Strona 6 z 6 PierwszyPierwszy ... 4 5 6
Pokaż wyniki od 101 do 113 z 113
Like Tree151Likes

Wątek: 2017.06.26 Air Asia X PER-KUL, awaria silnika

  1. #101
    M.B
    M.B jest nieaktywny

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie


    Polecamy

    Owszem, urwanie lopatki powoduje zaburzenie przeplywu. Jezeli rozwazamy wplyw na drgania to np. W wielostopniowej sprezarce brak jednej lopatki bedzie wzbudzal drgania kolejnych stopni - mysle tu drganiach pior lopatek.
    Jednak wplyw tego zaburzenia na drgania calego wirnika, czyli to co jest mierzone na samolocie i w bardziej ekstremalnych przypadkach odczuwane w kabinie - ocenilbym jako absolutnie marginalny.


    M.B.
    Marek. likes this.

  2. #102

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    Brak paru gramów ołowiu w kole samochodowym powoduje, że przy 60 km/h trzeba walczyć o utrzymanie kierownicy w ręku, a to tylko jakieś 500 obr/min....
    Sory - ale najpierw policz a potem wygłaszaj takie opinie. 500 obrotów na minutę koła o średnicy 60 cm (typowe koło) daje 0,6*3,14*500 = 942 m/s...

    Siła odśrodkowa = m x pr. kątowa^2 x r = 0,01 kg (10 gramów) x16^2 x 0,3m = 0,77 N czyli tyle co nic.
    Człowiek jest w stanie utrzymać w rękach kilkadziesiąt, jak nie kilkaset niutonów...

    Wyważenie ma sens, bo te 0,7N x tysiąc rbh zrobi swoje, ale tu analogii nie widzę, bo pewnie brak łopatki ktoś przed lotem zauwazyłby. Skoro nie, to odpadła w trakcie lotu i spowodowała uszkodzenie zawieszenia wału a dopiero cały wał nie pracujący współosiowo mógł wywołać taki efekt - na pewno nie tylko i wyłącznie brak jednej łopatki.

  3. #103
    Awatar Tresor

    Dołączył
    Sep 2014
    Mieszka w
    5km od EPZP, Poland

    Domyślnie

    Ale jest jeszcze rezonans. Z tym kołem gubisz odważnik i przy 60 nie idzie trafić w drogę. Zbliżasz się do 100 i powoli zanika...
    To jest z życia nie obliczeń.

  4. #104

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    Sory - ale najpierw policz a potem wygłaszaj takie opinie. 500 obrotów na minutę koła o średnicy 60 cm (typowe koło) daje 0,6*3,14*500 = 942 m/s...

    Siła odśrodkowa = m x pr. kątowa^2 x r = 0,01 kg (10 gramów) x16^2 x 0,3m = 0,77 N czyli tyle co nic.
    Człowiek jest w stanie utrzymać w rękach kilkadziesiąt, jak nie kilkaset niutonów...

    Wyważenie ma sens, bo te 0,7N x tysiąc rbh zrobi swoje, ale tu analogii nie widzę, bo pewnie brak łopatki ktoś przed lotem zauwazyłby. Skoro nie, to odpadła w trakcie lotu i spowodowała uszkodzenie zawieszenia wału a dopiero cały wał nie pracujący współosiowo mógł wywołać taki efekt - na pewno nie tylko i wyłącznie brak jednej łopatki.
    Z obliczeń masz - 2 (ndst)
    suszykuba and melonpl320 like this.

  5. #105

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    @angin Obawiam się, że uproszczenia które stosujesz dorównują "naukowcom" z komisji Pana Ministra Macierewicza.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  6. #106

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    Sory - ale najpierw policz a potem wygłaszaj takie opinie. ......
    W zasadzie mógłbym, ale mi się nie chce...

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    ....Człowiek jest w stanie utrzymać w rękach kilkadziesiąt, jak nie kilkaset niutonów....
    Z tym kilkaset to bym się nie rozpędzał, no chyba że mówimy o bliżej stu niż ośmiuset :P
    Oczywiście, że człowiek jest w stanie utrzymać w rękach kierownicę samochodu z niewyważonym kołem przy prędkości 60 km/h - inaczej samochody leżałyby w rowach jak ulęgałki. Celowo przejaskrawiłem sprawę.
    Chodziło tylko o zasadę - kolega Rosenzweigova pytał o fizykę wibracji po utracie łopatki turbiny, a te są spowodowane głównie niewyważeniem układu. Takie same wibracje pojawiają się przy niewyważeniu koła samochodowego. Tyle i tylko tyle.

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    ....500 obrotów na minutę koła o średnicy 60 cm (typowe koło) daje 0,6*3,14*500 = 942 m/s...
    Choćbyś nie wiem jak się starał to nie zrobisz z 500 obr/min koła o średnicy 60 cm prędkości liniowej 942 m/s. Z tych wyliczeń pała! ...

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    ....Siła odśrodkowa = m x pr. kątowa^2 x r = 0,01 kg (10 gramów) x16^2 x 0,3m = 0,77 N czyli tyle co nic.....
    Teraz ja: 0.01 * ~16^2 / 0.3 = ~8.5 [kg * (m/s)^2 / m = kg*m/s^2 = N]... Znowu pała...
    Marek. likes this.

  7. #107

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Policzmy to w takim razie jeszcze raz
    masa m=0,01kg, r= 0,6m i prędkość obrotowa 500 obr/min.
    500 obr/min to 8,(3) obr/s
    ω = 8,(3) * 2PI = 52,36 rad/s

    Siła ośrodkowa z Wikipedii https://pl.wikipedia.org/wiki/Si%C5%82a_od%C5%9Brodkowa
    F= m ω^2 r = 0,01 * 52,36^2 * 0,3 = 8,22 N

    Teraz policzmy przy tej samej częstotliwości dla Airbusa

    Podstawiając ciężar łopaty fana m=10 kg i odległość środka ciężkości łopaty od osi obrotu powiedzmy r=0,7m .

    F= m ω^2 r = 10 * 52,36^2 * 0,7 = 19,190 kN

    Dla masy samolotu rzędu 200 ton to nie jest dużo, daje przyspieszenie rzędu 0,01g.
    Przypuszczam, że drgania od silnika 6-10 hz - trafiły w drgania własne konstrukcji siedzeń (w kierunku poprzecznym), dlatego na filmie to wygląda tak spektakularnie, ale nie konstrukcji kadłuba samolotu.
    Krótka Prosta likes this.

  8. #108

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    W zasadzie mógłbym, ale mi się nie chce...


    Z tym kilkaset to bym się nie rozpędzał, no chyba że mówimy o bliżej stu niż ośmiuset :P
    Oczywiście, że człowiek jest w stanie utrzymać w rękach kierownicę samochodu z niewyważonym kołem przy prędkości 60 km/h - inaczej samochody leżałyby w rowach jak ulęgałki. Celowo przejaskrawiłem sprawę.
    Chodziło tylko o zasadę - kolega Rosenzweigova pytał o fizykę wibracji po utracie łopatki turbiny, a te są spowodowane głównie niewyważeniem układu. Takie same wibracje pojawiają się przy niewyważeniu koła samochodowego. Tyle i tylko tyle.


    Choćbyś nie wiem jak się starał to nie zrobisz z 500 obr/min koła o średnicy 60 cm prędkości liniowej 942 m/s. Z tych wyliczeń pała! ...


    Teraz ja: 0.01 * ~16^2 / 0.3 = ~8.5 [kg * (m/s)^2 / m = kg*m/s^2 = N]... Znowu pała...
    A widzisz - jednak da się policzyć . Ale nie znasz zasad dynamiki - dlaczego dzielisz przez 0,3 zamiast mnożyć?

    Tak - pała z obliczeń bo minuta u mnie trwa sekundę. Ale nawet zakładając że ta sekunda urośnie do minuty -to tym gorzej bo przyspieszenia odśrodkowe mniejsze. I proszę nie zrównywać mnie do "mistrzów" Macierewicza, bo staram się być realistą a nie oszołomem.

    Powtórzę jeszcze raz - samo wyłamanie łopatki nie ma prawa wzbudzić takich drgań, nawet w sytuacji rezonansu. Jeżeli doszłoby tam do rezonansu, to nie lecieliby kilka godzin. Nie lecieliby nawet kilka minut - samolot rozpadłby się. Wirnik stracił współosiowość i to była przyczyna drgań.

  9. #109

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    @angin Obawiam się, że uproszczenia które stosujesz dorównują "naukowcom" z komisji Pana Ministra Macierewicza.
    podaj przykład bo nie zauważam

  10. #110

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Znasz sie na tym czy wydaje ci sie bo tak? Pamiętaj ze wyłapującą łopata nie dematerializuje sie w powietrzu tylko niszczy / urywa / gnie szereg kolejnych łopat powodując tym większe niewywazenie. Pewnie rośniesz wygina wal w trakcie tego zdarzenia ale to niech ktoś kto sie zajmuje silnikami sie wypowie a nie domorośli fizycy teoretycy.

  11. #111

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Tutaj niektórzy na silnikach się znają i to z praktyki, ale fizycy teoretycy ?? angin masz kolejne dwie pały z fizyki.

    Ale nie znasz zasad dynamiki - dlaczego dzielisz przez 0,3 zamiast mnożyć?
    Nie odróżniasz prędkości kątowej od prędkości w ruchu prostoliniowym, a pouczasz innych. Za jedną wstawiasz drugą, choć teraz mamy takie cudowne czasy, że można by to w 1 minutę sprawdzić gdziekolwiek internecie, jeśli się nie pamięta wzorów ze szkoły.

    Powtórzę jeszcze raz - samo wyłamanie łopatki nie ma prawa wzbudzić takich drgań, nawet w sytuacji rezonansu. Jeżeli doszłoby tam do rezonansu, to nie lecieliby kilka godzin. Nie lecieliby nawet kilka minut - samolot rozpadłby się. Wirnik stracił współosiowość i to była przyczyna drgań.
    Jak nie masz pojęcia o rezonansie, to nie pisz. Zapoznaj się chociaż z czymś takim jak: współczynnik dynamiczny, krzywa rezonansowa, tłumienie drgań.

  12. #112
    Awatar tawal

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Elbląg EPEL/Giżycko EPGM

    Domyślnie

    Wracam po dłuższym oderwaniu od łącz, a tu dalej urywają łopatki Świta mi też, że na forum obowiązuje język polski.


    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Pamiętaj ze wyłapującą łopata nie dematerializuje sie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Pewnie rośniesz wygina wal w trakcie tego zdarzenia ale to niech ktoś kto sie zajmuje silnikami sie wypowie a nie domorośli fizycy teoretycy.
    A tu jest po ichniemu. Chyba admini na urlopach. Miłego wypoczynku.
    Tadd --- N858 --- BINKA.PESEL,BODLA - BOKSU ---
    Canon 40D + 10" + TV 2x

  13. #113

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    ........dlaczego dzielisz przez 0,3 zamiast mnożyć?....
    Bo w przypadku wibracji bardziej od szybkości zmiany kąta (prędkości kątowej) interesująca jest zmiana szybkości punktu masy (jego prędkość po okręgu) co z kolei wymusiło wprowadzenie relacji pomiędzy przyspieszeniem dośrodkowym a prędkością liniową a zatem promień pojawia się w mianowniku. Ale to, jak ktoś wcześniej wspomniał, jest fizyka na poziomie szkoły średnie i nie ma sensu się nad tym rozwodzić.

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    .....Powtórzę jeszcze raz - samo wyłamanie łopatki nie ma prawa wzbudzić takich drgań....
    Czyli nie przeczysz, że wyłamanie łopatki (zmiana wyważenia układu) drgania silnika spowoduje, masz tylko wątpliwości czy te drgania przeniosłyby się na kadłub?

Strona 6 z 6 PierwszyPierwszy ... 4 5 6

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •