Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 22
Like Tree7Likes

Wątek: 2019.04.14 Lukla-Tenzing-Hillary Airport - Wypadek L-410

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    okolice Łańcuta

    Domyślnie 2019.04.14 Lukla-Tenzing-Hillary Airport - Wypadek L-410


    Polecamy

    tartal and Thorwald like this.

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2012

    Domyślnie

    Więcej zdjęć:
    At least three killed in Summit Air plane crash at Lukla airport [Update] - National - The Kathmandu Post

    Do wypadku doszło podczas próby startu. Helipad położony jest około 100 m na prawo od początku pasa startowego, dla startów wyłącznie kierunek 24. Pierwsze 50 m jest w miarę płaskie, następnie uskok i dalej pas startowy pochylony jest pod kątem 11 stopni. Samoloty robią czasem przednim kołem w miejscu uskoku "kangura", a według opisu samolot leciał bez pasażerów.

  3. #3

    Dołączył
    Dec 2012

    Domyślnie

    Film z wypadku:
    satori85 likes this.

  4. #4
    Awatar Scorpio86

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Z innej kamery:
    tartal and satori85 like this.
    Blog: scorpio86-planespotting.blogspot.com (zdjęcia, nowe malowania, ciekawostki oraz wiele innych informacji:))

  5. #5
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Pewna rzecz mnie zastanawia - Turbolety na których latałem miały limitację maksalnej wysokości lotu 5000m ze względu na pompy paliwowe (kawitacja). Ciekawe czy te samoloty w Nepalu mają jakieś modyfikacje...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Wygląda jakby w ogóle nie byli w stanie przeciwdziałać prawemu skrętowi - po prostu ich ściąga i nie widać kontry. Niesymetryczny ciąg? skręcone kółko przednie? Raczej widzę tutaj jakiś problem techniczny.

    Pozdrawiam, Adam
    Bart_K likes this.

  7. #7
    Awatar FighterMan

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Pewna rzecz mnie zastanawia - Turbolety na których latałem miały limitację maksalnej wysokości lotu 5000m ze względu na pompy paliwowe (kawitacja). Ciekawe czy te samoloty w Nepalu mają jakieś modyfikacje...
    Ten turbolet to LET410UVP-E20 (wysokogórska wersja STOL), maksymalny pułap lotu (przy MTOW) to 27500 stóp, Lukla jest na wysokości 9334 stóp.

  8. #8

    Dołączył
    Dec 2012

    Domyślnie

    Lukla jest na 2860 mnpm, po drodze przelatuje się nad kilkoma trochę wyższymi przełęczami. Wysokości 5000 raczej nigdzie się nie przekracza.

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    nie widać kontry.
    Zwróć proszę uwagę na ster kierunku. Kontrę widać, ale niestety mało skuteczną.

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2015

    Domyślnie

    Nie mogła być skuteczna przy tej prędkości samym sterem kierunku.
    Czy kółkiem przednim steruje się poprzez pedały SK czy jakąś osobną kierownicą?

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2011
    Mieszka w
    epgd

    Domyślnie

    Jakość wideo nie powala, ale wydaje się że zakręt w prawo został zapoczątkowany ruchem steru kierunku (i zapewne też przednim kołem) tuż przed spadkiem pasa w dół. Byż może w reakcji na jakiś podmuch wiatru. Tak jak R.R.R wcześniej pisał, hopka, lekki samolot, mocno przyspieszający, przednie kółko miało mizerną przyczepność lub nawet w powietrzu było, a ster nie miał jeszcze wystarczającej efektywności. Do tego ogromny pech, że akurat załoga helikoptera dopiero co wylądowała, cała siła uderzenia poszła w kabinę... tak pewnie bez ofiar by się obyło.

  12. #12

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    L-410 posiada rukojadke (nie znam innego określenia na sterowanie kołem przednim) po lewej stronie wolantu na zwieńczeniu pulpitu. W starszych wersjach tego samolotu rukojadka była w okolicy dźwigni przepustnicy i trymery kapitana.

  13. #13

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguese Zobacz posta
    [...] rukojadka [...]
    Hehe, fajny rusycyzm Ciekawe, skąd się wziął, pewnie nie ze slangu pilotów tego akurat samolotu - chyba że Czesi pierwsi od kolegów ze Wschodu zerżnęli? Tylko ja bym zapisał przez 't', bo przez 'd' się za bardzo z jedzeniem kojarzy (coś, co zjada rękę?)

    Рукоятка czyli część przedmiotu/urządzenia którą się trzyma lub porusza ręką: (u)chwyt, rękojeść, dźwignia, wajcha, korba...

  14. #14
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez malgond Zobacz posta
    Hehe, fajny rusycyzm Ciekawe, skąd się wziął, pewnie nie ze slangu pilotów tego akurat samolotu - chyba że Czesi pierwsi od kolegów ze Wschodu zerżnęli? Tylko ja bym zapisał przez 't', bo przez 'd' się za bardzo z jedzeniem kojarzy (coś, co zjada rękę?)

    Рукоятка czyli część przedmiotu/urządzenia którą się trzyma lub porusza ręką: (u)chwyt, rękojeść, dźwignia, wajcha, korba...
    Dokładnie taka jest nazwa tej „wajchy” w instrukcjach rosyjskojęzycznych
    Pozdrawiam!
    Piotr

  15. #15

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Nad rukojadką (bo tak to się bardziej wymawia zmiękczając „t” na „d”) jest na ogół opis z języka czeskiego „sterič” (jeżeli dobrze pamiętam pisownię), czyli sterowanie lub kierowanie.

    Samolot tej samej linii rozbił się w 2017.

  16. #16

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez potir Zobacz posta
    Jakość wideo nie powala, ale wydaje się że zakręt w prawo został zapoczątkowany ruchem steru kierunku (i zapewne też przednim kołem) tuż przed spadkiem pasa w dół. Byż może w reakcji na jakiś podmuch wiatru. Tak jak R.R.R wcześniej pisał, hopka, lekki samolot, mocno przyspieszający, przednie kółko miało mizerną przyczepność lub nawet w powietrzu było, a ster nie miał jeszcze wystarczającej efektywności. Do tego ogromny pech, że akurat załoga helikoptera dopiero co wylądowała, cała siła uderzenia poszła w kabinę... tak pewnie bez ofiar by się obyło.
    Zastanawiam się, czy to nie jest efekt turbulencji w śladzie aerodynamicznym startującego przed L-410 podobnej maszyny oraz turbulencji od prawdopodobnie jeszcze pracującego rotora śmigłowca, który parę chwil wcześniej wylądował. Na aeroinside sugerują, że pierwszy oficer, który był prawdopodobnie pilotem lecącym, miał niewielkie doświadczenie.

    https://www.aeroinside.com/item/1298...wo-helicopters
    satori85 likes this.

  17. #17
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Podobno , na tym egzemplarzu dochodziło do blokowania zespołu prawego MLG.

  18. #18
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    j.w

    14 kwietnia, podczas startu z lotniska w Lukli w Nepalu, Turbolet L-410 należący do linii Summie Air zjechał z pasa i uderzył w stojące nieopodal śmigłowce. Teraz pojawiły się jednak nowe okoliczności wypadku, w którym zginęły 3 osoby. Zeznając przed specjalnie powołaną komisją, kapitan samolotu powiedział, że podczas początkowej fazy rozbiegu nie udało mu się natychmiast skorygować niewłaściwego ruchu sterami wykonanego przez jego pierwszego oficera.

    W wypadku zginął drugi pilot i dwaj policjanci na ziemi, a co najmniej trzy osoby, w tym kapitan zostały ranne. Prezes Summit Air, Manoj Karki, powiedział, że start wykonywał FO, który posiadał nalot w wysokości niecałych 900 godzin. Kapitan przekazał mu kontrolę nad samolotem, ponieważ na pokładzie nie było pasażerów, a jedynie załoga, która wykonywała lot szkolny.

    Jak poinformował miejscowy nadzór lotniczy (CAAN), każda działalność szkoleniowa w liniach lotniczych musi być zatwierdzona przez CAAN, a jest w nim nawet udokumentowany proces przekazywania kontroli nad samolotem pierwszemu oficerowi.

    Z jednej strony CAAN nigdy nie przeprowadził analizy SMS dla „najbardziej niebezpiecznego lotniska”, a z drugiej strony, stan nawierzchni pasa startowego nigdy nie był tam oceniany z powodu braku wykwalifikowanego personelu do obserwacji i zgłaszania warunków drogi startowej.

    dlapilota
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  19. #19

    Dołączył
    Oct 2015

    Domyślnie

    CRC, fajnie by było się jakoś uwiarygodnić z tym "podobno", nie twierdzę, że wymyślasz, ale nie bądź taki tajemniczy i chociaż zdradź skąd przesłanki tej informacji?

  20. #20

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPRZ

    Domyślnie


    Polecamy

    Kolega niedawno przechodził obok i podzielił się zdjęciem.
    fot. Piotr Mrugasiewicz




Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •