Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 47
Like Tree39Likes

Wątek: 2018.05.01 - wypadek VL3 Evo SP-SATM w m. Skorupy

  1. #21

    Dołączył
    Jul 2018
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez tango fox Zobacz posta
    Takich dawniej nazywano: "gieroj z drewnianą łapą - do łopaty a nie do knypla"

    Dlaczego po wcześniejszych wyczynach nie odebrano mu licencji
    Może Komisja nie ma takich ... zwyczajów?

  2. #22
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tango fox Zobacz posta
    Dlaczego po wcześniejszych wyczynach nie odebrano mu licencji
    Bo łamanie przepisów nie było znane. Zresztą czy są przepisy, które by pozwalały ULCowi zabrać komuś licencję? Wyrokiem sądu? Za co byłoby to możliwe?
    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Przepraszam, ale skąd wiecie co to były za "wyczyny"? Jedyne co Komisja konkretnie podaje, to lądowanie ze schowanym podwoziem, które - umówmy się - jakimś dzikim przykładem szaleństw pilota nie jest.
    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    ale konkretnych przykładów brak, jeśli nie liczyć niezgłoszenia zdarzenia spoza terytorium RP.
    Konkretnie to Komisja pisze o niezgłoszeniu takiego lądowania. Oprócz tego konkretnie piszą o lataniu w nocy pomimo ograniczenia VCL w orzeczeniu lotniczo-lekarskim. No i tylko wspominają o kilku badanych przez PKBWL zdarzeniach z udziałem pilota.
    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Ale raport... w zasadzie nic nie wyjaśnia ani nie precyzuje.
    Jasno stwierdza, że silnik pracował w momencie uderzenia w ziemię, a samolot był sprawny. Korek z zakrętu w konfiguracji do lądowania. Jest nagranie i świadek, opisujące przebieg ostatnich chwil lotu. Co więcej jest tutaj możliwe do wyjaśnienia? Pilota już nie przesłuchasz.
    Zgadzam się, że mogłyby być zawarte kadry z nagrania.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  3. #23
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tango fox Zobacz posta
    Dlaczego po wcześniejszych wyczynach nie odebrano mu licencji
    Bo za uszkodzenia własnego samolotu podczas startu/ lądowania licencji się nie odbiera, w przeciwnym wypadku wielu z nas musiało by je oddać.

    Cytat Zamieszczone przez tango fox Zobacz posta
    Takich dawniej nazywano: "gieroj z drewnianą łapą - do łopaty a nie do knypla"
    Jeżeli latasz swoim i ryzykujesz sam to możesz mieć nawet z betonu, co nie zmienia faktu że przegiąłeś tym zdaniem, bo na czym opierasz swój wniosek poza mało konkretną wzmianką w raporcie ?
    Budować, Latać, Zalegalizować !

  4. #24
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Zresztą czy są przepisy, które by pozwalały ULCowi zabrać komuś licencję? Wyrokiem sądu? Za co byłoby to możliwe?
    Prezes ULC może cofnąć lub zawiesić licencję i wynikające z niej uprawnienia, np. w wyniku takiego korzystania z uprawnień, które zagraża bezpieczeństwu, lub w wyniku podejrzenia takiego działania. Przesłanek jest wiele. Sąd może zabronić "prowadzenia", profilaktycznie lub docelowo.

    Więc można, tylko trzeba chcieć.

    Zwróć też uwagę, że samo "uczestnictwo w zdarzeniach badanych przez PKBWL" niczego nie oznacza. Jak Ci się złoży podwozie przy lądowaniu, wyłączy silnik albo skasujesz jakiś drób w locie, to też będziesz uczestniczył w zdarzeniu badanym przez PKBWL. Jeśli delikwent łamał przepisy, było to wiadome Komisji i na tyle niepokojące że warte wspomnienia to a/ może należało podjąć stosowne działania i b/ należało to jasno napisać w raporcie, a nie sadzić takie dwuznaczności.

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Co więcej jest tutaj możliwe do wyjaśnienia?
    Właśnie to o czym piszesz . Brakuje mi w tym raporcie precyzji i konkretów - cytaty z wypowiedzi świadka, kady z nagrania, wpisy z książki pilota.


  5. #25
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    cytaty z wypowiedzi świadka
    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    wpisy z książki pilota
    Po co? Co by to zmieniło? Bez jaj, akurat w tych kwestiach zupełnie wystarczające jest podanie w raporcie informacji, które z tego wynikają, a nie stenogramów wypowiedzi świadków, czy zdjęć dokumentów, nie będących bezpośrednio związanych z wypadkiem.
    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Zwróć też uwagę, że samo "uczestnictwo w zdarzeniach badanych przez PKBWL" niczego nie oznacza. Jak Ci się złoży podwozie przy lądowaniu, wyłączy silnik albo skasujesz jakiś drób w locie, to też będziesz uczestniczył w zdarzeniu badanym przez PKBWL.
    Na to właśnie zwracałem uwagę, że tylko wspomnieli o tym, bez podawania szczegółów zdarzeń, co by raczej sugerowało, że nie było w tych zdarzeniach łamanych przepisów, albo nie było to do udowodnienia.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  6. #26
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Po co? Co by to zmieniło?
    Ale co miałoby zmienić?
    Ja nie mówię o zmianie wniosków w raporcie, tylko o tym jak ten raport wygląda: wspominanie udziału w wielu zdarzeniach, ale bez jasnego określenia czy ktoś ma coś na myśli, czy nie. Stwierdzenia, że pilot nie posiadał wymaganego dla tego statku powietrznego ŚK, no ale jakie ono było wymagane, skoro zdanie dalej napisano że w sumie mógł tym latać z PPL. Przypisywanie pilotowi niekompetencji przy takim nalocie aż się proszące o wyjaśnienie. No i co za problem wrzucić kilka stopklatek z kamery, kilkukrotnie wspominanej? Itp, itd. Nieposkładane to jakieś i tyle.


  7. #27
    Awatar mux84

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Trudno uwierzyć, że ktoś latający 20 lat i mający 2000h na różnych samolotach nie był świadom że konfiguracja do lądowania powoduje zwiększoną prędkość przeciągnięcia.
    A ja latałem przekonany, że jest dokładnie odwrotnie
    Rosenzweigova and lew3k like this.

  8. #28
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Masz rację, późno jest . Chodziło mi o ten fragment raportu, gdzie napisano że pilot nie był świadom jakie zagrożenie niesie ze sobą wykonywanie gwałtownych manewrów na niskiej wysokości w konfiguracji do lądowania.

    W każdym razie - nie wiem, może się czepiam. Ciekawił mnie ten wypadek, a raport jakoś rozczarował trochę.
    mux84 likes this.


  9. #29

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Co musiałoby się stać żebyście zapomnieli wyjść na prostą? Ja (perspektywa świeżaka z PPL'ką) musiałbym chyba stracić przytomność.

  10. #30

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    Nie wiem jaki ten pilot miał zwyczaj podchodzenia do lądowania. W raporcie jest jedynie napisane, że zazwyczaj lądował na kierunku 36. Z mapy synoptycznej wynika, że wiatr wiał jakieś 15kt z kierunku WSW. Po zachodniej stronie blisko pasa jest las. Może chciał sprawdzić warunki do lądowania?

  11. #31

    Dołączył
    Jul 2018

    Domyślnie

    Uważam, że wniosek komisji "Pilot po dolocie do lądowiska Kołbiel najprawdopodobniej zamierzał wykonać lądowanie z kierunkiem 36. Z niewiadomych przyczyn pilot przeleciał oś pasa 36 i najprawdopodobniej zamierzał dochylić się do osi pasa wykonując zakręt w prawo" nie tylko nie wynika z zaprezentowanego materiału dowodowego (mapka), ale wręcz jest z nim sprzeczny.

  12. #32

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Pilot wykonywał lot na typie po dłuższej przerwie, działał w deficycie czasowym. Wystarczy spojrzeć na statystyki VL-3 aby stwierdzić, że samolot do tzw."łatwych nie należy" i wymaga tego, czego ja żądam zawsze od siebie i od tych, co siadam z nimi do kabiny- prawidłowego i starannego pilotażu. Jeżeli dołożymy do w/w przesłankę wynikającą z tzw. okolicy własnego podwórka to nieszczęście mamy gotowe. A tak na marginesie komisja powinna udostępniać zawsze materiały filmowe jeżeli takowe posiada. Po to właśnie, by ktoś następny nie zawracał głowy komisji .

  13. #33

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bicker Zobacz posta
    To ile trzeba mieć nalotu żeby wg Komisji zdawać sobie z tego sprawę?
    Ja tutaj widzę inny problem. Pilot miał dość duży nalot, był właścicielem samolotu, ale czy w czasie budowania tak dużego nalotu, pilota ktoś weryfikował okresowo pod kątem techniki pilotażu, coś w rodzaju KTP czy Line Checka? SEP(L) można przedłużać z nalotu, więc błędy popełniane przez pilota, nie wychwycone przez nikogo, mogły stać się czymś w rodzaju działania rutynowego. Być może, pilot nawet nie zdawał sobie sprawy, że popełnia błędy, nikt nigdy nie zwrócił mu uwagi, że tak się nie lata i to się niestety zemściło.

  14. #34
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez luktr Zobacz posta
    SEP(L) można przedłużać z nalotu, więc błędy popełniane przez pilota, nie wychwycone przez nikogo
    Jeżeli latasz na ultralajtach to nalot nie liczy się do uprawnień więc SEPLa musisz przedłużyć z egzaminatorem. Inna sprawa że błędów które "zrzucą cię z grzbietu" konia wyścigowego jakim jest VL3, Ceśka nawet nie zauważy.....
    Budować, Latać, Zalegalizować !

  15. #35

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie



    Tak to sobie można budować krąg na Flight Simulatorze, a nie w rzeczywistości.

  16. #36
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Dobra dobra, jak ci zabraknie wysokości na jakimś patyku albo będziesz miał inne problemy, to będziesz budował jak materiału staje
    A i tak często kołderka okazuje się za krótka...

  17. #37

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    Ale on miał za dużą wysokość. Nad progiem pasa był na wysokości 150m (lecąc prostopadle do niego). Pas ma długość 500m. Przed pasem jest 500 metrów pól. To się kupy nie trzyma.

  18. #38

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Bo to nie był krąg do pasa 36. Nie wiem jak może tak napisać ktoś w komisji widząc taki krąg. Ile miałaby mieć prosta - 50 metrów? To było prawdopodobnie przeciągnięcie w drugim zakręcie do 18.

    "Dochylanie" do osi pasa? Nazywanie korkociągu głębokim zakrętem? To już niech lepiej publikują tylko ustalone fakty, skoro tak mają wyglądać "raporty"...

  19. #39
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    To było prawdopodobnie przeciągnięcie w drugim zakręcie do 18
    Nie wiem o ile prawidłowy jest obrazek powyżej, ale chyba odwrotnie...

  20. #40

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Być może pilot był znany w środowisku z lekkiego podchodzenia do procedur i przepisów, nie wiem, ale konkretnych przykładów brak, jeśli nie liczyć niezgłoszenia zdarzenia spoza terytorium RP.

    Komisja pisze, że pilotowi się spieszyło, więc po wykonaniu II i III zakrętu... zapomniał wykonać czwarty i wyjść na prostą. Ekhem? Gdzie logika tego wyjaśnienia? Zwykle jak się komuś spieszy to tnie z prostej a nie robi podwójny krąg...
    Poszukasz w archiwach PKBWL, to znajdziesz parę incydentów. Ciężko je oceniać, bo z jednej strony były świadectwem dosyć luźnego podejścia do kwestii bezpieczeństwa, z drugiej strony, w moim odczuciu, nie kwalifikowały się do zabierania licencji. byłīy na pewno ostrzeżeniem. Wykonanie oblotu lotniska, bo ciężko to nazwać kręgiem, jest największą zagadką tego zdarzenia. Sądząc po warunkach meteo 24006 KT, zamiarem pilota było lądowanie raczej na kierunku 36, więc to co napisała komisja o zamiarze odchylenia się do osi pasa, wydaje mi się jedynym rozsądnym wytłumaczeniem tego co się wydarzyło.

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •