Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
Like Tree19Likes
  • 1 Post By sprajt2
  • 1 Post By potir
  • 8 Post By thewho
  • 1 Post By MichalJ
  • 2 Post By sprajt2
  • 1 Post By BUFF
  • 5 Post By tango fox

Wątek: 2018.10.12 B738 India Express podczas startu uderzył w urządzenia naziemne

  1. #1
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie 2018.10.12 B738 India Express podczas startu uderzył w urządzenia naziemne


    Polecamy

    12 października, B738 nalężący do linii Air India Express (znaki rejestracyjne VT-AYD) wykonywał lot IX-611 z Tiruchirappalli (Indie) do Dubaju ze 130 pasażerami i 6 członkami załogi na pokładzie. Podczas startu o godz. 19.48 UTC/11 OCT, samolot uderzył w antenę localizera zlokalizowaną 305 m za progiem drogi startowej 27 i uszkodził ścianę chroniącą antenę.

    Samolot kontynuował wznoszenie na FL360 i znajdował się nad Morzem Arabskim około 500 mil na zachód od Bombaju (Indie), kiedy załoga została poinformowana o zdarzeniu. Piloci zdecydowali się przekierować rejs do Bombaju, gdzie samolot wylądował na pasie startowym 09 ok. 4h15min po starcie. Na ziemi stwierdzono, że spód tylnej części kadłuba B738 został w poważnym stopniu uszkodzony.

    Linia lotnicza poinformowała, że kontrola lotniska ostrzegała załogę, że mieli kolizję z urządzeniami naziemnymi, ale piloci odpowiedzieli, że wszystkie systemy działają normalnie. Na wszelki wypadek postanowili jednak zawrócić i lądować w Bombaju. Do czasu incydentu, kapitan spędził w powietrzu 3,6 tys. godzin za sterami B738, w tym 500 jako dowódca, a pierwszy oficer 3 tys. godzin. Nadzór lotniczy Indii wszczał dochodzenie mające wyjaśnić przyczyny zdarzenia, a do jego zakończenia obaj piloci zostali zawieszeni. Policja poinformowała, że ściana anteny lokalizatora miała wysokość 5 stóp (1,5 metra).

    dlapilota
    Accident: India Express B738 at Tiruchirappalli on Oct 12th 2018, impacted localizer antenna and wall on departure
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  2. #2
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    1,5m zahaczyli 300m za progiem pasa? Coś tu się nie klei.
    shiver likes this.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2011
    Mieszka w
    epgd

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sprajt2 Zobacz posta
    1,5m zahaczyli 300m za progiem pasa? Coś tu się nie klei.
    Wczoraj widziałem wpis na blogu FR24, według tych ADS-B był ciągle na ziemi ładny kawałek po końcu pasa. Mieli ogromne szczęście. Tym bardziej dziwi ignorancja i kilku godzinny lot - patrząc po zdjęciach uszkodzeń nie dało się tego nie zauważyć...

    https://www.flightradar24.com/blog/a...ore-diverting/

  4. #4

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    FR i ADS-B to chyba mało wiarygodne źródło żeby brać wysokość z dokładnością co do metra...

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2011
    Mieszka w
    epgd

    Domyślnie

    Skoro wedle raportów na avherald ścieli 1.5m anteny zlokalizowane ponad 300m za progiem pasa, to nie widzę specjalnie powodów by tym danym z fr24 nie wierzyć.
    sprajt2 likes this.

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez potir Zobacz posta
    Skoro wedle raportów na avherald ścieli 1.5m anteny zlokalizowane ponad 300m za progiem pasa, to nie widzę specjalnie powodów by tym danym z fr24 nie wierzyć.
    Dokladnie. Wsytarczy zobaczyc zdjecia zdjecia - wyrwane poszycie z kadluba na dlugosci kilku metrow. No moze jakis duzy ptak.... ale skad siatka z ogrodzenia na podwoziu, i dziura w murze ogradzajacym lotnisko?

  7. #7

    Dołączył
    Jul 2018

    Domyślnie

    Dwie gustowne wyrwy w murze:
    Marek. likes this.

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Nie takie rzeczy "po poprzedniej załodze"...

  9. #9

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    ZRH

    Domyślnie

    incredible India lol
    a mowiac po polsku - ale urwal

    przeciez takie zniszczenia spodu kadluba musialy byc odczuwalne / slyszalne w kabinie pasazerskiej
    Jeden rabin powie tak, inny rabin powie nie

  10. #10
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    Oczywiście,że tak. Ale to są Indie i Hindusi. Pracowalem z nimi, ich podejście do pracy trzeba zobaczyć na żywo...masakra
    thunderbirds and anthony like this.

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2011
    Mieszka w
    epgd

    Domyślnie

    Nie widząc zdjęć, sądziłem że ogrodzenie z siatki skosił. Patrząc po tych wyłomach w ceglanym musze, jestem pełen podziwu dla wytrzymałości podwozia. To, że udało się je złożyć, przez kilka godzin kontynuować lot, a następnie je wypuścić i bezpiecznie wylądować... B737 to jednak pancerna maszyna!

    No i mieli też ogromne szczęście, pewnie kilka cm niżej, i zostawili by na tym murku silniki.

  12. #12
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    Ciekawe z jakiego powodu się nie wznieśli. Z resztą. Ci piloci to chyba trochę "klamczuszki, sciemniacze". Nie wiedzieli, że uderzyli? Ok. Niech im będzie. Ale, że nie nabierali wysokosci to dla nich było zupełnie normalne? Nad drogą przelecieli na wysokosci 2 metry?

  13. #13
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Ten mur to chyba musiał oberwać jakimiś wyrwanymi elementami anten. Jeśli zaczepiliby go bezpośrednio podwoziem to wszystko wcześniej powinno być ścięte i zapewne samolot oberwałby po silnikach.

    Tak czy inaczej - po takim spotkaniu załoga w najlepsze sobie odlatuje, udają, że nie zauważyli przelotu tuż nad drogą, jakakolwiek informacja z lotniska też po dłuższym czasie... pięknie, pięknie... Nic tylko czekać aż wypłyną zapisy rozmów.
    Ciekawe jak pasażerowie? Jeśli w trakcie normalnego lotu słyszalne, a czasem i odczuwalne są takie rzeczy jak wypuszczenie podwozia, to nikt się nie zaniepokoił? Bo łomot musiał być niezły.

    "Je...o to je...o, na ch... drążyć temat"

  14. #14

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    WOW... ten samolot się zahermetyzował z taką wyrwą?!?

  15. #15
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    Start bez klap? Pas ma 2400m, daliby radę?

  16. #16

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez shiver Zobacz posta
    WOW... ten samolot się zahermetyzował z taką wyrwą?!?

    Bezproblemowo gdyż uszkodzone zostały kompozytowe panele owiewki podskrzydłowej (belly fairing), do kadłuba tam jeszcze kawałek.
    shiver likes this.

  17. #17

    Dołączył
    Jul 2018

    Domyślnie

    Plotka (pprune) głosi, że w czasie startu kapitanowi odjechał do tyłu fotel, z czego wynikło pociągnięcie wolantu najpierw do siebie, a potem od siebie (do oporu...). Drugi pilot przejął stery, ale już było troszeczkę za późno.

  18. #18
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MichalJ Zobacz posta
    czasie startu kapitanowi odjechał do tyłu fotel,
    W 1957 roku rejs Warszawa - Kopenhaga na Ił 14 był podobny przypadek ale bez uszkodzeń - obaj piloci reagowali błyskawicznie . Kapitan puścił wolant a drugi równie szybko kontynuował start.
    Kapitan P. przed kołowaniem przestawiał fotel ( był wzrostu powiedzmy poniżej średniego) dopiero w powietrzu skutecznie zablokował
    Opowiadał mi o tym ojciec - II pilot w tym rejsie
    vivere, solti, sprajt2 and 2 others like this.
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MichalJ Zobacz posta
    Plotka (pprune) głosi, że w czasie startu kapitanowi odjechał do tyłu fotel, z czego wynikło pociągnięcie wolantu najpierw do siebie, a potem od siebie (do oporu...). Drugi pilot przejął stery, ale już było troszeczkę za późno.
    Troche sie to kupy nie trzyma.
    Skoro odjechal do tylu ciagnac ze soba wolant to jakim cudem byl pozniej w stanie odepchnac go od siebie i to do oporu?
    Nie wiem jak dziala fotel w B737 ale z mojego doswiadczenia wynika, ze raczej dziala na podobnej zasadzie jak inne fotele w samolotach - tzn nawet jak zostawi sie je w pozycji pomiedzy dwiema blokadami, to przy jakimkolwiek ruchu zablokuja sie na kolejnej zapadce (jak fotel w samochodzie). Pozostaje wiec tylko jakas totalna awaria mechanizmu, zmienianie polozenia fotela w czasie rozbiegu albo na szybko zmyslona historia, zeby wytlumaczyc inna glupia decyzje.

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2011
    Mieszka w
    epgd

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Troche sie to kupy nie trzyma.
    Skoro odjechal do tylu ciagnac ze soba wolant to jakim cudem byl pozniej w stanie odepchnac go od siebie i to do oporu?
    Nie wiem jak dziala fotel w B737 ale z mojego doswiadczenia wynika, ze raczej dziala na podobnej zasadzie jak inne fotele w samolotach - tzn nawet jak zostawi sie je w pozycji pomiedzy dwiema blokadami, to przy jakimkolwiek ruchu zablokuja sie na kolejnej zapadce (jak fotel w samochodzie). Pozostaje wiec tylko jakas totalna awaria mechanizmu, zmienianie polozenia fotela w czasie rozbiegu albo na szybko zmyslona historia, zeby wytlumaczyc inna glupia decyzje.
    Nigdy nie siedziałem na fotelu B737, ale odniosę się do analogii fotela samochodowego. Faktycznie jest tak jak piszesz przy zwykłych regulacjach. Ale w sytuacji gdy fotel się nie zablokuje do końca, a guch jest gwałtowny (np hamowanie, wzmacniane jeszcze ruchem fotela do przodu które powoduje maksymalny nacisk na pedał), ruch jest zbyt szybki i siła zbyt duża, by zapadka miała szanse zaskoczyć i zablokować fotel. Tutaj mogło być podobnie, pociągniecie wolantu mogło wywołać sprzężenie zwrotne i jeszcze mocniejsze ciągnięcie wolantu, wywołujące ruch zbyt gwałtowny by fotel zdołał się zablokować.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •