Strona 3 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 60 z 76
Like Tree28Likes

Wątek: 2017.08.30 Wypadek Puchacza SP-3782 na EPBC

  1. #41
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Kazor Zobacz posta
    Jak rozwaliłem z instruktorem Bociana w ćwiczeniu na zerwanie 50+, była mowa w ogóle o zaprzestaniu tego ćwiczenia, ale rozumiem że ćwiczy się to nadal?
    Oczywiście, że się ćwiczy. Wykonane z głową, i tylko w obecności instruktora, nie niesie żadnych konsekwencji prócz nauki dla szkolonego. Pierwszę słysze, aby ktoś wycofywał ze szkolenia za windą sytuację 50+... Obecny program AP stosowany przez większość aeroklubów wręcz narzuca symulowanie takich sytuacji.
    Mam przeszło 4000 startów za windą, z czego ponad połowa z uczniami i nigdy nie miałem komplikacji w tej sytuacji. W zasadzie to właśnie tą opcję (50-150) przerabiam w większości lotów awaryjnych. Lądowanie z prostej (wbrew pozorom) i krąg dwu/trzy zakrętowy to trochę łatwiejsze elementy.

  2. #42

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kazor Zobacz posta
    Jak rozwaliłem z instruktorem Bociana w ćwiczeniu na zerwanie 50+, była mowa w ogóle o zaprzestaniu tego ćwiczenia ...
    Ee chyba przeceniłeś swój wkład w historię szkolnictwa szybowcowego

  3. #43
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Ale to nie ja mówiłem

  4. #44
    Awatar kamikadze

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    EPMM

    Domyślnie

    Rozmawiałem z kolegą który był na wykładach zorganizowanych przez AW na temat bezpieczeństwa lotów i dowiedziałem się, że omawiany był między innymi wypadek na EPBC.
    Dowiedziałem się tez że pilot w trakcie sytuacji wskazującej na wariant Brawo kręcił zakręt 360. Był ktos na wykładach i moze opisac to co było mówione na temat tej sytuacji ?
    Z tego co sie dowiedziłem to przy wzowieniach będą powtarzane sytuacje awaryje.
    Jestem jak najbardziej za ćwiczeniem wariantów na kazdym lotnisku i to najlepiej z zaskoczenia ale domyslam sie że to bedzie miało znaczący wpływ na przebiek szkolenia na tym właśnie lotnisku.
    Znacie szczególy dotyczące sytuacji awaryjnych na holu za samolotem ? Czy wzowienie połaczone z ciwiczeniami awaryjnymi tez dotyczy tego rodzaju startu?

  5. #45
    Xon
    Xon jest nieaktywny
    Awatar Xon

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Warszawa
    Juliett_ likes this.

  6. #46

    Dołączył
    Aug 2017

    Domyślnie

    150m, wydaje się być całkowicie wystarczająca by zawrócić. Co mogło pójść nie tak, że wpadł w korkociąg? Za ostro przechylił? Nie mam jeszcze obycia

  7. #47

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcinv1 Zobacz posta
    150m, wydaje się być całkowicie wystarczająca by zawrócić. Co mogło pójść nie tak, że wpadł w korkociąg? Za ostro przechylił? Nie mam jeszcze obycia
    Za dużo nogi?

  8. #48

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcinv1 Zobacz posta
    Za ostro przechylił? Nie mam jeszcze obycia
    Raczej nie skoro w raporcie napisano o przechyleniu KILKU stopni.

  9. #49
    Awatar Suchar62

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Nadarzyn

    Domyślnie

    Może za mało oddał. Tak mi się zdaje, że "pokłan Panu zakrętowi" przy dowrocie o ca. 180 stopni po zerwaniu liny, powinien być nieco większy niż przy standardowym zakręcie o 90 podczas budowy kręgu. Może tu leży problem.

  10. #50
    Awatar egon4x4

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    u tesciowej :-/

    Domyślnie

    W raporcie stoi, ze hamulce były otwarte (!).
    Rozumiem, ze przez [i] Pilota, a nie ze płyty same wyszły od impaktu? Da się to jakoś jednoznacznie stwierdzić?
    Jeśli rzeczywiście otworzył hamulce...

  11. #51
    Awatar kamikadze

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon4x4 Zobacz posta
    W raporcie stoi, ze hamulce były otwarte (!).
    Rozumiem, ze przez [i] Pilota, a nie ze płyty same wyszły od impaktu? Da się to jakoś jednoznacznie stwierdzić?
    Jeśli rzeczywiście otworzył hamulce...
    Hamulce otwarte na skutek uderzenia w ziemie . Tak wynika z relacji świadków.
    Moim zdaniem przyczyna tego wypadku była niewłaściwa ocena sytuacji i brak konkretnego planu przed startem na okoliczność zerwania liny a stres prawdopodobnie spowodował niewłaściwe reakcji u pilota na zaistniała sytuacje.

  12. #52
    Awatar Maverick125

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    L984/L981/M857

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez luktr Zobacz posta
    Za dużo nogi?
    Raczej na pewno, przeważnie w płytkich zakrętach z przyzwyczajenia nie wycofuje się SK albo manipuluje się nim jak w standardowym zakręcie, właśnie dlatego jest również dużo wypadków podczas 4 zakrętu gdzie piloci zajęci planowaniem lądowania i utrzymaniem prawidłowej prędkości dokręcają sobie zakręt niewycofanym sterem przy małym przechyleniu co prowadzi do korka.
    Pozdrawiam
    ------------------
    Maverick125a

    FUJI FINEPIX HS25EXR+ TURIST 8x20x32

  13. #53
    Awatar kamikadze

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Maverick125 Zobacz posta
    Raczej na pewno, przeważnie w płytkich zakrętach z przyzwyczajenia nie wycofuje się SK albo manipuluje się nim jak w standardowym zakręcie, właśnie dlatego jest również dużo wypadków podczas 4 zakrętu gdzie piloci zajęci planowaniem lądowania i utrzymaniem prawidłowej prędkości dokręcają sobie zakręt niewycofanym sterem przy małym przechyleniu co prowadzi do korka.
    zainteresowalo mnie to co piszesz ale nie do końca rozumiem. Jeśli robię 4 zakręt , pilnuje prędkości i nie wycofam nogi żeby wyjść na prosta to wprowadzę w korkociąg ?

  14. #54
    Awatar Maverick125

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    L984/L981/M857

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kamikadze Zobacz posta
    zainteresowalo mnie to co piszesz ale nie do końca rozumiem. Jeśli robię 4 zakręt , pilnuje prędkości i nie wycofam nogi żeby wyjść na prosta to wprowadzę w korkociąg ?
    Coś takiego właśnie miałem na myśli, a sugerowałem się tym

    Puchacz kreci korkociąg prawidłowo, ale w odróżnieniu od wielu innych szybowców, ma tendencje do gwałtownego wejścia w korek w nieskoordynowanym zakręcie ze zbyt dużym użyciem stery kierunku, można nawet Puchacza wprowadzić samym sterem kierunku, bez ściągnięcia drążka. To jest dokładnie scenariusz zakrętu na malej wysokości: mala prędkość, małe przechylenie, nieskoordynowany zakręt sama noga... korkociąg, wyprowadzenie, ale zbyt mala wysokość, zderzanie z ziemia pod dużym katem... tego prawie nikt nie przezywa.
    Więcej tutaj

    Wypadek Puchacza (korkociąg)
    Pozdrawiam
    ------------------
    Maverick125a

    FUJI FINEPIX HS25EXR+ TURIST 8x20x32

  15. #55
    Awatar kamikadze

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    EPMM

    Domyślnie

    Przeczytałem cały wątek z tematu który podlinkowałeś. Jest tam sporo ciekawych spostrzeżeń. Kiedyś słyszałem od instruktora, że "Puchacz to wredne bydle" nie zapytałem dlaczego tak powiedział ale zwróciło to moją uwagę. Teraz czytając ten wątek z podanego linku zastanawiam się czemu tak mało mówi się o reakcji Puchacza w nieskoordynowanym zakrecie. Napewno poprosze instruktora o takie ćwiczenie i omówię ten temat.

  16. #56

    Dołączył
    Sep 2011

  17. #57

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Nie latałem często Puchaczem, więc przy okazji pobytu w jednym z polskich aeroklubów wyprosiłem nim krótki lot w towarzystwie instruktora. Udało się wykręcić jakieś 800m więc instruktor zaproponował pokręcenie korków. Byłem sceptyczny, ze względu na moją dość dużą masę. W innych szybowcach przy przednim położeniu środka ciężkości w korkociąg jest dość trudno wprowadzić. Jednak instruktor stwierdził, że w Puchaczu to nie przeszkadza, nawet lepiej. A jak wchodziliśmy w korkociąg? Włąśnie w zakręcie, w niewielkim przechyleniu i na granicy przeciągnięcia, wystarczyło dać "więcej nogi" i Puchacz zwalał się w korka aż miło.

  18. #58

    Dołączył
    Sep 2017
    Mieszka w
    EGUL vicinity

    Domyślnie

    Nieco analogiczna sytuacja i prawidłowo wdrożone procedury awaryjne. Zwraca uwagę jak instruktor nieustannie podaje odczyty prędkości co istotnie ułatwiło życie temu z przodu, bo ma pewność że nie przeciągnie mogąc spokojnie orientować się w przestrzeni i budować manewr do lądowania.


    https://www.youtube.com/watch?v=d0SC87Z38QE
    pwaos likes this.
    if you ran out of airspeed, altitude and ideas - EJECT!!

  19. #59

    Dołączył
    Oct 2016

    Domyślnie

    Niektórzy widzieli jak po prawidłowym oddaniu drążka i wyczepieniu liny, na chwilę wyciągnął hamulce i od razu je schował. Potem przez chwilę leciał prosto, pewnie chciał lądować na wprost, ale stwierdził, że brakuje miejsca. W zakręt wszedł z małą prędkością, (prawdopodobnie) nie patrząc na prędkościomierz. Był to mało doświadczony pilot (wznawiał, to był jego drugi lot samodzielny tego dnia). Akurat wtedy na kwadracie było dużo doświadczonych instruktorów, jednak nikt nie mógł mu nic powiedzieć, bo jakaś cessna przez 30 sekund mówiła zamiary stojąc pod hangarem.
    Swoją drogą leciałem tym szybowcem tamtego dnia kilka godzin wcześniej...

    PS Korkociągi na puchaczu ćwiczyłem z dwoma instruktorami i jeden kazał wprowadzać lotkami z nogą, a drugi samym sterem kierunku. Może mi ktoś wyjaśnić z czego wynika różnica? Sam mam małe doświadczenie.

  20. #60

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez johnny7 Zobacz posta
    na puchaczu ćwiczyłem z dwoma instruktorami i jeden kazał wprowadzać lotkami z nogą, a drugi samym sterem kierunku. Może mi ktoś wyjaśnić z czego wynika różnica?
    Lotkami? - trochę to dziwna metoda Pewnie chodziło przećwiczenie korkociągu zamierzonego i niezamierzonego. Albo dynamiczny i statyczny. Ale we wszystkich przypadkach lotki się nie używa. Może chodziło do dodatkowe "zamieszanie" sytuacji - żeby to przećwiczyć i pokazać różnicę - ale wtedy instruktor powinien to jakoś skomentować. Przy przeciągnięciu dynamicznym jak się doda lotki to szybowiec raczej wykona po półbeczce głęboką spiralę niż korkociąg. Każdy szybowiec zachowuje się inaczej i trzeba doczytać w instrukcji użytkowania w locie. Dużo zależy też od położenia środka ciężkości - inaczej będzie się zachowywał Puchacz z ciężką załogą, inaczej z lekką załogą a jeszcze inaczej w locie solo. Generalnie nie należy używać lotek podczas korkociągu - w niektórych przypadkach mogą one opóźnić wyprowadzenie z korkociągu.
    A może właśnie chodziło o pokazanie niezamierzonego korkociągu w płaskim zakręcie z wyślizgiem - wtedy trzeba użyć lotek do wprowadzenia szybowca w zakręt, ale też nie za dużo jak się chce testować wyślizg.
    Myślę że 100% zabójczych korkociągów na Puchaczu było właśnie takie. Dlaczego jest to takie groźne? - bo Puchacz nie sygnalizuje zamiaru wejścia w korkociąg trzepotaniem strug jak np. w Bocianie i robi to o wiele szybciej niż Bocian. Dodatkowo w sytuacji wyślizgu dochodzi do znacznego zacienienia skrzydła wewnętrznego w zakręcie i dużej dysproporcji w sile nośnej co też przyspiesza autorotację. Na Puchaczu każdy powinien przetestować tę sytuację szczególnie w trakcie szkolenia. Instruktor powinien zrobić "demo" dlaczego staranny pilotaż z kulką w środku jest tak istotny.
    Tu jest to dobrze opisane: http://forum.szybowce.com/szybowce/z...5935/#msg15935

Strona 3 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •