Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
  1. #1

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie 2017.07.xx Wypadek Pipera Arrow w USA przez blad mechanika


    Polecamy

    W lipcu tego roku Piper Arrow ulegl calkowitemu zniszczeniu podczas proby startu z lotniska w okolicach San Jose, California. Pilot na szczescie wyszedl z tego tylko z siniakami. Po oderwaniu sie od ziemi jak samolot byl jeszcze na wysokosci okolo 2 m pilot poczul ze sie cos niedobrego dzieje i samolot zaczyna sie obracac. Natychmiast przerwal start. To byl jego pierwszy start po tym jak samolot przeszedl gruntowny przeglad. Co sie okazalo - mechanicy popelnili blad i lotki byly polaczone w zla strone - a wiec na jego skret w prawo samolot reagowal skretem w lewo. W ten sam sposob zniszczony zostal nie tak dawno prywatny odrzutowiec za kilka milionow. To jest wlasnie przestroga dla pilotow aby duzo sami sprawdzali po tym jak samolot byl w warsztacie. Wiecej o tym ciekawym przypadku:

    Aviation News Talk – General Aviation Podcast
    Ostatnio edytowane przez frik ; 31-08-2017 o 11:11

  2. #2
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft under the rainbow

    Domyślnie

    Nie tak dawno był w Polsce wypadek, w którym pilot wystrzelił spadochron ratunkowy (w sensie BRS) , ale że ten został nieprawidłowo zamontowany w samolocie to odmaszerował sobie w swoją stronę, a maszyna spadła zabijając 2 osoby.
    W tym kontekście zastanawiam się jak dużo jest się w stanie samemu sprawdzić i czy niegdysiejsze "obloty" po większych pracach nie miały sporego sensu...


  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Nie tak dawno był w Polsce wypadek, w którym pilot wystrzelił spadochron ratunkowy (w sensie BRS) , ale że ten został nieprawidłowo zamontowany
    A nie byl to przypadkiem spdochron samemu zamontowany przez pilota? Bo byly takie wypadki poprzednio. Zle zamontowany spadochron przez samego pilota w jakims eksprymentalnym typie samolotu - akurat w tym wypadku pilot powinien kontrolowac samego siebie lub uzyc drugiej fachowej pary oczu.

    Akurat zle polaczone lotki sie latwo sprawdza w kilka sekund na ziemi przed startem.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  5. #5
    Awatar michał s

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    To jest wlasnie przestroga dla pilotow aby duzo sami sprawdzali po tym jak samolot byl w warsztacie.
    Też prawda, ale nie można popadać w skrajność i robić cross-check wszystkich prac wykonanych na samolocie. Dobry, spokojny Pre-Flight Inspection z AFM w ręku zdaje się być dobrą barierą w przypadku małego lotnictwa.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michał s Zobacz posta
    Też prawda, ale nie można popadać w skrajność i robić cross-check wszystkich prac wykonanych na samolocie
    Nie wszystkich tylko tych które można zrobić łatwo i które sa prawdziwymi 'killers' jak czy ster kierunku, ster wysokości, lotki odchylają się we właściwe strony. I oczywiście nie trzeba tego robić zawsze przed każdym lotem tylko po każdym serwisie.

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Nie wiem co mówi na ten temat FAA, ale zdrowy rozsądek podpowiada, żeby wychylenia starów sprawdzać przed każdym lotem....

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    Nie wiem co mówi na ten temat FAA, ale zdrowy rozsądek podpowiada, żeby wychylenia starów sprawdzać przed każdym lotem....
    Pewnie nie mowi wiele bo jest pewna dowolnosc w checklistach w samolotach GA. Naprzyklad checklisty w starych Piperach mowia aby sprawdzic ze control surfaces sa FREE (znaczy nie sa zablokowane) a w nowych Cirussach (i w nowej Cessnie 172) ze sa FREE i CORRECT. Podczas mojego szkolenia wiele, wiele lat temu tak naprawde nie kladziono nacisku aby sprawdzac kierunek lotek, tylko czy nie ma zadnej blokady.

    Ten konkretny pilot w tym wypadku sprawdzal prawidlowosc wychylen steru kierunku bo orientowal sie z grubsza ze ster kirunku bedzie musial byc rozlaczony przez warsztat lotniczy ale nie wpadlo mu do glowy ze beda musieli tez rozlaczyc lotki - jest z nim dobry wywiad. Zreszta jak samolot sie zaczal dziwnie zachowywac po starcie pierwsze co przyszlo mu na mysl ze cos spieprzono ze sterem kierunku.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 31-08-2017 o 21:24

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •