Strona 5 z 14 PierwszyPierwszy ... 3 4 5 6 7 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 81 do 100 z 273
Like Tree357Likes

Wątek: 2019.06.15 Płock, JAK-52

  1. #81
    Awatar marcin1323

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Płock - 2km od EPPL :)

    Domyślnie


    Polecamy

    Im więcej materiału tym lepiej. Skontaktuj się z PKBWL ja dzisiaj to zrobię jak wrócę z roboty. Opisz też jak możesz czasowo te foty w odniesieniu do momentu wypadku jka możesz.

  2. #82

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Wiem, że forum czytają przyjaciele śp. Ralfa. Mam pytanie ile paliwa wziął na pokaz? Czy spuszczał paliwo po przebazowaniu do Płocka? To może mieć duże znaczenie w kwestii dlaczego akurat tego dnia samolot nie chciał wyjść z autorotacji. Mówię o fazie lotu od -52sek do -22sek.

  3. #83
    Awatar marcin1323

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Płock - 2km od EPPL :)

    Domyślnie

    Słuchajcie, mam pewną prośbę. Do WSZYSTKICH.

    Po pierwsze jeśli macie JAKIEKOLWIEK materiały mogące pomóc w prowadzonym śledztwie, skontaktujcie się z PKBWL. Mają stronę, można zadzwonić, ustosunkują się czy są zainteresowani czy tez nie.

    Po drugie: nie snujmy domysłów, bo całkiem niechcący możemy wyrządzić krzywdę osobom niewinnym! Czytają to forum przyjaciele i rodzina Zmarłego, organizatorzy, ratownicy i masa innych osób. Ponadto zaglądają tu również wszelkiej maści dziennikarze. A potem sami się dziwimy że w mediach tak czy inaczej temat przedstawiają. Również "niedzielni komentatorzy" na innych forach biorą sobie nas za punkt odniesienia. Myślą, że gdy na tym forum coś jest napisane, to jest to prawda objawiona. Musimy mieć świadomość roli jaką pełnimy w internecie. Pisząc "my" mam bardziej na myśli "Was", doświadczonych pilotów, ludzi związanych z lotnictwem tak czy inaczej. Tacy fascynaci jak ja sa tu pewnie mniejszością

    Rozmawiałem dzisiaj z osobami z AZM. Wiecie, nie usłyszałem z ich ust słowa skargi. Ale chyba wszyscy czulibyśmy się źle, gdyby obwiniano nas o śmierć (nawet niezamierzoną) innej osoby, a co dopiero naszego Gościa, którego zaprosiliśmy. Równie podle mogą czuć się bliscy Pilota, gdy czytają różne "domysły" na Jego temat. Piloci nie startują w pokazach by ginąć, a organizatorzy nie robią takich imprez, by potem je zaprzepaszczać. Pamiętajcie proszę, że Piknik w Płocku stał się w pewnym momencie rozpoznawalną marką. Czymś, co w moim odczuciu, mogło swobodnie zastąpić Góraszkę. Niestety, zbieg tragicznych okoliczności bardzo pogmatwał plany entuzjastów lotnictwa z północnego Mazowsza. Jeśli bez oglądania się na wyniki prac komisji będziemy daremnie strzępić języki (nawet w dobrej wierze) to zrobimy o wiele więcej złego, niż nam się wydaje.

    Na koniec trzy zdjęcia pokazujące poziom fachowego zabezpieczenia tegorocznego pikniku:


    tak wyglądał zachodni brzeg Wisły (miejsce katastrofy) MINUTĘ (!!!) po upadku samolotu


    a tak wyglądał wschodni brzeg. Choć tutaj nic się nie wydarzyło, ratownictwo było w pogotowiu!


    a tak wyglądało miejsce katastrofy 14 minut później. Dlaczego 14? Bo wtedy wylądował LPR. Pozostali uczestnicy akcji zjawiali się na miejscu mniej więcej do 5 minuty (!) Mówimy tu również o stworzeniu kordonu bezpieczeństwa przez dwa radiowozy Policji. Jeśli ktoś naprawdę nie widział profesjonalnego działania służb ratowniczych, porządkowych oraz organizatorów, to obawiam się, że już żadne argumenty do niego nie dotrą. Nawet wynik sekcji zwłok, który jasno pokazuje, że powodem śmierci Pilota były obrażenia wewnętrzne powstałe przy samym zderzeniu maszyny z wodą a nie utonięcie , jak co poniektórzy domorośli "ratownicy" piszą po internetach.
    paulus76, michał, G.Mark and 12 others like this.

  4. #84

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Mówi się, że lot nad wodą oznacza utrudnioną orientację. Bez żadnych podtekstów pytam: czy tak jednak mimo wszystko nieduża (niedużej szerokości) woda, jak Wisła w Płocku, już powoduje kłopoty orientacyjne? Zwł. że katastrofa (więc pewnie i ostatnie kilka[naście|dziesiąt] sekund lotu) miała miejsce tuż przy brzegu. A drugi brzeg jest wysoki - czy to choć trochę nie pomaga?

    PS. Pilotowi pewnie niestety zabrakło wysokości/czasu, podobnie jak Kapitanowi Szufie...
    Ostatnio edytowane przez Czterosilnik ; 19-06-2019 o 00:31

  5. #85

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin1323 Zobacz posta
    Po drugie: nie snujmy domysłów, bo całkiem niechcący możemy wyrządzić krzywdę osobom niewinnym!
    Bez przesady. Nie padło w tym wątku ani jedno słowo, które mogłoby komukolwiek wyrządzić przykrość. 95 proc. tego wątku to analiza wychodzenia z korka na różnych typach samolotów, a nie czyichś poczynań w Płocku, więc bez histerii kolego, bo tutaj nie dzieje się nic ponad to, co dzieje się na PPRuNe.
    schwefel, Kazor, malgond and 2 others like this.

  6. #86
    Awatar marcin1323

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Płock - 2km od EPPL :)

    Domyślnie

    Czytałem coś o samobójstwie a poza tym (ale już w innym miejscu) czytałem o złym przygotowaniu pokazów. Dlatego apelowałem o wyważone wpisy o na teoriach wypowiadanych w tym wątku bazuje 3/4 sieci.

    To nie histeria. To pragmatyzm.
    G.Mark likes this.

  7. #87

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Tak się zastanawiam, czy nie było tak, że wszystko było pod kontrolą do momentu wyprowadzenia z "pokazowego" korka na kierunku na elewator zbożowy, po czym pilot chcąc uniknąć potencjalnego zderzenia z nim, daje maksymalnie lewej nogi i zwija się w korek, tym razem niezamierzony?

  8. #88
    Senior Screener
    Awatar schwefel

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin1323 Zobacz posta
    a tak wyglądało miejsce katastrofy 14 minut później. Dlaczego 14? Bo wtedy wylądował LPR.
    14 minut leci śmigło z oddalonego o 3,5km lotniska i to jest dobry wynik? Dzień wcześniej widziałem w jakim czasie płocki LPR potrafił wystartować do wypadku, z resztą widuję to na co dzień na Babicach.

    Policja nie tworzyła żadnego kordonu tylko wysłała jakiś gości w koszulkach moro (Obrona terytorialna?) do "wypraszania" reporterów komórkowców z wału, a szło im to średnio bo naród uparty i wie lepiej gdzie ma stać.
    Ostatnio edytowane przez schwefel ; 19-06-2019 o 02:31
    Kazor and Skaut198 like this.

  9. #89

    Dołączył
    Sep 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    14 minut leci śmigło z oddalonego o 3,5km lotniska i to jest dobry wynik? Dzień wcześniej widziałem w jakim czasie płocki LPR potrafił wystartować do wypadku
    Zgoda. Ale czy masz wiedzę o której doszło do zdarzenia i o której doszło do
    powiadomienia o zdarzeniu oraz decyzji o wysłaniu śmigłowca i ile wówczas sumarycznie mija czasu do wzlotu?
    A w przypadku Płocka gdyby LPR pojawił się 1s po zdarzeniu poradziłby coś?
    ----
    Dodam, że nadmiar jednostek ratowniczych w różnych miejscach ma za zadanie także zabezpieczyć ratowników, których na miejscu może być kilkadziesiąt oraz całą akcję ratowniczą a nie tylko pilota który wpadł do rzeki, bo dynamika i skomplikowanie jakiejkolwiek akcji ratowniczej i używanie wielu rodzajów sprzętu może doprowadzić do następnego nieszczęścia. Dlatego np przy wyławianiu wraku także towarzyszyła karetka i straż. Po drugiej stronie brzegu w miarę możliwości też zawsze warto zabezpieczyć jakąś załogę ze względu na gapiów i wciąż trwającą imprezę masową a także dużo krótszy czas dojazdu do szpitala niż mostami dookoła.
    Rafal likes this.

  10. #90

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Służby ratownicze napewno robiły co mogły i napewno najlepiej jak potrafili. Jednakże sama specyfika miejsca i to, że dostęp do wraka jest bardzo utrudniony nie pomaga sprawie. Zresztą Prezes ULC dał temu wyraz na piśmie przerywając pokazy.

  11. #91

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Dla mnie dziwnym było zachowanie policji, która ludzi z "leżaczka" wygoniła zaraz po pojawieniu się w pobliże miejsca wypadku.
    Po pierwsze to oni widzieli najlepiej gdzie upadł (i mogli być pomocni strażakom), po drugie to ważni świadkowie. A policja działa bez mózgu i po prostu każe im się oddalić tak jakby tak nadal jakieś zagrożenie było.

    Co do LPR to pewnie samo powiadamianie pomiędzy naziemnymi ZRM a LPR trwa kilka minut, dodajcie do tego przekazanie informacji do bazy w Płocku, zebranie się zespołu LPR, wylot, krąg nad miejscem wypadku i już macie kilka minut. W Polsce jeszcze do niedawna po reformach z "centralnymi dyspozytorniami" tzw. czas reakcji zespołów ratownictwa medycznego był fatalny, teraz trochę się poprawia, ale sam byłem świadkiem kiedy wyjazd 200 metrów od stacji pogotowia trwał ponad 5 minut. Jak mówię jakby się trochę poprawiło ale nadal jest dużo do poprawy w tej kwestii. O tym jednak w Polsce nikt nie mówi. To działało mniej więcej tak, jedna baba, drugiej babie, taki "głuchy telefon", a czas leci. Do dziś nie ma w wielu stacjach pogotowia czegoś takiego jak pager gdzie każdy członek załogi natychmiast dostaje info, że jest alarm dla jego zespołu, niezależnie czy myje auto, ogląda TV, pisze karty czy śpi.
    kzet69 likes this.

  12. #92
    Awatar pwaos

    Dołączył
    Mar 2013
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Inter Zobacz posta
    Po pierwsze to oni widzieli najlepiej gdzie upadł (i mogli być pomocni strażakom), po drugie to ważni świadkowie. A policja działa bez mózgu i po prostu każe im się oddalić tak jakby tak nadal jakieś zagrożenie było.
    A co jeśli policja dzialala zgodnie z procedurami? A gdyby o wodę rozbił się F-16 z hydrazyną to też nie ewakuować "ważnych świadków"? Po czym poznać że jest zagrożenie albo go nie ma?

    Tapatalknięte

  13. #93

    Dołączył
    Jun 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Mówi się, że lot nad wodą oznacza utrudnioną orientację. Bez żadnych podtekstów pytam: czy tak jednak mimo wszystko nieduża (niedużej szerokości) woda, jak Wisła w Płocku, już powoduje kłopoty orientacyjne? Zwł. że katastrofa (więc pewnie i ostatnie kilka[naście|dziesiąt] sekund lotu) miała miejsce tuż przy brzegu. A drugi brzeg jest wysoki - czy to choć trochę nie pomaga?
    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta

    PS. Pilotowi pewnie niestety zabrakło wysokości/czasu, podobnie jak Kapitanowi Szufie...


    Woda, szczególnie gładka tafla to b. duże problemy z oceną wysokości lotu. Natomiast nie wydaje mi się, żeby taka stosunkowo "wąska" woda utrudniła określenie obrotu. Pisząc o utracie orientacji miałem na myśli raczej jakąś niedyspozycję pilota, chwilowe problemy z błędnikiem po obrotach i stąd możliwe chwilowe pogubienie się w przestrzeni i określeniu tego, co w danej chwili robi samolot. Bo ta uporczywa lewa lotka to było trochę jak próba wyjścia ze spirali. Może gdyby zdecydował się nawet na niski skok, to woda byłaby większym sprzymierzeńcem niż w przypadku uderzania w nią samolotem (woda strasznie się "klei" przy większych prędkościach i momentalnie wyhamowuje, stąd b. duże opóźnienia, twarde podłoże może dać większe szanse na przeżycie). Tyle że przy nisko wykonywanych figurach czasu na skok praktycznie nie ma. A może w tym ostatnim momencie próbował jakoś ratować ludzi na brzegu (?)


  14. #94

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pwaos Zobacz posta
    Po czym poznać że jest zagrożenie albo go nie ma?
    Nie wiem czy jest sens polemizować. Niestety jako naród mamy super predyspozycje do tego aby kogoś/coś negatywnie osądzać nie mają o danej rzeczy pojęcia, nie znając procedur lub nie mają na tyle wyobraźnie jaka takie działanie będzie miało skutki w trochę innych okolicznościach. Tak samo tworzenie setek procedur na każda okoliczność tylko powoduje to że się potem w sytuacji krytycznej nie można w nich odnaleźć.

  15. #95

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin1323 Zobacz posta
    Słuchajcie, mam pewną prośbę. Do WSZYSTKICH.


    Po drugie: nie snujmy domysłów, bo całkiem niechcący możemy wyrządzić krzywdę osobom niewinnym! Czytają to forum przyjaciele i rodzina Zmarłego, organizatorzy, ratownicy i masa innych osób. Ponadto zaglądają tu również wszelkiej maści dziennikarze. A potem sami się dziwimy że w mediach tak czy inaczej temat przedstawiają. Również "niedzielni komentatorzy" na innych forach biorą sobie nas za punkt odniesienia. Myślą, że gdy na tym forum coś jest napisane, to jest to prawda objawiona. Musimy mieć świadomość roli jaką pełnimy w internecie. Pisząc "my" mam bardziej na myśli "Was", doświadczonych pilotów, ludzi związanych z lotnictwem tak czy inaczej. Tacy fascynaci jak ja sa tu pewnie mniejszością

    Rozmawiałem dzisiaj z osobami z AZM. Wiecie, nie usłyszałem z ich ust słowa skargi. Ale chyba wszyscy czulibyśmy się źle, gdyby obwiniano nas o śmierć (nawet niezamierzoną) innej osoby, a co dopiero naszego Gościa, którego zaprosiliśmy. Równie podle mogą czuć się bliscy Pilota, gdy czytają różne "domysły" na Jego temat. Piloci nie startują w pokazach by ginąć, a organizatorzy nie robią takich imprez, by potem je zaprzepaszczać. Pamiętajcie proszę, że Piknik w Płocku stał się w pewnym momencie rozpoznawalną marką. Czymś, co w moim odczuciu, mogło swobodnie zastąpić Góraszkę. Niestety, zbieg tragicznych okoliczności bardzo pogmatwał plany entuzjastów lotnictwa z północnego Mazowsza. Jeśli bez oglądania się na wyniki prac komisji będziemy daremnie strzępić języki (nawet w dobrej wierze) to zrobimy o wiele więcej złego, niż nam się wydaje.
    Jezu, jak mnie mierzi taka polityczna poprawność!!! Na tym forum nikt nikogo nie obraża, nie szkaluje, nie szydzi z nikogo, nie bezcześci niczyjej pamięci! Tak, stała się olbrzymia tragedia, zginął człowiek. To strata niewyobrażalna, nieodwracalna, dla pewnych osób runął świat. Takie wypadki oprócz ogromu tragedii mają jedną i jedyną "korzyść". Na ich podstawie rzesza pilotów uczy się, żeby taka tragedia nie powtórzyła się w przyszłości, żeby kolegom śp. Ralfa już nigdy nie wpadło do głowy robić 4-5 zwitek płaskiego korka na wysokości pokazowej, bo ten samolot spokojnie w pewnych warunkach dokłada od siebie drugie tyle. Żeby jak znajda się w takiej sytuacji, wiedzieli co robić(skakać, starać się odpowiednio wyprowadzać). Żeby już nikt nigdy nie zginął z tego samego powodu...
    Analizujemy merytorycznie (daję sobie głowę uciąć, że PKBWL czyta nasze posty, nieoficjalnie oczywiście), próbujemy dojść prawdy i wiemy już naprawdę dużo(jak wcześniej pilot robił te korkociągi, jak wprowadzał, jak wyprowadzał, jak wyglądała praca sterami w każdej sekundzie w ostatnich 22 sekundach lotu, jak na tym samolocie wygląda prawidłowa technika wprowadzania i wyprowadzania z płaskiego korka) A jaki będzie raport PKBWL na 3-4 lata? Na 99% "Błąd w technice pilotowania polegający na nieużyciu odpowiednich sterów do wyprowadzenia z dodatniego, płaskiego, prawego korkociągu" Tylko tyle...
    Kazor, Craft, G.Mark and 11 others like this.

  16. #96
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Inter Zobacz posta
    po drugie to ważni świadkowie
    Myślę że wątpię
    Żeby to jeszcze jakiś pilot z wieloletnim doświadczeniem leżakował to może...
    Pyro1 likes this.

  17. #97

    Dołączył
    Jul 2018

    Domyślnie

    Nie bez powodu funkcjonuje powiedzenie "kłamie jak naoczny świadek".

  18. #98

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jurek5551 Zobacz posta
    "kłamie jak naoczny świadek".
    To podstawa pracy każdej światowej lotniczej komisji powypadkowej. Gdyby „naoczny świadek” był pilotem lub inżynierem lotniczym to co innego, ale tacy „naoczni świadkowie” w przyrodzie nie występują. I potem mamy: „Łoj, panie, ten szybowiec to leciał i już w powietrzu się palił...”

  19. #99

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Jestem tylko spotterem, a nie pilotem czy po studiach na MEiLu, więc nie znam się aż tak na tym i nie chciałbym być jak ta kobieta z filmiku na youtube, że śmigłowiec robił rababababa, ale... Intryguje mnie praca silnika, tj. przy wyprowadzeniach z korkociągu zawsze jest zwiększenie obrotów silnika. Tu słyszałem tylko taki sekundowy wzrost obrotów po czym znów było cicho. I to mnie zastanawia, czy pilot dołożył po czym szybko zdjął te obroty, czy mogłabyć to awaria. Co więcej na filmikach widać moment wydobywającego sie dymku z silnika na pewnej wysokości - oczywiście nie mówię tu o dymach pokazowych z początku figury. Wcześniej ktoś pisał, że żeby stery skutecznie zadziałały w takim korku musi być większa moc silnika powodująca silniejszy opływ powietrza. Czy jeśli byłaby to awaria silnika, śmigło zatrzymuje się od razu i można ją wykluczyć, bo na zdjęciach na sekundy przed uderzeniem widać jego obrót?

    Wysłane z mojego SNE-LX1 przy użyciu Tapatalka

  20. #100

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Silnik pracował - ktoś tu już wrzucił pierwsze orzeczenie w tej sprawie.

    A jeśli chodzi o silnik (dla samolotów normalnie wychodzących z korka wg, powiedzmy, zasad podstawowych) - wprowadzamy w korek na zdławionym silniku; potem jest korkociąg ustalony i tutaj już można kombinować z silnikiem np. żeby sobie poradzić z efektem giroskopowym od śmigła, ale przymusu nie ma, zależy jaki samolot i jak reaguje na śmigło w korku; potem jest wyprowadzenie i też nie ma obowiązku zwiększania obrotów silnika, ponieważ pochylenie (czyli wejście na kąty natarcia mniejsze od krytycznych) uzyskuje się poprzez właśnie sterowanie (lub nie) silnikiem w korkociągu ustalonym, ale przede wszystkim poprzez wychylenie steru kierunku i oddanie drążka od siebie. Tyle wystarcza. Dlatego nie musisz słyszeć zwiększonych obrotów silnika samolotu, gdy następuje wyprowadzenie z korka.

    Jak-52 z wypadku płockiego w ostatniej fazie lotu miał już takie pochylenie, że najprawdopodobniej wyszedłby z tego korkociągu, tylko niestety zabrakło powietrza pod samolotem. Brak powietrza pod samolotem to niestety klasyka wypadków na pokazach. Pod śmigłowcami zresztą też - vide: choćby Góraszka.

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Mówi się, że lot nad wodą oznacza utrudnioną orientację. Bez żadnych podtekstów pytam: czy tak jednak mimo wszystko nieduża (niedużej szerokości) woda, jak Wisła w Płocku, już powoduje kłopoty orientacyjne?
    To niech „się mówi”. Nie jest to prawdą.

    Nie demonizujmy wody. Ona nie ma nic wspólnego z tym wypadkiem. Woda nie ma nic do dezorientacji i jest to zbadane od dekad, od II wojny, jak wspomniałem wcześniej. Piloci USN i USMC jak świat światem zdają KTP nad morzem i... zdają, włącznie z korkociągami, a wręcz z korkociągami odwróconymi nad wodą. I jakoś zdawali i zdają.
    Ostatnio edytowane przez frik ; 19-06-2019 o 14:19

Strona 5 z 14 PierwszyPierwszy ... 3 4 5 6 7 ... OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •