Strona 1 z 7 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 131
Like Tree208Likes

Wątek: 2017.07.07 - A320 Air Canada niemal ląduje na zatłoczonej drodze kołowania w SFO

  1. #1
    Awatar maciass

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie 2017.07.07 - A320 Air Canada niemal ląduje na zatłoczonej drodze kołowania w SFO


    Polecamy

    Air Canada plane nearly lands on a crowded taxiway at San Francisco airport - CNN.com

    Incident: Canada A320 at San Francisco on Jul 7th 2017, lined up with taxiway for landing

    Airbus A320 Air Canada (lot AC 759) mający lądować około północy w SFO na pasie 28R niemal wylądował na biegnącej do niego równolegle drodze kołowania C, dopiero na wysokości 400ft wykonał go around. Na drodze kołowania były w tym momencie 4 samoloty pełne pasażerów. Pilot dopytywał ATC czy na pewno ma zgodę na lądowanie na 28R, bo widzi tam jakieś światła. Paru osobom musiało się tam zrobić gorąco...

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Patrząc na to jak wiele jest tego typu zdarzeń i jak poważne mogą być skutki być może warto rozważyć rozwinięcie systemów ASDE i ASMGCS o funkcjonalność wykrywania tego typu prób.

  3. #3
    Awatar Rumun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    LSZK

    Domyślnie

    WOW! Jeżeli to prawda, że przelecieli 30m na pierwszym samolotem, to naprawdę było gorąco. Kilka sekund później i byłaby druga Teneryfa, tylko pewnie ofiar więcej.
    Jestem ciekaw, co zostanie ustalone. ILS nie działał? Światła 28L były wyłączone, że nie widział dwóch pasów po lewej? Światła samolotów widział, a ALS nie? Dziwne to trochę...
    pozdrawiam,
    Rumun

  4. #4

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Mam takie pytanie do praktyków. Jak to możliwe, żeby popełnić taki błąd? Zakładając że widzialność była dobra (a skoro pilot dopytywał czy to na pewno ten pas bo widzi świata kołowania samolotów, to lotnisko musiał widizeć), to chociaz mam wylatane tylko kilka godzin w nocy na lotnisku w Modlinie, wydaje mi się, że po światłach dosyć łatwo odróżnić pas od drogi kołowania. Zwłaszcza na takim lotnisku jak KSFO, gdzie pas posiada wszystkie możliwe systemy i świeci sie jak choinka, a drogi kołowania mają tylko niebieskie obrysówki / zieloną cl. Już prędzej w dzień bym zrozumiał taką pomyłkę (tak jak np. było w pyrzowicach) gdzie tak naprawdę pomijając znaki zarówno pas jak i droga kołowania wyglądały z grubsza jak.... pas.
    Ostatnio edytowane przez hawky ; 12-07-2017 o 13:11 Powód: ort
    maciass and grindavik like this.

  5. #5

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Z tego co zrozumiałem na samym początku korespondencji pilot zgłosił, że podchodzi z widocznością. W takim przypadku pilot nie korzysta z ILS-a, chociaż pewnie nie zaszkodziłoby, gdyby rzucił na niego okiem. Wtedy może mniej byłoby kwiatków w rodzaju lądowania czartera na Krzesinach zamiast na Ławicy, C-17 na małym lotnisku GA, czy tego co powyżej.

  6. #6

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Mam takie pytanie do praktyków. Jak to możliwe, żeby popełnić taki błąd? Zakładając że widzialność była dobra (a skoro pilot dopytywał czy to na pewno ten pas bo widzi świata kołowania samolotów, to lotnisko musiał widizeć), to chociaz mam wylatane tylko kilka godzin w nocy na lotnisku w Modlinie, wydaje mi się, że po światłach dosyć łatwo odróżnić pas od drogi kołowania. Zwłaszcza na takim lotnisku jak KSFO, gdzie pas posiada wszystkie możliwe systemy i świeci sie jak choinka, a drogi kołowania mają tylko niebieskie obrysówki / zieloną cl. Już prędzej w dzień bym zrozumiał taką pomyłkę (tak jak np. było w pyżowicach) gdzie tak naprawdę pomijając znaki zarówno pas jak i droga kołowania wyglądały z grubsza jak.... pas.
    Mam podobną praktykę jak Ty, ale w nocy wzrok potrafi płatać różne figle, utracić orientację jest bardzo łatwo.
    Bardziej mnie ciekawi jak potoczy się dalej kariera owego pilota?

  7. #7
     
    Awatar stawka

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK, EPKC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rumun Zobacz posta
    WOW! Jeżeli to prawda, że przelecieli 30m na pierwszym samolotem, to naprawdę było gorąco.
    400ft to koło 130m
    Rumun likes this.
    EOS 60D + C100-400LII + C24-105L + GIANT OCR7 / KR-5289W :) EPKK

  8. #8
    Awatar Rumun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    LSZK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stawka Zobacz posta
    400ft to koło 130m
    A skąd wziąłeś 400 ft?
    It is estimated that AC-759 overflew the first two aircraft by 100 feet, the third by about 200 feet and the last by 300 feet.
    radyo likes this.
    pozdrawiam,
    Rumun

  9. #9
     
    Awatar stawka

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK, EPKC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maciass Zobacz posta
    ... dopiero na wysokości 400ft wykonał go around...
    Stąd, nie wczytywałem się w artykuł.
    EOS 60D + C100-400LII + C24-105L + GIANT OCR7 / KR-5289W :) EPKK

  10. #10

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radyo Zobacz posta
    Z tego co zrozumiałem na samym początku korespondencji pilot zgłosił, że podchodzi z widocznością. W takim przypadku pilot nie korzysta z ILS-a, chociaż pewnie nie zaszkodziłoby, gdyby rzucił na niego okiem.
    W takim przypadku tym bardziej!! Bo podchodząc z widocznością pilot gapi sie przez okno przez większośc czasu.

    Cytat Zamieszczone przez luktr Zobacz posta
    Mam podobną praktykę jak Ty, ale w nocy wzrok potrafi płatać różne figle, utracić orientację jest bardzo łatwo.
    Bardziej mnie ciekawi jak potoczy się dalej kariera owego pilota?
    Płatac figle tak. Ale czy naprawdę aż takie?? Bo różnica jest zajeb...sta... (po lewej taxiway po prawej rwy)
    Mhrok likes this.

  11. #11
    Awatar maciass

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    W pierwszej wersji artykułu kiedy zakładałem wątek była tylko mowa o 400ft, dopiero później pojawiły się te doniesienia o szacowanych odległościach od mijanych samolotów znajdujących się na TWY C

  12. #12
    Moderator
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    W takim przypadku tym bardziej!! Bo podchodząc z widocznością pilot gapi sie przez okno przez większośc czasu.



    Płatac figle tak. Ale czy naprawdę aż takie?? Bo różnica jest zajeb...sta... (po lewej taxiway po prawej rwy)
    Tak, wrzucić losowe zdjęcie z neta i się potem dziwić.. Jasne... Pierwsza sprawa, możliwe, że podejście było z offsetem (nie sprawdzałem na mapie ale jest wspomniane o tym w komentarzach avherald). Oznacza to, że piloci ustawiali się w osi pasa stosunkowo późno. Po drugie (również z komentarzy), pas 28L był zamknięty NOTAMem, więc zapewne wyłączone miał oświetlenie. Możliwe, że światła krawędziowe paliły się wyłącznie na 28R i C, ew F ale ten jest oddalony już dość sporo od 28R. Do tego przemęczenie załogi.. Rzut oka na mapę i już widać jak mogło dojść do pomyłki. Oczywiście nie musiało tak być, ale naprawdę wystarczy poświęcić 5 minut zamiast się produkować po próżnicy...

    Bardziej mnie ciekawi jak potoczy się dalej kariera owego pilota?
    A mnie zupełnie nie, tzn mam nadzieję nikt ich z pracy nie wyrzuci i będą latali dalej.
    Ostatnio edytowane przez hawky ; 12-07-2017 o 14:41 Powód: lit.

  13. #13
    Awatar Rumun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    LSZK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hawky Zobacz posta
    Rzut oka na mapę i już widać jak mogło dojść do pomyłki. Oczywiście nie musiało tak być, ale naprawdę wystarczy poświęcić 5 minut zamiast się produkować po próżnicy
    Rzut oka na to, jak wygląda nocne podejście na 28R przy wyłączonych światłach podejścia na 28L i przestaje to być takie oczywiste:

    Night Landing - SFO Runway 28R

    Chyba, że na 28R też były wyłączone...
    pozdrawiam,
    Rumun

  14. #14

    Dołączył
    Dec 2015

    Domyślnie

    Przecież to podejście niczym się prawie nie różni od innych na lotniskach tej klasy. Nie jestem pilotem, ale projektowałem lotnisko. Czy piloci czasem nie są szkoleni o oświetleniu drogi startowej, dróg kołowania itp.? Przecież tu ewidentnie widać światła krawędzi pasa, światła lądowania na początku pasa i PAPI. Myślę, że to chyba jedno z podstawowych szkoleń?

  15. #15
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Mistrzów uważających że przyczyna jest jedna i możliwa do wskazania palcem po 24h od zdarzenia szczerze podziwiam za dobre samopoczucie i wiarę we własną omnipotencję. Choćby pobieżna lektura raportów jasno pokazuje, że każdy poważny incydent to suma wielu zdarzeń i czynników.
    GoldenDave, hawky, T0pek and 9 others like this.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  16. #16
    Awatar Rumun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    LSZK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Mistrzów uważających że przyczyna jest jedna i możliwa do wskazania palcem po 24h od zdarzenia szczerze podziwiam za dobre samopoczucie i wiarę we własną omnipotencję.
    Czy ktoś w tym wątku choćby zasugerował, że jest jedna przyczyna i ją próbował wskazać?
    radyo likes this.
    pozdrawiam,
    Rumun

  17. #17
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Gdyby ktoś był ciekaw jakie samoloty były na drodze kołowania:
    1. United B789 (252 miejsca)
    2. Philippine A343 (254-294 miejsca)
    3. United B789 (252 miejsca)
    4. United B739 (167-179 miejsc)

    Tu jest mapka: https://twitter.com/JacdecNew/status/884728632840777730
    Tylko pomylili numer lotu, zamiast UAL 118 powinno być UAL 1118.

  18. #18
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    To była uwaga natury ogólnej po lekturze komentarzy z linków - tutaj wrzucona nieco profilaktycznie.
    Rumun likes this.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  19. #19
    Awatar GoldenDave

    Dołączył
    Aug 2011
    Mieszka w
    Gdynia
    maciass likes this.

  20. #20

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie


    Polecamy

    Jesli chinski pilot w srodku nocy potrafil wystartowac 747 z lotniska Anchorage z drogi kolowania a nie z pasa startowego kiedy ma sie w miare sporo czasu aby sie zastanowic co sie robi - to chyba takie zdarzenie jak to nie jest trudne do wyobrazenia. To sie okresowo zdarza. Cos siedzialo w glowie pilota i tyle, przyczyny nigdy (publicznie) sie nie dowiemy.

Strona 1 z 7 1 2 3 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •