nawet nie wiesz co jest na 787? Akurat podwyższona wibracja silnika jeżeli inne parametry są w normie nie jest przesłanką do wyłączenia silnika.
    Przyznam ze nie wiem, szczegolnie na 787 a kilka manuali do ktorych zajrzalem dzisiaj z rana faktycznie nie wymaga wylaczenia - natomiast zalogi nam regularnie robia commanded IFSD przy wiekszym poziomie N2 vibes (z tym ze zwykle co jeszcze im na EICASie wyskakuje, natomiast nie jest to jakas katastrofa). W MD11 przy TOD vibrations (czyli takie bez powodu mechanicznego) w kokpicie im sie zapalal master caution i po wyladowaniu od razu wymiana silnika...
    KZ

  20. #20

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez stratoglider Zobacz posta
    T.....Np jeżeli samolot nie zmienia pułapu lotu po zawróceniu o 180 stopni, to oznacza że samolot nie zmienił ciągu...
    Jeśli mogę wtrącić - taką tezę można postawić jedynie wówczas gdy wraz z brakiem zmiany pułapu nie wystąpi zmiana prędkości przyrządowej

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •