Info sprzed chwili:
Szybowiec rozbiĹ siÄ na Bemowie. ReanimujÄ pilota - Bemowo
Wersja do druku
Info sprzed chwili:
Szybowiec rozbiĹ siÄ na Bemowie. ReanimujÄ pilota - Bemowo
Tu, niestety, poprawka...
Szybowiec rozbiĹ siÄ na Bemowie. Pilot nie Ĺźyje - Bemowo
Chyba widać go w środku obrazu z kamery na EPBC:
aero.webcam ¡ EPBC ¡ Warszawa Babice
Wygląda jakby trafił w płot oddzielający hangary aeroklubu od pasa trawiastego.
Puchacz SP-3782
Pilot nie żyje.
Dlaczego Puchacz znalazł się w okolicy płotu hangaru samolotowego? To było lądowanie?
W tym miejscu to do lądowania nie podchodził. Skrzydła w całości, ale ogon ukręcony, siatka w miarę cała, Socata obok cała, nie widać śladów na ziemi. Pionowo uderzył? W korkociągu? Skrzydła by wytrzymały?
Widać na kamerce, że wyciągarka stoi po drugiej stronie (operacje na 10), coś się stało po starcie?
Zdążyłem edytować. Mówią, że lina się zerwała. Czyli start.
Żal i smutek...
chwilę wcześniej byłem pod hangarem... błękitnego nieba...
"Według naocznych świadków, zerwała się lina wyciągarki. Na miejsce wypadku została wezwana Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych."
Wypadek szybowca Puchacz na Babicach
Start, zerwania na bravo, za mocny zakręt w lewo, mała prędkość, korkociąg i płot. Info od świadka
Mieszkam tuż obok na Kwitnącej. Córka akurat wracała do domu i mówi, ze to widziała - spadająca lina w nienaturalnym miejscu lotniska i według jej relacji pikowanie z korkociągiem...
Wyrazy współczucia dla Rodziny.
Blue Sky... :/
Czekamy na raport, tragiczne to, ale dla potomnych pozostanie dodatkowa wiedza...
Żal młodego człowieka.
Mam co prawda tylko 3 klasę zrobiona prawie 15 lat temu ale z tego co pamiętam to w programie szkolenia były korkociągi i nauka wyprowadzania jednakże tylko z lotu po prostej. 95% przeciagniec i korkociągow zakończonych zdarzeniem z ziemia spowodowana jest dowrotem na małej wysokość z małą prędkością. Czy coś w kwestii szkolenia się zmieniło? Czy instruktorzy demonstrują przeciagniecie szybowca/samolotu w zakrecie z wyslizgiem i zeslizgiem? Wiem, ze kazdy wypadek nalezy rozpatrywac indywidualnie jednak mam wrazenie, że jest przestrzen dla podniesienia standardów szkolenia.
A co ma do tego szkolenie z korkociągów ? I tak nie miał szans wyprowadzić na małej wysokości tuż po starcie.
Polecaj tym, którzy próbują wyjaśniać. Ja tylko odniosłem się do kwestii szkolenia z korkociągów. A poza tym po co jest to forum ? Żeby pisać "blue sky" w oczekiwaniu na raport PKBWL ?
Jeśli wpadł w korkociąg w czasie startu, a wszystko na to wskazuje, to nie miał szans, za mały zapas wysokości.
Tego typu wypadki raczej nie wynikają z braku szkolenia z korkociągów tylko z wysokości, na której korkociągi najczęściej się przydarzają: tuż po starcie, albo w IV zakręcie. Na tej wysokości szkolenie wyprowadzania z korkociągu niewiele by pomogło.
Właściwą reakcją po zerwaniu liny jest natychmiastowe oddanie drążka w celu zabezpieczenia prędkości. Inaczej bardzo łatwo zwinąć się w kora, zwłaszcza jeżeli zerwanie nastąpi już w fazie stromego wznoszenia. Dalej - w zależności od wysokości, na której nastąpiło zerwanie - lądowanie na wprost, zakręt i lądowanie z wiatrem, lub krąg dwuzakrętowy. Co do samego wyprowadzenia to wątpię, że były jakieś szanse - niedoswiadczony pilot i bardzo mały zapas wysokości.
Przecież "szkolenie z korkociagów" obejmuje nie tylko wyprowadzanie po wykonaniu 2 zwitek, ale również oznaki i pobieganie przeciągnieciom, wyprowadzanie we wczesnych fazach korkociągu itp.
Jeśli natomiast prawdą jest co piszą na internetach, że "zwinął się" w czasie próby zakrętu do lądowania z wiatrem, to pewnie stres + wysokość + wiatr odebrały sporo z szansy na wyjście z tego cało.
Chyba tylko Danio017 czyta ze zrozumieniem. Nie mówię, że ludzie nie potrafią wyprowadzać z korkociągu tylko, że zbyt często w niego wpadają na małej prędkości i wysokości i to tu leży problem. Oczywiste jest, że nie wyprowadzisz z 30 czy 50m, a nawet jesli zatrzymasz autorotację - zderzysz się z ziemią dziobem w dół. Szkolenie powinno zawierać naukę rozpoznawania oznak przeciągnięcia w zakręcie, co jak pisze przedmówca post wyżej jest realizowane oraz przeciągnięcia i korkociągi z zakrętu, lotu wznoszącego, dla samolotów traffic pattern stalls (w różnych konfiguracjach do startu czy lądowania) power on stalls, stability demonstration itd.