Z tekstu tego wynika, że została złamana procedura producenta, wymagająca lądowanie na najbliższym lotnisku.
Oficjalna informacja o podjęciu postępowania w sprawie https://www.caa.cz/urad-pro-civilni-...s-z-22-8-2019/
Z tekstu tego wynika, że została złamana procedura producenta, wymagająca lądowanie na najbliższym lotnisku.
EASA w pewnym sensie broni pilota:“An aviation safety reporting system has been put in place that requires occurrences such as an engine failure to be reported to the competent National Aviation Authority and the Type Certification (TC) holder – in this case Boeing. This information is also shared with EASA and the Member states as part of routine safety management activity.There is no absolute requirement that in circumstances such as those experienced by Smartwings flight QS1125, the aircraft must divert to the nearest suitable aerodrome.This is partly due to the large number of variables that need to be taken into account when identifying what would be a “suitable” aerodrome in any particular case (e.g. precise state of the aircraft, available and equipped nearby airport, weather conditions in the flight area and in the location of the nearby aerodrome etc.). The decision is therefore taken by the pilot in command of the aircraft, factoring in also the operator’s operation manual. The decision on which airfield is suitable may vary from one pilot or operator to the other, without this constituting a safety violation.”
Źródło: https://zdopravy.cz/let-smartwings-s...opravce-33312/
Byłoby dobrze, gdyby pilot podejmujący decyzję o wyborze lotniska przynajmniej musiał po locie uzasadnić pisemnie swój wybór. Zdaje się, że przy obecnym podejściu, zalecenie o lądowaniu na najbliższym odpowiednim lotnisku jest martwe. Zdaję sobie sprawę, że całkowite uściślenie kryteriów wyboru lotniska jest niemożliwe, ale na szkoleniach powinna być przynajmniej wymagana lista priorytetów.
Oczywiście. Najlepiej lądować w Pradze bo paliwo trzeba wypalić, a na lotniskach po drodze w Atenach, Sofii, Budapeszcie, Bratysławie, Wiedniu są niesprzyjające warunki atmosferyczne i brak na nich wyposażenia.This is partly due to the large number of variables that need to be taken into account when identifying what would be a “suitable” aerodrome in any particular case (e.g. precise state of the aircraft, available and equipped nearby airport, weather conditions in the flight area and in the location of the nearby aerodrome etc.).
Obstawiam że ze strony ACC padło pytanie czy deklarują EMERGENCY, a skoro nie to pewnie o "nature of problems" i jeśli pilot nie chciał się pochwalić że to nature jest związane z silnikiem i skutkuje jego wyłączeniem to kontroler raczej nie będzie drążył.
A skąd pomysł, że nie musi?
Swoją drogą to czy pilot przypadkiem w podobnych przypadkach nie kontaktuje się z centrum operacyjnym i czy to nie "wspólnie z nimi" podejmuje decyzję o tym czy dalej lecieć, czy lądować? Bo tu tak wszyscy tylko tego kapitana zwalniają...
Zwykle to linia patrzy na to gdzie bedzie najlatwiej im wymienic silnik (outstation removal) - jezeli powrot do "domu" nie jest mozliwy. Co jest oczywiscie slabe.
Ale widzialem sytuacje gdy tajwanski silnik utknal w Chinach po IFSD i zdjeciu ze skrzydla a Ci oczywiscie robili milion problemow kolegom ze zbuntowanej prowincji...
KZ
Chętnie przeczytałbym powód dla którego najbliższym odpowiednim lotniskiem po wyłączeniu silnika nad morzem egejskim była Praga.
Już to zostało napisane, co przemawiało za Pragą - kryteria organizacyjne, operacyjne i finansowe. Niezależnie od tego, to nie "procedury producenta" (jak ktoś napisał) ani czeklista decyduje o wyborze miejsca lądowania ale kryteria takie powinny być zapisane instrukcji i procedurach operacyjnych linii lotniczej. To jasne, że nie będzie tam ani konkretnego lotniska wskazanego, ani wzoru na wyliczenie dokąd konkretnie lecieć.
Będę adwokatem diabła....
Co by zmieniła informacja do służb ACC z precyzyjnym opisem usterki w tym locie?
Przysłaliby elfy które w magiczny sposób usprawniły silnik i spowodowały, że podjął by on pracę?
Póki co to wiemy tylko tyle, że każdy z nas biorących udział w dyskusji, nie ma ani wiedzy na temat przebiegu incydentu (a zwłaszcza czy piloci zgłosili usterkę czy też nie) ani na temat tego czy przeszło dwugodzinny lot na jednym silniku był złamaniem obowiązującego prawa (a przynajmniej nikt nie jest w stanie wskazać przepisu prawa który został złamany)...
Wiemy tylko z doniesień medialnych, że załoga nie chwaliła się wszem i wobec z jakim problemem się zmaga i że większość z nas zgadza się z tym, że decyzja o tak długim locie była nieodpowiedzialna i potencjalnie ryzykowna.
Jak dla mnie to za mało by wydać wyrok więc poczekam na to co ustali pepikowy ULC.
Rozdzielmy dwie rzeczy - niepoinformowanie ATC - tu oczywiście czech poleciał po bandzie.
Latanie na jednym silniku - no to skoro odzieliliśmy poinformowanie ATC (które to fizycznie na nic nie wpłynęło, bo przecież ATC nie ma wpływu na zwaloną serię trentów), tu zdecydowanie wychodzimy na nomen omen lidera. Ci jest głupsze latanie na jednym silniku nad mnóstwem lotnisk mogących w razie W przyjąć glidera czy latanie na jednym silniku nad oceanem, gdy wiemy, że pod skrzydłami mamy zwaloną serię silników i drugi też może w każdej chwili paść?
Co do naruszenia procedur - obstawiam, że w obu przypadkach było nearest suitable - i dla wszystkich jest oczywiste, że chodzi o suitable w sensie technicznym, a nie o to które najlepiej podchodzi linii logistycznie.
No ale nasi polecą nawet na drzwiach od stodoły - mamy długie tradycje.
Proszę się tak nie unosić.
2018.03.24 Awaria silnika w Dreamlinerze LOT.
Nie tyle na szkoleniach ile w... OM A linii lotniczej które każdy pilot i dyspozytor MUSZĄ znać.
W operacjach ETOPS mowa o lotniskach ADEQUATE - tu chodzi tylko o długość, PCNy, pomoc nawigacyjną i straż pożarną. Dodaj pogodę i takie lotnisko staje się SUITABLE - lub nie. Oczywiście nie każde i nie zawsze lotnisko adequate staje się suitable, nawet przy dobrej pogodzie - wystarczy np. że na skutek awarii np. hydrauliki czy układu sterowania potrzeba lądować, ale maksymalny wiatr boczny 20 kts a tu meteo podaje np. 22 - wtedy trzeba lecieć na inne.
W przypadku awarii silnika sprawa jest (dla mnie) prosta - najbliższe (czasowo) SUITABLE będzie „moje”.
Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 28-08-2019 o 22:26
Pozdrawiam!
Piotr
Zakładki