Szkoda człowieka. Świetne filmy robił...
Matt Wright zginął w zderzeniu jego szybowca z samolotem w powietrzu.
Uszkodzony samolot zdołał wylądować.
Glider pilot killed 'after mid-air crash with light aircraft' | Leicester Mercury
Glider pilot dies in mid-air crash in Leicestershire - BBC News
Matt jest znany ze świetnych filmów lotnicznych. Jego profil Youtube:
https://www.youtube.com/user/Balleka/videos
R.I.P.
Tego dnia w UK były dwa wypadki. W zderzeniu z samolotem brał udział Junior i to jego zdjecia w linkach, a szybowiec Balleki to ASW, info o tym wypadku jest tutaj https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=191862
Szkoda, bardzo szkoda. Film Balleki był jedną z rzeczy, które kiedyś zmotywowały mnie do wyjazdu na holowanie do UK na pół roku.
https://www.youtube.com/watch?v=4FWlg3r90k4
Nie wierzę Chciałbym coś napisać, ale nie mogę Blue Sky [']
Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/
Paraglider Rider: https://www.instagram.com/paragliderrider/
Zdjecie Cessny, która zderzyła się z juniorem JK:
https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net...2a&oe=58BC37AF
Do osób znających GA w UK - czy rzeczywiście w lataniu szybowcowym użycie radia "w okolicach lotniska" to tam rzadkość?
Może nie rzadkość ale podejście do łączności radiowej jest bardzo luźne. Tam gdzie latałem, w Aboyne, zdarzało się, że 3 myśliwce wyskakiwały z za wzgórza w szyku bez żadnej łączności i przelatywały 30 metrów nad pasem podczas lotów szybowcowych. Co jeszcze ciekawsze tam nikogo to nie dziwiło i nikt nie widział w tym zagrożenia. Szybownicy raczej zawsze zgłaszali powrót na lotnisko a później pozycje z wiatrem i ew prostą.
Szkoda człowieka okropny wypadek.
Latam w UK parę lat na różnych samolotach i nie pamiętam żebym kiedykolwiek słyszał szybowiec w radiu.
Przed każdym lotem czytanie Notam -ów i tam informacje o szybowcach na danym obszarze, ewentualnie jakiś zawodach itp. Ponadto jeśli niedaleko naszego klubu gdzie latamy jest lotnisko/klub szybowcowy to już od drzwi wejściowych wszystkich witają tablice z informacją Uwaga dziś latają szybowce tam i tam. Zazwyczaj jest info typu Wattisham active today, cables up to xxxx feet agl" Podczas samego lotu, dobry Look out i się rozglądać. Jeśli się leciało w odwiedziny na lotnisko gdzie latają szybowce to podczas briefingu przed lotem i kiedy się dzwoni po PPR (prior permission required) kompetentna osoba przypominała że na przykład nie ma overhead join albo jakieś inne lokalne zasady. Oprócz tego informują że dziś szybowce więc ekstra Look out potrzebny.
Podczas lotów cross country, piloci GA często używają Farnborough radar serwis prosząc o Basic lub Traffic service. Nie pamiętam żebym kiedykolwiek słyszał szybowiec na tej częstotliwości. A czy szybowce mają transpondery, to już pytanie do kolegów i koleżanek szybownikow.
Czasami zdarza się słyszeć szybowiec na Informacji, ale to sporadycznie i raczej chwilowo. Głównie pytają o jakieś zgody i najczęściej, słusznie zresztą, FIS odsyła ich na stosowne częstotliwości ATC. Podobnie jest z transponderami, jedynie nieliczne szybowce są w nie wyposażone, jakkolwiek wraz z upływem czasu liczba ta się rośnie.
Latając w ATZ utrzymywana jest łączność z częstotliwością radio. Na przelocie, szczególnie gdy jest kilku pilotów, przechodzi się na wolną częstotliwość, żeby móc swobodnie rozmawiać (np. 123.45). Jakkolwiek w przypadku lotów szkolnych uczeń w każdej sytuacji będzie pozostawał na łączności z lotniskiem (konieczność nadzoru instruktorskiego).
W przypadku miejsc gdzie lata się w wyznaczonych strefach (area) wyznaczonych np. w TMA i aktywowanych każdorazowo w ASM, jest wręcz obowiązek pozostawania na łączności z lotniskiem startu, choćby w przypadku gdyby gwałtownie miały się zmienić warunki wykorzystania takiej przestrzeni (np. zamknięcie stref, obniżenie sufitu z powodu zmiany konfiguracji pasa na lotnisku komunikacyjnym itp.).
Szybowce szkolne którymi latałem w UK nie miały transpondera ale prywatne wyczynowe zwykle posiadają. Mój szef prezentując mi swój szybowiec (ASH 31Mi) mówił o transponderze z modem S jako o basic equipment. Inną kwestią jest to, że transpondery biorą sporo prądu a szybowce pozbawione są solidnych źródeł napięcia w porównaniu do samolotów. Z tego powodu transpondery o ile w ogóle są używa się tylko w absolutnej konieczności jeżeli przestrzeń powietrzna i ATC tego wymaga.
Hej, od lipca latam w London Gliding Club, i w ciagu moich ~ 55 lotow instruktor uzyl radia tylko raz - jak uslyszal, ze przed 4 zakretem winda sie przygotowywuje do startu - ze wzgledu na lotniska ladowalismy w poprzek kabli.
W naszym klubie jest spory ruch aczkolwiek nigdy nie bylo zadnego problemu z tego powodu - jesli ktos jest zainteresowany, moge sie dopytac o przyczyny nieuzywania radia w UK.
A jesteś pewny że więcej razy nie użył? Bo ja sądzę że używał tego radia coś tak z pięćdziesiąt pięć razy... Jeżeli tylko przed startem radio włączył i słuchał co kto gada - to radia używał. Raz tylko miał sytuację kiedy przez to radio musiał coś powiedzieć - i to jest generalna zasada wszelakich służb radiowych - słuchaj wszystkiego, mów tylko to co musi być powiedziane (kanał radiowy to nie gumka od majtek, nie da się rozciągnąć...)
Odnośnie wypadku Balleki:
https://www.gov.uk/aaib-reports/aaib...ownload-report
W skrocie:
Trudne warunki (mocny wiatr i turbulencja (10-15m/s), w planach loty falowe), zerwanie bezpiecznika liny wyciagarkowej na 60-90 metrach i zamiast lądowania z prostej (najprawdopodobniej by się zmieścił) nastąpiła próba wykonania zakrętu pod wiatr, w trakcie ktorej, przy dużym przechyleniu (60 st), szybowiec zaczął szybko opadać i pogłębiać przechylenie. Zderzył się z ziemią po 14 sek od zerwania bezpiecznika, pilot zginął na miejscu.
A wszystko mimo dużego doświadczenia na szybowcach (1500h), bieżącego treningu i "KTP" za windą, licencji ATPL itd...
Ale wbrew zasadzie że prędkość minimalną należy zwiększyć o połowę prędkości wiatru. Do tego należy dołożyć jeszcze z 10 km z tytułu zakrętu. U nas też parę szybowców, (w tym Puchaczy które zabijają ) spadło w podobnych okolicznościach i to pomimo nawet większego doświadczenia pilotujących
Cytując klasyka: "Tyle wiemy o sobie, ile nas sprawdzono". Tak naprawdę nikt z nas nie wie, czy w krytycznej sytuacji zachowa zimną krew, dopóki się w takiej nie znajdzie. Jak widać w tym i wielu innych przypadkach, doświadczenie nie ma tu za wiele do powiedzenia.
,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara
Zakładki