Strona 2 z 7 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 131
Like Tree208Likes

Wątek: 2017.07.07 - A320 Air Canada niemal ląduje na zatłoczonej drodze kołowania w SFO

  1. #21

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    Chyba w głowach dwóch pilotów na raz?
    grindavik and Rumun like this.

  2. #22
    Awatar GoldenDave

    Dołączył
    Aug 2011
    Mieszka w
    Gdynia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Jesli chinski pilot w srodku nocy potrafil wystartowac 747 z lotniska Anchorage z drogi kolowania a nie z pasa startowego
    polski też potrafi - tylko turbopropem
    grindavik, Red_Devil and SkyGuy like this.

  3. #23

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Canonier Zobacz posta
    Chyba w głowach dwóch pilotów na raz?
    No tak, i oczywiscie to jest nastepna zagadka. Moze sluzalczosc lub umyslowe lenistwo tego drugiego?

  4. #24
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Mistrzów uważających że przyczyna jest jedna i możliwa do wskazania palcem po 24h od zdarzenia szczerze podziwiam za dobre samopoczucie i wiarę we własną omnipotencję.
    To zjawisko nazywa się bodaj Efekt Krugera-Dunninga

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    No tak, i oczywiscie to jest nastepna zagadka. Moze sluzalczosc lub umyslowe lenistwo tego drugiego?
    Raczej bym podejrzewał, że zmęczenie. Startowali z Toronto ok. 10 wieczorem czasu lokalnego, lądowali w SFO ok. 3 nad ranem czasu "Toronckiego". Znajdźcie mi takiego, co o tej porze, po ponad 5 godzinach lotu będzie rzeski i bystry...


    Z tego, co piszą w internetach, samolot robił procedurę "Quiet Bridge Visual". Jak się przyjrzeć dokładnie, to to podejście robi się z prawym offset'em od pasa. Podejrzewam, ze przed sobą widzieli drogę kołowania, a pas 28R był po ich lewej stronie. Dodatkowo, jeśli pas 28L był wyłączony, to aż się prosi o pomyłkę.



    Wszystkie zdjęcia ze świecącym pasem przed nosem nic tu nie wnoszą. Jakby ktoś miał zdjęcie pasa widocznego pod kątem i drogi kołowania prosto przed nosem, to postawie dolary przeciwko orzechom, że droga była dużo wyraźniejsza niż pas. Zresztą podejrzewam, że w raporcie końcowym takie zdjęcie się znajdzie...


    Kolory lamp mogą się nie zgadzać, ale o 4 nad ranem myślenie na prawdę nie przychodzi łatwo...
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 13-07-2017 o 09:58
    hawky, maciass, andrew23 and 13 others like this.

  5. #25

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Kolory lamp mogą się nie zgadzać, ale o 4 nad ranem myślenie na prawdę nie przychodzi łatwo...
    Sorry layoverlover, ale po takich słowach z ust pilota to dopiero można się zacząć bać latać (w nocy). Przepraszam, za takie brzydkie generalizowanie - z siedzenia pasażera wygląda to tak, że powinniście być po tym locie jak świeżynki. Po to są reguły dotyczące odpoczynku pilotów żeby to zapewnić. Skoro nie działają, to może są zbyt luźne? Za często wstajecie o 4 rano. Tudzież próbujecie zasnąć o 15 żeby wstać na świeżo o 22. Zmieniacie strefy czasowe jak rękawiczki, rozwalając zegar biologiczny.

    Pisząc to mam świadomość tysięcy startów i lądowań dziennie i ich pomyślnego przebiegu. Może się uczepiłem, ale tłumaczenie do mnie nie trafiło...
    Rumun, orgazmotron and schpakoo like this.

  6. #26
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    A może gdzieś w podświadomości mieli NOTAM - 27L jest wyłączony nie możemy na nim lądować (tylko poczamu się swieci?). Czas mija szybko i lądując któryś raz na SFO masz w pamięci 2 pasy. Siadam na prawym, lewy świeci - o co kaman, na prawym, na prawym. O światła czy na pewno pas jest wolny? Tak strasznie im coś nie pasowało. Ja ciekawy jestem wymiany zdań w kokpicie...
    Zorro_gppl likes this.
    Pitterek

  7. #27
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    @Shiver,

    Fizjologii nie da się przeskoczyć. Pilot też człowiek i prawdopodobieństwo popełnienia błędów w środku nocy, po kilku godzinach pracy jest większe, niż w normalnych warunkach. Co do przepisów dot. czasu pracy i wypoczynku, to są one jakimś kompromisem pomiędzy zapewnieniem bezpieczeństwa, a efektywnością, ostatnimi czasy z dużym naciskiem na to drugie... System (procedury, przepisy, szkolenia, automatyka itp.) potrafi większość z tych błędów wyeliminować, ale nie w 100%...
    shiver and Adik_s like this.

  8. #28
    Awatar GoldenDave

    Dołączył
    Aug 2011
    Mieszka w
    Gdynia

    Domyślnie

    czy biorąc pod uwagę to, co napisał powyżej layoverlover, podejście z widocznością, w warunkach niesprzyjających "fizjologii", z NOTAMem informującym o zmianach, nie było po prostu złą decyzją?

  9. #29

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Jak layoverlover opisał sytuację to jakoś bardziej do mnie trafiło to wszystko. Offset na rysunku przemawia do wyobraźni i na pewno miał duży wpływ na to zdarzenie. Sytuacja była niebezpieczna, bo kontroler mógł długo nie wiedzieć, co piloci kombinują, ale ostatecznie chyba stosunkowo wcześnie sprawa się wyjaśniła. Zdaje się, że pilot z kołującego samolotu zauważył, co się dzieje i zgłosił to przez radio. Co prawda 30m nad innym samolotem to dosyć nisko, ale jeszcze w granicach przyzwoitości i skoro widzieli, że na pasie coś jest to raczej by tam nie wylądowali ostatecznie w żadnym wypadku.

  10. #30
    Moderator
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Canonier Zobacz posta
    Zdaje się, że pilot z kołującego samolotu zauważył, co się dzieje i zgłosił to przez radio. Co prawda 30m nad innym samolotem to dosyć nisko, ale jeszcze w granicach przyzwoitości i skoro widzieli, że na pasie coś jest to raczej by tam nie wylądowali ostatecznie w żadnym wypadku.
    Pilot z Air Canada sam zapytał wieżę o światła na pasie i potwierdzenie zezwolenia na lądowanie. Kontroler potwierdził, że na pasie nikogo nie ma i mogą lądować. Zapewne to pytanie spowodowało jednak, że pilot z kołującego zwrócił większą uwagę na podejście i zrozumiał co się dzieje, natychmiast informując wszystkich przez radio. Kontroler bez sekundy zwłoki wydał polecenie odejścia na drugi krąg i dostał potwierdzenie od AC, że już są w trakcie (in the go around). Można by powiedzieć, że rozegrane podręcznikowo
    grindavik and GoldenDave like this.

  11. #31
    Awatar pawmor

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Przypuszczam, że gdyby ATC powiedział, że te światła, które załoga widziała, to samoloty na równoległym taxiwayu, to może zapaliłaby im się w głowach jakaś lampka i tego goarounda wykonaliby szybciej. Oczywiście nie wiem co tam się na TWR działo, może kontroler był zajęty koordynacją czy czymkolwiek innym. Błędu tu nie było.

    @Canonier: 30m odległości w takich przypadkach to nie są granice przyzwoitości
    GoldenDave likes this.

  12. #32

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Wiem, że nie było to zgodne z przepisami i wyglądało "niestandardowo", ale próbując sobie to wyobrazić przyjąłem, że 10-piętrowy blok ma wysokość ok. 30 metrów, więc tak na oko to trochę separacji było, zwłaszcza, że chwilę później już się szybko wznosili. No chyba, że to wysokość nad poziomem gruntu, to wtedy rzeczywiście było o włos od tragedii, bo 787 ma 17m wysokości.

  13. #33
    Moderator
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pawmor Zobacz posta
    Przypuszczam, że gdyby ATC powiedział, że te światła, które załoga widziała, to samoloty na równoległym taxiwayu, to może zapaliłaby im się w głowach jakaś lampka i tego goarounda wykonaliby szybciej. Oczywiście nie wiem co tam się na TWR działo, może kontroler był zajęty koordynacją czy czymkolwiek innym. Błędu tu nie było.
    Jakby ATCO wiedział, to by powiedział pewnie zeszło parę sekund zanim zatrybił.
    Zaryzykuję stwierdzenie, że w nocy kontroler nie jest w stanie zauważyć przesunięcia samolotu o te sto parędziesiąt metrów na podejściu, dopóki nie znajdzie się on na bardzo krótkiej prostej i to pod warunkiem, że zwraca akurat na niego szczególną uwagę.

    A pytania na krótkiej prostej "confirm are we cleared to land" zdarzają się i w rutynowym ruchu - zazwyczaj skutkują nerwowym ogarnięciem wzrokiem pasa
    Ostatnio edytowane przez hawky ; 13-07-2017 o 18:38 Powód: lit
    GoldenDave likes this.

  14. #34
    Awatar Rumun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    LSZK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Canonier Zobacz posta
    więc tak na oko to trochę separacji było,
    Gdyby kontroler lub pilot zawahał się jakieś 10-15 sekund, to mielibyśmy teraz największą pod względem ofiar katastrofę lotniczą. Jak dla mnie, to jest właśne "o włos od tragedii".

    Cytat Zamieszczone przez hawky Zobacz posta
    A pytania na krótkiej prostej "confirm are we cleared to land" zdarzają się i w rutynowym ruchu
    Takie: "potwierdź, bo widzimy światła na pasie" też?
    pozdrawiam,
    Rumun

  15. #35

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    U nas w Polsce takich incydentów było trochę, ja znam takie:
    2011 - ATR wystartował z drogi kołowania we WRO
    2011 - 737-800 prawie że wylądował na drodze kołowania w Poznaniu.
    2014 - crj700 wylądował na drodze kołowania w KTW

  16. #36
    Awatar Jerry

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Ale były puste za każdym razem, nie?
    grindavik likes this.

  17. #37
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPMM/EPBC/EPWA

    Domyślnie

    Nie, w POZ był tam sprzęt budowlany.
    Jerry likes this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  18. #38
    Awatar SPMRK

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    W KTW CRJ Lufthansy dokonał przedpremierowego otwarcia nowej drogi startowej Nie wylądował na drodze kołowania.
    grindavik and Red_Devil like this.

  19. #39

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez shiver Zobacz posta
    Po to są reguły dotyczące odpoczynku pilotów żeby to zapewnić.
    Nie ma takiej możliwości żeby wyeliminować wszystkie tego typu przypadki, zawsze znajdzie się taki co przyjdzie do roboty mimo że się pożarł z partnerką, albo dziecko/dzieci nie dały odpocząć przez całą noc itp. itd. Tutaj nie ma reguł i jeden będzie sobie z tym radził lepiej a drugi gorzej.

    Najbardziej niebezpieczny nie jest incydentalny raz czy dwa loty w stanie wczorajszym. O wiele gorsze jest kiedy personel dostaje w kość regularnym łamaniem rytmu dobowego i zawsze kiepskimi warunkami odpoczynku poza bazą.

    W każdym zachodnim certyfikowanym przewoźniku zawsze masz możliwość zgłosić niedyspozycję, również z powodu zmęczenie. Ale kiedy staje się to rutyną pęka ostatnia bariera. Dlatego w następnych przepisach limity odpoczynku mają być uzupełnione tak aby ten odpoczynek był w miarę zgodny z aktualnym rytmem dobowym organizmu.
    GoldenDave and WrobelSwirek like this.

  20. #40

    Dołączył
    Dec 2015

    Domyślnie


    Polecamy

    Uniknięto największej katastrofy lotniczej dzięki samolocie na ziemi i kontrolerowi.
    Zastanawia mnie pewna kwestia wg. avherald:
    "The closest lateral proximity between AC-759 and one of the aircraft on taxiway C was 29 feet. "
    Z uwagi na szerokość drogi kołowania to może oznaczać, że światła krawędziowe drogi kołowania mieli w osi samolotu.
    Pozostałe przypadki lądowań i startów z dróg kołowania, o których piszecie miały miejsce w dzień.
    A tutaj dobre warunki pogodowe. W nocy prawidłowo oświetlona droga startowa to jest choinka.
    grindavik likes this.

Strona 2 z 7 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •