Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 67
Like Tree58Likes

Wątek: 2017.10.22 ACA781 Air Canada ląduje pomimo polecenia GA

  1. #1

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie 2017.10.22 ACA781 Air Canada ląduje pomimo polecenia GA


    Polecamy

    Nic nie zapowiadało niebezpiecznej sytuacji w niedzielny wieczór na lotnisku w San Francisco. Piloci samolotu Air Canada będąc około 10 km od lotniska otrzymali zgodę na lądowanie. Jednak w momencie przygotowywania się do tego manewru na pasie znajdował się inny samolot.

    Wieża kontroli lotów wydała polecenie odstąpienia od lądowania. Komunikat wysłano sześć razy i za każdym razem piloci nie potwierdzali jego odbioru. Kontrolerzy widząc nadchodzącą katastrofę wypuścili czerwoną flarę. Piloci Air Canada również na to ostrzeżenie nie zareagowali
    https://wiadomosci.wp.pl/niebezpiecz...0621136201345a
    Ostatnio edytowane przez frik ; 26-10-2017 o 09:56 Powód: data

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Incident: Canada A320 at San Francisco on Oct 22nd 2017, landed despite go around instructions
    Ciekawi mnie podział odpowiedzialności w tym incydencie.

    PS.proszę o poprawienie daty tego incydentu-22.10 .

  3. #3

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Może być tak, żę ATC jest czyste, w ICAO 4444 są opisane procedury dla zmniejszonej separacji dla lądowań i startów więc ATC może zastosowało tę procedurę? powstają zatem następujące pytania:
    - czy była potrzeba już na 6 mili wydać zgodę, nie lepiej wysłać "expect late landing clearence"?
    - niezachowane minimum mimo zmniejszonych kryteriów?
    - przyczyna powolnego zjazdu poprzednika i brak zgłoszenia do ATC?
    - awaria radia w AC czy brak koncentracji pilotów?

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcinsky Zobacz posta
    Kontrolerzy widząc nadchodzącą katastrofę wypuścili czerwoną flarę. Piloci Air Canada również na to ostrzeżenie nie zareagowali
    proszę o przybieżenie co to za procedura i ja kto wygląda w praktyce...

  5. #5
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Po angielsku:

    ATC light & Ground Signals | JAA ATPL Exam Questions.

    A red flare addressed to a flying aircraft means:
    Disregard any previous instruction, do not land for the time being

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    i ICAO 4444
    "7.6.3.2.2.5 Gdy łączność za pomocą używania sygnałów świetlnych jest uznana za odpowiedniąlub w przypadku utraty łączności radiowej, należy używać niżej podanej sygnalizacji, której znaczenie jestnastępujące:Sygnał świetlny podawanyprzez organ kontroli lotniska ZnaczenieZielone błyski Zezwolenie na przecięcie pola wzlotów lub na wejście na drogękołowaniaStałe światło czerwone Zatrzymać sięCzerwone błyski Opuścić pole wzlotów lub drogę kołowania, odszukać iobserwować statek powietrznyBiałe błyski Opuścić pole manewrowe w sposób określony lokalnymiinstrukcjami"

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie

    dziękuje, bardziej chodziło mi o techniczną stronę zagadnienia... myślałem o światłach na pasie czy czerwonym dymie, a okazuje się iż to "pistoletem po oczach"
    https://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_light_signals
    ps. pomysł z miganiem oświetlenia pasana czerwono też by był dobry..

    mały cytat
    Ostatnio edytowane przez blom ; 26-10-2017 o 01:20 Powód: ddoanie foto

  8. #8
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Problem w tym, ze z samolotu tego pistoletu wogole nie widać - robiliśmy kiedyś testy z @hawky... Trudno wypatrzyć nawet patrząc na wieżę.
    hawky, Adik_s, maciass and 7 others like this.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Problem w tym, ze z samolotu tego pistoletu wogole nie widać - robiliśmy kiedyś testy z @hawky... Trudno wypatrzyć nawet patrząc na wieżę.
    Może pomogłoby coś ,co się zwalcza-laser.Są zielone ,jest też czerwony.Oczywiście dotyczyłoby tylko takich jw. sytuacji.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez icekcz Zobacz posta
    Ciekawi mnie podział odpowiedzialności w tym incydencie.
    Szczerze... Po tym incydencie mam spadek zaufania do pilotów Air Canada. To już drugi poważny incydent Air Canada w SFO w tym roku. Może szkolenie nie to, może przemęczenie, może "masówka" w przyjmowaniu kandydatów na pilotów lub w szkoleniach, a może po prostu zrządzenie losu. Gdzieś tam w głowie siedzi jeszcze A320 Air Canada C-FTJP z 2015 czy zaczepienie skrzydłem o naszego Dreamlinera w Toronto. W każdym razie te incydenty podświadomie rzutują na moją gorszą opinię o Air Canada, może słusznie, może nie. Fakt, faktem, że mamy kolejny poważny incydent Air Canada w SFO.

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Bez przesady. Gdyby zliczyc przypadki gdy trzeba wolac 3 albo 4 razy zeby uzyskac reakcje zalogi, to jest tego tona.

  12. #12

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Ale tutaj reakcji nie było w ogóle.

  13. #13

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Bo na ta reakcje czeka sie czasem tyle, co tutaj minelo od pierwszego wywolania do ladowania.

  14. #14

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez icekcz Zobacz posta
    Może pomogłoby coś ,co się zwalcza-laser.Są zielone ,jest też czerwony.
    Też mi to przyszło do głowy, ale myślę, że potencjalne oślepienie pilota w takiej sytuacji by w niczym nie pomogło.
    Jerry likes this.

  15. #15

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Inter Zobacz posta
    Szczerze... Po tym incydencie mam spadek zaufania do pilotów Air Canada. To już drugi poważny incydent Air Canada w SFO w tym roku. Może szkolenie nie to, może przemęczenie, może "masówka" w przyjmowaniu kandydatów na pilotów lub w szkoleniach, a może po prostu zrządzenie losu. Gdzieś tam w głowie siedzi jeszcze A320 Air Canada C-FTJP z 2015 czy zaczepienie skrzydłem o naszego Dreamlinera w Toronto. W każdym razie te incydenty podświadomie rzutują na moją gorszą opinię o Air Canada, może słusznie, może nie. Fakt, faktem, że mamy kolejny poważny incydent Air Canada w SFO.
    Słabo to wygląda - bezpieczeństwo systemu jest mniej więcej takie jakie jest bezpieczeństwo najsłabszego ogniwa - teoretycznie. Dziwne, że do takich incydentów dochodzi tak rzadko, bo jeżeli ATC ma tylko takie możliwości komunikacji (radio + flara) to zakrawa na cud, że jeszcze nie doszło do wypadku. Radio może się zepsuć, może go ktoś przypadkiem wyłączyć / przełączyć kanał / nałożyć transmisję itd. Wypatrzenie flary z wieży - pewnie możliwe tylko i wyłącznie wtedy gdy ktoś wie że trzeba wypatrywać flary i wie w którym kierunku patrzeć. Jest gdzieś na YT film z podejścia do SFO - tam widać całą masę czerwonych światełek. Jak ATC mogło stwierdzić 10 km przed że pas wolny, jak nie był wolny? 10 km przed pasem to mniej więcej 2...2,5 minuty do lądowania. Pierwszy komunikat GA pojawił się gdzieś ok. 5 min po zgłoszeniu wolnego pasa - czyli albo zdecydowanie za późno, albo zgłoszenie wolnego pasa nie było 10 km przed lądowaniem:
    http://archive-server.liveatc.net/ks...2017-0400Z.mp3
    No chyba że coś nie dosłyszałem. Obojętnie który wariant przyjąć, w sytuacji tak ograniczonej możliwości dodatkowej sygnalizacji - na pewno procedury do poprawy i to nie tylko na SFO

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    W morzu czerwonych świateł przeszkodowych w okolicy i na lotniskach, czerwony sygnał jest trochę bezsensu i pewnie potwierdza się to co pisze @layoverlover.

  17. #17

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    Dziwne, że do takich incydentów dochodzi tak rzadko, bo jeżeli ATC ma tylko takie możliwości komunikacji
    W zdecydowanej większości przypadków o wiele lepszy ogląd tego co się dzieje na pasie i w jego okolicy ma załoga lądującego samolotu, a nie kontroler. I to załoga podejmuje ostateczną decyzję o lądowaniu. Wyobraź sobie że codziennie tysiące operacji są wykonywane na pasach gdzie nikt pilotowi nic nie mówi na temat bieżącej sytuacji na lotnisku.

  18. #18
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    W zdecydowanej większości przypadków o wiele lepszy ogląd tego co się dzieje na pasie i w jego okolicy ma załoga lądującego samolotu, a nie kontroler. ...
    Cold comfort.
    Większość większością, ale bywa, że dopiero załoga jakiegoś kołującego samolotu odwodzi załogę lądującego samolotu od zamiaru przyziemienia na dachu tegoż kołującego (jako i trzech innych). I nie trzeba daleko szukać, żeby znaleźć właśnie taki przykład.
    Dlatego trudno się dziwić, że niektórzy czują się jednak ciut zaniepokojeni.
    For every solution there is a problem.

  19. #19
    ModTeam
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    W zdecydowanej większości przypadków o wiele lepszy ogląd tego co się dzieje na pasie i w jego okolicy ma załoga lądującego samolotu, a nie kontroler. I to załoga podejmuje ostateczną decyzję o lądowaniu. Wyobraź sobie że codziennie tysiące operacji są wykonywane na pasach gdzie nikt pilotowi nic nie mówi na temat bieżącej sytuacji na lotnisku.
    Wiadomo, wieżowi darmo piniadz biorą.
    PeK, Maciey and samotnik like this.

  20. #20

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez hawky Zobacz posta
    piniadz
    Przyszli dzisiaj!
    Red_Devil likes this.

Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •