Strona 6 z 7 PierwszyPierwszy ... 4 5 6 7 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 101 do 120 z 137
Like Tree212Likes

Wątek: 2017.07.07 - A320 Air Canada niemal ląduje na zatłoczonej drodze kołowania w SFO

  1. #101

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    Swilcza/ EPRZ

    Domyślnie


    Polecamy

    To wg mnie jest to wina Airbusa, że nie może wyświetlić jednocześnie danych z ILS-a.W najzwyklejszym 737 przecież chyba normalnie można obydwie dane podglądnąć?

  2. #102

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez WrobelSwirek Zobacz posta
    Podziwiam tych pilotów z taxi-way... że oni jeszcze byli w stanie wystartować...
    Mnie bardziej dziwi, że piloci jadący po TWY nie widzieli, że podchodzący jest na osi TAXI a nie RWY...
    Rozumiem check listy itd. ale jednak oni też patrzą do przodu a światła podchodzącego widać z kilku km. Ciekawe kiedy i czy oni jakoś reagowali. Ja na ich miejscu dawno byłbym gdzieś z boku poza TWY...

  3. #103
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Ciężko odróżnić do ostatniej chwili, że światła kierują się na twy, a nie pas. UA1 powiedzieli przez radio, że AC podchodzi na twy, a PR115 włączył swoje światła lądowania.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  4. #104
    Awatar Rumun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    LSZK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Inter Zobacz posta
    Mnie bardziej dziwi, że piloci jadący po TWY nie widzieli, że podchodzący jest na osi TAXI a nie RWY...
    Rozumiem check listy itd. ale jednak oni też patrzą do przodu a światła podchodzącego widać z kilku km. Ciekawe kiedy i czy oni jakoś reagowali. Ja na ich miejscu dawno byłbym gdzieś z boku poza TWY...
    A mnie bardziej dziwi szukanie (współ)winnych poza kokpitem AC759. Gdyby nie piloci na TWY, nie dyskutowalibyśmy o incydencie tylko o wypadku. To dzięki ich reakcjom, "nic się nie stało".
    pozdrawiam,
    Rumun

  5. #105
    ModTeam
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rumun Zobacz posta
    A mnie bardziej dziwi szukanie (współ)winnych poza kokpitem AC759. Gdyby nie piloci na TWY, nie dyskutowalibyśmy o incydencie tylko o wypadku. To dzięki ich reakcjom, "nic się nie stało".
    Ja (oraz parę innych osób) próbowało to już w tym wątku tłumaczyć, jak widać daremny trud.
    Teraz masz już oficjalne potwierdzenie naszych słów, że przyczyn tego typu incydentów należy szukać nie tylko w kokpicie. Ale co tam, jak widać NTSB i FAA też się nie zna.
    Ostatnio edytowane przez hawky ; 28-08-2017 o 17:50

  6. #106

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rumun Zobacz posta
    A mnie bardziej dziwi szukanie (współ)winnych poza kokpitem AC759
    A tam od razu współwinnych...

    Cytat Zamieszczone przez Rumun Zobacz posta
    Gdyby nie piloci na TWY, nie dyskutowalibyśmy o incydencie tylko o wypadku. To dzięki ich reakcjom, "nic się nie stało".
    Zastanawia jednak czy nie powinni w tak krytycznej sytuacji reagować bardziej stanowczo typu pośpieszny zjazd poza TWY? Jeżeli ten podchodzący był tak blisko i nisko to chyba uzasadnionym byłoby pośpieszne wyjechanie z TWY gdzieś na pobocze, nawet kosztem jakiegoś niewielkiego uszkodzenia maszyny, a nie czekanie z zimną krwią czy odjedzie na drugi krąg czy nie? W każdym razie same meldunki to w mojej ocenie za mało jeśli sytuacja była naprawdę krytyczna... Pewnie gdyby było 500 trupów to pytalibyśmy o to dlaczego nie zjechali jeśli go widzieli.

    Podchodzący po to właśnie ma światła lądowania aby stanowiły one ostateczną linię obrony - mimo, że jedziesz prawidłowo jeśli widzisz że na Ciebie leci to po prostu spier.....

  7. #107
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Samolot to nie samochód, to raz. Powodzenia w tłumaczeniu się po takim zjeździe przed pracodawcą, to dwa.
    Jerry and grindavik like this.

  8. #108
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    W dodatku zjechanie w 5 sekund fizycznie słabo wykonalne, zwłaszcza w otoczeniu innych samolotów.
    Red_Devil and WrobelSwirek like this.

  9. #109
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Po wjechaniu przednim kółkiem na grunt natychmiast i tak by się zatrzymał z całym tyłem na TWY, nie mówiąc o tym że nośność krawędzi drogi jest dużo niższa czasami i mógłby się po prostu zapaść w płyty. Pomysł co najmniej oryginalny.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  10. #110

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Po wjechaniu przednim kółkiem na grunt natychmiast i tak by się zatrzymał z całym tyłem na TWY, nie mówiąc o tym że nośność krawędzi drogi jest dużo niższa czasami i mógłby się po prostu zapaść w płyty. Pomysł co najmniej oryginalny.
    też tak myślałem dopóki nie zobaczyłem parę dni temu, jak w PVG czekającego A380 na wjazd na RWY16R omijały po trawie A320, B737 i coś jeszcze. Ciekawe czy na FR24 zostały dowody

  11. #111

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Ehe...

  12. #112

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Don Corleone Zobacz posta
    Powodzenia w tłumaczeniu się po takim zjeździe przed pracodawcą, to dwa.
    Akurat ten argument jest niezbyt trafny. Jeśli ktokolwiek powinien się tłumaczyć i ponosić koszty to załoga AC.

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    W dodatku zjechanie w 5 sekund fizycznie słabo wykonalne, zwłaszcza w otoczeniu innych samolotów.
    Czasu mało to fakt, ale brak reakcji to też chyba nie do końca odpowiednie zachowanie. Jeśli ten podchodzący nie przerwałby lądowania to jedyna nadzieja właśnie w ucieczce tych na TWY. Przynajmniej próbie tej ucieczki. Może kołowanie powinno w miarę możliwości wykonywać się tak aby otoczenie innych maszyn zbytnio nie przeszkadzało w takim "emergency escape"?



    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Po wjechaniu przednim kółkiem na grunt natychmiast i tak by się zatrzymał z całym tyłem na TWY, nie mówiąc o tym że nośność krawędzi drogi jest dużo niższa czasami i mógłby się po prostu zapaść w płyty. Pomysł co najmniej oryginalny.
    Myślę, że to zależy od konkretnego lotniska, na jednych pewnie tak, na innych może dałby radę się przetoczyć.

    W każdym razie ten pomysł zależy od punktu widzenia, jeśli mielibyśmy crash z 500 ofiarami to pewnie byłoby mnóstwo krytyki, że nie próbowali zjechać i uniknąć kolizji, z drugiej strony, obecnie łatwo krytykować tego typu pomysł bo nic się nie stało.

    Wydaje mi się jednak, że koledzy o ile sytuacja była faktycznie krytyczną podchodzicie troszkę za bardzo na luzie, argumentując, że to miękkie podłoże czy co powie pracodawca itd. Jeśli było naprawdę źle to w cholerę z pracodawcą jeśli tego by nie zrozumiał czy z uszkodzeniem podwozia, ugrzęźnięciem w gruncie. To było ryzyko dla setek pasażerów. W krytycznych sytuacjach powinno zrobić się wszystko co możliwe aby ratować życie pasażerów. Jeśli uznamy tą sytuację za krytyczną to mimo wszystko uważam, że powinni zachować się inaczej o ile oczywiście mogli, a nie było tak jak pisze @Behemot, że otoczenie innych maszyn czy większych przeszkód im to uniemożliwiało... Dobrze, że tam któryś chociaż zaczął migać swoimi światłami lądowania, przynajmniej na tyle one się przydają...

  13. #113
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie 2017.07.07 - A320 Air Canada niemal ląduje na zatłoczonej drodze kołowania w SFO

    Ryzykiem dla setek pasażerów są pochopne reakcje i ucieczki na trawę, które zniszczą samolot albo kogoś zabiją. I to z pewnością, a nie domysłem.

    Dużo wypadków lotniczych to wynik złej, nadgorliwej akcji, a nie braku reakcji.
    Jerry likes this.

  14. #114
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Inter: Błędnie zakładasz po fakcie i z perspektywy fotela przed monitorem, że załogi wszystkich maszyn na twy czujnie wpatrują się w lądujące samoloty czy przypadkiem nie będzie zaraz katastrofy na 500 ofiar z ręką na przepustnicy by wiać w krzaki w razie W. Załogi samolotu kołującego do startu mają co robić w kokpicie, checklisty, planowanie FMS, zwracają uwagę na otoczenie, poprzedzający samolot, gdzie kołują, ATC, ale sprawdzanie czy ktoś im właśnie nie ląduje na głowie nie jest nigdzie blisko szczytu listy priorytetów i trudno oczekiwać żeby było.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  15. #115
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie 2017.07.07 - A320 Air Canada niemal ląduje na zatłoczonej drodze kołowania w SFO

    Bo trzeba mieć jotę zaufania w system. Inaczej można ogłupieć. To nie jest jak jazda samochodem, gdzie uczą nikomu nie ufać i każdego mieć pod "szczególną uwagą".

  16. #116

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Inter, przyjmij za pewnik, że nie da się uciec samolotami które stoją w kolejce na TWY przed samolotem który znienacka zapragnie na owej TWY wylądować. Piloci nie wypatrują konfliktów z innymi a/c (od tego jest ATC - choć w tym przypadku możliwe że ci na TWY przyczynili się do uniknięcia katastrofy), samoloty nie mogą poruszać się po polu manewrowym dowolnie i bez zezwolenia ATC, a samoloty z omawianego przypadku - przynajmniej poza PVG - nie jeżdżą po trawie.

  17. #117

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    CDG/POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Don Corleone Zobacz posta
    Ryzykiem dla setek pasażerów są pochopne reakcje i ucieczki na trawę, które zniszczą samolot albo kogoś zabiją. I to z pewnością, a nie domysłem.

    Dużo wypadków lotniczych to wynik złej, nadgorliwej akcji, a nie braku reakcji.
    Przypominam, że przy wspominanej już tu katastrofie na Teneryfie próba ucieczki była. Dzięki temu z Pan Am 1736 61 osób ocalało.

    Co do przyczyn samego incydentu - po prostu rutyna. Obaj byli doświadczeni i na pewno wiele razy lądowali na 28R SFO, tyle że zawsze palił się 28L obok. Komunikat o zamknięciu pasa oczywiście dostali ale widocznie w trybie lądowania pamięć o nim im się wyłączyła i widzieli 28L jako 28R. A że droga kołowanie nie świeciła się jak pas? Wyjaśnianie parę postów wyżej z rysunkiem koziołka w chmurach - mózg dopasowuje widok do tego co spodziewamy się zobaczyć.
    Inter likes this.

  18. #118
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomdzio Zobacz posta
    Przypominam, że przy wspominanej już tu katastrofie na Teneryfie próba ucieczki była. Dzięki temu z Pan Am 1736 61 osób ocalało.
    Pan Am już skręcał z pasa na drogę kołowania, którą miał przed sobą, załoga zwiększyła ciąg silników by zjechać szybciej, inna sytuacja.
    pasazernagape likes this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  19. #119

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Przecież szybciej i prościej było odezwać się do załogi lądującego samolotu przez radio, co też jeden z kołujących pilotów zrobił. Podczas podejścia pilot jest przygotowany na go around w każdej chwili, a na ziemi, nawet gdyby załodze przyszło do głowy zjechać na bok, zanim upewnią się, że lądujący samolot faktycznie leci na nich i rozkręcą silniki z idle, to będzie już po wszystkim.

    Przy okazji chciałbym zapytać, czy pilot kołującego samolotu mógł formalnie powiedzieć bezpośrednio "air canada xxx, go around"?
    grindavik likes this.

  20. #120

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Don Corleone Zobacz posta
    Ryzykiem dla setek pasażerów są pochopne reakcje i ucieczki na trawę, które zniszczą samolot albo kogoś zabiją.
    Zabiją? No bez przesady...

    Rozumiem wszystko o czym wyżej piszemy, dlatego pisałem o before take off check list, przeszkodach w postaci innych samolotów czy idle itd. ale wychodzi na to, że jak będzie podobna sytuacja i lądujący mimo wszystko nie usłyszy wezwania albo po prostu będzie lądował dalej (z różnych przyczyn) to wszyscy znajdujący się na TWY są z góry skazani na śmierć bo nic już zrobić nie można i nic się nie da albo co sugerujecie nie wypada bo można narazić się pracodawcy lub uszkodzić samolot!
    grindavik likes this.

Strona 6 z 7 PierwszyPierwszy ... 4 5 6 7 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •