Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 45
Like Tree61Likes

Wątek: 2017.10.06 - A380 - lądowanie przy mocnych podmuchach wiatru w DUS

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2014
    Mieszka w
    Kraków koło Balic

    Domyślnie 2017.10.06 - A380 - lądowanie przy mocnych podmuchach wiatru w DUS


    Polecamy

    Wiem, że to post nie do końca pasujący na to forum bo wszystko dobrze się skończyło ale nie wiedziałem gdzie to wkleić a mam kilka pytań związanych z tym co widać na poniższym filmie:

    Airbus A380 – spektakuläre Landung bei Sturm Xavier am Flughafen Düsseldorf

    1. Czy te manewry tuż przed samym przyziemieniem i zaraz po nim, nazwę je roboczo "kontry" w stosunku do podmuchów wiatru, to działanie ludzkie czy to komputer tym zarządza ?
    2. Czy to faktycznie było takie "wyjątkowo trudne i nietypowe" lądowanie czy to tylko taki lep na oczy dla czytających newsy ?
    3. Czy zdarzyło się, że taki podmuch wiatru w ostatniej fazie lądowania spowodował kiedyś katastrofę ?
    4. Czy na pokładzie samolotu mocno mogło to być odczuwalne, czy raczej pasażerowie nie "przeżyli chwil grozy"?

    Jestem z jednej strony laikiem w temacie lotnictwa a z drugiej strony kilka razy w roku latam ale nigdy się (na szczęście) nie natknąłem na taki przypadek a interesuje mnie jak to wygląda od strony pilotów, przygotowania ich do takich ewentualności.

    Z góry dziękuję za sensowne odpowiedzi, bo jak wiadomo nie ma głupich pytań tylko, ..itd.

  2. #2
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TangoDelta Zobacz posta
    1. Czy te manewry tuż przed samym przyziemieniem i zaraz po nim, nazwę je roboczo "kontry" w stosunku do podmuchów wiatru, to działanie ludzkie czy to komputer tym zarządza ?
    Ludzkie.
    Cytat Zamieszczone przez TangoDelta Zobacz posta
    2. Czy to faktycznie było takie "wyjątkowo trudne i nietypowe" lądowanie czy to tylko taki lep na oczy dla czytających newsy ?
    Normalnie wygląda to tak: https://www.youtube.com/watch?v=TY_gVqOymfs Sam możesz odpowiedzieć na swoje pytanie
    Cytat Zamieszczone przez TangoDelta Zobacz posta
    3. Czy zdarzyło się, że taki podmuch wiatru w ostatniej fazie lądowania spowodował kiedyś katastrofę ?
    Cytat Zamieszczone przez TangoDelta
    interesuje mnie jak to wygląda od strony pilotów, przygotowania ich do takich ewentualności.
    Określenie "taki podmuch wiatru" jest bardzo nieprecyzyjne. Generalnie są w instrukcjach operacyjnych przewoźników i użytkowania samolotów dopuszczalne wartości składowej bocznej wiatru i jeśli warunki są gorsze to się nie ląduje w danym miejscu, a piloci się szkolą by sobie z tym radzić. Parę lat temu (też w DUS) A320 dostał taki podmuch że samolot przestawiło i pojechał końcówką skrzydła po ziemi, załoga wtedy odeszła na drugi krąg.
    Cytat Zamieszczone przez TangoDelta Zobacz posta
    4. Czy na pokładzie samolotu mocno mogło to być odczuwalne, czy raczej pasażerowie nie "przeżyli chwil grozy"?
    Określenie "chwile grozy" w tym wypadku jak najbardziej na miejscu.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  3. #3

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Parę lat temu (też w DUS) A320 dostał taki podmuch że samolot przestawiło i pojechał końcówką skrzydła po ziemi, załoga wtedy odeszła na drugi krąg.
    To było w Hamburgu: https://youtu.be/ueJeC2pxxbM?t=35.
    frik and maciass like this.

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Ja mam inne pytanie (do latających na takim sprzęcie / ew. serwisujących) - stery widać poruszają się bardzo żwawo - jakby to były dziesiąte części m2 a nie kilkadziesiąt m2 . Z filmu wynika że reakcje pilota sterem kierunku są opóźnione o dobre 2 sekundy - jaki jest czas reakcji steru na ruch orczyka - sądzę, że mniejszy niż 2s, ale ile mniejszy?

  5. #5
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Opóźnienia przy wychyleniu sterów są niewielkie, a reakcja samolotu - nawet dużego, prawie natychmiastowa. Zresztą widać to nawet na tym filmie - samolot reaguje zgodnie z wychyleniami powierzchni sterowej.

    Nie mamy oczywiście pełnego obrazu sytuacji, nie wiemy jak wiało itp. - ale na pierwszy rzut oka wygląda to raczej na tzw. „over-controllig” i/lub PIO (pilot-induced oscillation). Czyli w tłumaczeniu na ludzki, pilot rozbujał samolot i dzielnie walczy z problemami które sam stworzył
    thewho, pitterek, maciek55 and 7 others like this.

  6. #6
    Awatar elcin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław/EPWR

    Domyślnie

    Od czasu wprowadzenia Fly By Wire jedyne opóźnienia, jakie mogą się pojawiać wynikają z przekazu sygnału (ułamki sekund), działania samego siłownika steru (tu też nieduże pewnie) i z samego "oprogramowania" samolotu, które czasami pilotowi nie pozwoli na gwałtowne wychylenie steru. Na podstawie filmiku nie powinno się chyba sugerować opóźnień w ruchach pilotów, na pewno reagowali na bodźce z zewnątrz.

    Kiedyś Artur Kielak (chyba on) wrzucił nagranie z lądowania B738, na którym widać ile manewrów wykonuje pilot wolantem podczas lądowania przy mocnym wietrze

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez elcin Zobacz posta
    jedyne opóźnienia, jakie mogą się pojawiać wynikają z przekazu sygnału (ułamki sekund), działania samego siłownika steru (tu też nieduże pewnie) i z samego "oprogramowania" samolotu, które czasami pilotowi nie pozwoli na gwałtowne wychylenie steru. Na podstawie filmiku nie powinno się chyba sugerować opóźnień w ruchach pilotów, na pewno reagowali na bodźce z zewnątrz.
    No właśnie - nie reagowali na bodźce (zejście z osi pasa) - reakcja była spóźniona i powodująca PIO - jak samolot dochodzi do osi pasa powinna być reakcja kontrująca, a jest ok 2 s. później i to nie raz tylko 3 razy pod rząd. Samolot w zasadzie sam się ustabilizował po tym jak koła złapały odpowiednią przyczepność.

  8. #8
    Awatar SaLMoN

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ełk

    Domyślnie

    Ciekawi mnie, czy któryś z systemów samolotu mógł pomagać/przeszkadzać pilotowi w tej fazie lotu? Przed przyziemieniem widać, że połówki steru kierunku wykonują "niezsynchronizowane" ruchy, a ostateczne "przedobrzenie" w ustaleniu kierunku następuje w momencie, gdy obydwie połówki spotykają się w praktycznie chyba maksymalnym wychyleniu.
    SaLMoN

  9. #9

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Podchodzisz do lądowania w silnym wietrze po 7 godzinach lotu, a tu cię nagrywają z kilku kamer w slow motion i później oceniają na youtubie...

    Po przyjrzeniu się mnie również wydaje się, że reakcje pilota były nieco spóźnione, a cały problem zaczął się od tego, że za długo wciskał lewy pedał przy przyziemieniu. Samolot odbił się od pasa i to mogło go zmylić - gdyby podwozie od początku cały czas dotykało nawierzchni to zadziałałoby tarcie i ogon chyba nie przesunąłby się tak w lewo (z punktu widzenia nagrywającego). Tak czy inaczej widać, że dmuchało mocno i lądowanie nie należało do najprostszych.

  10. #10
    Awatar Marcin Domanski

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EDDL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    nie wiemy jak wiało itp.
    EDDL 051120Z 29020G33KT 270v330

    Lądowanie na pasie 23L
    GoldenDave and Maciey like this.
    Pozdrawiam Marcin


  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez elcin Zobacz posta
    Kiedyś Artur Kielak (chyba on) wrzucił nagranie z lądowania B738, na którym widać ile manewrów wykonuje pilot wolantem podczas lądowania przy mocnym wietrze
    Sa tacy co tak machaja przy prawie bezwietrznej pogodzie. Szczerze to nie wiem jakie musialyby byc warunki, ktore wymagaja od pilota w ciagu sekundy zmiany wychylen sterow na przeciwne, tak ja na wspomniany filmiku z kokpitu.
    Layoverlover slusznie zauwazyl, ze to moze byc efekt przesterowania - w ten sposob sami sobie generujemy takie bujanie.
    Nawet mowi sie na airbusach, zeby nie "robic majonezu" czyki nie machac drazkiem jak glupi

  12. #12
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    Na fejsbykowych grupach awiacyjnych wszyscy chwalą pilotów, tylko ja jakis taki niezadowolony byłem, nawet nazwałem to PIO w poziomie BTW. W KTW było 27G53 w tym dniu, a pilot FR zameldował, że spokojnie może do 60kts lądować. Tylko to była godzina 21 i nikt kamery nie postawił.

    Sent from my SM-G903F using Tapatalk
    Red_Devil likes this.
    Pitterek

  13. #13
    Awatar Cruiser

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    A wracając do pytań z pierwszego posta, to najbardziej odczuli to pasażerowie w ostatnich rzędach. Tam był rollcoaster. 🤣

  14. #14
    Awatar Marcin Domanski

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EDDL

    Domyślnie

    BTW... to lądowanie było 05.10 a nie 06.10 jak głosi tytuł. Można porawić o ile ma to jakieś znaczenie
    A6-EDQ w roli głównej.
    Pozdrawiam Marcin


  15. #15
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Cruiser Zobacz posta
    A wracając do pytań z pierwszego posta, to najbardziej odczuli to pasażerowie w ostatnich rzędach. Tam był rollcoaster. 🤣
    Sickbagi mogły mieć zastosowanie

    Sent from my SM-G903F using Tapatalk
    Pitterek

  16. #16
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A u mnie kilkadziesiąt lotów jak krew w piach, żadnych atrakcji prawie...
    Pytanie do pilotów latających jako pax w dużych z takimi atrakcjami - fajnie jest?

  17. #17

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Sa tacy co tak machaja przy prawie bezwietrznej pogodzie. Szczerze to nie wiem jakie musialyby byc warunki, ktore wymagaja od pilota w ciagu sekundy zmiany wychylen sterow na przeciwne, tak ja na wspomniany filmiku z kokpitu.
    Layoverlover slusznie zauwazyl, ze to moze byc efekt przesterowania - w ten sposob sami sobie generujemy takie bujanie.
    Nawet mowi sie na airbusach, zeby nie "robic majonezu" czyki nie machac drazkiem jak glupi
    Mam co prawda tylko PPL i sto kilkadziesiąt godzin nalotu ale mam wrażenie, że np. robiąc podejście ILS w turbulentnej atmosferze wiele mniejszych ruchów daje pewniejsze i precyzyjniejsze sterowanie niż głębsze i spokojniejsze operowanie sterownicą. Takie moje subiektywne odczucie, lepiej wtedy czuję samolot (i może tu uwaga o Airbusach - na sidesticku nie ma sił aerodynamicznych więc i tak nic nie czuć) + właśnie jakby robić dłuższe i głębsze wychylenia sterów łatwiej by było przesterować samolot - jakoś mózg chyba lepiej ogarnia schemat krótka akcja - mała i szybka reakcja niż długa akcja, późniejsza i gwałtowniejsza reakcja. Ale może niech się wypowie ktoś z większym doświadczeniem.
    Don Corleone likes this.

  18. #18
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Sa tacy co tak machaja przy prawie bezwietrznej pogodzie.
    Zgadza się. Dobrze to tłumaczy kolega ze Wschodu na filmiku poniżej (od 2:50)

    https://m.youtube.com/watch?sns=em&v=Qe50R7Iufls

    Cytat Zamieszczone przez Kazor Zobacz posta
    Pytanie do pilotów latających jako pax w dużych z takimi atrakcjami - fajnie jest?
    Fajnie, chyba ze jesteś po 9 godzinach lotu, nieprzespanej nocy, a to Twoje 2 lądowanie w ciagu ustatnich paru tygodni...

    EDIT: jako pax? Zdecydowanie lepiej z przodu

    Cytat Zamieszczone przez SaLMoN Zobacz posta
    Ciekawi mnie, czy któryś z systemów samolotu mógł pomagać/przeszkadzać pilotowi w tej fazie lotu? Przed przyziemieniem widać, że połówki steru kierunku wykonują "niezsynchronizowane" ruchy, a ostateczne "przedobrzenie" w ustaleniu kierunku następuje w momencie, gdy obydwie połówki spotykają się w praktycznie chyba maksymalnym wychyleniu.
    Komputer raczej tu nie przeszkadzał, mógł trochę pomagać przed przyziemieniem. ZTCW A380 ma FBW na ster kierunku, które dobiera sobie ruchy połówek steru tak, żeby uzyskac rządany efekt (mogą być niesymetryczne). Poza tym Yaw Damper powinien samoczynnie tłumić zaburzenia w płaszczyźnie poziomej.

    Z kolei po przyziemieniu sterowanie przełącza się w "ground mode" - obie połówki chodzą razem, a sterowanie nimi jest w pełni konwencjonalne, tzn. ile naciśniesz pedał, tyle wychylenia steru dostaniesz.

    Dla pilota powinno być to transparentne, chociaż nie wiem - na 380 nie latałem...
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 08-10-2017 o 13:46
    Kazor, thewho, djzybi and 1 others like this.

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Mam co prawda tylko PPL i sto kilkadziesiąt godzin nalotu ale mam wrażenie, że np. robiąc podejście ILS w turbulentnej atmosferze wiele mniejszych ruchów daje pewniejsze i precyzyjniejsze sterowanie niż głębsze i spokojniejsze operowanie sterownicą.
    Skoro wykonujesz "wiele mniejszych ruchow" to jest duza szansa, ze gdybys ta ilosc ruchow ograniczyl to wiekszosc tych zaklocen znosila by sie wzajemnie sama, a korekty wymagalyby tylko te wieksze, wiec i machac musialbys mniej.
    Niektorzy jeszcze "pompuja" na wyrownaniu (na przemian zaciagaja i oddaja drazek na siebie seria szybkich, krotkich ruchow) - to jest dopiero kosmos zwlaszcza, ze wystarczy zazwyczaj lekki jednostajny ruch na siebie (czasami sie zdarzy, ze trzeba lekko popuscic i dociagnac jeszcze raz ale to max)
    Ciekawe rzeczy dzieja sie tez z kontrola predkosci - niektorzy tak machaja przepustnica, ze predkosc skacze w gore i dol - do tego pompowanie drazkiem w przeciwfazie i w bezwietrznej pogodzie moza sobie maly szkwal wytworzyc
    Kolega co sie szkolil na smiglaki zawsze sie smial, ze samolot jak nazwa wskazuje lata sam - trzeba mu tylko za bardzo nie przeszkadzac
    Ogolnie jezeli chodzi o latanie liniowe to zauwazylem, ze im bardziej doswiadczeni ludzie to staraja sie robic to samo co kiedys ale w mniejszczej ilosci ruchow. Taka zabawa z nudow
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 09-10-2017 o 01:28

  20. #20
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie


    Polecamy

    Mi się skojarzyło od razu z:
    bjbax, maciass, grindavik and 6 others like this.


Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •