Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
Like Tree55Likes
  • 2 Post By avltree
  • 11 Post By przemo-19
  • 19 Post By Lucjan
  • 5 Post By konradeck
  • 1 Post By Przemm
  • 1 Post By stiletto
  • 1 Post By Mimis
  • 5 Post By AgentPeggyCarter
  • 1 Post By angin
  • 9 Post By saab900

Wątek: 2023.10.22 Pilot z jump seat próbował wyłączyć silniki E175 Horizon Air w locie

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie 2023.10.22 Pilot z jump seat próbował wyłączyć silniki E175 Horizon Air w locie


    Polecamy

    Źródło: https://avherald.com/h?article=510218dd&opt=0

    The airline reported: "On Oct. 22, Alaska Airlines Flight 2059 operated by Horizon Air from Everett, WA (PAE) to San Francisco, CA (SFO) reported a credible security threat related to an authorized occupant in the flight deck jump seat. The crew secured the aircraft without incident. Following appropriate FAA procedures and guidance from air traffic control, the flight safely diverted to Portland International Airport. The event is being investigated by law enforcement authorities."

    According to information The Aviation Herald received the jumpseat was occupied by a deadheading pilot, who attempted to shut both engines (CF34) down.
    Zapis z ATC:
    Tupungato and pasazernagape like this.

  2. #2

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    "fotel do skoku" w tekście na gazeta.pl
    Adik_s, kosi, maciass and 8 others like this.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2014
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Aż strach się bać, jak przetłumaczyliby "cockpit"
    mikesz, frik, myszygon and 16 others like this.

  4. #4
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Generalnie próbował wyłączyć oba silniki używając dźwigni pożarowych. Po takim wyłączeniu silników nie da się ponownie uruchomić.

    https://dlapilota.pl/wiadomosci/swia...rizon-airlines

    Nie patyczkują się:
    Policja w Portland aresztowała mężczyznę (44 l.) pod zarzutem 83 usiłowań morderstw, jednego narażenia na niebezpieczeństwo statku powietrznego i innych zarzutów lekkomyślnego stwarzania zagrożenia.
    Niezależnie od wszystkiego innego, ze względu na to, że w USA kary się sumują, to nawet minimalny wyrok za usiłowanie pomnożony przez 83 będzie go bolał.
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  5. #5
    Awatar noise6

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Modlin

    Domyślnie

    Czy dobrze rozumiem ze ten pan próbował zaworem przeciwpożarowym zamknąć dopływ paliwa? Czy ponowne otwarcie zaworu umożliwia uruchomienie silnika?

  6. #6
    Awatar wally

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    kraków/tarnów

    Domyślnie

    Według AVHerald:
    a jump seat passenger attempted to disable the aircraft engines at cruise altitude by deploying the engine fire suppression system
    Czyli chodziło o uruchomienie procedury gaszenia (niepalących się) silników - nie widziałem tego nigdy w działaniu, ale domyślam się, że gaszone są one dość skutecznie i ostatecznie...
    Look into my eyes, you will see who I am
    My name is Lucifer, please take my hand



  7. #7

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    Generalnie próbował wyłączyć oba silniki używając dźwigni pożarowych. Po takim wyłączeniu silników nie da się ponownie uruchomić.
    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta

    https://dlapilota.pl/wiadomosci/swia...rizon-airlines

    Nie patyczkują się:

    Niezależnie od wszystkiego innego, ze względu na to, że w USA kary się sumują, to nawet minimalny wyrok za usiłowanie pomnożony przez 83 będzie go bolał.


    Jesteś pewien? Z tego co wiem to dźwignie zostały pociągnięte (za avherald) Nie wiem jak jest w embraerze, ale w Boeingu da się silniki włączyć jak najbardziej, nawet po użyciu „gaśnicy” bo to tylko wypuszczenie halonu, po którym w kilka sekund nie ma śladu. Oczywiście pewne rzeczy nie będą działać (np generator), ale sam silnik można normalnie uruchomić. Przypuszczam, ze w embraerze jest tak samo.

    nie zmienia to faktu ze incydent mocno mrożący krew w żyłach i załodze na pewno zrobiło się ciepło. Pokazuje to niestety tylko, ze nawet drzwi od sejfu, pistolety w kokpicie itp. Nie dadzą pełnego „bezpieczeństwa” bo ludzie są tylko ludźmi.

    niemniej kolejna cegiełka, która pokazuje, ze latanie bez załogi w kokpicie jest mzonka.

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2017

    Domyślnie

    W ERJ-175 pociągnięcie za dźwignię gaszenia silnika skutkuje odcięciem paliwa (zamyka się zawór odcinający) oraz - o ile pamiętam - zamyka się zawór w instalacji hydraulicznej oraz odbiór powietrza z silnika (bleed valve). Czy odłączany jest generator energii elektrycznej poprzez rozłączenie napędu IDG (integrated drive generator) czyli przekładni zapewniającej stałe obroty generatora? Nie pamiętam, by tak było w Embraerze ale możliwe, że było tak w niektórych Boeingach.
    Ale samo pociągnięcie dźwigni nie powoduje gaszenia. Żeby zacząć gasić czyli uruchomić gaśnicę, należy te dźwignię przekręcić w lewo albo w prawo a wtedy rozpoczyna się gaszenie z jednej czy drugiej gaśnicy silnikowej.
    Jeśli ktoś ma dostęp do chociażby dokumentacji szkoleniowej na ERJ-170/175 to może skoryguje czy uzupełni (wystarczy szkoleniowa, obsługowa, oficjalna dokumentacja nie jest konieczna, bo to ogólne informacje o zasadach działania).
    grindavik likes this.

  9. #9

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Przemm Zobacz posta
    Ale samo pociągnięcie dźwigni nie powoduje gaszenia. Żeby zacząć gasić czyli uruchomić gaśnicę, należy te dźwignię przekręcić w lewo albo w prawo a wtedy rozpoczyna się gaszenie z jednej czy drugiej gaśnicy silnikowej.
    Na Benku podciągnięcie "firełapki" ( 1, APU, 2). Powoduje engine shutdown. Klasycznie czyli spada wszystko co jest zasilane z napędu czyli: AGB (CL), IDG(NG), MAX(nie wiem). Na Embrionie pewnie podobnie. Nie powoduje to gaszenia z automatu. Na podciągniętej "firełapce" obrót w lewo (1) to idzie strzał połowy Halonu z butli. Nie ugasi to "fire loop" daje sygnał dalej na "engine fire and detection system" i leci drugi strzał "firełapką" w prawo (2) drugiej połowy butli Halonu. Jakby się dalej paliło to już nie wiem.

    Podsumowując na Benku po podciągnięciu "firełapki" do góry silnik gaśnie i w powietrzu można go uruchomić śmiało. Czy 1 czy 2 ale już 1 i 2 na raz to trochę gimnastyki by było.

    Na EMB zapewne podobnie jest.
    konradeck likes this.

  10. #10

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Drobne sprostowanie - nie idzie strzał "połowy" butli, tylko jednej całej, przełączenie w drugą stronę wywala drugą butlę (całą) i jest po czynniku.

  11. #11

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Drobne sprostowanie - nie idzie strzał "połowy" butli, tylko jednej całej, przełączenie w drugą stronę wywala drugą butlę (całą) i jest po czynniku.
    A tak dzięki za sprostowanie, zapomniało mi się już trochę.... Idzie "butla na raz" ale każda ma dwa odbiory uruchamiane przez piro nabój w zależności czy idzie na silnik 1 czy silnik 2


    1. Tu co się dzieje na B737 po pociągnięciu firełapki

    Pulling a fire switch will do the following:

    1. Arm firing circuits
    2. Allow fire switch to be rotated for discharge
    3. Close engine fuel shut-off valve.
    4. Trip the associated GCR (i.e. switches off the generator)
    5. Close hydraulic supply to EDP & disarms its LP light (Not if APU)
    6. Close engine bleed air valve (If APU will also close air inlet door)
    7. Close thrust reverser isolation valve (Not if APU)



    2. Tutaj film youtube jak to jest rozwiązane na EMB175 - czyli podobnie

    Embraer 175 Aircraft Systems Training Fire Protection - YouTube

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Na avheraldzie pojawiło się streszczenie całkiem interesujących nowych informacji. W ramach streszczenia streszczenia: pilot na "skokowym siedzeniu" nie spał od 40 godzin. Od 6 miesięcy miał depresję. Leków nie brał, za to jakiś czas przed lotem spróbował grzybków. Wg jego słów, myślał że śni, i pociągając za fajerłapki, chciał się obudzić. Po wyrzuceniu z kokpitu sam poprosił CC o zakucie go w kajdanki, bo nie ręczy za siebie.
    Charger likes this.
    Eee tam, podpis ;)

  13. #13
    Awatar AgentPeggyCarter

    Dołączył
    Jan 2021

    Domyślnie

    Ogółem rzecz mówiąc stara maksyma o tym, że przed tripem trzeba ogarnąć otoczenie i nastawienie sprawdza się ponownie.

    I jako ktoś kto próbował skończyć z samym sobą... są na to na pewno lepsze miejsca jak jumpseat na E175, jakkolwiek ponuro i samolubnie to brzmi.
    murdoc, kosi, frik and 2 others like this.

  14. #14
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    obok EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lucjan Zobacz posta
    Aż strach się bać, jak przetłumaczyliby "cockpit"
    kok pit
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  15. #15

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mimis Zobacz posta
    nie spał od 40 godzin. Od 6 miesięcy miał depresję. Leków nie brał, za to jakiś czas przed lotem spróbował grzybków. Wg jego słów, myślał że śni, i pociągając za fajerłapki, chciał się obudzi
    Nie musiał nic ćpać ani leków brać - niedowiarkom proponuję prosty test - nie spać przez dwie doby i odlot gwarantowany. Proponuję jeszcze wersję "ciekawszą" - jakimś smart-łoczem albo podobnym urządzeniem wybudzać się ze snu REM - po tygodniu depresja gwarantowana, omamy też.
    LoboV likes this.

  16. #16
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    niedowiarkom proponuję prosty test - nie spać przez dwie doby i odlot gwarantowany.
    Potwierdzam. Raz do roku można, ale nie polecam
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/
    Paraglider Rider: https://www.instagram.com/paragliderrider/

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    okolice Łańcuta

    Domyślnie


    Polecamy

    Nowe procedury
    pwaos, maciass, tawal and 6 others like this.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •