Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
Like Tree16Likes
  • 4 Post By saturn5
  • 1 Post By kobuch
  • 6 Post By ozim
  • 4 Post By kobuch
  • 1 Post By saturn5

Wątek: 2015.12.19 5-osobowa rodzina zginela w wypadku Pipera

  1. #1
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie 2015.12.19 5-osobowa rodzina zginela w wypadku Pipera


    Polecamy

    Troche juz uplynelo czasu od tego wypadku ale NTSB wlasnie ukonczylo koncowy raport, 5-osobowa rodzina zginela w wypadku samolotu Piper Turbo Lance w okolicach Bakersfield CA (USA). Rodzina leciala w sobote na party do Henderson (okolice Las Vegas) aby zrobic komus niespodzianke. Pilot nie mial licencji IFR a pogoda zdecydowanie nie byla VMC. Mimo ze samolot lecial na wysokosciach powyzej 15000 stop samolot byl wyposazony tylko w tlen dla 3 osob - zdecydowane przekroczenie przepisow. Dodatkowo pilot swiadomie w powietrzu przyjal IFR clearance mimo ze nie mial do tego uprawnien. Po wleceniu w chmury pilot stracil orientacje, przestal wykonywac polecen kontrolera a zaraz potem 3-krotnie krzyknal do kontrolerow mayday, mayday (nawet co ciekawe glosem w miare pozbawionym paniki), kontrol podal mu polozenie najblizszego lotniska ale kontakt sie urwal. Samolot spadl w czesciach na sady migdalowe, w czesciach bo zaczal sie rozpadac jeszcze w powietrzu - lewe skrzydlo i statecznik poziomy odlecialy. Wszyscy pasazerowie zostali wyrzuceni z samolotu jeszcze w powietrzu. NTSB nie wyklucza oblodzenia ale jako glowna przyczyne podaje sie wlot w chmury przez pilota ktory nie posiadal do tego uprawnien.

    Krasnall juz tu pisal o tym ze statystyki sa nieublagane - tylko 1 na 3 pilotow VFR wychodzi calo jesli wleci w warunki IMC. Ten pilot na sile postanowil leciec bo mial ta podroz zaplanowana od pewnego czasu i nie byl w stanie zmienic te plany.

    Jesli ktos chce posluchac wyjatkowo czystego nagrania rozmowy pilota z ATC i jego okrzykow mayday to znajdzie na tej stronie, troche ponizej:

    Kathryn's Report: Piper PA-32RT-300T Turbo Lance II, N36402: Fatal accident occurred December 19, 2015 in Bakersfield, Kern County, California

    ostateczny raport:

    https://www.ntsb.gov/_layouts/ntsb.a...16FA041&akey=1


    Ristori, thewho, Rumun and 1 others like this.

  2. #2
    Awatar mux84

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Jeszcze niedawno z niedowierzaniem czytałem historie typu "utrata orientacji". Dopiero trening ślepaków na PPL uświadomił mi jak łatwo do tego doprowadzić, szczególnie w zakręcie i w turbulentnej pogodzie. W locie VFR pilot gdzie by nie patrzył to zawsze gdzieś kątem oka widzi horyzont i podświadomie go kontroluje. Kiedy do dyspozycji ma tylko ten mały, sztuczny horyzoncik, czasem wystarczy dosłownie na kilka sekund spuścić go z oczu, żeby nieświadomie znaleźć się w przechyleniu grożącym zwaleniem się na skrzydło.

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mux84 Zobacz posta
    czytałem historie typu "utrata orientacji"
    Oczywiscie oficjalnie taki wypadek zostanie zakwalifikowany jako LOC-I (Loss of Control in-flight), zreszta obecnie numer jeden powod smiertelnych wypadkow zarowno w lotnictwie komercyjnym jak i tym GA.

  4. #4
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    taki samolot koszuje ze $100k jak nie wiecej. na to mial, ale zeby te kilkanasciie godzin wylatac do IR to juz zabraklo szmalu ?

    znam kilku takich miszczuf cavoku, kupuja sobie cirrusy albo inne wypasione samoloty ale zeby sie doszkolic ? po co
    supermajku likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    ...znam kilku takich miszczuf cavoku, kupuja sobie cirrusy ...
    Bardzo słabe. Prymitywne uogólnienie i brak szacunku. btw - Ty chyba nie jesteś miszczem IFRa z wieloletnim stażem?
    Pitej, gaugan, hawky and 3 others like this.

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    taki samolot koszuje ze $100k jak nie wiecej. na to mial,
    Dla informacji - on nie był właścicielem tego samolotu, samolot należał do spółki kilku pilotów którzy pozwalali mu go używać (miał tez pozwolenie z ubezpieczenia).

  7. #7
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ozim Zobacz posta
    Bardzo słabe.
    byc moze, ale niestety prawdziwe.

    kilkanascie ( kilkadziesiat ? ) lat temu byl Hawker Bonanza "Doctor Killer", dzisiaj jest Cirrus "Widowmaker" - lata mijaja, technologia sie rozwija a nadziani kolesie VFR only dalej zabijaja sie w ten sam sposob.

    W UK jak wiadomo pogoda jest wredna ale narod praktyczny i zdroworozsadkowy wiec dawno temu wymyslono cos takiego jak IMC rating. Kazdy po PPL moze sobie to zrobic, kilkanascie godzin, jeden prosty test teoretyczny i gotowe. I od kilkudziesieciu lat nie bylo ANI JEDNEGO wypadku z udzialem pilota z tym ratingiem ( do sprawdzenia - vide wujek google )

    i tyle w temacie

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Tak z ciekawości: czym się różni ten IMC raiting od normalnego IR i jakie daje uprawnienia?
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  9. #9

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Za https://flyerdavid.wordpress.com/201...r-uk-jar-ppls/

    Z grubsza roznica polega ze mozesz latac w przestrzeni niekontrolowanej przy warunkach IMC, majac IR nie masz tych ograniczen, taka licencje wydaje sie do PPL. Rozni sie to kosztem ktory trzeba zaplacic. W naszej rzeczywistosci to i tak niewiele by dawalo gdyz wszystkie lotniska majace procedury i oprzyrzadowanie do lotow IR sa w klasie C.
    Ostatnio edytowane przez hawky ; 21-08-2017 o 07:35 Powód: ortografia, spacje przed kropkami itp niechlujstwo

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Dzięki
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  11. #11

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    W klasie D są m.in. Modlin i Warszawa, wiec nie wiem czy takie wszystkie...

  12. #12

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    none

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez QbaqBA Zobacz posta
    W klasie D są m.in. Modlin i Warszawa, wiec nie wiem czy takie wszystkie...
    Już dawno nie tylko. Zaczęli bodaj od ZG i BY, potem SY, RA, LB, teraz MO i WA, mi wygląda na to, że wszystkie CTRy w PL będą w ciągu max 2-3 lat przestrzenią typu D.

    Pozdrawiam, Adam

  13. #13

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Tak. EPMO był od początku D, EPWA od niedawna.

  14. #14
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Nie od początku. Ale to nic nie zmienia w powyższej kwestii, nadal to przestrzeń kontrolowana.

  15. #15
    Awatar Stranger3

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Jakis czas temu rozmawialem z wlascicielem Cirrusa o jego "wypadkowosci" w stanach. Nie przytocze teraz konkretnych liczb, ale mowil ze o ile kiedys faktycznie wypadki w przeliczeniu na ilosc godzin wychodzily na niekorzysc cirrusa, to w pewnym momencie firma polozyla nacisk na edukacje i w tej chwili liczba wypadkow jest ponizej sredniej dla GA.

    update:

    https://www.cirruspilots.org/copa/sa...ent-rates.aspx

  16. #16
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Stranger3 Zobacz posta
    Jakis czas temu rozmawialem z wlascicielem Cirrusa o jego "wypadkowosci" w stanach
    Zgadza sie, w dodatku nonsensowny komentarz u góry z tym 'Cirrus widowmaker' - ten wypadek nic nie miał wspólnego z Cirrusem. No i ze w UK nie ma takich wypadków - następna bzdura ze jakoby nie znalezienie na Google jest dowodem na cokolwiek. Napewno w UK sa analogiczne wypadki bo jakkolwiek ten pilot faktycznie nie posiadał IR a wiec był świetnym 'kandydatem' na taki wypadek to tego rodzaju wypadkom tez ulegają piloci z pełnym IR rating, piloci pod każda długością i szerokością geograficzna jakkolwiek GA jest dużo bardziej rozbudowane i praktykowane w US stad tez i ilośc wypadków odpowiednia większa.
    gaugan likes this.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •