Za dlapilota.pl, załoga poprosiła o powrót na lotnisko.
Kod html:https://dlapilota.pl/wiadomosci/avherald/katastrofa-b737-max-niedaleko-dzakarty
737 Max linii lotniczych Lion Air rozbił się krótko po starcie z Jakarty. Kontakt z samolotem utracono po około 10 minutach od startu. Samolot wykonywał lot z Jakarty do Pangkal Pinang w Indonezji.
Według pierwszych informacji na pokładzie było 188 osób a sam samolot miał wylatane 800h.
PK-LQP był dostarczony na początku sierpnia bieżącego roku i jest to pierwszy samolot z rodziny Max 8 który uległ katastrofie.
FR: https://www.flightradar24.com/data/a...k-lqp#1e5ff318
Pierwsze nagrania plamy paliwa i części: https://www.facebook.com/paan.loveis...30380933695740
Ostatnio edytowane przez tomenaa ; 29-10-2018 o 04:26
Za dlapilota.pl, załoga poprosiła o powrót na lotnisko.
Kod html:https://dlapilota.pl/wiadomosci/avherald/katastrofa-b737-max-niedaleko-dzakarty
Parę faktów. Po osiągnięciu 5000ft nastąpiła utrata prędkości spadek o kilkaset stop i lot poziomy ze stałą prędkością. Pilot informuje o chęci powrotu kilka sekund po tym następuje wzrost prędkości i spadek wysokości z prędkością 30tys stop na minutę. Co ważne po 8 minutach samolot powinien mieć ponad 15tys stop. Czyli coś się stało podczas wznoszenia które zostalo przerwane. Dalej przez 2 minuty walka o utrzymanie się w powietrzu. Wygląda na usterkę płatowca, sterów lub zła reakcja na błędne dane pomiarowe.
Co ważne w poprzednim locie zgłoszono niepoprawne wskazania airspeed po stronie kapitana. Usterkę naprawiono... Ale może nie tam gdzie trzeba.
Opis usterki z poprzedniego lotu
O: Airspeed unreliable and alt disagree shown after take off. STS was also running to the wrong direction, suspected because of speed difference. Identified that CAPT instrument was unreliable and handover control to FO. Continue NNC of Airspeed Unreliable and ALT disagree. Decide to continue flying to CGK at FL280, landed safely rwy 25L
Trochę to przypomina zablokowane / zaklejone dajniki ciśnienia / pitota i przeciągnięcie... parę takich przypadków już było niestety.
Znalezienie czarnych skrzynek sporo wyjaśni, a z tym nie będzie problemu głębokość morza w tym miejscu 35metrów.
Piloci mieli po 5 i 6 tys godzin z tego kapitan nie był indonezyjczykiem a hindusem, nie zmienia to faktu iz jesli mieli problem ze wskazaniem
wysokości i prędkości to mogli zrobić coś głupiego (skoro piloci AF mogli)
Czy stosuje się algorytmy, które na podstawie kąta wznoszenia (nie aoa), ustawienia przepustnicy, prędkości względem ziemi, prędkości składowej wiatru, danych z czujników bezwładnościowych - a więc wyłącznie na podstawie danych niepochodzących z sensorów ciśnieniowych - oszacować z zapasem bezpieczną prędkość albo rekomendować ustawienia pilotom? Czy procedury na unreliable airspeed przewidują wykorzystanie tego rodzaju danych? Czy od razu przepustnica na maksa i wyrównanie do pozycji horyzontalnej bez bawienia się w zgadywanki?
Miałem (nie)przyjemność lecieć w tym roku 2 x Lion Air na krajowych liniach indonezyjskich, wrażenie jak z PRL, clou programu było kilkanaście osób lecących z Yogyakarthy na stojąco bo wzięli więcej pasażerów niż miejsc, nie przypadkiem linia ma szlaban na loty do przestrzeni powietrznej UE...
Jak zwykle prosty GPS by dał radę. Zarówno w Rosji jak i być może tutaj.
Ja tam akurat bilety kupowałem w necie, więc mnie problem nie dotyczył, ale na pokładzie znalazło się jakimś cudem kilkanaście osób z biletami na te same miejsca i po krótkiej, gwałtownej awanturze z CC (bahasa indonesia nie znam) polecieli wszyscy, z tym że niektórzy na stojaka maj 2018....
Mnie zastanawia zawsze. Skoro samolot jest ustawiony poziomo. To pilot doświadczony chyba wie jak ustawić przepustnicę żeby była bezpieczna prędkość? Zakres prędkości chyba jest dość duży, nawet znając wysokość tylko pobieżnie. To chyba da czas na spokojnie przeanalizować co nie działa? Co w takich sytuacji może zmylić pilota? Myśl że silniki źle pracują? Jakieś opory niestandardowe (np. wypuszczone podwozie)?
Zakładki