Dziś (31.05.2020r.) około godziny 18:00 w pobliżu lądowiska Bobrowniki koło Łowicza (woj. łódzkie) rozbił się samolot ultralekki Evektor EV-97 Eurostar o znakach OK-TUA56.
Pilot leciał sam, wyszedł z tego bez większych obrażeń.
Ostatnio edytowane przez hawky ; 05-06-2020 o 19:51 Powód: brak daty
Konstrukcja pięknie spracowała, rozpraszając mnóstwo J energii i dzięki temu żyje.
Racja, chociaż, nic nie ujmując konstrukcji eurostara, na zdjęciach widać że już niewiele J zabrakło do tragedii. Tak na marginesie analiza tego wypadku oraz, jak myślę, podobnego z udziałem Topaza, mogła by być ciekawym materiałem do porównania "biernej" ochrony załogi w dwóch odmiennych w koncepcji samolotach tej samej kategorii: metalowym dolnopłacie i laminatowym, bezzastrzałowym, górnopłacie.
Budować, Latać, Zalegalizować !
Czyli jak rozumieć, dolnopłat jest dużo bezpieczniejszym samolotem od górnopłata, ze względu że skrzydła dodają ochrony pilotowi podczas uderzenia?? Ale z drugiej strony, łatwiej po pożar, gdy znajduje się paliwo nisko w skrzydłach dolnopłata.
Jak dobrze łupnie o ziemię to i skrzydła w górnopłacie będą "naruszone" a paliwo będzie się lało jak gotówka z tarczy antykryzysowej
Jak zauważył kol. przemo1000, tu mamy dwie zmienne:
1. ogólna koncepcja: górnopłat/dolnopłat
2. materiał: metal/laminat
Zmiennych jest dużo więcej i dotyczą jak i w co uderzył samolot.
Wydaje mi się że w ultralightach jest, generalnie, odwrotnie. W bezzastrzałowych górnopłatach cała kabina przenosi siły i momenty, tak że chcąc, nie chcąc musi stanowić sztywną konstrukcję przestrzenną, która przy pierdyknięciu o glebę będzie wymagała większej energii do całkowitej dezintegracji. W dolnopłatach, często, z przodu i powyżej ramion masz już tylko pleksę więc, hmmm...... naprężenia między dźwigarem a firewallem będą znaczne.
Pewnie, to tylko takie mocno teoretyczne założenie że, niekontrolowane, spotkanie z ziemią ma miejsce w zbliżonych warunkach. Ponieważ dla tej kategorii nie prowadzi się "crash testów" to lepsza taka próba niż żadna.......
Budować, Latać, Zalegalizować !
Inny egzemplarz, ale ciekawe ujęcie i tak jak przy OK-TUA56, jedno ze skrzydeł się wybudowało czy tylko ukryło się w zbożu?
https://imgproc.airliners.net/photos.../1/3867199.jpg
Zakładki