Strona 5 z 9 PierwszyPierwszy ... 3 4 5 6 7 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 81 do 100 z 166
Like Tree179Likes

Wątek: 2017.09.30 A388 AF 066 Uszkodzony silnik

  1. #81
    Awatar Tresor

    Dołączył
    Sep 2014
    Mieszka w
    5km od EPZP, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    Po pierwsze trzeba by było być z Rzeszowa żeby mieć taką książkę pod ręką , a po drugie ta wiedza musiałaby być do czegoś potrzebna.
    Ani jam z kminkowni, ani szczegóły na temat turbofanów mi nie są potrzebne :P
    Wystarczy pierwsze 40 sekund tego filmu i juz wiesz ile powietrza i ciągu daje (dla 787 to 75%) https://www.youtube.com/watch?v=gIhX2Ej-5DQ&t Nie trzeba być z RZ

  2. #82
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Wszystko wskazuje na to, że samolot zostanie z powrotem przebazowany do Francji na 3 silnikach. Ciekawostka jest taka, że najpierw wymienią uszkodzony silnik, który poleci do GE na badania, ale nowy będzie zainstalowany tylko dla wyważenia - nie będzie uruchamiany.

    https://uk.reuters.com/article/uk-ai...-idUKKBN1CF2R6
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  3. #83
    Awatar Scorpio86

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Lublin

  4. #84

    Dołączył
    Mar 2014
    Mieszka w
    Bielsko-Biała

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    Wszystko wskazuje na to, że samolot zostanie z powrotem przebazowany do Francji na 3 silnikach. Ciekawostka jest taka, że najpierw wymienią uszkodzony silnik, który poleci do GE na badania, ale nowy będzie zainstalowany tylko dla wyważenia - nie będzie uruchamiany.
    Jaki bezsens! Przecież w czasie lotu na trzech silnikach (niesymetrycznie) lepsze wyważenie jest właśnie bez czwartego silnika ...

  5. #85
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stratoglider Zobacz posta
    Jaki bezsens! Przecież w czasie lotu na trzech silnikach (niesymetrycznie) lepsze wyważenie jest właśnie bez czwartego silnika ...
    Jak im sie w ogole udalo samolot zaprojektowac?
    LoboV, Red_Devil, Canonier and 1 others like this.

  6. #86

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stratoglider Zobacz posta
    Jaki bezsens! Przecież w czasie lotu na trzech silnikach (niesymetrycznie) lepsze wyważenie jest właśnie bez czwartego silnika ...
    Na pewno? Ok. 5...6 ton brak na takim ramieniu, do tego mniejszy cień aerodynamiczny (= większa siła nośna na skrzydle) - obawiam się że lotki byłoby mało żeby to skompensować...

  7. #87
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Z ciekawości, czy samolot byłby w stanie po prostu wystartować na dwóch silnikach (symetrycznie) i załączyć trzeci w locie tak żeby nie trzeba było kompensować ciągu na trzech?


  8. #88

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez L4 Zobacz posta
    Z ciekawości, czy samolot byłby w stanie po prostu wystartować na dwóch silnikach (symetrycznie) i załączyć trzeci w locie tak żeby nie trzeba było kompensować ciągu na trzech?
    Zależy ile pasa mają do dyspozycji. Będą lecieć bez pasażerów więc masa startowa będzie niższa o jakieś 10...20%, a ciągu byłoby mniej 50%. To oznacza że rozbieg wydłużyłby się o jakieś 1.6...1.8 raza. Na 1 silniku można ustawić ciąg np. 110% przez krótki czas a na 2 po drugiej stronie np 75% i byłoby to znacznie lepsze rozwiązanie. A jeszcze lepsze to 50% na 1, 100% na 2, 110% na 3.
    Tak naprawdę to problem sprowadza się do okresu od rozpoczęcia startu do momentu, kiedy ster kierunku będzie skutecznie mógł przeciwstawić się asymetrii ciągu - czyli jakieś pierwsze 20...30s. Potem to luzik

  9. #89

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stratoglider Zobacz posta
    Przecież w czasie lotu na trzech silnikach (niesymetrycznie) lepsze wyważenie jest właśnie bez czwartego silnika ...
    To jest dopiero bezsens!

  10. #90
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez L4 Zobacz posta
    Z ciekawości, czy samolot byłby w stanie po prostu wystartować na dwóch silnikach (symetrycznie) i załączyć trzeci w locie tak żeby nie trzeba było kompensować ciągu na trzech?
    A czy zastawiales się co by się stalo gdyby podczas startu w tym samolocie na dwóch silnikach jeden z nich by doznał awarii, np połknął ptaszka?
    msc3 and jordanj like this.

  11. #91
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    Zależy ile pasa mają do dyspozycji. Będą lecieć bez pasażerów więc masa startowa będzie niższa o jakieś 10...20%, a ciągu byłoby mniej 50%. To oznacza że rozbieg wydłużyłby się o jakieś 1.6...1.8 raza. Na 1 silniku można ustawić ciąg np. 110% przez krótki czas a na 2 po drugiej stronie np 75% i byłoby to znacznie lepsze rozwiązanie. A jeszcze lepsze to 50% na 1, 100% na 2, 110% na 3.
    Tak naprawdę to problem sprowadza się do okresu od rozpoczęcia startu do momentu, kiedy ster kierunku będzie skutecznie mógł przeciwstawić się asymetrii ciągu - czyli jakieś pierwsze 20...30s. Potem to luzik
    Czy przy normalnym starcie (pomińmy warunki atmosferyczne) wykorzystywane jest zatem 100% ciągu? Dla uproszczenia matematyki, jak przy czterech silnikach na pusto by starczyło po 50% to przy dwóch na 100% też powinno dać radę, zwłaszcza będąc pewnie dobre 100t poniżej MTOW.
    Procenty oczywiście to jest tylko mój wymysł dla potrzeb przykładu.

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    A czy zastawiales się co by się stalo gdyby podczas startu w tym samolocie na dwóch silnikach jeden z nich by doznał awarii, np połknął ptaszka?
    To samo co w normalnych dwusilnikowych?

    Z wklejonego przez Scropio teksu wnioskuję, że samolot jest w stanie spędzić 4h w powietrzu w trasie do pierwszego dostępnego lotniska i na nim wylądować. W tym ewentualnie przeprowadzić operację przerwania procedury lądowania i np odejść na drugie podejście, a nie, że ma jedną szansę wylądować i koniec. Może się mylę - dlatego pytam.


  12. #92
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Chłopaki, fajnie sobie poradziliście z asymetrycznym ciągiem. To teraz wam dorzucimy asymetryczny opór i poprzeczne niewyważenie. A, może jeszcze byście spróbowali na dwóch silnikach?

    Do tego można sprowadzić pomysły powyżej. Co Wam ten samolot i jego załoga zrobili?
    Cytat Zamieszczone przez L4 Zobacz posta
    To samo co w normalnych dwusilnikowych?
    25% i 50% to to samo?
    Mimis, Kazor and LoboV like this.

  13. #93

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez L4 Zobacz posta
    Czy przy normalnym starcie (pomińmy warunki atmosferyczne) wykorzystywane jest zatem 100% ciągu?
    Nie jest. Temat tutaj przerabiany:

    czy podczas startu daję się zawsze max moc silników?

  14. #94

    Dołączył
    Mar 2014
    Mieszka w
    Bielsko-Biała

    Domyślnie

    Samolot czterosilnikowy lecący na trzech silnikach, ma tendencję do skrętu w kierunku niedziałającego silnika, a także do przechyłu w dół tego skrzydła, na ktorym jest niedziałający silnik. To koryguje pilot w czasie takiego lotu. No to eweidentnie wynika z tego, że każdy dodatkowy opór po stronie niedziałającego silnika jest niekorzystny - czyli właśnie np obecność niedziałającego silnika. Także każdy dodatkowy ciężar po stronie niedziałającego silnika także dodadtkowo przyczynia się do pogłębienia przechyłu.

    Więc jak jest ? Czy brak oporu powietrza związany z brakiem niedziałającego silnika, nie ma aż takiego znaczenia na siłę kontrowania sterem kierunku ? Czyżby nie zależało, aby ta kontra była jak najmniejsza ?

  15. #95
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez L4 Zobacz posta
    To samo co w normalnych dwusilnikowych?
    W normalnych dwusilnikowych jeden silnik generuje 50% mocy, rzeczony A380 ma cztery silniki i podczas startu na dwóch moc już jest zredukowana, więc co będzie gdy w kluczowym momencie startu czyny będzie tylko jeden z czterech silników?
    Nie jestem pewien czy zapewnilby bezpieczne wznoszenie.

  16. #96
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Dywagacje dywagacjami, a oni po prostu wystartują, polecą i wylądują Ale te tony postów jak bardzo się tego nie da - bezcenne
    WrobelSwirek, Jerry, Mimis and 3 others like this.
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  17. #97
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stratoglider Zobacz posta
    Więc jak jest ? Czy brak oporu powietrza związany z brakiem niedziałającego silnika, nie ma aż takiego znaczenia na siłę kontrowania sterem kierunku ? Czyżby nie zależało, aby ta kontra była jak najmniejsza ?
    Sądzę, że opór od niepracującego silnika i asymetria ciągu, to tylko jeden z problemów do rozwiązania w takiej sytuacji - i to wcale niekoniecznie największy.

    Weź pod uwagę np. to że silnik, który waży kilka ton wisi dość sporo przed środkiem ciężkości samolotu. Zdjęcie go może spowodować przesunięcie ś.c. do tyłu poza normalny zakres.

    Jak się wygoogla zdjęcia samolotów pasażerskich ze zdjętymi silnikami, to większość ma podwieszone na pylonach ciężarki, właśnie z tego powodu:
    Airbus A330-941N - Airbus | Aviation Photo #4303159 | Airliners.net

    Dalej, silnik podwieszony przed skrzydłem obciąża je skrętnie i zabezpiecza przed flatter'em. Albo - jak brak tych kilku ton będzie wpływał na wyważenie poprzeczne?. Do tego dochodzą jeszcze efekty aerodynamiczne związane ze zmienionym opływem po zdjęciu s-ka itd. itp.

    Nawet jeśli samolot mógłby tak latać i nawet gdyby to było korzystniejsze, producent musiałby zbadać powyższe (i wiele innych rzeczy, o których nie mamy pojęcia), przetestować w tunelu aerodynamicznym, oblatać, certyfikować itp. Nie sądzę, żeby ktoś chciał poświęcić na to czas/pieniądze. Prościej przyjąć, że samolot ma być w normalnej konfiguracji... Chociaż, z tego co czytałem to angielski BAE-146 mógł polecieć z całkowicie zdjętym s-kiem, najwyraźniej producent odrobił pracę domową

    Co do wykonania takiego startu na dwóch silnikach - znowu mamy szereg problemów. Po pierwsze w 4 silnikowych samolotach silniki są słabsze, a nadmiar ciągu dużo niższy niż w 2 silnikowych. 4 silnikowe na 2 silnikach latają, ale ledwie co. Taka ich uroda...

    Dalej - trzeba wziąć pod uwagę możliwość wystąpienia usterki 1 silnika podczas takiego lotu. Nawet jeśli samolot jest pusty i jakoś poleci na 2-och, to na jednym już na pewno nie. Następne zagadnienie - dużo systemów samolotu jest "podwieszone" pod silniki. Nie działające 2 (a w przypadku hipotetycznej awarii 3) silniki spowodują bardzo dużą degradację elektryki i przede wszystkim hydrauliki samolotu.

    Krótko mówiąc, i tak jest dobrze, że mogą zrobić przebazowanie na 3-ech. Dwusilnikowy samolot nie ruszyłby się z miejsca bez całkowitej wymiany silnika...

  18. #98
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Swoją drogą ciekawe, czy w takiej sytuacji będą uzywali jednakowego ciągu na wszystkich 3 silnikach... Logika wskazywałaby, żeby przynajmniej do momentu uzyskania pełnego sterowania sterem kierunku lewe silniki dać trochę słabiej, a na prawym TOGA. Wtedy moment będzie mniejszy, a w przypadku awarii któregoś z lewych zawsze mogą dać pełną moc. Inną sprawą byłaby awaria drugiego silnika po prawej...

    Poza tym na ich korzyść gra klimat. Teraz na lotnisku 4 stopnie to i łatwiej będzie startować...
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  19. #99
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    25% i 50% to to samo?
    Może tak się zdarzyć, zależy chyba od czego liczone?

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Nie jest. Temat tutaj przerabiany:
    Tak się domyślam, ale bardziej chodziło mi tylko o pójście na skróty i podanie przybliżonej wartości bez martwienia się o wszystkie zmienne środowiskowe.

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    W normalnych dwusilnikowych jeden silnik generuje 50% mocy, rzeczony A380 ma cztery silniki i podczas startu na dwóch moc już jest zredukowana, więc co będzie gdy w kluczowym momencie startu czyny będzie tylko jeden z czterech silników?
    Nie jestem pewien czy zapewnilby bezpieczne wznoszenie.
    Również nie jestem pewien, dlatego pytam. I dlatego też dalsza część mojej wypowiedzi i zakładanie, że przy dwóch silnikach jednak da się przeprowadzić pewne manewry (tak jak domyślam się da przy dwusilnikowych gdzie jeden 'odpadanie').


  20. #100

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Myślę, że nie ma co kombinować, trzeba poszukać jakieś abnormal procedures i wykonać zgodnie z zaleceniami producenta. W 747 latanie na trzech silnikach było dość powszechną praktyką (oczywiście ferry do bazy), jak również zdarzało się podwieszać piąty silnik aby go dostarczyć przy okazji rozkładowego lotu.
    Taki samolot bez PAXów, ich bagaży, cateringu dla nich i jakiegoś cargo, które się wozi przy okazji będzie względnie lekki. Z drugiej strony trzeba mieć świadomość, że na 3 silnikach spala się więcej paliwa niż na 4.

    @layoverlover Czy przy okazji TR na A330 miałeś instrukcje i szkolenie na A340?

    Znalazłem taki manual odnośnie three-engine ferry flight na A340 : http://elearning.onurair.com.tr/webc...A340/FCF26.pdf Może kogoś zainteresuje i zamiast tworzyć nową fizykę niczym dr Binienda zrozumie już odkryte zjawiska. Jest tam też instrukcja jak operować ciągiem w zależności od tego, który silnik nie pracuje.

    1. [COLOR=rgb(1.200000%, 0.000000%, 0.000000%)]While target speeds are given for when to advance the 3rd thrust lever, the actual technique isstraightforward: advance the symmetrical engines to TOGA, advance the other engine to 50%, thencoordinate increase in thrust from the 3rd engine, with the use of full rudder to maintain runway centerlineand achieve 70% N1 at 100 KT. As speed increases the rudder will become more effective, allowing morethrust to be applied on the 3rd engine. [/COLOR]



    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

Strona 5 z 9 PierwszyPierwszy ... 3 4 5 6 7 ... OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •