Strona 4 z 5 PierwszyPierwszy ... 2 3 4 5 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 61 do 80 z 84
Like Tree53Likes

Wątek: 2018.04.17 737 Southwest - eksplozja silnika i "dziura" w kadłubie od odłamków.

  1. #61

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Nie szkodzi, nie ma obowiązku 7700.

  2. #62

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez M.B Zobacz posta
    Teoretycznie nie powinno powodować dużej różnicy zaraz po zdarzeniu, ale:
    Z powodu uszkodzenia skrzydła i kadłuba piloci dostaną zapewne więcej komunikatów o błędach,
    (...)
    Swoją drogą ciekawe, czy lądowali z wysuniętymi.
    W 737 nie ma żadnych komunikatów o błędach, to taki samolot produkowany od czasów zanim wymyślili jeszcze komunikaty Są oczywiście kontrolki od różnych systemów, ale akurat w tym przypadku pewnie się niewiele świeciło (jeśli chodzi o skrzydło).

    Lądowali na klapach 5, czyli z przodu wychodzi krueger między silnikiem a kadłubem, a od silnika do końcówki skrzydła wychodzą slaty do połowy zakresu. Normalnie na jednym silniku ląduje się na klapach 15. Czemu lądowali na 5, to na razie tylko oni wiedzą, może któryś slat nie wyszedł na lewym skrzydle i woleli nie kombinować, bo wyrzucenie klap 15 spowodowałoby pełne wysunięcie się tylko sprawnych slatów.

  3. #63

    Dołączył
    Feb 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasnall Zobacz posta
    W 737 nie ma żadnych komunikatów o błędach, to taki samolot produkowany od czasów zanim wymyślili jeszcze komunikaty
    A awioniki nowszej nie wstawiają?
    GoldenDave and Mimis like this.


  4. #64

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez M.B Zobacz posta
    Z powodu uszkodzenia skrzydła i kadłuba piloci dostaną zapewne więcej komunikatów o błędach
    Bardzo watpie aby byly w jakimkolwiek samolocie czujniki ktore by wykryly uszkodzenia klap, kadluba wskutek zderzen z obiektami zewnetrznymi i jeszcze bardziej watpie aby pilot byl w stanie na czyms takim polegac na 100% (brak bledow = wszystko w porzadku).

  5. #65
    Awatar Wojtass_nt

    Dołączył
    Jan 2015
    Mieszka w
    EPNT

    Domyślnie

    Dostałem info jakoby "Kazdy z pasazerow z Southwest dostal po 5 tysiecy $ plus 1000 $ voucher na bilet". Ile w tym prawdy?

  6. #66
    M.B
    M.B jest nieaktywny

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Bardzo watpie aby byly w jakimkolwiek samolocie czujniki ktore by wykryly uszkodzenia klap, kadluba wskutek zderzen z obiektami zewnetrznymi i jeszcze bardziej watpie aby pilot byl w stanie na czyms takim polegac na 100% (brak bledow = wszystko w porzadku).
    Tego chyba nikt tutaj nie twierdził, że czujniki konkretnie wskażą stan klap czy struktury kadłuba. Dekompresję kabiny jednak sądzę, że wskażą. Gdyby były jakieś uszkodzenia np. w hydraulice - też. Wątek dyskusji zaczął się od tego czy pilotowanie samolotu po tym konkretnie zdarzeniu było dla załogi bardziej obciążające, niż przy zwykłym wyłączeniu silnika w locie.

  7. #67
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Dekompresję wskaże chociażby wskaźnik różnicy ciśnienia wewnątrz i na zewnątrz kadłuba na overhead panel.
    Pressurisation
    [Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]

  8. #68
    Awatar gliderman13

    Dołączył
    Sep 2017
    Mieszka w
    FL410

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Dekompresję wskaże chociażby wskaźnik różnicy ciśnienia wewnątrz i na zewnątrz kadłuba na overhead panel.
    Pressurisation
    A jeszcze bardziej bezpośrednio wskaznik wysokości kabinowej - cabin altitude.

  9. #69
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Albo uszy
    Mimis, suszykuba and michastrain like this.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  10. #70

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Radom, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez DCTunlimited Zobacz posta
    Albo uszy
    O "wypadniętych" maskach nie wspominając...
    EOS 450D/EOS 1200D+Tamron AF70-300 F/4-5,6; DSC-QX10; HDC-SD100; MAK90

    Radar FR24: T-EPRA1, T-EPRA20
    Flightaware: http://flightaware.com/adsb/stats/user/sq5irz



  11. #71
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wojtass_nt Zobacz posta
    Dostałem info jakoby "Kazdy z pasazerow z Southwest dostal po 5 tysiecy $ plus 1000 $ voucher na bilet". Ile w tym prawdy?
    Raczej prawda bo dosc renomowane media to powtarzaja.

  12. #72
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasnall Zobacz posta
    W 737 nie ma żadnych komunikatów o błędach, to taki samolot produkowany od czasów zanim wymyślili jeszcze komunikaty Są oczywiście kontrolki od różnych systemów, ale akurat w tym przypadku pewnie się niewiele świeciło (jeśli chodzi o skrzydło).
    Ale chyba jakies ostrzezenie, zabezpieczenie przed "flaps/slats asymmetry" to jest?

  13. #73

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    EPDE/EPWR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Ale chyba jakies ostrzezenie, zabezpieczenie przed "flaps/slats asymmetry" to jest?
    W przypadku slotów czujniki odbierają tylko informacje o położeniu: schowane, wysunięte do połowy, w pełni wysunięte. Dla krugerów położenie jest albo schowane albo wysunięte. To wszystko poprzez czujniki zbliżeniowe więc nie ma mowy o śledzeniu asymetrii. Pilot ma tylko takie wskazania plus to, że klapa/slot jest w transferze.

  14. #74
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bambosz199 Zobacz posta
    W przypadku slotów czujniki odbierają tylko informacje o położeniu: schowane, wysunięte do połowy, w pełni wysunięte. Dla krugerów położenie jest albo schowane albo wysunięte. To wszystko poprzez czujniki zbliżeniowe więc nie ma mowy o śledzeniu asymetrii. Pilot ma tylko takie wskazania plus to, że klapa/slot jest w transferze.
    To co tutaj opisuja?
    https://tomgorski.com/asr/737/Traili...Assymmetry.pdf
    Na pierwszy rzut oka moze to jest przekombinowane ale wg mnie istnieja wskazania, ktore jasno mowia zalodze, ze cos jest nie tak z wysunieciem slotow, klap, ktora to sytuacja bedzie nastepstwem tego, ze w jakis sposob zostaly uszkodzone.
    Nie jest tak, ze cos wysuna i nie beda mieli pojecia o nienormalnej pozycji?
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 22-04-2018 o 15:04

  15. #75

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie

    Nie.
    Czujnik zbliżeniowy pokazuje stany: schowane i wysunięte.

    Jeżeli nie jest w jednym lub drugim jest in transit.

    Jeżeli miałeś awarie strukturalna (a tak się traktuje eksplozje) to podstawowa ostrożność wymaga, żeby wskaźnik uznać za nieważny.

    Normalnie dla każdego elementu widzisz stan, i to jest ok, ale w sytuacji nienormalnej, po awarii nie masz tej wiedzy.

    Też nie masz pewności czy jak wysuniesz to później schowasz, czyli doświadczalne badanie które elementy działają i jak daleko, są raczej niemądre.

  16. #76
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mcxmcx Zobacz posta
    Też nie masz pewności czy jak wysuniesz to później schowasz, czyli doświadczalne badanie które elementy działają i jak daleko, są raczej niemądre.
    Airbus ma rozdzial w FCTM "Handling the aircraft in the case of severe damage" a w nim zdanie "prior to landing and at an appropriate altitude, the flight crew must perform an assessment of aircraft handling qualities in landing configuration in order to help determine an appropraite strategy for approach and landing. The flight crew must perform this analysis at different speeds dwon to VAPP"

    Tak wiec nie wiem czy niemadrym jest jak to napisales sprawdzenie czy i w jakim stopniu wysuna sie klapy - oczywscie nikt normalny nie da klap z 0 na 40 w jednym ruchu ale nawet informacja, ze przy przejsciu z 1 na 5 klapy zostaja w transit juz daje duzo informacji zalodze. Nie mam na mysli tutaj tego konkretnego przypadku ale chodzi mi o ogolnie fakt, ze klapy/slaty w B737 raczej nie zyja swoim wlasnym zyciem.
    Co do samych czujnikow to raczej na pewno one lub algorytm, ktory ich uzywa sa "fail safe" czyli po uszkodzeniu nie beda nam dawac odczytow, ktore system uzna zna prawidlowe.
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 22-04-2018 o 15:32

  17. #77
    Awatar gliderman13

    Dołączył
    Sep 2017
    Mieszka w
    FL410

    Domyślnie

    W kontekście czujników i systemu zarządzania klapami warto obejrzeć: https://youtu.be/OnCtSEafQdU

  18. #78

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Tutaj jest dosc techniczny opis mechanizmu w 737 (z pprune) porownujacego polozenie klap na obu skrzydlach, z tego by wynikalo ze jesli ten mechanizm dziala dobrze maksymalna asymetria nie bedzie dostrzegalna przez ludzkie oko.

    On the NG aircraft:
    Asymmetry Detection: The FSEU compares the data from the left and right TE flap position transmitters to monitor the position of the TE flaps. If they are different by more than 9 resolver degrees, there is an asymmetry condition. If the TE flaps are in an asymmetry condition, the FSEU sends electrical power to the bypass valve. This stops the hydraulic operation of the TE flaps. During an asymmetry condition, the needles on the flap position indicator show the actual data from the flap position transmitters.

    The difference is very small and can not be seen by looking at the flaps or the indicator. The lockout criteria is roughly 3/4th revolution difference on the torque tubes as compared between left and right wings and the transmitters have an 800:1 turn ratio.

    If one flap segment doesn't extend symetrically with the corresponding flap segment on the opposite wing there are sensors at each end of each flap segment (8 total) which will cause the flap skew sensing section of the FSEU to shut down the system and it will cause the flap needles to indicate a 15deg difference between left and right flaps. Once again you won't be able to see a difference just looking at the flaps.

    There is one other time when the indicator will indicate a 15 deg split. That is when the exitation voltage to the position transmitters is lost. The system will once again be locked out in this situation because an assymetry can not be detected.

    Any other needle split is an indication malfunction and the flap system should shut down as in an assymetry fault.

    The system is so sensitive because the flaps have been redesigned on the NG aircraft. They are considered high lift before drag generating devices whereas on the previous versions of the 737 they were considered to have a higher drag element than lift. For roll trim problems the flaps are the first thing looked at in 9 out of 10 instances.

    This is a somewhat lengthy but still simplified explanation. I hope it's adequate...

  19. #79

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Koledzy mcxmcx and thewho piszą o dwóch różnych rzeczach. Kolega mcxmcx pisze o slotach a kolega thewho o klapach (tych tylnych). Sloty nie mają żadnego zabezpieczenia od asymetrii, podobno nie ma to wielkiego wpływu. Klapy mają układ wykrywający asymetrię który po przekroczeniu pewnej wartości zablokuje klapy i nie pozwoli ich wypuścić bardziej.
    thewho likes this.

  20. #80
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    BUFF jeszcze odnosnie slotow - jezeli jakis nie wysunie sie do zadnej pozycji to jest jakas informacja dla zalogi?

Strona 4 z 5 PierwszyPierwszy ... 2 3 4 5 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •