Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
Like Tree3Likes
  • 1 Post By PiotrekR
  • 1 Post By Ramp Handler
  • 1 Post By ladzk

Wątek: 2016.12.04 UK zderzenie szybowca z samolotem - zginął pilot szybowca

  1. #1
    Awatar przebat

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPPK

    Domyślnie 2016.12.04 UK zderzenie szybowca z samolotem - zginął pilot szybowca


    Polecamy

    Matt Wright zginął w zderzeniu jego szybowca z samolotem w powietrzu.
    Uszkodzony samolot zdołał wylądować.

    Glider pilot killed 'after mid-air crash with light aircraft' | Leicester Mercury
    Glider pilot dies in mid-air crash in Leicestershire - BBC News

    Matt jest znany ze świetnych filmów lotnicznych. Jego profil Youtube:
    https://www.youtube.com/user/Balleka/videos

    R.I.P.

  2. #2
    Awatar Wojtass_nt

    Dołączył
    Jan 2015
    Mieszka w
    EPNT

    Domyślnie

    Szkoda człowieka. Świetne filmy robił...

  3. #3

    Dołączył
    Oct 2015

    Domyślnie

    Tego dnia w UK były dwa wypadki. W zderzeniu z samolotem brał udział Junior i to jego zdjecia w linkach, a szybowiec Balleki to ASW, info o tym wypadku jest tutaj https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=191862

  4. #4
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Szkoda, bardzo szkoda. Film Balleki był jedną z rzeczy, które kiedyś zmotywowały mnie do wyjazdu na holowanie do UK na pół roku.
    https://www.youtube.com/watch?v=4FWlg3r90k4

  5. #5
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Nie wierzę Chciałbym coś napisać, ale nie mogę Blue Sky [']
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/
    Paraglider Rider: https://www.instagram.com/paragliderrider/

  6. #6
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Zdjecie Cessny, która zderzyła się z juniorem JK:
    https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net...2a&oe=58BC37AF

    Do osób znających GA w UK - czy rzeczywiście w lataniu szybowcowym użycie radia "w okolicach lotniska" to tam rzadkość?


  7. #7
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Do osób znających GA w UK - czy rzeczywiście w lataniu szybowcowym użycie radia "w okolicach lotniska" to tam rzadkość?
    Może nie rzadkość ale podejście do łączności radiowej jest bardzo luźne. Tam gdzie latałem, w Aboyne, zdarzało się, że 3 myśliwce wyskakiwały z za wzgórza w szyku bez żadnej łączności i przelatywały 30 metrów nad pasem podczas lotów szybowcowych. Co jeszcze ciekawsze tam nikogo to nie dziwiło i nikt nie widział w tym zagrożenia. Szybownicy raczej zawsze zgłaszali powrót na lotnisko a później pozycje z wiatrem i ew prostą.
    Rosenzweigova likes this.

  8. #8

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    UK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Zdjecie Cessny, która zderzyła się z juniorem JK:
    https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net...2a&oe=58BC37AF

    Do osób znających GA w UK - czy rzeczywiście w lataniu szybowcowym użycie radia "w okolicach lotniska" to tam rzadkość?
    Szkoda człowieka okropny wypadek.
    Latam w UK parę lat na różnych samolotach i nie pamiętam żebym kiedykolwiek słyszał szybowiec w radiu.
    Przed każdym lotem czytanie Notam -ów i tam informacje o szybowcach na danym obszarze, ewentualnie jakiś zawodach itp. Ponadto jeśli niedaleko naszego klubu gdzie latamy jest lotnisko/klub szybowcowy to już od drzwi wejściowych wszystkich witają tablice z informacją Uwaga dziś latają szybowce tam i tam. Zazwyczaj jest info typu Wattisham active today, cables up to xxxx feet agl" Podczas samego lotu, dobry Look out i się rozglądać. Jeśli się leciało w odwiedziny na lotnisko gdzie latają szybowce to podczas briefingu przed lotem i kiedy się dzwoni po PPR (prior permission required) kompetentna osoba przypominała że na przykład nie ma overhead join albo jakieś inne lokalne zasady. Oprócz tego informują że dziś szybowce więc ekstra Look out potrzebny.
    Podczas lotów cross country, piloci GA często używają Farnborough radar serwis prosząc o Basic lub Traffic service. Nie pamiętam żebym kiedykolwiek słyszał szybowiec na tej częstotliwości. A czy szybowce mają transpondery, to już pytanie do kolegów i koleżanek szybownikow.
    icewinds likes this.

  9. #9

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPPO/EPPK

    Domyślnie

    Swoją drogą, czy nasi szybownicy zgłaszają się na Info? Wydaje mi się, że jak najbardziej używają radia, ale tylko na częstotliwościach aeroklubowych/ATZotywch, obojętnie czy latają na termice nadlotniskowej, czy na przeloty.

  10. #10
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Czasami zdarza się słyszeć szybowiec na Informacji, ale to sporadycznie i raczej chwilowo. Głównie pytają o jakieś zgody i najczęściej, słusznie zresztą, FIS odsyła ich na stosowne częstotliwości ATC. Podobnie jest z transponderami, jedynie nieliczne szybowce są w nie wyposażone, jakkolwiek wraz z upływem czasu liczba ta się rośnie.
    Latając w ATZ utrzymywana jest łączność z częstotliwością radio. Na przelocie, szczególnie gdy jest kilku pilotów, przechodzi się na wolną częstotliwość, żeby móc swobodnie rozmawiać (np. 123.45). Jakkolwiek w przypadku lotów szkolnych uczeń w każdej sytuacji będzie pozostawał na łączności z lotniskiem (konieczność nadzoru instruktorskiego).
    W przypadku miejsc gdzie lata się w wyznaczonych strefach (area) wyznaczonych np. w TMA i aktywowanych każdorazowo w ASM, jest wręcz obowiązek pozostawania na łączności z lotniskiem startu, choćby w przypadku gdyby gwałtownie miały się zmienić warunki wykorzystania takiej przestrzeni (np. zamknięcie stref, obniżenie sufitu z powodu zmiany konfiguracji pasa na lotnisku komunikacyjnym itp.).

  11. #11
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Szybowce szkolne którymi latałem w UK nie miały transpondera ale prywatne wyczynowe zwykle posiadają. Mój szef prezentując mi swój szybowiec (ASH 31Mi) mówił o transponderze z modem S jako o basic equipment. Inną kwestią jest to, że transpondery biorą sporo prądu a szybowce pozbawione są solidnych źródeł napięcia w porównaniu do samolotów. Z tego powodu transpondery o ile w ogóle są używa się tylko w absolutnej konieczności jeżeli przestrzeń powietrzna i ATC tego wymaga.

  12. #12
    Awatar slawosz

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Hej, od lipca latam w London Gliding Club, i w ciagu moich ~ 55 lotow instruktor uzyl radia tylko raz - jak uslyszal, ze przed 4 zakretem winda sie przygotowywuje do startu - ze wzgledu na lotniska ladowalismy w poprzek kabli.
    W naszym klubie jest spory ruch aczkolwiek nigdy nie bylo zadnego problemu z tego powodu - jesli ktos jest zainteresowany, moge sie dopytac o przyczyny nieuzywania radia w UK.

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez slawosz Zobacz posta
    Hej, od lipca latam w London Gliding Club, i w ciagu moich ~ 55 lotow instruktor uzyl radia tylko raz - jak uslyszal, ze przed 4 zakretem winda sie przygotowywuje do startu - ze wzgledu na lotniska ladowalismy w poprzek kabli.
    W naszym klubie jest spory ruch aczkolwiek nigdy nie bylo zadnego problemu z tego powodu - jesli ktos jest zainteresowany, moge sie dopytac o przyczyny nieuzywania radia w UK.

    A jesteś pewny że więcej razy nie użył? Bo ja sądzę że używał tego radia coś tak z pięćdziesiąt pięć razy... Jeżeli tylko przed startem radio włączył i słuchał co kto gada - to radia używał. Raz tylko miał sytuację kiedy przez to radio musiał coś powiedzieć - i to jest generalna zasada wszelakich służb radiowych - słuchaj wszystkiego, mów tylko to co musi być powiedziane (kanał radiowy to nie gumka od majtek, nie da się rozciągnąć...)
    pasazernagape likes this.

  14. #14
    Awatar slawosz

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ladzk Zobacz posta
    A jesteś pewny że więcej razy nie użył? Bo ja sądzę że używał tego radia coś tak z pięćdziesiąt pięć razy... Jeżeli tylko przed startem radio włączył i słuchał co kto gada - to radia używał.
    Oczywiscie, chodzilo mi o nadawanie. Radio jest zawsze wlaczone.

  15. #15
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Odnośnie wypadku Balleki:
    https://www.gov.uk/aaib-reports/aaib...ownload-report

    W skrocie:
    Trudne warunki (mocny wiatr i turbulencja (10-15m/s), w planach loty falowe), zerwanie bezpiecznika liny wyciagarkowej na 60-90 metrach i zamiast lądowania z prostej (najprawdopodobniej by się zmieścił) nastąpiła próba wykonania zakrętu pod wiatr, w trakcie ktorej, przy dużym przechyleniu (60 st), szybowiec zaczął szybko opadać i pogłębiać przechylenie. Zderzył się z ziemią po 14 sek od zerwania bezpiecznika, pilot zginął na miejscu.

    A wszystko mimo dużego doświadczenia na szybowcach (1500h), bieżącego treningu i "KTP" za windą, licencji ATPL itd...


  16. #16

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    A wszystko mimo dużego doświadczenia na szybowcach (1500h), bieżącego treningu i "KTP" za windą, licencji ATPL itd...
    Ale wbrew zasadzie że prędkość minimalną należy zwiększyć o połowę prędkości wiatru. Do tego należy dołożyć jeszcze z 10 km z tytułu zakrętu. U nas też parę szybowców, (w tym Puchaczy które zabijają ) spadło w podobnych okolicznościach i to pomimo nawet większego doświadczenia pilotujących

  17. #17

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytując klasyka: "Tyle wiemy o sobie, ile nas sprawdzono". Tak naprawdę nikt z nas nie wie, czy w krytycznej sytuacji zachowa zimną krew, dopóki się w takiej nie znajdzie. Jak widać w tym i wielu innych przypadkach, doświadczenie nie ma tu za wiele do powiedzenia.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •