Strona 3 z 6 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 60 z 116
Like Tree127Likes

Wątek: 2019.08.22 Smartwings QS-1125 wyłączenie silnika w locie

  1. #41

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie


    Polecamy

    Oficjalna informacja o podjęciu postępowania w sprawie https://www.caa.cz/urad-pro-civilni-...s-z-22-8-2019/

  2. #42

    Dołączył
    Jul 2017

    Domyślnie

    Z tekstu tego wynika, że została złamana procedura producenta, wymagająca lądowanie na najbliższym lotnisku.

  3. #43

    Dołączył
    Jul 2017

    Domyślnie

    EASA w pewnym sensie broni pilota:
    “An aviation safety reporting system has been put in place that requires occurrences such as an engine failure to be reported to the competent National Aviation Authority and the Type Certification (TC) holder – in this case Boeing. This information is also shared with EASA and the Member states as part of routine safety management activity.There is no absolute requirement that in circumstances such as those experienced by Smartwings flight QS1125, the aircraft must divert to the nearest suitable aerodrome.This is partly due to the large number of variables that need to be taken into account when identifying what would be a “suitable” aerodrome in any particular case (e.g. precise state of the aircraft, available and equipped nearby airport, weather conditions in the flight area and in the location of the nearby aerodrome etc.). The decision is therefore taken by the pilot in command of the aircraft, factoring in also the operator’s operation manual. The decision on which airfield is suitable may vary from one pilot or operator to the other, without this constituting a safety violation.”


    Źródło: https://zdopravy.cz/let-smartwings-s...opravce-33312/

  4. #44

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    Byłoby dobrze, gdyby pilot podejmujący decyzję o wyborze lotniska przynajmniej musiał po locie uzasadnić pisemnie swój wybór. Zdaje się, że przy obecnym podejściu, zalecenie o lądowaniu na najbliższym odpowiednim lotnisku jest martwe. Zdaję sobie sprawę, że całkowite uściślenie kryteriów wyboru lotniska jest niemożliwe, ale na szkoleniach powinna być przynajmniej wymagana lista priorytetów.

  5. #45

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Frufru Zobacz posta
    EASA w pewnym sensie broni pilota:
    This is partly due to the large number of variables that need to be taken into account when identifying what would be a “suitable” aerodrome in any particular case (e.g. precise state of the aircraft, available and equipped nearby airport, weather conditions in the flight area and in the location of the nearby aerodrome etc.).
    Oczywiście. Najlepiej lądować w Pradze bo paliwo trzeba wypalić, a na lotniskach po drodze w Atenach, Sofii, Budapeszcie, Bratysławie, Wiedniu są niesprzyjające warunki atmosferyczne i brak na nich wyposażenia.
    mcxmcx and przemo-19 like this.

  6. #46

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stiletto Zobacz posta
    Pytanie do laika: (tak po prostu)
    "No na logikę odcięcie połowy ciągu raczej chyba się wiąże ze zmniejszeniem prędkości postępowej. Czy tego typu celowość jak:

    ........"We are on LULEK, reported technical problem. Descent to FL 240 required. Are you ok.? Yes we are, FL240 will be good to continue flight to PRG. Any other defects reported?. No any! Ok. see you. Naschledano".......

    mogło by przenieść "istotę problemu" i rzucenie fałszywego tropu na usterkę "LH Pack INOP/problem" ?
    Obstawiam że ze strony ACC padło pytanie czy deklarują EMERGENCY, a skoro nie to pewnie o "nature of problems" i jeśli pilot nie chciał się pochwalić że to nature jest związane z silnikiem i skutkuje jego wyłączeniem to kontroler raczej nie będzie drążył.

    Cytat Zamieszczone przez mnbvcx Zobacz posta
    Byłoby dobrze, gdyby pilot podejmujący decyzję o wyborze lotniska przynajmniej musiał po locie uzasadnić pisemnie swój wybór.
    A skąd pomysł, że nie musi?

    Swoją drogą to czy pilot przypadkiem w podobnych przypadkach nie kontaktuje się z centrum operacyjnym i czy to nie "wspólnie z nimi" podejmuje decyzję o tym czy dalej lecieć, czy lądować? Bo tu tak wszyscy tylko tego kapitana zwalniają...

  7. #47

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    Tu, jak się wydaje, może być problem. Oryginalnie jest chyba "nearest suitable", prawda?
    W angielskim wymowa jest dość restrykcyjna (suitable jest - wg mojego pojmowania języka angielskiego - czymś na kształt technicznej zdatności). I jednoznacznym określeniem. No, ale jak widać euro-english, ponglish i inne lokalne (w tym osobiste) wersje angielskiego mogą się różnić.

    Myślę, i mam nadzieję, że zostanie to dookreślone (a raczej ujednoznacznione) - i będzie wprost coś w rodzaju "nearest airport able to accept incoming aircraft", ewentualnie uzupełniony o operational reasons (np. asysta straży, długość pasa, itp.) pod określonymi warunkami. Bo zaraz faktycznie będzie powtórka z 747 Speedbirda, co znad Azji leciał do Londynu - tylko w wykonaniu dwusilnikowca. I choć szanse na glidera dla nowoczesnych dwusilnikowców są może nawet porównywalne z tym 747, to jakoś testowanie tego mnie nie bawi

    Pozdrawiam, Adam


    Bareizmy wiecznie żywe: "najbliższy taras widokowy we Wrocławiu"

  8. #48

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mnbvcx Zobacz posta
    Byłoby dobrze, gdyby pilot podejmujący decyzję o wyborze lotniska przynajmniej musiał po locie uzasadnić pisemnie swój wybór.
    Pewnie uzasadnił. W ASRze.

  9. #49
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marek. Zobacz posta
    Oczywiście. Najlepiej lądować w Pradze bo paliwo trzeba wypalić, a na lotniskach po drodze w Atenach, Sofii, Budapeszcie, Bratysławie, Wiedniu są niesprzyjające warunki atmosferyczne i brak na nich wyposażenia.
    Zwykle to linia patrzy na to gdzie bedzie najlatwiej im wymienic silnik (outstation removal) - jezeli powrot do "domu" nie jest mozliwy. Co jest oczywiscie slabe.

    Ale widzialem sytuacje gdy tajwanski silnik utknal w Chinach po IFSD i zdjeciu ze skrzydla a Ci oczywiscie robili milion problemow kolegom ze zbuntowanej prowincji...
    KZ

  10. #50

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    Chętnie przeczytałbym powód dla którego najbliższym odpowiednim lotniskiem po wyłączeniu silnika nad morzem egejskim była Praga.
    Frufru, grindavik and murdoc like this.

  11. #51

    Dołączył
    Feb 2017

    Domyślnie

    Już to zostało napisane, co przemawiało za Pragą - kryteria organizacyjne, operacyjne i finansowe. Niezależnie od tego, to nie "procedury producenta" (jak ktoś napisał) ani czeklista decyduje o wyborze miejsca lądowania ale kryteria takie powinny być zapisane instrukcji i procedurach operacyjnych linii lotniczej. To jasne, że nie będzie tam ani konkretnego lotniska wskazanego, ani wzoru na wyliczenie dokąd konkretnie lecieć.

  12. #52
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Przemm Zobacz posta
    Już to zostało napisane, co przemawiało za Pragą - kryteria organizacyjne, operacyjne i finansowe. Niezależnie od tego, to nie "procedury producenta" (jak ktoś napisał) ani czeklista decyduje o wyborze miejsca lądowania
    Takie kozakowanie skonczy sie kiedys zbieraniem czesci z jakiegos pola i ukroci takie praktyki...
    Inter, szymonk2, SPMRK and 3 others like this.
    KZ

  13. #53
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    Lot podobnie leciał nad Atlantykiem.

  14. #54

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sprajt2 Zobacz posta
    Lot podobnie leciał nad Atlantykiem.
    który LOT? Podaj przykład? "no nie wydaje mie sie" że w przypadku lotu B767 w wyciągniętym bezpiecznikiem, i locie na jednym Trencie nie było informacji o usterce do ATC.

  15. #55

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Będę adwokatem diabła....

    Co by zmieniła informacja do służb ACC z precyzyjnym opisem usterki w tym locie?
    Przysłaliby elfy które w magiczny sposób usprawniły silnik i spowodowały, że podjął by on pracę?

    Póki co to wiemy tylko tyle, że każdy z nas biorących udział w dyskusji, nie ma ani wiedzy na temat przebiegu incydentu (a zwłaszcza czy piloci zgłosili usterkę czy też nie) ani na temat tego czy przeszło dwugodzinny lot na jednym silniku był złamaniem obowiązującego prawa (a przynajmniej nikt nie jest w stanie wskazać przepisu prawa który został złamany)...

    Wiemy tylko z doniesień medialnych, że załoga nie chwaliła się wszem i wobec z jakim problemem się zmaga i że większość z nas zgadza się z tym, że decyzja o tak długim locie była nieodpowiedzialna i potencjalnie ryzykowna.
    Jak dla mnie to za mało by wydać wyrok więc poczekam na to co ustali pepikowy ULC.

  16. #56

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    Będę adwokatem diabła....

    Co by zmieniła informacja do służb ACC z precyzyjnym opisem usterki w tym locie?
    Przysłaliby elfy które w magiczny sposób usprawniły silnik i spowodowały, że podjął by on pracę?
    Adwokat diabła poziom hard ....... pomijam aplikację - założone.


    W odpowiedzi bo innej brak:

    Zmieniłaby dużo taka informacja, bynajmniej w znaczący sposób mogłoby wyeliminowałaby potencjalne ryzyko że pół szybowiec "nad niebem moim lata".....

  17. #57

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez grodek75 Zobacz posta
    Chyba próbujesz porównywać nieporównywalne.
    Tam wszystko zostało natychmiast zgłoszone, a sam przelot na JFK nie naruszał żadnych procedur.
    Rozdzielmy dwie rzeczy - niepoinformowanie ATC - tu oczywiście czech poleciał po bandzie.

    Latanie na jednym silniku - no to skoro odzieliliśmy poinformowanie ATC (które to fizycznie na nic nie wpłynęło, bo przecież ATC nie ma wpływu na zwaloną serię trentów), tu zdecydowanie wychodzimy na nomen omen lidera. Ci jest głupsze latanie na jednym silniku nad mnóstwem lotnisk mogących w razie W przyjąć glidera czy latanie na jednym silniku nad oceanem, gdy wiemy, że pod skrzydłami mamy zwaloną serię silników i drugi też może w każdej chwili paść?

    Co do naruszenia procedur - obstawiam, że w obu przypadkach było nearest suitable - i dla wszystkich jest oczywiste, że chodzi o suitable w sensie technicznym, a nie o to które najlepiej podchodzi linii logistycznie.

    No ale nasi polecą nawet na drzwiach od stodoły - mamy długie tradycje.

  18. #58
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stiletto Zobacz posta
    który LOT? Podaj przykład? "no nie wydaje mie sie" że w przypadku lotu B767 w wyciągniętym bezpiecznikiem, i locie na jednym Trencie nie było informacji o usterce do ATC.
    Proszę się tak nie unosić.
    2018.03.24 Awaria silnika w Dreamlinerze LOT.

  19. #59
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stiletto Zobacz posta
    Adwokat diabła poziom hard ....... pomijam aplikację - założone.


    W odpowiedzi bo innej brak:

    Zmieniłaby dużo taka informacja, bynajmniej w znaczący sposób mogłoby wyeliminowałaby potencjalne ryzyko że pół szybowiec "nad niebem moim lata".....
    Przynajmniej.
    frik and minty like this.

  20. #60
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez mnbvcx Zobacz posta
    Zdaje się, że przy obecnym podejściu, zalecenie o lądowaniu na najbliższym odpowiednim lotnisku jest martwe. Zdaję sobie sprawę, że całkowite uściślenie kryteriów wyboru lotniska jest niemożliwe, ale na szkoleniach powinna być przynajmniej wymagana lista priorytetów.
    Nie tyle na szkoleniach ile w... OM A linii lotniczej które każdy pilot i dyspozytor MUSZĄ znać.
    W operacjach ETOPS mowa o lotniskach ADEQUATE - tu chodzi tylko o długość, PCNy, pomoc nawigacyjną i straż pożarną. Dodaj pogodę i takie lotnisko staje się SUITABLE - lub nie. Oczywiście nie każde i nie zawsze lotnisko adequate staje się suitable, nawet przy dobrej pogodzie - wystarczy np. że na skutek awarii np. hydrauliki czy układu sterowania potrzeba lądować, ale maksymalny wiatr boczny 20 kts a tu meteo podaje np. 22 - wtedy trzeba lecieć na inne.
    W przypadku awarii silnika sprawa jest (dla mnie) prosta - najbliższe (czasowo) SUITABLE będzie „moje”.
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 28-08-2019 o 22:26
    Pozdrawiam!
    Piotr

Strona 3 z 6 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 ... OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •