Strona 2 z 14 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 12 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 264
Like Tree356Likes

Wątek: 2019.06.15 Płock, JAK-52

  1. #21
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie


    Polecamy

    Ralf Buresch. 58 lat.
    https://yak-52.jimdo.com/pilot/
    Ostatnio edytowane przez Quantas ; 15-06-2019 o 18:27



  2. #22
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Nie macie wrażenia że na początku samolot wchodzi w płaski korek, a dopiero pod koniec, niestety za nisko, pilotowi udaje się przejść w stromy, stąd być może wychylenia sterów które wydają się nam nienaturalne ? Niespecjalnie znam się na akrobacji, ale nie sądzę żeby płaski korek był zamierzonym elementem wiązanki na małej wysokości. Może ktoś opiszę jak wygląda procedura wyprowadzania na takim lub podobnym samolocie ?

    Paskudna tragedia, szkoda człowieka ale też, chodź to nieporównywalnie mniejsza waga, pikniku w Płocku bo kolejnego pewnie nie będzie.

  3. #23

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Wiadomo gdzie ten JAK stacjonował na codzień?

  4. #24

  5. #25

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez przemo1000 Zobacz posta
    Nie macie wrażenia że na początku samolot wchodzi w płaski korek, a dopiero pod koniec, niestety za nisko, pilotowi udaje się przejść w stromy, stąd być może wychylenia sterów które wydają się nam nienaturalne ? Niespecjalnie znam się na akrobacji, ale nie sądzę żeby płaski korek był zamierzonym elementem wiązanki na małej wysokości. Może ktoś opiszę jak wygląda procedura wyprowadzania na takim lub podobnym samolocie ?....
    Żeby wyprowadzić z płaskiego korka trzeba doprowadzić do przejścia w korek stromy. W płaskim maska względem horyzontu porusza się po takiej sinusoidzie. W momencie dolnego położenia (a w zasadzie tuż przed) należy dać energicznie po obrotach i dynamicznie oddać drąga żeby pojawił się moment pochylający. Dodatkowym utrudnieniem jest zacienienie steru kierunku co powoduje jego małą skuteczność i problem z zatrzymaniem obrotów.

    Generalnie oglądając film z 5 postu widać wyraźnie, że coś tu nie "zabanglało"... W 4s ster kierunku ewidentnie wychylony na wyprowadzenie + dodatkowo wychylone (???) lotki , a po kolejnych 2 s "kierunek" wychyla się raz w jedną, raz w drugą przy czym drążek jest cały czas ściągnięty i dodatkowo na lewej burcie...

    Na mojego nosa to nie wygląda na "zwykłe" zbyt niskie wyprowadzenie z figury, raczej albo usterka w układzie sterownia, albo niedyspozycja pilota.

  6. #26
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    W momencie dolnego położenia (a w zasadzie tuż przed) należy dać energicznie po obrotach i dynamicznie oddać drąga żeby pojawił się moment pochylający.
    W którymś momencie filmu, jeszcze w płaskim widać że silnik puszcza dymka, więc jakaś praca przepustnicą była.

    Poniżej ciekawy link z opisem właściwości pilotażowych Jaka. Nie wiem czy można doszukiwać się zbieżności, ale w kontekście tego co dziś zaszło lektura daje do myślenia

    Spinning
    Krótka Prosta likes this.

  7. #27

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    W serwisie Trójki przed chwilą podali, że prokuratura badająca sprawę wypadku zabezpieczyła m.in. kamerę z kartą pamięci znajdującą się we wraku.
    supermajku likes this.
    Pozdrawiam Marcin (mkonst)

  8. #28

    Dołączył
    Sep 2011

    Domyślnie

    A w jakiej konfiguracji lotu wszedł w tego kora?

  9. #29

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Prawy korkociąg wypłaszczony(celowo nie piszę płaski, bo moim zdaniem nie jest to klasyczny płaski zrobiony na pełnej mocy i przeciwną lotką do kierunku obrotu) lewą lotką i prawdopodobnie zrobiony bez mocy(nie słychać na filmie) w końcówce tuż nad wodą wyprowadzony, ostatni obrót w pionie w lewo zrobiony lotkami.
    Przeanalizowałem film z postu nr 5
    1sek trochę lewej nogi-lewa lotka(18 sekund do uderzenia w wodę)
    2sek lewa noga-lewa lotka
    4sek lewa noga-lewa lotka
    5sek prawa noga -lotki neutrum(?)
    8sek lewa noga-lewa lotka
    9sek nogi neutrum-lewa lotka
    11sek prawa noga- lewa lotka
    14sek prawa noga-lewa lotka(4 sekundy do uderzenia w wodę, jeśli film jest ciągły a nie montowany)
    Cały czas ster wysokości ściągnięty.
    Generalnie widzę totalną niekonsekwencję w działaniu pilota. Początkowo noga do wyprowadzenia, ale póżniej znowu noga zgodna z kierunkiem korkociąu, praktycznie cały czas lewa lotka, która wypłaszcza korek i mocno opóźnia wyprowadzenie i ster wysokości cały czas ściągnięty. Tak się nie da wyprowadzić z korka. Moc zdjęta, ster kierunku przeciwny do obrotów korka, oddanie drążka- tą zasadę wyprowadzania z dodatnich korków zna każdy, gdzieś w międzyczasie lotki neutrum, może być na początku. Tutaj praktycznie brakowało wszystkiego(nie słyszę obrotów silnika więc nie wiem jak było z pracą silnikiem)
    Utrata przytomności? Możliwa chociaż głowa pilota podczas całego filmu jest trzymana sztywno.
    Utrata orientacji w korkociągu(brak pewności co do kierunku obrotów)? Możliwa szczególnie nad wodą.
    Blokada drążka w położeniu ściągniętym w lewo? Możliwa
    Samobójstwo? Możliwe

  10. #30

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Wadowice

    Domyślnie

    Nie no z tym samobójstwem to przesadziłeś, jak dla mnie a oglądałem ostatnie sekundy lotu wiele razy ,i jak dla mnie wygląda na błąd pilota związany z błędnym określeniem wysokości spowodowaną zbyt dużą ilością zwitek korka (zobaczcie jak Jurgis robi korka np ) nad taflą wody punktów odniesienia nie ma ,utrata przytomności raczej nie nastąpiła prędzej jakieś krótkie odcięcie ,i po powrocie widzenia już było za późno .Kapitalnie ten wypadek wyjaśnił Tojo w TV że były 3 poziomy tego korka (kto słyszał to wie o co mi chodzi )Bardzo smutny dzień Blue Sky dla pilota i wyrazy współczucia dla rodziny i znajomych

  11. #31

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    [QUOTE=Papa Kilo;1350443]Nie no z tym samobójstwem to przesadziłeś, jak dla mnie a oglądałem ostatnie sekundy lotu wiele razy ,i jak dla mnie wygląda na błąd pilota związany z błędnym określeniem wysokości spowodowaną zbyt dużą ilością zwitek korka

    Mnie też ona wydaje się najmniej prawdopodobna, takie rzeczy też się zdarzają, ale jednak chyba nie tutaj. Jeśli chodzi o krótkotrwałe zamroczenie, to w ustalonym korkociągu praktycznie nie ma przeciążeń, są przy wyprowadzaniu do poziomu.
    Poczytałem trochę o kręceniu korków na JAK 52 w poście powyżej i widzę jak to trudny samolot do wyprowadzenia z płaskiego korka. Poszukałem trochę w pamięci, przeczesałem internety i znalazłem to co mnie nurtowało od momentu jak zobaczyłem film z Płocka. Pamiętałem ten wypadek, Martin Stahalik, najlepszy czeski pilot akrobacyjny lat 90, mistrz świata z roku 1995 z 1.World Advanced Aerobatic Championships z Cape Town(USA). On też nie wyprowadził...Reasumując za nisko na taki manewr, samolot dołożył swoje do kilku zwitek...zastanawiają mnie tylko te przeciwne lotki praktycznie przez cały czas, kiedy Amerykanin pisze o zgodnych lotkach do wyprowadzenia? One nie miały zupełnie sensu, pogarszały tylko sytuacje, może zaczepił o pasy drążkiem jak pisze Amerykanin? Podobno była kamera na pokładzie, one z pewnością wyjaśni co działo się w ostatnich sekundach lotu.

    2001 - Martin Stahalik (CZE)
    Technical reasonOn Friday 9th March 2001, Martin was instructor on board a Yak52 with his student, a 31 year old KLM copilot when they crashed near Teuge Airport, in Holland. It seems the aircraft did not recover from a flat spin. Both pilots died.

  12. #32

    Dołączył
    Jul 2018
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Papa Kilo Zobacz posta
    [...] .Kapitalnie ten wypadek wyjaśnił Tojo w TV że były 3 poziomy tego korka (kto słyszał to wie o co mi chodzi ) [...]
    A gdzieś da się tę wypowiedź odsłuchać?
    Tak, bardzo smutny dzień
    Omega98 likes this.

  13. #33
    Moderator
    Awatar MARUNIO

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    PIEŃSK

    Domyślnie




    Fot. Tomasz Szmelter

    ...gdy w piątek wiozłem kolegę Gerarda na lotnisko w Bautzen, żaden z nas nie myślał że z Płocka będzie musiał wracać samochodem...

    Blue Sky Ralf

    Ostatnio edytowane przez hawky ; 16-06-2019 o 18:45
    Kasai likes this.
    MARUNIO

    USSR 20X60, MAK127/1500+NIKON D40X+ NIKKOR 70/300

    SWO 502349218


  14. #34

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPBC / EPGI

    Domyślnie

    @ Sławek

    Andrzej Abłamowicz zawsze przestrzegał, że są samoloty, które w korku reagują odwrotnie niż by to teoretycznie wynikało z zasad wyprowadzania z korka. Wszystko zależy od rozpiętości skrzydeł i obciążenia powierzchni. To niestety nie szybownictwo, gdzie jest jedna święta zasada wyprowadzania z korka i to działa.

    Poza wszystkim innym - niepotrzebnie było tyle zwitek korka. Robi się 2-3 i gawiedzi to wystarcza.
    supermajku likes this.

  15. #35

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPBC / EPGI

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Slawek Zobacz posta
    Utrata orientacji w korkociągu(brak pewności co do kierunku obrotów)? Możliwa szczególnie nad wodą.
    Z tym być może należałoby być bardzo ostrożnym. Miałem fajny dokument lotnictwa US Navy z 1943 r. nt. dezorientacji pilotów w korkociągach, czyli pilotów właśnie latających nad wodą. W korkociągach normalnych dezorientacja praktycznie rzecz biorąc nie występuje. Owszem, zdarza się, ale tylko u uczniów-pilotów, którzy wprawdzie przeszli badania kwalifikacyjne dopuszczające do nauki latania, ale potem w toku szkolenia okazywało się, że do latania się nie nadają.

    Co innego korkociąg odwrócony. Tutaj dezorientacja nawet u doświadczonych pilotów może nastąpić relatywnie szybko, ale wczorajszy wypadek Jaka nie zahacza o ten stan lotu.

  16. #36

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Publikując poprzednie posty nie wszystko wiedziałem o wyprowadzaniu z korka na Jaku 52, wiedziałem tylko, że korek szczególnie płaski jest bardzo wymagający na tym typie i parę osób już zginęło, starając się z niego wyprowadzić. Jak wspomniałem wcześniej również mistrz świata w akrobacji Martin Stahalik. Dzień przed wypadkiem w Płocku w Wietnamie również podczas treningu korkociągów rozbił się Jak 52 i zginęło dwóch pilotów. Bardzo ciekawe jest to o czym pisze Alan Casidy, dla wielu(dla mnie również) akrobacyjny guru. Wg Cassidy'ego prawidłowa technika wyprowadzania z normalnego, prawego, płaskiego korkociągu jest następująca: Na mocy, przeciwna noga, drążek ściągamy, następnie prawa lotka i oddanie drążka. W Płocku widać te próby z wyjątkiem tej feralnej lewej lotki, która cały czas jest wychylona...

    Alan Cassidy
    I went to Russia in 1993 to collect the first ever Yak-55 export. While there I flew with Sergei Tatevosov in a Yak-52. We did several repeats of a power-on upright flat spin from a stall turn (right rudder) entry. The rotation, with right foot, left aileron and about half forward elevator is very frisbee-like.

    The recovery taught me, and which I have since used successfully on Yak-55, and all 3 types of Sukhoi is to maintain power, change feet, then move the stick back, right and then forward. The stop is very sharp and takes about half a turn.

    This has been repeated several times in the UK in different Yak-52s, with identical results.

    The mirror image technique works on American-engined aircraft. I have considerable experience of this flat spin recovery at display heights in Pitts types, CAP-232 and -222. In all these instances, in-spin aileron is quoted in the POH for flat spin recovery. It all just works much better with power on.


  17. #37
    Awatar Darecki

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Płock

    Domyślnie

    Miejsce wypadku i wyciągnięcia wraku na brzeg.

    Jutro Catalina ma wykonać symboliczny przelot nad tym miejscem.
    Skaut198 likes this.

  18. #38
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Mi to nie wygląda na korkociąg płaski, a tzw. „accelerated spin” (również opisywany przez Cassidy’ego).

    Na filmie, oraz na stop-klatkach, które podesłał kolega widać lotki konsystentnie wychylone w lewo - przeciwnie do kierunku autorotacji. Takie wychylenie lotek przyspiesza i wypłaszcza korkociąg, oraz utrudnia wyjście.

    Pytanie, czy takie działanie było zamierzone (co byłoby błędem), czy też np. z jakiegoś powodu lotki były zablokowane w tej pozycji. To by tłumaczyło utrudnione wyprowadzenie.

    Kolejna rzecz, o której chyba nikt nie wspomniał w tym wątku - pod koniec pilot zatrzymał prawą autorotację, poczym samolot zwinął się w lewo i uderzył w wodę w lewym korkociągu. Prawdopodobnie było to spowodowane wtórnym przeciągnięciem, przy próbie uniknięcia zderzenia z ziemią. Na tym etapie było już za późno...

    Z kolei chaotyczne na pozór ruchy sterów mogły być spowodowane dużymi siłami, które ponoć na tym typie występują w korkociągu - może pilot zwyczajnie nie utrzymać drążka i pedałów w odpowiedniej pozycji. Albo tez coś częściowo zablokowało drążek - nie trzeba usterki technicznej, wystarczy pozostawiona butelka, plecak itp. Takie rzeczy się zdarzają.

    Czy jest gdzieś film od początku pokazu? Ciekaw jestem jakie figury robił przed korkociągiem i czy wejście w korkociąg było zamierzone...

  19. #39

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    To była pierwsza figura pokazu i zaczął wysoko.

  20. #40

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPNT/EPRZ

    Domyślnie


    Polecamy

    Wpisałem w YT ,,Yak-52 flat spin" i jeden z pierwszych filmów jaki mi wyskoczył przedstawia ten sam samolot (jeszcze na litewskich numerach):

    https://www.youtube.com/watch?v=hJ_9aO88YEE
    MARUNIO likes this.
    [*]C-295M ,,019"[*] ppłk rez. mgr inż. pil. Lech Marchelewski, inż. pil. Piotr Banachowicz[*]C-172 ,,SP-ZAP"[*]płk pil. Alaksandr Marficki, płk pil. Alaksandr Żuraulewicz[*]Tu-154M ,,101"[*]mgr inż. pil. Stanisław Jurewicz[*]mgr inż. pil. Tadeusz Świst[*]

Strona 2 z 14 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 12 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •