Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3
Pokaż wyniki od 41 do 57 z 57
Like Tree81Likes

Wątek: 2018.01.28 Zatrucie tlenkiem węgla A320 Spirit Airlines niedaleko Fort Lauderdale

  1. #41
    Awatar egon4x4

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    u tesciowej :-/

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez SPMRK Zobacz posta
    Tlenek węgla jest bezwonny. Niestety objawy zatrucia przypominają nieco upijanie się alkoholem. Zatruty nie zdaje sobie sprawy z zagrożenia.
    Dokładnie tak. Zdradliwie i najczęściej BEZ objawów prodromalnych (czyli wyprzedzających).
    A skoro jest to forum lotnicze więc warto zauważyć i podkreślić, że zarówno mechanizm, jak i objawy ostrego zatrucia CO są IDENTYCZNE z takimiż występującymi w chorobie wysokościowej (jakiej to można spodziewać się wznosząc się powyżej 4000m bez tlenu na paszczy).
    Ostra hipoksemia z normokapnią, żeby mądrze brzmiało
    Ostatnio edytowane przez egon4x4 ; 12-02-2018 o 21:49 Powód: literufka
    SPMRK, boeing787 and Rocko Silento like this.

  2. #42
    Awatar egon4x4

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    u tesciowej :-/

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mimis Zobacz posta
    (...) No i obserwować kanarka .
    Gwoli metodologii: klatka z kanarkiem winna być umieszczona w najwyższym punkcie kabiny (jeśli duża) lub lepiej w strumieniu nawiewu wentylacji.

  3. #43
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    A skoro lotniczo, to tak z ciekawości zapytam.
    Wśród personelu pokładowego przyjęte dawki były bliskie tym śmiertelnym.
    Czy i jaką różnicę robi to, że dawkę tą przyjmowali przy obniżonym ciśnieniu (na zewnątrz organizmu) jakie panowało w kabinie samolotu na wysokości przelotowej?
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  4. #44

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    A skoro lotniczo, to tak z ciekawości zapytam.
    Czy i jaką różnicę robi to, że dawkę tą przyjmowali przy obniżonym ciśnieniu (na zewnątrz organizmu) jakie panowało w kabinie samolotu na wysokości przelotowej?
    To bardziej będzie zależeć od indywidualnych predyspozycji, a właściwie od stężenia co w otoczeniu gdzie normalnie żyje.

    Czyli człowiek pracujący w kopalni / hucie będzie bardziej odporny jak żyjący gdzieś w czystym powietrzu.
    Mój tato pracował w kopalni Paweł i Gnaszyn, tam właśnie były popularne kanarki jako "safety device", I zarówno kanarek jak i człowiek po kilku latach tolerowali większe stężenia niż "zwykły" człowiek.

    Dlatego jak schodził nowy na dół, to tato opowiadał, że nowy powinien zabrać swojego "nowego" kanarka, dla jego własnego bezpieczeństwa.

    Co do wysokości, to masz w kabinie ciśnienie jak przy ~2000m, a na takich wysokościach ludzie tez normalnie funkcjonują, + piloci są też znaczący % swojego życia w tym obniżonym ciśnieniu, i organizm raczej nie reaguje znacząco inaczej niż na 300m npm.

  5. #45

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Czy i jaką różnicę robi to, że dawkę tą przyjmowali przy obniżonym ciśnieniu (na zewnątrz organizmu) jakie panowało w kabinie samolotu na wysokości przelotowej?
    Jeśli przyjąć, że powinowactwo CO do hemoglobiny jest kilkaset razy większe niż tlenu, a jego wiązanie - inaczej niż w przypadku tlenu - nieodwracalne, to obniżone ciśnienie powietrza nie zrobi wielkiej różnicy.
    Eee tam, podpis ;)

  6. #46
    Awatar SPMRK

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    A skoro lotniczo, to tak z ciekawości zapytam.
    Czy i jaką różnicę robi to, że dawkę tą przyjmowali przy obniżonym ciśnieniu (na zewnątrz organizmu) jakie panowało w kabinie samolotu na wysokości przelotowej?
    Niższe ciśnienie zewnętrzne=niższe ciśnienie parcjalne tlenu=niższa saturacja. Niższa saturacja (wysycenie tlenem krwi) = szybsze zatrucie. Tak na zdrowy rozum - nie jestem lekarzem

  7. #47
    Awatar egon4x4

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    u tesciowej :-/

    Domyślnie

    Zgadzam się z kol. Mimis. Powinowactwo CO do Hb jest tak duże, że będzię się z nią wiązał nawet przy znacznie obniżonym ciśnieniu atmosferycznym.

    Do 2000m to jest tzw. strefa obojętna, gdzie spadek saturacji krwi tlenem związany z malejącym ciśnieniem jest minimalny i nieistotny (dla w miarę zdrowego człowieka). Ale tak, przy zablokowaniu części Hb tlenkiem węgla każdy procent utlenowanej Hb ma znaczenie.

    A co do kanarków w kopalni: one chyba raczej służą/ły do wykrywania generalnie atmosfery beztlenowej niż jako specyficzny czujnik czadu?

  8. #48

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon4x4 Zobacz posta
    Zgadzam się z kol. Mimis. Powinowactwo CO do Hb jest tak duże, że będzię się z nią wiązał nawet przy znacznie obniżonym ciśnieniu atmosferycznym.

    Do 2000m to jest tzw. strefa obojętna, gdzie spadek saturacji krwi tlenem związany z malejącym ciśnieniem jest minimalny i nieistotny (dla w miarę zdrowego człowieka). Ale tak, przy zablokowaniu części Hb tlenkiem węgla każdy procent utlenowanej Hb ma znaczenie.

    A co do kanarków w kopalni: one chyba raczej służą/ły do wykrywania generalnie atmosfery beztlenowej niż jako specyficzny czujnik czadu?
    Ogólnie wykrywały metan, CO, obniżony tlen, czyli wszystko szkodliwe.

    Kanarek spada z drążka = maski i uciekamy.
    WrobelSwirek likes this.

  9. #49
    PeK
    PeK jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Accident: Spirit A320 on Feb 11th 2018, fumes on board - kolejny przypadek. Tym razem dość dziwna wymiana zdań pod tekstem.

    Piotr
    PiotrekR likes this.

  10. #50

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Na Avherald od paru już lat przeważają "dziwne wymiany zdań pod tekstem" - myślę że ma to wprost związek z ilością ludzi, którzy wchodzą na tę stronę, innymi słowy z przeniknięciem branżowej i na początku pół-hobbystycznej strony do przestrzeni publicznej. Jak widać nie tylko Polacy najlepiej znają się na medycynie, skokach narciarskich, alpinizmie, wypadkach lotniczych i wszystkim innym .
    Eee tam, podpis ;)

  11. #51
    PeK
    PeK jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Tyle, że ta wymiana zdań jest daleka od typowej dla ludowych fachur. Mam wrażenie, że generalnie w przypadku neo informacje o zdarzeniu i reakcje FAA/NTSB cosik do siebie nie przystają.

    Piotr
    PiotrekR likes this.

  12. #52

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    No, tu akurat prawda. Zresztą tak samo jak incydenty z jakością powietrza w Niemczech i reakcje BFU...
    Eee tam, podpis ;)

  13. #53

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Najbardziej na wszelkie zanieczyszczenia powietrza jest wrażliwa załoga kabinowa, ponieważ bez przerwy się porusza i ponieważ mają najwyżej głowy - opary raczej się unoszą, ew. CO jest lżejszy od CO2.
    Tlenek węgla nie ma praktycznie żadnej tendencji do stratyfikacji gęstościowej w powietrzu. Masa cząsteczkowa CO to 28 (12+16). Masa cząsteczkowa azotu to 28 (2x14). Azot nie ucieka pod sufit, to i CO nie ucieknie. Wszelkie zalecenia strażaków, żeby w razie podejrzenia obecności CO głowę trzymać jak najniżej wynikają z faktu, iż tlenek węgla jest składnikiem spalin, spaliny zaś, jak sama nazwa wskazuje - pochodzą ze spalania i ciepłe bywają, przez co gęstość mają mniejszą. Po ustabilizowaniu temperatury powierza z CO w układzie klimatyzacji ta przyczyna zanika.
    SPMRK, Witt, Kazor and 2 others like this.

  14. #54

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    UP.

    W związku z tym, że na avherald co chwilę pojawiają się informacje o "fume events", "smell events" - co najmniej kilkadziesiąt sztuk w tym roku, wiele z nich zakwalifikowanych jako "wypadki" czyli ktoś ucierpiał, nasuwają mi się pytania:

    1. Jest problem czy widzi go tylko autor avherald?
    2. Producenci samolotów, linie i agencje nadzorujące lotnictwo bagatelizują problem czy to tylko teorie spiskowe?
    3. Do ryzyka takich zatruć trzeba się przyzwyczaić (jak do lądowania na brzuchu w Dashu) czy temat jednak wymaga nagłaśniania i głębszych analiz?

  15. #55
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Przypuszczam, że chodzi o formalne podejście. Incydentem jest każde zdarzenie, zagrażające bezpieczeństwu lotu.

    Z drugiej strony WYPADEK to incydent, w którym doszło do poważnych uszkodzeń samolotu bądź były ofiary (wysłanie do szpitala na badania się w to wlicza).

    Zatem:
    ad 1 - jest to zdarzenie, słusznie zakwalifikowane jako wypadek
    ad 2 - ani jedno ani drugie. Kilkadziesiąt w skali roku stanowi bardzo niski odsetek.
    ad 3 - Skoro jest to wypadek, to zawsze jest analizowana przyczyna. Może to być przegrzanie elektryki, może to być nieszczelność w silniku, a czasem zdarza się, że np. płyn odladzający wpadnie nie tam gdzie trzeba i capi.
    shiver likes this.
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  16. #56

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Najbardziej na wszelkie zanieczyszczenia powietrza jest wrażliwa załoga kabinowa, ponieważ bez przerwy się porusza i ponieważ mają najwyżej głowy - opary raczej się unoszą, ew. CO jest lżejszy od CO2.
    Od CO2 to może jest lżejszy - ale masa atomowa CO to około (z różnicami po przecinku) 28 - czyli tyle (z różnicami po przecinku) co azotu.

    Ponieważ w atmosferze ziemskiej nie występuje grawitacyjna stratyfikacja tlenu od azotu, to i tlenek węgla jej nie podlega. Jedyną przyczyną stratyfikacji CO jest stratyfikacja termiczna - CO pochodzi na ogół z gazów spalinowych, te z natury cieplejsze są i na początku ku górze ciągną (gęstość mniejsza ze względu na temperaturę).

  17. #57

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie


    Polecamy

    Nawet jakby się rozwarstwiały, to w kabinie masz ciągle uruchomione nadmuchy, więc powietrze się nieustannie miesza.
    Eee tam, podpis ;)

Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •