Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 22
Like Tree20Likes

Wątek: 2017.12.04 A350 SQ422 - podejście na nieprawidłowe lotnisko

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie 2017.12.04 A350 SQ422 - podejście na nieprawidłowe lotnisko


    Polecamy

    A350 linii Singapore Airlines w locie SQ422 (SIN - BOM) wykonując podejście ILS RWY09 do BOM omyłkowo ustawił się do lądowania na pasie lotniska Juhu (lotnictwo lekkie, śmigłowce).
    Oba pasy oddalone są od siebie o około 0,8 NM - co zostało opisane w publikacjach lotniczych jako ostrzeżenie.
    Załoga SQ wykonała go-around i bez dalszych problemów wylądowała w BOM.






    Źródło: janamparikh
    Ostatnio edytowane przez hawky ; 05-12-2017 o 19:38 Powód: format daty

  2. #2

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    1143m pasa - ciekawe czy daliby radę.

  3. #3
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76
    Red_Devil, Canonier and Mateos33 like this.

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez shiver Zobacz posta
    1143m pasa - ciekawe czy daliby radę.
    P.S. lekki (160-170T) teoretycznie by się zmieścił...
    shiver and Mateos33 like this.

  5. #5
    PM
    PM jest nieaktywny
    Awatar PM

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Zawsze się zastanawiałem jak to jest możliwe, żeby podchodzić w ILS i pomylić lotniska. W POZ też było kila takich przypadków, że załoga zgłaszała stabilizację w ILS rwy 28, a ewidentnie "jechali" na Krzesiny. Jakiś błąd FMSa? Czy to bardziej podejścia w stylu "visual ILS"?

    Jak to wygląda z perspektywy załogi?

  6. #6
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    W ILSie teoretycznie nie powinno, raczej przy podejściu z widocznością, lub nieprecyzyjnym, kiedy załoga przestaje patrzeć na wskazania przyrządów. Inna rzecz, ze ILS nie zawsze jest włączony, a niektóre, nawet duże lotniska stosują „visual’e” np. dla usprawnienia ruchu, procedur antyhalasowych itp. (np. SFO, czy JFK).

    Podejrzewam, ze najczęściej dochodzi do takich akcji w pośpiechu, jak niewłaściwy pas „wyskoczy” przed nosem, piloci myślą ze są za wysoko i zaczynaja się sprężać - może zabraknąć podzielności uwagi, żeby zajrzeć do środka i połapać się ze jest coś nie tak... Przy dobrym „cross-check’u” pozycji z przyrządami/FMS-em nie powinno się to zdarzyć.

    Druga opcja, to gdy niewłaściwy pas widać wyraźnie z daleka i piloci kontynuują z widocznością nie patrząc w przyrządy. Tak kiedyś było z Krzesinami, gdy były świeżo po remoncie. Pas EPKS był doskonale widoczny z daleka, podczas, gdy pas Ławicy zlewał się z tłem i trzeba było wiedzieć gdzie go szukać. Teraz już chyba F-16 trochę zużyły pas i się aż tak nie swieci w słońcu - No i oczywiście jest Kontrola Zbliżania, która prowadzi samolot, wiec szanse na tego typu incydent są dużo mniejsze...
    meschiash, Ciosu and majk like this.

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Nawet nie jedni, bo kilku, w tym ten:
    "Only four months after the Japan Airlines Flight 472 incident, another similar incident happened when an Ilyushin Il-18 (turboprop airliner) of Interflug, an airline of the German Democratic Republic (East Germany), landed at the wrong airport and stopped immediately in front of a parked Japan Airlines aircraft, narrowly escaping a collision."

  8. #8

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Na Okeciu 600m wystarczylo do zatrzymania 777, czyli sie da...

  9. #9

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Tyle że Krzesiny i Ławica to w miarę porównywalne lotniska. Nawet położenie terminala/bazy względem pasa jest zbliżone.
    Tymczasem w Bombaju różnią się znacznie infrastrukturą (długość pasów, zabudowa), a przede wszystkim podejściem. Właściwe jest cofnięte w głąb lądu, a to drugie niemal jak w St. Maarten.
    No cóż, życie...

  10. #10
    PM
    PM jest nieaktywny
    Awatar PM

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    W ILSie teoretycznie nie powinno, raczej przy podejściu z widocznością, lub nieprecyzyjnym, kiedy załoga przestaje patrzeć na wskazania przyrządów. Inna rzecz, ze ILS nie zawsze jest włączony, a niektóre, nawet duże lotniska stosują „visual’e” np. dla usprawnienia ruchu, procedur antyhalasowych itp. (np. SFO, czy JFK).

    Podejrzewam, ze najczęściej dochodzi do takich akcji w pośpiechu, jak niewłaściwy pas „wyskoczy” przed nosem, piloci myślą ze są za wysoko i zaczynaja się sprężać - może zabraknąć podzielności uwagi, żeby zajrzeć do środka i połapać się ze jest coś nie tak... Przy dobrym „cross-check’u” pozycji z przyrządami/FMS-em nie powinno się to zdarzyć.

    Druga opcja, to gdy niewłaściwy pas widać wyraźnie z daleka i piloci kontynuują z widocznością nie patrząc w przyrządy. Tak kiedyś było z Krzesinami, gdy były świeżo po remoncie. Pas EPKS był doskonale widoczny z daleka, podczas, gdy pas Ławicy zlewał się z tłem i trzeba było wiedzieć gdzie go szukać. Teraz już chyba F-16 trochę zużyły pas i się aż tak nie swieci w słońcu - No i oczywiście jest Kontrola Zbliżania, która prowadzi samolot, wiec szanse na tego typu incydent są dużo mniejsze...
    To, że APP czuwa to ja doskonale wiem Krzesiny rzeczywiście dużo lepiej widać niż Ławicę, pomyłki przy podejściach visual od czasu do czasu się zdarzają, aczkolwiek wyczynu Turka nikt jeszcze nie powtórzył. Z resztą dobrym zwyczajem na APP jest zapytanie załogi przy podejściu z widocznością czy na pewno widzi dobre lotnisko.

    Pytałem o pomyłki w podejściu ILS, bo był kiedyś u nas taki czarterowy as, który lecąc z południowego wschodu jakieś 2NM przed przechwyceniem localizera zgłosił "established ILS28" i dał nura w kierunku Krzesin.

  11. #11
    Xon
    Xon jest nieaktywny
    Awatar Xon

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Na Okeciu 600m wystarczylo do zatrzymania 777, czyli sie da...
    PIA ?
    Red_Devil likes this.

  12. #12
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Na Okeciu 600m wystarczylo do zatrzymania 777, czyli sie da...
    Ja bym powiedział, ze im ledwo starczyło 2800m
    tango fox and Mateos33 like this.

  13. #13
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Ja bym powiedział, ze im ledwo starczyło 2800m
    Mogą koledzy podrzucić więcej info ?
    Finch likes this.
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/

  14. #14
    Awatar Scorpio86

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Lublin
    Blog: scorpio86-planespotting.blogspot.com (zdjęcia, nowe malowania, ciekawostki oraz wiele innych informacji:))

  15. #15
    geo
    geo jest nieaktywny
    Awatar geo

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tczew

    Domyślnie

    W takich sytuacjach człowiek traci sens w swoją pracę, stara się by DO NOT MISTAKE WITH XXXX było wyraźne a oni swoje

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Informacja została zdementowana przez SQ.

  17. #17
    Administrator Senior Screener
    Awatar meschiash

    Dołączył
    Nov 2006
    Wpisów
    52

    Domyślnie 04.12.2017 A350 SQ422 - podejście na nieprawidłowe lotnisko

    W US też były przypadki pomyłek. Np C17 w Tampie

    Lądowanie
    https://m.youtube.com/watch?v=nkuqsd_tRHw

    Start
    https://youtu.be/wi58Ds3Krgw


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro
    Ostatnio edytowane przez meschiash ; 04-12-2017 o 22:04
    POZDRAWIAM TOMASZ

    "Mniej znaczy więcej" - Ludwig Mies van der Rohe
    "Nobody is perfect, I'm nobody..."

  18. #18

    Dołączył
    Oct 2017

    Domyślnie

    W oświadczeniu przewoźnika pojawia się motyw "oślepiającego porannego słońca"- pewnie miało to duży wpływ na tą sytuację.

  19. #19

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lucass Zobacz posta
    Tyle że Krzesiny i Ławica to w miarę porównywalne lotniska. Nawet położenie terminala/bazy względem pasa jest zbliżone.
    Tymczasem w Bombaju różnią się znacznie infrastrukturą (długość pasów, zabudowa), a przede wszystkim podejściem. Właściwe jest cofnięte w głąb lądu, a to drugie niemal jak w St. Maarten.
    No cóż, życie...
    W liniach nie masz raczej mapy VFR, a nawet jeśłi masz (taki visual operation chart jest namiastką tego) to po iluśtam godzinach w IFR przestaje się mieć nawyk porównywania mapy i terenu.
    Lucass likes this.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  20. #20
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Na Okeciu 600m wystarczylo do zatrzymania 777, czyli sie da...
    A jak hamulce i opony
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •