Strona 8 z 12 PierwszyPierwszy ... 6 7 8 9 10 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 141 do 160 z 224
Like Tree411Likes

Wątek: 2020.05.22 PIA A320 rozbił się na podejściu w KHI

  1. #141

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie


    Polecamy

    Pewnie że krzyczy. Natomiast wielokrotnie, tutaj również, było wykazywane, że pilot w deficycie czasu, u którego włączy się myślenie tunelowe, może nie "obrabiać" żadnych sygnałów, brzęczków ani komunikatów, które nie zgadzają się z jego aktualnym obrazem rzeczywistości. Słuch wybiórczy to fakt a nie żart. Przypuszczam, że istnieją stany umysłu takie, że nawet gdyby sidestick zaczął prać pilota po łapach, to ten prędzej by mu oddal niż zastanowił się, dlaczego tak się dzieje.
    Omega98, popo78 and Trooper85 like this.
    Eee tam, podpis ;)

  2. #142

    Dołączył
    Aug 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mimis Zobacz posta
    Pewnie że krzyczy. Natomiast wielokrotnie, tutaj również, było wykazywane, że pilot w deficycie czasu, u którego włączy się myślenie tunelowe, może nie "obrabiać" żadnych sygnałów, brzęczków ani komunikatów, które nie zgadzają się z jego aktualnym obrazem rzeczywistości. Słuch wybiórczy to fakt a nie żart. Przypuszczam, że istnieją stany umysłu takie, że nawet gdyby sidestick zaczął prać pilota po łapach, to ten prędzej by mu oddal niż zastanowił się, dlaczego tak się dzieje.
    Dalej mi się w głowie nie mieści, że uderzyli silnikami w pas bez podwozia i odeszli na drugi krąg..... to jest jakiś ewenement w 100 letniej historii lotnictwa.

  3. #143

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie

    Malev (lot 262) w Salonikach te z kiedyś zapomniał o podwoziu, przejechał kilkaset metrów po pasie na brzuchu i odszedł na drugi krąg, po czym wylądował. To był Tu 154, więc silnikami po pasie nie tarł, niemniej jednak uszkodzenia samolotu okazały się tak poważne, że naprawa była nieopłacalna i już nigdy nie poleciał...
    MK

  4. #144

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Ciekawe czy ktoś weźmie ten przykład przy projektowaniu osprzętu silnika. Wygląda, że pierwsze oberwał osprzęt silnika (pompa paliwa, pompa hydrauliczna, generatory?) i to spowodowało wycieki płynu hydraulicznego, problemy z ciągiem (spadek ciśnienia paliwa?) bo sam silnik chyba przeżył?

    Montowanie kluczowych elementów w takim miejscu nie jest chyba do końca rozważne.

  5. #145

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Wątpię aby producenci silników przeprojektowywali silniki bo jakiś „artysta” jest tak słaby w wykonywaniu swojego zawodu że nie docierają do niego informacje z samolotu. Z tego co piszecie do ich głów powinny docierać co najmniej 2 lub 3 dodatkowe sygnały które podczas „normalnego” podejścia w ogóle nie występują. Jedynym zabezpieczeniem które tutaj by na 100 % zadziałało jest brak odbycia lotu.
    Napiszę więcej. Pewnie gdyby ktoś ich raził elektrycznym pastuchem do nich poza bólem nic by nie docierało. Na takich ludzi mówi się zombi.

  6. #146

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguese Zobacz posta
    Wątpię aby producenci silników przeprojektowywali silniki bo jakiś „artysta” jest tak słaby w wykonywaniu swojego zawodu
    Ktoś stoi za taka decyzją o umiejscowieniu. Może jakby były wyżej to by się im udało? Jeden na milion lotów zakończył się tak a nie inaczej.

  7. #147

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    Ktoś
    Pan Grawitacja...

  8. #148
    Awatar FighterMan

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    Ludzie, o czym wy piszecie. "Projektowanie silników w taki sposób żeby można było wykonać G/A po przypadkowym przyziemieniu A320 bez podwozia"- Jest coś takiego jak ryzyko kalkulowane. Jeśli takie wypadki by się zdarzyły już kilkukrotnie, to może i trzeba by było się zastanowić nad przeprojektowaniem hardware. Ale to pierwszy/drugi przypadek w historii- może niektórych zaskocze ale producenci samolotów i silników mają wyliczony koszt katastrofy, i jeśli ryzyko jest na tyle małe że koszty wprowadzenia zmian byłyby niewspółmiernie duże w porównaniu do jednego wypadku na 30 lat (85 milionów lotów)- odpowiedzcie sobie sami.
    Poza tym niektórych rzeczy nie da rady zrobić odpornymi na każdy czynnik ludzki (zaznaczam że to jest ogólnikowe stwierdzenie, nie chce wysuwać pochopnych wniosków co do przyczyn katastrofy).

    Abstrachując, dla wyjaśnienia tematu- ze względu na dostępność dla mechaników, oraz naturalny grawitacyjny spływ płynów w najniżej położone miejsce, najbardziej optymalnym położeniem AGB (accessory gearbox) jest 6`o clock, czyli "na spodzie silnika". Natomiast umiejscowienie tej skrzyni biegów, której zadaniem jest napędzanie akcesoriów (generator prądu, pompa paliwa, pompa hydrauliczna, rozrusznik) zależy też od innych rzeczy- prześwitu pod skrzydłem, oraz ogólnego rozmiaru jednostki napędowej.

    Na przykładzie CFM56- w A320 miejsca pod skrzydłem jest sporo, dlatego też gondola ma idealnie okrągły kształt i AGB jest na pozycji 6-tej. W 737 z kolei jest słynna ciasnota spowodowana małym prześwitem, stąd też AGB została przeniesiona nieco powyżej (nie pracuje na CFM to jak coś to mnie poprawcie- w 737 jest jakoś na godzinie 8-mej), przez co gondola jest "spłaszczona u dołu" i szersza po bokach.

    Z kolei w dużych jednostkach jak CF6, GE90, GEnX, GE9X- miejsca jest na tyle sporo, że AGB jest zupełnie wewnątrz, przymocowana do obudowy kompresora, w uproszczeniu można powiedzieć że pomiędzy przepływem gorącym (core engine) a zimnym (bypass air).
    Jeśli serio tarcie o pas w tym wypadku spowodowało tylko uszkodzenia AGB, to w przypadku gdyby to była jakaś z wspomnianych większych jednostek bez takiej "blokady" na spodzie silnika- uszkodzone mogłyby zostać zamiast tego łopatki głównego wirnika, przez co samolot nawet by się nie wzniósł.
    Seven, myszygon, Adik_s and 6 others like this.

  9. #149

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piottrek Zobacz posta
    Dalej mi się w głowie nie mieści, że uderzyli silnikami w pas bez podwozia i odeszli na drugi krąg..... to jest jakiś ewenement w 100 letniej historii lotnictwa.
    Cztery strony temu masz filmik o takim samym manewrze na samolocie śmigłowym, co pokazuje, że wszędzie tam, gdzie są ludzie, wszystko jest możliwe.

  10. #150
    Awatar qwaseq

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Czy mi się wydaje czy założeniem jest lądowanie z podwoziem "down&locked"? Jeśli tak to całe powyższe dywagacje zachowajcie na spotkanie ze znajomymi przy alko lub herbatce bo aż oczy bolą jak to się czyta.
    Nikt nie będzie projektował silników lotniczych pod kątem możliwego pogwałcenia procedur operacyjnych. Nie twierdzę że w przypadku PIA tak było (choć wiele na to wskazuje).
    Omega98, mikesz and frik like this.
    - EVA67 report heading
    - Yes sir, we are happy :)

  11. #151

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FighterMan Zobacz posta
    to w przypadku gdyby to była jakaś z wspomnianych większych jednostek bez takiej "blokady" na spodzie silnika- uszkodzone mogłyby zostać zamiast tego łopatki głównego wirnika, przez co samolot nawet by się nie wzniósł.
    Tyle, że w tym wypadku mogło być tylko lepiej... Ale to tylko dywagacje.

    Cytat Zamieszczone przez qwaseq Zobacz posta
    Nikt nie będzie projektował silników lotniczych pod kątem możliwego pogwałcenia procedur operacyjnych. Nie twierdzę że w przypadku PIA tak było (choć wiele na to wskazuje).
    Na samo lądowanie na silnikach jednak musi być wzięte przy projektowaniu bo to jak wiemy zdarza się dość często w przeciwieństwie to GA po takiej akcji.

  12. #152
    Awatar tawal

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Elbląg EPEL/Giżycko EPGM

    Domyślnie

    Sorry za OT, ale Krzychun stara się tą wietrzną niedzielę uczynić weselszą
    Seven, mikesz, suszykuba and 2 others like this.
    Tadd --- N858 --- BINKA.PESEL,BODLA - BOKSU ---
    Canon 40D + 10" + TV 2x

  13. #153

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    Ktoś stoi za taka decyzją o umiejscowieniu. Może jakby były wyżej to by się im udało? Jeden na milion lotów zakończył się tak a nie inaczej.
    Odwracając tezę. 999 999 przypadków właściwie wykonanych lądowań świadczy o tym, że decyzja o takim, a nie innym umiejscowieniu silników w A320, była słuszna.
    mikesz and 12wit like this.

  14. #154

    Dołączył
    Jan 2016

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tawal Zobacz posta
    Sorry za OT, ale Krzychun stara się tą wietrzną niedzielę uczynić weselszą
    Jest on z tego znany na tym forum

    Wysłane z mojego Nokia 7.1 przy użyciu Tapatalka

  15. #155
    Awatar tinek6

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie

    FDR i CVR w drodze to Francji na pokładzie F-WTTO
    murdoc likes this.

  16. #156

    Dołączył
    Dec 2016

    Domyślnie

    Niestety jedna osoba ranna zmarła w szpitalu (12 letnia dziewczynka, 59% poparzeń ciała; nie leciała samolotem, to jedna z rannych na ziemi).

    (info za avherald)

  17. #157
    Awatar szajber

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    BEA udało się odczytać obie czarne skrzynki.

    Wysłane z mojego MI 8 Lite przy użyciu Tapatalka
    AndyB and murdoc like this.
    http://youtube.com/szajber - Video spotter EPWA

  18. #158
    M.B
    M.B jest nieaktywny

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    Na samo lądowanie na silnikach jednak musi być wzięte przy projektowaniu bo to jak wiemy zdarza się dość często w przeciwieństwie to GA po takiej akcji.
    Lądowanie bez podwozia jest brane pod uwagę przy projektowaniu. To jest jednak rozważane jako 'ultimate' case, czyli brany jest pod uwagę przypadek a'la kapitan Wrona: Załoga świadoma, że nie ma podwozia ląduje na brzuchu/silnikach, gdy już dotknie pasa, to nie robi go around. Silniki mają nie odseparować się od samolotu, nie rozpaść na części. Nie mają natomiast obowiązku działać po takiej przygodzie.

    W GA będzie tak samo - gdy samolot dotknie pasa bez podwozia, uszkodzi śmigła. Jakiekolwiek go-around i dalszy lot nie jest możliwy.
    KZ, maciass, Omega98 and 2 others like this.

  19. #159
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez M.B Zobacz posta
    W GA będzie tak samo - gdy samolot dotknie pasa bez podwozia, uszkodzi śmigła. Jakiekolwiek go-around i dalszy lot nie jest możliwy.

    https://youtu.be/sgdSflSCTQM
    tawal, Kacper12, Pzlm28 and 8 others like this.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  20. #160

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Wg informacji pakistańskich władz lotniczych, pilot ignorował instrukcje kontrolerów, by przerwać lądowanie ze względu na nadmierną prędkość.

Strona 8 z 12 PierwszyPierwszy ... 6 7 8 9 10 ... OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •