Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 40
Like Tree49Likes

Wątek: Pilota Gulfstreama G150 zabiły drzwi ze schodkami

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2008

    Domyślnie Pilota Gulfstreama G150 zabiły drzwi ze schodkami


    Polecamy

    Drzwi ze schodkami nie opadły wolno, jak to zwykle się dzieje, tylko "wystrzeliły". Z ogromną siłą uderzyły najbliżej stojącą osobę. 50-letni pilot zginął na miejscu. Śledczy znajdywali oderwane fragmenty poszycia odrzutowca wokół samolotu.

    https://www.o2.pl/artykul/drzwi-odrz...6159138736257a

    Czy jest znany przypadek podobno w awiacji ? Co mogło być przyczyną ?

  2. #2
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Jedną z możliwości jest zamarznięcie outflow valve'a i zamknięte drzwi przy pracującym APU. W kadłubie może powstać na tyle duże nadciśnienie że może wystrzelić drzwi przy otwieraniu. Niektóre załogi zostawiają uchylone okno w kokpicie żeby do tego nie dopuścić. Drugą możliwością jest usterka spowalniacza otwierania drzwi, które po prostu mogą spaść na otwierającą je osobę. To nie pierwszy taki przypadek.
    thewho and raf56 like this.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  3. #3

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Po tym wypadku inni piloci teraz będą podchodzić do drzwi z większą ostrożnością podczas otwierania.

  4. #4
    Moderator Senior Screener
    Awatar Pzlm28

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Ja przy bizjetach zawsze miałem jakieś obawy co do drzwi, przy otwieraniu i zamykaniu trzymałem się zawsze z daleka. :P
    DrMR likes this.
    Canon 550D+Tamron 150-600+C55-250+18-55+UBC30XLT

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Mnie juz na ATR uczyli, zeby otwierajac drzwi zawsze robic to stojac z boku.
    Po pierwsze samolot moglbyc "napompowany", a po drugie zawsze moglo dojsc do pekniecia sprezyny, ktora kontrolowala opadanie drzwi - czyli dokladnie to samo o czym wspomnial juz DCTunlimited.
    Szkoda goscia...
    hypne likes this.

  6. #6
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Są takie nieformalne instrukcje, by po próbach funkcjonalnych systemu ciśnieniowania i klimatyzacji, nie otwierać drzwi aż ktoś uchyli okno kokpitu. Po testach w kadłubie może być niestrawione nadciśnienie.
    AB

  7. #7
    Awatar e-RAV

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Jeśli takie rzeczy nie są niczym nowym ani rzadkim, to otwieranie drzwi powinno się zaczynać od otwarcia jakiegoś małego zaworu, który będzie pełnił rolę owego okna kokpitu i wyrówna ciśnienie (może nawet gwizdać ostrzegawczo), zanim puszczą zamki drzwi. Dałoby się to zrobić czysto mechanicznie, nie wprowadzając żadnych zmian w sposobie otwierania drzwi (z punktu widzenia codziennej obsługi), a wprowadzenie wiązałoby się z wymianą samych drzwi, bez ingerencji w resztę płatowca (chyba że "klamka" jest poza drzwiami).
    APW and Kazor like this.

  8. #8
    Moderator Senior Screener
    Awatar Pzlm28

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    W Dashu 8 tak jest. Najpierw trzeba wychylić wajchę otwaria drzwi o 15 stopni i odczekać pare sekund, potem można otworzyć drzwi.
    Canon 550D+Tamron 150-600+C55-250+18-55+UBC30XLT

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez e-RAV Zobacz posta
    Jeśli takie rzeczy nie są niczym nowym ani rzadkim, to otwieranie drzwi powinno się zaczynać od otwarcia jakiegoś małego zaworu, który będzie pełnił rolę owego okna kokpitu i wyrówna ciśnienie (może nawet gwizdać ostrzegawczo), zanim puszczą zamki drzwi. Dałoby się to zrobić czysto mechanicznie, nie wprowadzając żadnych zmian w sposobie otwierania drzwi (z punktu widzenia codziennej obsługi), a wprowadzenie wiązałoby się z wymianą samych drzwi, bez ingerencji w resztę płatowca (chyba że "klamka" jest poza drzwiami).

    Stosowane są dwa rozwiązania, pierwsze to klapka wentylacyjna (otwiera się jako pierwsza), drugie to sygnalizacja ostrzegawcza. Jak otwierasz drzwi bardzo energicznie to, nawet jak masz klapkę, nie strawisz nadciśnienia i drzwi wylecą z dodatkowym wspomaganiem.
    Samolot wcale nie musi być po jakiś testach, wystarczy podpiąć "heater-a" i kadłub się trochę napompuje.
    thewho likes this.

  10. #10

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    W tym wypadku tak na zdrowy rozum przypuszczam że drzwi przymarzły do samolotu, i podczas otwierania drzwi instalacja hydrauliczna zaczęła tłoczyć płyn, ale drzwi nie pozwoliły na otwarcie że względu przymarznięcia, więc w obiegu hydraulicznym powstało ogromne ciśnienie, aż w pewnym momencie przymarznięty lód ustąpił i wtedy powstał ten wystrzał.

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotruś Zobacz posta
    W tym wypadku tak na zdrowy rozum przypuszczam że drzwi przymarzły do samolotu, i podczas otwierania drzwi instalacja hydrauliczna zaczęła tłoczyć płyn, ale drzwi nie pozwoliły na otwarcie że względu przymarznięcia, więc w obiegu hydraulicznym powstało ogromne ciśnienie, aż w pewnym momencie przymarznięty lód ustąpił i wtedy powstał ten wystrzał.

    Hmmm. Jak niby mogło powstać to ogromne ciśnienie? Nie osiągniesz większego ciśnienia niż to co pompa daje.

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2013
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    1. aby otworzyć drzwi pompa musi zadziałać na drzwi z pewną siłą, aby pokonać opór drzwi (czyli siłę z jaką są "trzymane" drzwi)
    2. w normalnych warunkach drzwi nie stawiają dużego oporu więc pompa wytwarza mniejszą siłę (ciśnienie)
    3. kiedy drzwi były "trzymane przez coś" mocniej to ciśnienie w pompie cały czas rosło, bo aby drzwi się otworzyły pompa musiała zadziałać z siłą większą aby pokonać opór drzwi
    4 a. gdyby siła z jaką drzwi były blokowane, była większa od siły pompy - drzwi by się w ogóle nie otworzyły (pompa nie dała by rady)
    4 b. gdy siła pompy przewyższyła siłę z jaką drzwi były blokowane (np. pękł lód, zamek itp) to nagle uwolniona została cała siła jaką pompa wytworzyła - i bum
    5. pompa nie wytworzyła siły większej niż maksymalnie mogła wytworzyć w ogóle, tzn. niż taka jak jest konstrukcyjnie maksymalna - po prostu w normalnych warunkach pracuje z mniejszą siłą poniżej maksymalnego

    a w tej historii do siły pompy trzeba jeszcze dołożyć siłę ciśnienia powietrza wewnątrz samolotu

  13. #13

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Pompa podaje swoje ciśnienie, ale w przewodach wzrasta bo ciecz nie przepływa dalej, a pompa cały czas tłoczy płyn.

  14. #14
    Awatar mux84

    Dołączył
    Jul 2013
    Mieszka w
    5250N01911E

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotruś Zobacz posta
    W tym wypadku tak na zdrowy rozum przypuszczam że drzwi przymarzły do samolotu, i podczas otwierania drzwi instalacja hydrauliczna zaczęła tłoczyć płyn, ale drzwi nie pozwoliły na otwarcie że względu przymarznięcia, więc w obiegu hydraulicznym powstało ogromne ciśnienie, aż w pewnym momencie przymarznięty lód ustąpił i wtedy powstał ten wystrzał.
    Przede wszystkim to olej nie jest ściśliwy i nie magazynuje energii przy wzroście ciśnienia.

    A czy w ogóle te drzwi są otwierane/zamykane hydraulicznie?

  15. #15
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotruś Zobacz posta
    Pompa podaje swoje ciśnienie
    No właśnie, swoje.
    Nie znam się na pompach lotniczych, ale z reguły pompy hydrauliczne posiadają zawór przeciążeniowy.

  16. #16

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    No to Panowie i Panie mała zagadka? Mamy samolot stojący w kolejce do startu, silniki pracują, pompy hydrauliczne cały czas pracują. Załoga nie rusza sterami ani żadnymi innymi systemami napędzanymi przez hydraulikę. Stoją tak przez dłuższy czas. Pytanie konkursowe. Czy ciśnienie w instalacji będzie rosło w nieskończoność aż coś nie wytrzyma i popuści płyn na płytę?

  17. #17
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Chyba najszybciej puści ciśnienie paxom, później załodze

    Edyta: Tak z ciekawości, pompy będą gadać na maksymalnym ciśnieniu w przypadku wymuszenia ruchu powierzchni sterowych czy jest krańcówka/czasówka?
    MaciekK84 likes this.

  18. #18
    Awatar mux84

    Dołączył
    Jul 2013
    Mieszka w
    5250N01911E

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    No to Panowie i Panie mała zagadka? Mamy samolot stojący w kolejce do startu, silniki pracują, pompy hydrauliczne cały czas pracują. Załoga nie rusza sterami ani żadnymi innymi systemami napędzanymi przez hydraulikę. Stoją tak przez dłuższy czas. Pytanie konkursowe. Czy ciśnienie w instalacji będzie rosło w nieskończoność aż coś nie wytrzyma i popuści płyn na płytę?
    Znam 2 rozwiązania (nielotnicze):
    1. Cały olej wraca przez zawór nadmiarowy do zbiornika (ten zawór stabilizuje ciśnienie na wymaganym poziomie). Wtedy cała moc pompy idzie w olej w postaci ciepła.
    2. Otwiera się przelew i pompa pracuje praktycznie bez obciążenia a ciśnienie jest utrzymywane przez akumulator ciśnienia, zamknięty zaworem zwrotnym.
    Kazor likes this.

  19. #19
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Albo może po prostu nie ma żadnej pompy?
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  20. #20

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Jest jeszcze trzecie rozwiązanie, także nielotnicze.
    Pompa wielotłoczkowa o zmiennym kierunku i o zmiennej wydajności, podczas ustawienia wychylenia na "zero", wiruje, ale nie pompuje.
    Oczywiście zabezpieczenie przed wzrostem ciśnienia jest co najmniej trzystopniowe.
    Kazor likes this.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •