Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 34
Like Tree59Likes

Wątek: 2019.03.20 Francuski Rafale katapultował pasażera

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2011

    Domyślnie 2019.03.20 Francuski Rafale katapultował pasażera


    Polecamy

    "W 113. Bazie Lotniczej Saint-Dizier-Robinson na północy Francji doszło wczoraj do nietypowego wypadku myśliwca wielozadaniowego Dassault Rafale B. Podczas startu samoczynnie uruchomił się – niestety zajęty – tylny fotel wyrzucany. Pechowy pasażer ocalał, ale został ciężko ranny.

    Jak podaje Le Parisien, na tylnym fotelu siedział sześćdziesięcioczteroletni cywil. Nie jest pewne, w jakim charakterze odbywał lot. Francuskie wojska lotnicze podały, że – tu cytat – réalisait un vol d’information, czyli odbywał lot zapoznawczy. Pojawiły się spekulacje, że był to polityk, któremu dowództwo bazy zaproponowało przejażdżkę. W chwili lądowania doznał on rozległych obrażeń, w tym kręgosłupa. Czym prędzej przewieziono go do szpitala. Obecnie jego stan jest stabilny.
    Pilot z kolei został niegroźnie okaleczony roztrzaskanym szkłem kopułki osłony kabiny. Zdołał jednak wrócić na lotnisko bez dalszych problemów."

    Francuski Rafale katapultował pasażera | Konflikty.pl

  2. #2

    Dołączył
    Aug 2012

    Domyślnie

    Cywil, nieobeznany z maszyną i akurat taki pech - samoczynne odpalenie fotela, które praktycznie nigdy się nie zdarza. Przypadek...

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2011

    Domyślnie

    Facet musiał się czegoś trzymać przecież podczas zapierającego dech startu.
    Kacper12 and Jacek Paluch like this.

  4. #4

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    te uchwyty przy fotelu do czegoś muszą służyć

  5. #5

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Wieści rodem z jakby były z Rosji. Aż sprawdzałem czy to nie jakiś fake news. Rzekomo to prawda. Przeczytajcie sobie artykuł w powiązanych gdzie Mirage przypadkowo zrzucił bombę ćwiczebną na zakłady motoryzacyjne „Faurecia”. Aż chce się parafrazować słynne w naszym kraju powiedzieli : takie rzeczy NIE tylko w Rosji

  6. #6
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Francuzi się z Rosjanami chyba zawsze politycznie lubili, więc może to taka... osmoza


  7. #7
    Awatar mickey93

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    blisko EPTO:D

    Domyślnie

    oj tam amerykanie gubili atomówki których nidy nie znaleźli.

    teraz pytanie laika, w jaki sposób trening pomaga uniknąć uszkodzeń kręgosłupa pilotom? bo trochę nie ogarniam takiej możliwości
    ruben323 and LoboV like this.
    Nikon D7200, GSO 10" TV PowerMate 2" 2X, Tamron 150-600G2
    Jeżeli nie widać moich zdjęć w poście to są tutaj : https://photos.app.goo.gl/6HbopqSiFsDUVd7y5

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mickey93 Zobacz posta
    teraz pytanie laika, w jaki sposób trening pomaga uniknąć uszkodzeń kręgosłupa pilotom? bo trochę nie ogarniam takiej możliwości
    Przede wszystkim wzmacnianie mięśni i trening odpowiedniej pracy nimi przy przeciążeniach i katapultowaniu.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  9. #9

    Dołączył
    Apr 2018

    Domyślnie

    U nas też takie rzeczy się zdarzają , kiedyś technik się wystrzelił w hangarze bodajże na migu-17.
    Majus likes this.

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2015

    Domyślnie

    Poza tym 60 lat (pasażer), to dużo za dużo, aby człowiek był w jakiejkolwiek sensownej formie pozwalającej znieść katapultowanie w możliwie najmniej inwazyjny sposób.

  11. #11
    Awatar mickey93

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    blisko EPTO:D

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    Przede wszystkim wzmacnianie mięśni i trening odpowiedniej pracy nimi przy przeciążeniach i katapultowaniu.
    najbardziej chodziło mi o kręgosłup tu nie ma za dużo mięśni , bo zakładam chyba dobrze że skoro stary radziecki k-36 potrafi ustawić pilota w fotelu to nowoczesny zachodni tym bardziej więc odpada kwestia pozycji


    Cytat Zamieszczone przez Bart_K Zobacz posta
    Poza tym 60 lat (pasażer), to dużo za dużo, aby człowiek był w jakiejkolwiek sensownej formie pozwalającej znieść katapultowanie w możliwie najmniej inwazyjny sposób.
    ok to trochę tłumaczy,
    a i jeszcze jedno, dlaczego Francuzi zrobili tak że każdy pilot musi się osobno katapultować? ma to jakiś sens poza właśnie takimi sytuacjami?
    Nikon D7200, GSO 10" TV PowerMate 2" 2X, Tamron 150-600G2
    Jeżeli nie widać moich zdjęć w poście to są tutaj : https://photos.app.goo.gl/6HbopqSiFsDUVd7y5

  12. #12

    Dołączył
    Oct 2015

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mickey93 Zobacz posta
    a i jeszcze jedno, dlaczego Francuzi zrobili tak że każdy pilot musi się osobno katapultować? ma to jakiś sens poza właśnie takimi sytuacjami?
    Wydaje mi się, że jeżeli sekwencję uruchamia pilot, to strzela obu. Jak pasażer/oficer uzbrojenia/instruktor na tylnym siedzeniu - to tylko siebie.
    grindavik likes this.

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mickey93 Zobacz posta
    najbardziej chodziło mi o kręgosłup tu nie ma za dużo mięśni , bo zakładam chyba dobrze że skoro stary radziecki k-36 potrafi ustawić pilota w fotelu to nowoczesny zachodni tym bardziej więc odpada kwestia pozycji
    Odpowiednio silne mięśnie (nie mylić z byciem napakowanym) są w stanie "przytrzymać" organy wewnętrzne i kręgosłup i ochronić je przed nadmiernymi przeciążeniami. Nie jestem pewna, czy w przypadku kręgosłupa mięśnie przenoszą część obciążeń, czy tylko go usztywniają, w każdym razie pomagają mu przetrwać.

    Jeszcze jedna refleksja. Myślę, że nie tylko wiek i forma pasażera mają tu znaczenie. Obawiam się, że nawet gdyby był młody i sprawny, niewiele by to zmieniło z powodu zaskoczenia.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  14. #14
    Zbanowany
    Dołączył
    Mar 2019
    Mieszka w
    Galveston

    Domyślnie

    Prędkość opadania takiego spadochronu to jest mniej więcej 2 piętra na sekundę. Jeżeli nie przyziemi się umiejętnie na nogi z przeniesieniem momentu pędu na podłoże (front flip) tylko zatrzyma w miejscu lądując np. na tyłku to oczywistym jest że powstaną obrażenia, im słabszy fizycznie organizm tym większe
    egon4x4 likes this.

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2017

    Domyślnie

    Przeciez kazde strzelanie to mniej lub bardziej uszkodzony kregoslup, sporo pilotow po takim czyms nie wraca, bo dyskwalifikuje kregoslup
    egon4x4 likes this.

  16. #16
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Jak ktoś zainteresowany, to tutaj:
    http://files.4medicine.pl/download.php?cfs_id=1827

    jest ciekawe medyczne opracowanie na podstawie historii wszystkich 36 pilotów naszych SP, którzy się "strzelali"*. Ogólnie rzecz biorąc urazy kręgosłupa są częste (40% przypadków, niekoniecznie poważne), i nawet u tych, którzy wracają do służby zaleca się np. rentgen/rezonans kręgosłupa co 5 lat, bo z wiekiem stan takiego "strzelanego" kręgosłupa lubi się pogorszyć zwłaszcza, jeśli ktoś dużo lata.

    * co ciekawe, jeden miał tą "przyjemność" 2x, a inny katapultował się z AM-X Ghibli.
    LoboV, egon4x4 and WrobelSwirek like this.


  17. #17
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bart_K Zobacz posta
    Wydaje mi się, że jeżeli sekwencję uruchamia pilot, to strzela obu. Jak pasażer/oficer uzbrojenia/instruktor na tylnym siedzeniu - to tylko siebie.
    Nie.
    W samolotach dwumiejscowych (tandem), niezależnie kto zainicjuje katapultowanie, zawsze idą oba fotele, zawsze najpierw tylny potem przedni.
    W Su-22UM3K (obstawiam, że w innych maszynach też), jeśli tylny fotel leci pusty, to można go "wypiąć" z sekwencji, żeby nie marnować czasu na odpalanie pustego fotela).

    Tutaj coś musiało pójść bardzo nie tak, bo nie dość, że odpalił wyłącznie tylni fotel, to ponoć jeszcze zawadził o statecznik. Wygląda na usterkę niezwiązaną z tym, kto zasiadał na fotelu.

    Kogoś tak dziwi albo szokuje cywil na tylnym fotelu? A te wszystkie foty A2A (nie z rampy), którymi się jaracie, to jak powstają?

  18. #18
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Niezależnie od strzelania, trzeba jeszcze na tym spadaku wylądować. Sześćdziesięciolatek, nie wiadomo w jakiej kondycji zdrowotnej, pewnie jakieś 6 m/s opadania, duża szansa, że nigdy ze spadochronem nie skakał. Nietrudno sie uszkodzić.

  19. #19
    Zbanowany
    Dołączył
    Mar 2019
    Mieszka w
    Galveston

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta

    Tutaj coś musiało pójść bardzo nie tak
    Może pilot miał fotel nieuzbrojony celowo, może właśnie z tego powodu że z tyłu siedział cywil i prawdopodobieństwo że złapie się czegoś czego nie powinien było spore

  20. #20
    Zbanowany
    Dołączył
    Mar 2019
    Mieszka w
    Galveston

    Domyślnie


    Polecamy

    Niewytrenowana osoba zawsze będzie mieć odruch chwytania się różnych rzeczy, zwłaszcza w momencie kiedy maszyna nagle zmieni pochylenie/przechylenie. To, że powiedzieli mu na briefingu czego ma nie dotykać jeszcze nie gwarantuje że nie zrobi tego w realu
    Maciey likes this.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •