Tak przeglądałem zalecenia ULC dotyczące organizacji pokazów lotniczych. Oczywiście na temat obowiązku instruktora lotu/IP na ziemi nic nie ma. To co koledzy pisali bardziej w wojsku i grupy akrobacyjne a nie GA mają taki zwyczaj. Taką nieco inną rolę trochę pełni kierownik lotów, który powinien zareagować gdy poczynania pilota odbiegają od zgłoszonego programu. Pytanie jak precyzyjny program kierownik lotów dostaje i co zonacza, że program dane pokazu wymaga już reakcji czy np. jeden obrót w korku więcej? Kierownik lotów może nie znać możliwości danego modelu samolotu, pilota etc. Podczas gdy pilot instruktor z ziemi to człowiek obeznany i z programem i z pilotami i z maszynami. Co do materiałów ULC piszą o częstych błędach w organizacji pokazów. Materiał opracowany w 2016 roku ale poraża ilość naruszeń przy organizacji tego typu imprez ze strony i dyrektorów pokazów i kierowników lotu, które zarejestrował ULC. Nie mówię, że tu takie były ale uwaga generalna też jak duża odpowiedzialność jest na organizatorach. Nie ma nic o pokazach nad wodą, co ULC mógłby włączyć do tego opisu, bo tych mamy już sporo w Polsce. Rekomendacja odnośnie posiadania IP współpracującego przy pokazie też by była przydatna. Dodatkowo po katastrofie w Płocku była chęć części pilotów, żeby wykonać loty upamietniające pilota Jaka i ULC nie zezwolił o czym też w artykule poniżej. Pozostał żal po decyzji ULC.
tutaj materiał ULC: https://www.ulc.gov.pl/_download/bez...liza.docAK.pdf
a tu ciekawy wywiad z Prezesem Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej ..Czy ja to wezmę jeszcze raz na klatę? Nie wiem." Prezes Aeroklubu gorzko i szczerze o wypadku i przyszłości Pikniku Lotniczego w Płocku.
Wyborcza.pl
Zakładki